HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Statistika.
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
Testování statistických hypotéz
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
ZPRACOVÁVÁME KVANTITATIVNÍ DATA II.
Charakteristiky polohy hodnoty znaku - čísla popisující polohu znaku na číselné ose -můžeme zvolit: -Aritmetický průměr -Modus, medián -Harmonický průměr.
Tloušťková struktura porostu
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Hypotézy ve výzkumu.
Statistika 8. ročník Autorem materiálu je Mgr. Jana Čulíková
Testování hypotéz vymezení důležitých pojmů
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Inference jako statistický proces 1
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
PŘIPRAVUJEME KVANTITATIVNÍ VÝZKUM
Základy pedagogické metodologie
Základní statistické charakteristiky
Testy významnosti Karel Mach. Princip (podstata): Potvrzení H O Vyvrácení H O →přijmutí H 1 (H A ) Ptáme se:  1.) Pochází zkoumaný výběr (jeho x, s 2.
Biostatistika 5. přednáška Aneta Hybšová
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Název materiálu: Základy statistiky
Statistika 2 Aritmetický průměr, Modus, Medián
Test dobré shody Fisherův přesný test McNemar test
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Pohled z ptačí perspektivy
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
Fitování Konstrukce křivky (funkce), která co nejlépe odpovídá naměřeným hodnotám. - může podléhat dodatečným podmínkám Lineární vs. nelineární regrese.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
PSY717 – statistická analýza dat
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Základy pedagogické metodologie
VY_32_INOVACE_21-16 STATISTIKA 2 Další prvky charakteristiky souboru.
Základy pedagogické metodologie
Statistika – základní pojmy, diagramy
Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Evaluační výzkum 1 SPP119 FSS MU 2008/2009 „MĚŘENÍ “ Nejen v sociálně-vědním výzkumu M. Suchanec – many thanks to L. Van Baest + M. van Assen 2006, 2007.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Téma Hypotézy ve výzkumu
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ METODY - ŠKÁLY.
Statistika – úvod Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Cibulková.
Zpracování dat z kvantitativního výzkumu. Na základní škole se uskutečnil výzkum, kde se měřila hmotnost žáků 8.tříd. Výzkumu se účastnilo 33 žáků. Byly.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Hypotézy ve výzkumu Kateřina Vlčková Přednášky: Základy pedagogické metodologie.
Testování hypotéz Otestujte,… Ověřte,… Prokažte,… že střední věk (tj.  ) …činí 40 let (= 40) …je alespoň 40 let (≥ 40)
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociologický výzkum II.
Základy pedagogické metodologie
Gödelova(y) věta(y).
Úvod do induktivní statistiky
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Autor: Honnerová Helena
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Testování hypotéz - pojmy
Charakteristiky polohy
Transkript prezentace:

HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými Hypotézy vychází z výzkumného problému. Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu. Ne naopak.

formulujte hypotézy z následujících výzkumných problémů Jaký je vliv učitelova stylu vyučování na výkon žáků? Existuje vztah mezi vzděláním rodičů a prospěchem žáků? Jaký vliv na prospěch v jazykových předmětech má lektor - rodilý mluvčí - u žáků druhého stupně ZŠ?

FORMULACE HYPOTÉZ Základní vlastnost hypotézy: vyjadřuje vztahy mezi proměnnými. Příklad výroku, který nemá vlastnosti hypotézy: „Dobří učitelé využívají ve třídě humor.“ (dobří učitelé - to není měřitelná proměnná) Výrok přeformulovaný do hypotézy: „Učitelé, kteří používají ve třídě humor, dosahují lepších učebních výsledků než učitelé, kteří nepoužívají humor.“ V hypotézách se mezi proměnnými vyjadřují vztahy (někdy také ve formě rozdílů či následků). (podle Gavora 2000 s. 52)

ZLATÁ PRAVIDLA HYPOTÉZ Hypotéza je tvrzení. Vyjadřuje se vždy oznamovací větou. Na konci výzkumu musíme toto tvrzení přijmout nebo zamítnout Hypotéza vyjadřuje vztah mezi dvěma proměnnými. Hypotéza se musí dát testovat (empiricky zkoumat). Její proměnné se musí dát měřit nebo kategorizovat. (podle Gavora 2000 s. 53)

TYPICKÉ CHYBY PŘI TVORBĚ HYPOTÉZ Chyby vyplývající z nedodržení zlatého pravidla - hypotézy nevyjadřují vztah mezi proměnnými (popř. nevypovídají o rozdílech); Např.: „Chlapci mají většinou rádi fyziku.“; „Městské školy jsou dobře vybaveny výpočetní technikou.“ - hypotézy nemají formu oznamovací věty Formulace hypotézy je složitá a dlouhá Hypotéza obsahuje mnoho proměnných, přičemž jsou mezi nimi nejasné vztahy Podle: Gavora 2000 s. 53 Chráska 2007 s. 19

Formulujte alespoň 5 hypotéz

k uvedené hlavní hypotéze uveďte alespoň 2 dílčí hypotézy Žáci, kteří sledují vědeckotechnické pořady v TV, mají lepší prospěch než žáci, kteří vědecko technické pořady nesledují

pokuste se formulovat k věcné hypotéze statistickou hypotézu Hypotéza (věcná): Záškoláctví se vyskytuje častěji u žáků z městských škol než u žáků z vesnických škol

pokuste se formulovat k věcné hypotéze statistickou hypotézu Hypotéza (věcná): Záškoláctví se vyskytuje častěji u žáků z městských škol než u žáků z vesnických škol Hypotéza statistická: Četnost projevů záškoláctví je vyšší u žáků z městských škol než u žáků z vesnických škol

statistické hypotézy “Statistickou hypotézu neověřujeme přímo, nýbrž vždy proti nějakému jinému tvrzrní, obyčejně proti tzv. nulové hypotéze. Nulová hypotéza je doměnka, která prostřednictvím statistických termínů tvrdí, že mezi proměnnými, které zkoumáme, není vztah.” (Chráska 2007 s. 69) „Pokud se při statistické analýze ukáže, že nulovou hypotézu je možno odmítnout, přijímáme tzv. alternativní hypotézu. Např.: hypotéza (věcná): Muži kouří víc než ženy. nulová hypotéza: H0 Frekvence kouření je u mužů i žen stejně velká alternativní hypotéza: HA Frekvence kouření je u mužů a žen rozdílná

pokuste se formulovat 5 nulových hypotéz a k nim odpovídajících 5 alternativních hypotéz

Úloha (úvod do statistiky) Příklad: 9 žáků řešilo úlohu. Žáci dokončili úlohu v následujících časech: žák (1): 12 minut žák (2): 17 minut žák (9): 18 minut žák (3): 15 minut žák (4): 10 minut žák (5): 22 minut žák (6): 12 minut žák (7): 15 minut žák (8): 12 minut MODUS (modálnní kategorie): MEDIÁN (mediánová kategorie): ARITMETICKÝ PRŮMĚR:

Úloha - řešení Příklad: 9 žáků řešilo úlohu. Žáci dokončili úlohu v následujících časech: žák (1): 12 minut žák (2): 17 minut žák (9): 18 minut žák (3): 15 minut žák (4): 10 minut žák (5): 22 minut žák (6): 12 minut žák (7): 15 minut žák (8): 12 minut MODUS (modálnní kategorie): Mo = 12 minut (nejčetnější hodnota) MEDIÁN (mediánová kategorie): 10, 12, 12, 12, 15, 15, 17, 18, 22 Me = 15 minut (prostřední hodnota; pokud by byl počet žáků sudý, byl by medián číslo aritmet. průměr mezi prostředními znaky) ARITMETICKÝ PRŮMĚR: d = (Σx):n = (12+15+22+15+17+10+12+12+18): 9 = 14,8 minut

POUŽITÁ LITERATURA DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002. 374 s. ISBN: 80-246-0139-7 GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-73-67-123-9. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. 978-80-247-1369-4. PELIKÁN, J. Metody empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.

Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně