Listina základních práv a svobod.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Kariérové poradenství
Hmotná nouze Mgr. Terezie Pemová.
AU UK - školení zaměstnanců z BOZP
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_12.
AGENTURNÍ ZAMĚSTNÁVÁNÍ
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství Právní předpisy upravující činnosti zdravotnických a pedagogických pracovníků.
Výchovní poradci Brno 7. a 8. dubna 2010.
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Vypracovali: Marcela Kučerová Martina Ševců Radka Šebková
Opatření v oblasti sladění profesního, rodinného a osobního života
Mimoškolní aktivity zábava a povinnost.
Žáci si interaktivně, ústně i písemně opakují dané učivo.
Č. 561/2004 Zákon o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
1. Co upravuje?  Předpoklady pro výkon PP  Pracovní dobu PP  Další vzdělávání  Kariérní systém Na koho se vztahuje?  PP škol a ŠZ zapsaných v rejstříku.
Kolektivní vyjednávání. Kolektivní smlouvy (KS)  upravují individuální a kolektivní vztahy mezi zaměstnavateli a zaměstnanci a práva a povinnosti smluvních.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Poznatky z šetření stížností
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
PLNĚNÍ POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
Financování regionálního školství
Dokumentace k zajištění BOZP
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Odměňování pedagogických pracovníků
Správa sociálního zabezpečení Nemocenské pojištění druhá část.
Individuální vzdělávací plán
Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.DŠkolský management P4P4 Vyhláška č. 48/ 2005 o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 9. prosince 2015.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
VY_32_INOVACE_LID_18 VY_32_INOVACE_LID_18 Pracovně-právní vztahy.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_19.
Vybrané otázky nového ZÁKONÍKU PRÁCE Zákon č. 262/2006 Sb.
1 Novela zákona o pedagogických pracovnících. 2 Hlavní cíle změn Zvýšit prostupnost kvalifikací pro jednotlivé druhy a stupně škol Zrušení některých zbytečných.
4. Dokumentace školy 561/2004 Sb. (§28) rozhodnutí o zápisu do školského rejstříku evidenci dětí (školní matrika) doklady o přijímání dětí (spis) vzdělávací.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Legislativa v oblasti RP (žen a mužů) Mgr. Veronika Šprincová.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Kořenov 25. – 26. září 2014.
BOZP 1 Hradec Králové Datum CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
Pracovně právní vztahy
Organizace předškolního vzdělávání
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Právní aspekty výkonu Fyzioterapie
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Liberecký inspektorát ČŠI
Normativní financování vztahy a souvislosti
PHmax ve středním vzdělávání
Informace k povinnému předškolnímu vzdělávání Mgr. et Mgr
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Téma VÝVOJ NÁZORŮ NA PODSTATU MZDY
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Malotřídní základní škola optikou současné právní úpravy
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Soc. událostí….mateřství, rodičovství
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Novinky v předškolním vzdělávání
Právní okénko Porada s řediteli škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Hejnice 20. – 21. září 2018.
S C H Ů Z K A R O D I Č Ů v úterý
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Správa sociálního zabezpečení
Transkript prezentace:

Listina základních práv a svobod. Základní lidská práva a svobody jsou zejména: nedotknutelnost osoby (nikdo nesmí být nucen podrobit se ponižujícímu zacházení nebo trestu); osobní svoboda (zákaz nucených prací nebo služeb), zachování lidské důstojnosti, osobní cti, dobré pověsti, ochrana jména Politická práva jsou zejména: právo zakládat politické strany a politická hnutí.(Vazba na: § 32 školského zákona – ve školách a školských zařízeních není povolena činnost politických stran a politických hnutí ani jejich propagace. )

Práva národnostních a etnických skupin – zeména: právo přijímat informace v jejich mateřském jazyku a sdružovat se v národnostních sdružení. (Vazba na: 14 odst.1 školského zákona – Obec, kraj, popřípadě ministerstvo zajišťuje pro příslušníky národnostních menšin vzdělávání v jazyce národnostní menšiny v mateřských, základních a středních školách, a to v obcích, v nichž byl v souladu se zvláštním právním předpisem zřízen výbor pro národnostní menšiny, pokud jsou splněny podmínky stanovené tímto zákonem.) Hospodářská, sociální a kulturní práva: právo na vzdělání (bezplatně se vzdělávání zaručuje ve státních základních a středních školách);- Vazba na:j § 2 školského zákona – zásada bezplatného základního, středního vzdělávání státních občanů ČR nebo jiného členského státu Evropské unie ve školách, které zřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí

ZÁKONÍK PRÁCE č. 262/2006 Sb Pracovní volno – omluvená absence po dobu jeho dočasné pracovní neschopnosti, po dobu karantény, po dobu mateřské nebo rodičovské dovolené, po dobu ošetřování dítěte mladšího než 10 let nebo jiného člena domácnosti, po dobu péče o dítě mladší než 10 let nebo z důvodu, kdy se fyzická osoba, která o dítě jinak pečuje, podrobila vyšetření nebo ošetření ve zdravotnickém zařízení, které nebylo možno zabezpečit mimo pracovní dobu zaměstnance, a proto nemůže o dítě pečovat. Dále: vyšetření u lékaře – nejbližší, nezbytně nutná doba, pokud nebylo možné provést vyšetření mimo pracovní dobu Svatba (2 dny – z toho jeden placený – den obřadu) Narození dítěte Úmrtí v rodině Stěhování

Zaměstnanec nedostane za pracovní volno náhradu mzdy pokud by se po skončení tohoto volna nevrátil včas do práce, pokud existenci překážky v práci řádně neprokáže (např. potvrzením od lékaře, že byl vyšetřen) pokud ji mohl absolvovat mimo pracovní dobu - pokud má lékař ordinační hodiny i po pracovní době zaměstnance a nejde-li o akutní případ, omluví zaměstnavatel nepřítomnost zaměstnance, ale jen jako neplacené volno, pokud nešlo o zdravotnické zařízení (např. logopedické poradny nejsou zdravotnické zařízení) Pro absolvování vstupní lékařské prohlídky zaměstnavatel neposkytuje volno, protože by ji měl zaměstnanec absolvovat ještě před uzavřením pracovního poměru. Služební cesta podmínky pracovní cesty výše cestovních náhrad Pracovní poměr uzavírání (doba určitá – 2 roky, poté jen ze závažných důvodů – např. ŠD – měnící se počet žáků) výpověď a rušení zkušební doba mzda a plat dovolená a podmínky jejího čerpání (kolektivní smlouva)

Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) §17 (3) – ředitel školy může mimořádně nadaného nezletilého žáka na žádost osoby …přeřadit do vyššího ročníku bez absolvování předchozího ročníku… §18 – ředitel školy může povolit na základě doporučení nezletilému žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami nebo s mimořádným nadáním vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu… §26 (1) – Vyučovací hodina v základním vzdělávání trvá 45 minut. Rámcový nebo akreditovaný vzdělávací program pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami může stanovit odlišnou délku vyučovací hodiny. V odůvodněných případech lze vyučovací hodiny dělit a spojovat.

§29 – BOZP (1) školy a školská zařízení jsou při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb povinny přihlížet k základním fyziologickým potřebám dětí, žáků a studentů a vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů. (2) – školy a školská zařízení zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví dětí, žáků a studentů při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb a poskytují žákům a studentům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví. 3) školy a školská zařízení jsou povinny vést evidenci úrazu dětí, žáků a student, k nimž došlo při činnostech uvedených v odstavci 2, vyhotovit a zaslat záznam o úrazu stanoveným orgánům a institucím. Ministerstvo stanoví vyhláškou způsob evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu, vzor o záznamu o úrazu a okruh orgánů a institucí, jimž se záznam o úrazu zasílá.

POZOR NA: Vstupní školení (BOZP, CO, PO)- dodržovat základní předpisy, s nimiž byl zaměstnanec seznámen Používání OOPP- dle směrnice a nařízení ředitele školy Zákaz kouření na pracovišti Účastnit se výcviku a školení BOZP Absolvovat vstupní lék. prohlídku, prohlídky periodické Nepoužívat alkoholické nápoje a návykové látky na pracovišti Oznamovat nadřízenému nedostatky a závady na pracovišti Dodržovat hygienické předpisy Záznam úrazů - pracovní, školní Školení žáků - vždy zápis v třídní knize-prokazatelným způsobem záznam ve vnitřním řádu postup při úrazech nebezpečí požáru na začátku vyuč. hodiny - TV, Ch, Bi, F… před prázdninami, výletem, vycházkou, akcemi školy….

Počty žáků ve školách a třídách § 4 (1) Školy, s výjimkou škol uvedených v odstavcích 2 až 5, mají nejméně 17 žáků v průměru na 1 třídu. (2) Škola tvořená jednou třídou prvního stupně má nejméně 10 žáků ve třídě. (3) Škola tvořená dvěma třídami prvního stupně má nejméně 12 žáků v průměru na 1 třídu. (4) Škola tvořená třemi třídami prvního stupně má nejméně 14 žáků v průměru na 1 třídu. (5) Škola tvořená čtyřmi a více třídami prvního stupně má nejméně 15 žáků v průměru na 1 třídu. (6) Ustanovení odstavců 2 a 3 lze využít také pro stanovení nejnižšího počtu žáků v průměru na 1 třídu ve školách s jazykem národnostní menšiny, jestliže je to pro školu s jazykem národnostní menšiny výhodnější. (7) Nejvyšší počet žáků ve třídě je 30.

§ 5 (1) Škola může vyučovat volitelný předmět nebo nepovinný předmět, pokud se k němu přihlásí alespoň 7 žáků ve školním roce. (5) Nejvyšší počet žáků ve skupině je 30. Při výuce cizích jazyků je nejvyšší počet žáků ve skupině 24. (4) Zřizovatel školy může povolit výjimku z nejnižšího počtu dětí, žáků a studentů stanoveného tímto zákonem a prováděcím právním předpisem za předpokladu, že uhradí zvýšené výdaje na vzdělávací činnost školy, a to nad výši stanovenou krajským normativem. (5) Zřizovatel školy může povolit výjimku z nejvyššího počtu dětí, žáků a studentů stanoveného prováděcím právním předpisem do počtu 4 dětí, žáků a studentů za předpokladu, že toto zvýšení počtu není na újmu kvalitě vzdělávací činnosti školy a jsou splněny podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví. Výuka plavání (1) Nejvyšší počet žáků-plavců ve skupině je 15, žáků-neplavců 10. Pro žáky škol a tříd samostatně určených pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami se počet řídí zvláštním předpisem

Lyžařský výcvik (6) Družstvo má nejvýše 15 členů, u žáků se zdravotním postižením se počet snižuje vzhledem k charakteru postižení žáků a dalším okolnostem. (7) Péči o zdraví účastníků je povinen zajistit vedoucí kurzu nebo instruktor, který má pro tuto práci potřebné předpoklady, znalosti a případně i kvalifikaci. Účastní-li se kurzu více než 30 žáků do 15 let, je potřebné ustanovit zdravotníka; podrobnosti upravuje zvláštní předpis. Sportovně turistické kurzy (2) Družstvo má nejvíce 15 žáků, pokud není zvláštními předpisy a tímto pokynem stanoven pro některé činnosti počet nižší. Družstvo žáků škol a tříd samostatně určených pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami tvoří polovina nejvyššího počtu žáků třídy stanoveného zvláštním předpisem. Počet pedagogických pracovníků nesmí být menší než počet družstev. Kurzy s počtem do 30 žáků musí doprovázet tři zletilé osoby, které jsou plně způsobilé k právním úkonům a v pracovněprávním vztahu ke škole, přičemž minimálně jedna osoba musí být pedagogickým pracovníkem. (4) Před zahájením cyklistického kurzu …….. V silničním provozu má družstvo maximálně 10 cyklistů, za které odpovídá vedoucí družstva. (5) Před zahájením kurzu vodní turistiky …….. Pedagogický pracovník odpovídá nejvýše za pět kanoí (kajaků) nebo za dvě pramice (rafty). Při obtížnějších podmínkách vedoucí kurzu počet lodí na jednoho pedagoga sníží. Koupání Skupina na jednoho pedagogického pracovníka je maximálně 10 žáků. Pro žáky škol a tříd samostatně určených pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami se tento počet řídí zvláštním předpisem.

Vyhláška o základním vzdělávání č. 48/2005 Sb. Organizace vzdělávání (1) Vyučování začíná zpravidla v 8 hodin, nesmí však začínat dříve než v 7 hodin. Vyučování musí být ukončeno nejpozději do 17 hodin. (2) Ředitel základní školy umožní žákům vstup do budovy školy nejméně 20 minut před začátkem dopoledního vyučování a nejméně 15 minut před začátkem odpoledního vyučování. (3) Žáci prvního až pátého ročníku mohou mít v dopoledním vyučování nejvýše 5 vyučovacích hodin a v odpoledním vyučování nejvýše 5 vyučovacích hodin, žáci šestého až devátého ročníku nejvýše 6 vyučovacích hodin. (4) Počet vyučovacích hodin týdně v jednotlivých ročnících a předmětech stanoví školní vzdělávací program. (5) Přestávky mezi vyučovacími hodinami jsou nejméně desetiminutové. Během dopoledního vyučování, zpravidla po druhé vyučovací hodině, se zařazuje alespoň jedna přestávka v délce nejméně 15 minut. Přestávka mezi dopoledním a odpoledním vyučováním trvá nejméně 50 minut.

(1) Škola může vyučovat volitelný předmět nebo nepovinný předmět, pokud se k němu přihlásí alespoň 7 žáků ve školním roce. (2) Na prvním stupni školy lze do jedné třídy zařadit žáky z více než jednoho ročníku prvního stupně. Na druhém stupni školy nelze do jedné třídy zařadit žáky z více než jednoho ročníku druhého stupně. Do jedné třídy nelze zařadit žáky prvního a druhého stupně. (3) V souladu se školním vzdělávacím programem lze na výuku některých předmětů dělit třídy na skupiny, vytvářet skupiny žáků ze stejných nebo různých ročníků nebo spojovat třídy. (4) Počet skupin a počet žáků ve skupině se určí zejména podle prostorových4), personálních a finančních podmínek školy, podle charakteru činnosti žáků, v souladu s požadavky na jejich bezpečnost a ochranu zdraví a s ohledem na didaktickou a metodickou náročnost předmětu. (5) Nejvyšší počet žáků ve skupině je 30. Při výuce cizích jazyků je nejvyšší počet žáků ve skupině 24.

Nařízení vlády č. 75/2005 Sb. o stanovení rozsahu přímé vyučovací činnosti,… týdenní rozsah přímé pedagogické činnost (22, 1 .ročník – 20-22) snižování počtu hodin při výkonu určitých funkcí (výchovný poradce, metodik pro ICT,…. Vychovatel ŠD – 28 – 30 Asistent – 20 – 40 (pozor na pojmenování z PPP – asistent učitele, osobní asistent žáka)

Vnitřní normy školy Pro snadnější řízení a organizaci školy vydává ředitel školy vnitřní předpisy, které se pak stávají závaznými pro zaměstnance školy. Jejich cílem je usnadnit chod školy. V minulosti byly předpisy vytvářeny především vedením školy, dnes se často na jejich utváření podílejí samotní zaměstnanci školy a ti, jichž se předpisy týkají, často rovněž žáci a rodiče školy. Školní předpisy se tak stávají pro všechny skupiny přijatelnějšími.

§28 školského zákona definuje povinnou dokumentaci škol a školských zařízení. Školy a školská zařízení vedou podle povahy své činnosti tuto dokumentaci: rozhodnutí o zápisu do školského rejstříku a o jeho změnách evidenci dětí, žáků nebo studentů (dále jen „školní matrika“), doklady o přijímání dětí, žáků a studentů ke vzdělávání, o průběhu vzdělávání a jeho ukončování, vzdělávací programy podle §4-§6, výroční zprávy o činnosti školy, zprávy o vlastním hodnocení školy, třídní knihu, která obsahuje průkazné údaje o poskytovaném vzdělávání a jeho průběhu, školní řád nebo vnitřní řád, rozvrh vyučovacích hodin, záznamy z pedagogických rad, knihu úrazů a záznamy o úrazech dětí, žáků a studentů, popřípadě lékařské posudky, protokoly a záznamy o provedených kontrolách a inspekční zprávy, personální a mzdovou dokumentaci, hospodářskou dokumentaci a účetní evidenci a další dokumentaci stanovenou zvláštními právními předpisy.

Školní řád dle §30 zákon č. 561/2004 Sb. Vydává ho ředitel školy 2) upravuje: podrobnosti k výkonu práv a povinností dětí, žáků a jejich zákonných zástupců a podrobnosti o pravidlech vzájemných vztahů s pedagogickými pracovníky provoz a vnitřní režim školy podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a jejich ochrany před patologickými jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí podmínky zacházení s majetkem školy ze strany dětí, žáků obsahuje pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků a studentů ředitel zveřejní ve škole na přístupném místě, prokazatelným způsobem seznámí zaměstnance, žáky a informuje o jeho vydání a obsahu zákonné zástupce dětí a žáků.