CJŽ – identifikace projektu Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Výzva 55 Projekt realizuje: Národní institut pro další vzdělávání Název projektu: Rozvoj cizojazyčných a interkulturních kompetencí žáků a učitelů základních škol zaváděním rodilých mluvčích a metody CLIL Cizí jazyky pro život Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/ Doba trvání: – Schválené náklady projektu: Kč
Cizí jazyky pro život – cíle: Zvyšování interkulturních a jazykových kompetencí žáků a pracovníků základních škol vč. malých škol do 200 žáků a malotřídek Podpora schopností žáků a učitelů aktivně využívat cizí jazyk napříč předměty i mimo výuku ve škole, při profesní přípravě, uplatnění na pracovním trhu i v osobním a společenském životě Celoplošný dopad ve všech krajích ČR mimo Prahu
Cizí jazyky pro život Čtyři klíčové aktivity: Rodilí mluvčí do škol Podpora internacionalizace škol Nebojte se CLIL (Content and Language Integrated Learning – Integrovaná výuky odborného předmětu a cizího jazyka) Brána jazyků (prezenční jazykové kurzy a blended learning pro angličtiny učitelů a žáků)
CJŽ – monitorovací indikátory Celkový přehled MI v projektu CJŽ Plánovaný počet Dosažený stav k MI Počet podpořených osob - pracovníků v dalším vzdělávání MI Počet podpořených osob - poskytovatelů služeb (lektorů) MI Počet podpořených osob - dětí, žáků MI Nově vytvořené/inovované produkty 30
CJŽ – monitorovací indikátory Název indikátoru - popis Klíčová aktivita Plánovaný početPočet k MI Počet podpořených osob - pracovníků v dalším vzdělávání KA01 – Rodilí mluvčí00 KA02 - Internacionalizace7580 KA03 -. Nebojte se CLIL KA04 – Brána jazyků kurzy KA04 BJ – blended learning72 Celkem MI Počet podpořených osob - poskytovatelé služeb KA01 – Rodilí mluvčí KA02 - Internacionalizace KA03 – Nebojte se CLIL KA04 BJ – blended learning36 Celkem MI Počet podpořených osob - dětí, žáků KA01 – Rodilí mluvčí KA02 - Internacionalizace- KA03 – Nebojte se CLIL KA04 BJ – blended learning Celkem MI Počet nově vytvořených produktů Koncepční a analytický manuál KA 01 popisující centralizovaný systém práce s RM v českých školách a jejich kaskádovité metodické a vzdělávací podpory, který bude touto klíčovou aktivitou pilotně ověřen a mohl by do budoucna sloužit pro MŠMT jako metodický a koncepční návod pro systémovou práci s rodilými mluvčími v českých školách. KA 02 - Sborník příkladů dobré praxe připravených mezinárodních projektů škol podpořených v této aktivitě, KA 03 - sborník ukázkových výukových materiálů zaměřených na CLIL, které vytvoří podpoření učitelé v této aktivitě.
CJŽ – výstupy klíčových aktivit KA 01 Rodilí mluvčí do škol Cíl: Zavádění, odborné a metodické vedení a efektivní působení rodilých mluvčí do ZŠ v celé ČR Závazek: 100 RM (z toho 60 pro AJ, 20 NJ a 20 FJ) Výstup: K (ukončen nábor) působilo v projektu 141 rodilých mluvčí, na 204 školách v celé ČR, kteří podpořili cca žáků (není to finální počet)
Bilance rodilých mluvčí v CJŽ Kraj Počet škol Anglicky mluvící RM Francouzsky mluvící RM Německy mluvící RM RM CELKEM Středočeský Liberecký Ústecký Královéhradecký Pardubický Plzeňský Karlovarský Jihočeský Olomoucký Mor.-slezský Vysočina Jihomoravský Zlínský CELKEM
CJŽ – výstupy klíčových aktivit KA 01 Rodilí mluvčí do škol Nábor RM a související legislativa (1.pdst. změna), administrace, ohlášky na ÚP Smlouvy se školami (204 smluv) Školení RM k metodě CLIL Podklady pro monitorovací indikátory Dotazníková šetření (RM, školy), hospitace Letní jazykové školy s rodilými mluvčími (KA 04) (13. – a 20. – )
CJŽ – výstupy klíčových aktivit KA 02 Podpora internacionalizace škol Cíle: Metodická a informační podpora škol při tvorbě a realizaci mezinárodních projektů škol Seznámení s možnostmi mezinárodní spolupráce formou projektových aktivit Získání informací, kde je možné žádat o finanční či metodickou podporu a kde lze nalézt potenciální zahraniční partnery Získání zkušeností s výstavbou projektové žádosti
CJŽ – výstupy klíčových aktivit KA 02 Podpora internacionalizace škol Cyklus 3 seminářů ve 3 paralelních skupinách v Praze, Pardubicích a Brně: Grantové příležitosti (Finanční zdroje a možní partneři) Příprava a realizace projektů (Projekty a jejich plánování – akreditovaný MSMT-38232/ ) Vedení projektů (Úskalí přípravy projektů) Konzultace k tvorbě projektových žádostí či koučing fungování školního projektového systému Sborník (Příklady dobré praxe mezinárodních projektů škol)
CJŽ – výstupy klíčových aktivit KA 02 Podpora internacionalizace škol 80 podpořených osob – pracovníků v dalším vzdělávání (pedagogičtí pracovníci základních škol) 9 podpořených osob – poskytovatelé služeb (lektoři a konzultanti)
Cizí jazyky pro život – klíčové aktivity: KA 03 Nebojte se CLIL (Content and Language Integrated Learning – Integrovaná výuky odborného předmětu a cizího jazyka) Cíle: Propagovat metodu CLIL, odbourávat nedůvěru a podpořit ZŠ a české učitele při jejím širokém zavádění (návody, jak na to pro začínající i pokročilé, pro učitele CJ i „nejazykáře“, jak a nastavit/orientovat školu na CLIL) Metodicky vést a vzdělávat rodilé mluvčí k využívání a zavádění CLIL ve školách, kde působí
CJŽ – Výstupy klíčových aktivit KA 03 Nebojte se CLIL Podpořeno (k ): min. 100 škol konzultacemi, školením a metodickým vedením k zavádění nebo rozšiřování využití metody CLIL proškoleno 602 učitelů a 101 RM (20 ve FJ, 30 v NJ, 51 v AJ) při zavádění a rozvoji výuky na ZŠ metodou CLIL zapojeno 15 lektorů vyškolených NIDV v projektu CLIL ( ), kteří se zapojili do školení, konzultací a ukázkových hodin a 8 tutorů/koučů rodilých mluvčích, kteří je metodicky vedli k využívání CLIL ve školách Podpořeno výukou CLIL ve školách cca žáků (plán 5.000)
CJŽ – Výstupy klíčových aktivit KA 03 Nebojte se CLIL Aktivity v celé ČR (plán/aktuální stav): 26 seminářů pro školy začínající s CLIL nebo školy, které chtějí rozvíjet CLIL – splněno 23 semináře 26 ukázkových hodin CLIL s následným metodickým rozborem – splněno 22 ukázkových hodin 26 akcí na klíč pro pedagogické sbory škol k metodám a formám zavádění CLIL – splněno 17 akcí 200 individuálních konzultací k zavádění CLIL – splněno 131 konzultací
CJŽ – Výstupy klíčových aktivit KA 04 Brána jazyků Jazykové vzdělávání především učitelů nejazykových předmětů a žáků se zaměřením na CLIL Dvě formy: Prezenční jazykové kurzy pro učitele v 13 krajích 38 kurzů angličtiny a 1 kurz francouzštiny (FI) Cíl: 468 učitelů, podpořeno 486 učitelů Individualizový řízený blended learning s důrazem na rozvoj ústních komunikačních dovedností zavádění metody CLIL (na základě veřejné zakázky) Na základě veřejné zakázky vysoutěžen výukový systém DynEd
CJŽ – Výstupy klíčových aktivit Individualizový řízený blended learning s důrazem na rozvoj ústních komunikačních dovedností zavádění metody CLIL Podpořeno: žáků (89 tříd) z 24 škol 72 učitelů Školení pedagogů a ICT administrátorů k zavedení a využívání výukového systému DynEd v 9 místech ČR: od do : Praha – 2 x, Rokycany, Karl. Vary, Zlín, Ústí n. L. – 2 x, Třebíč, Brno Následné metodické konzultace pro učitele využívající při výuce žáků DynEd ve 4 místech ČR: květen – červen 2015: Karlovy Vary, Ústí, Praha, Brno
CJŽ – Veřejné zakázky: Výběrové řízení – veřejná zakázka podlimitní na službu individualizovaný řízený blended learning zaměřený na rozvoj ústních komunikačních dovedností žáků a učitelů v angličtině - z procesně právní důvodů před podpisem smlouvy v lednu 2015 zrušeno. Veřejná zakázka malého rozsahu na službu individualizovaný řízený blended learning – završena podpisem smlouvy s firmou EdWay s. r. o., v průběhu dubna 2015 se rozjela podpora škol i v této dílčí klíčové aktivitě v rámci KA 04 Brána jazyků. Výběrové řízení na dodávku ICT techniky – úspěšně realizováno v únoru 2015 (vítěz Reaga s. r. o.) Veřejná zakázka malého rozsahu na externí audit projketů CJŽ a ICDV (vítěz Inter Consulting spol. s r. o.)
CJŽ – Finanční stránka projektu Celkový rozpočet projektu: ,31 Kč, z toho: přímé náklady ,92 Kč nepřímé náklady ,39 Kč Stav Vyčerpáno 70,66 % z přímých nákladů, tj Kč Nepřímé náklady: Nárok dle %: Kč, z toho: vyčerpáno: Kč, rezerva: Kč!! Stav projektového účtu ke dni činí Kč, tzn. máme ještě na pokrytí příštího měsíce. Odevzdána 2. MZ - vypořádáváme připomínky. Schválena 2. podstatná změna - zahrnuje prodloužení projektu o 1 měsíc a letní školy cizích jazyků
CJŽ – další fakta o projektu Návrhy na vypořádání vysoké rezervy v NN mimo běžné náklady (mzdy, zpracování mezd, telefony, poplatky.): Tonery – dodávka již realizována zatím za ( Kč) Výjezdní zasedání projektového týmu na RB ( Kč) + cestovné Hospitace tutorů na školy - cestovné Publicita – inzeráty + články v periodikách Letní škola cizích jazyků – na základě 2. podstatné změny( Kč) Učebnice pro letní školu – ( Kč) Závěrečná konference – občerstvení 80 účastníků ( Kč) DPP na archivaci projektu Poštovné na konci projektu (zasílání zápočtových listů RM do zahraničí) Přefakturace poplatku za balíček BOZP – 160 Kč/osobu ( Kč) Přefakturace kopírování, kancelářských a hygienických potřeb (problém s DPH) za celou dobu projektu dle možností NIDV
CJŽ - Personální stránka projektu NIDV zaměstnalo v projektu Cizí jazyky pro život celkem 712 pracovníků na různých pozicích, a to jak v rámci projektového a realizačního týmu, tak v rámci klíčových aktivit (lektoři, konzultanti), z toho -62 pracovních smluv (v současné době zůstává 10 pozic na pracovní smlouvu v realizačním týmu) -452 na DPP -196 na DPČ
CJŽ – další fakta o projektu V období od do vyhotoveno souvisejících dokumentů (přílohy k PS, platové výměry, ukončení smluv, dodatky k dohodám, ohlášky a odhlášky rodilých mluvčích na ÚP, čestných prohlášení k výpisům z RT, formulářů BÚ atd. -vybráno a zpětně zkontrolováno na dokumentů v souvislosti s působením RM -evidence a distribuce kartiček VZP a evidenčních čísel PaM pro rodilé mluvčí -po ukončení činnosti RM – ročních daňové zúčtování, odhlášky + ?
Cizí jazyky pro život – dynamický a inovativní projekt Projekt Cizí jazyk pro život je velmi dynamický, a to nejen pro velké množství aktivit realizovaných ve velmi krátkém časovém období, ale také z důvodu značného počtu změn, které je nutné v průběhu jeho realizace operativně provádět, a to jak v oblasti personální a ekonomické, tak v jednotlivých klíčových aktivitách. Pro NIDV je CJŽ inovativní především v KA 01 Rodilí mluvčí do škol (dosud v NIDV neověřováno)a v KA 04 Brána jazyků - zavedením a pilotním ověření řízeného individualizovaného blended learningu s důrazem na rozvoj ústních komunikačních dovedností učitelů a žáků v základních školách ČR
Cizí jazyky pro život … a co dál? Projekt nemá udržitelnost vyplývající z OP VK OP VVV – zatím nepočítá s cílenými výzvami zaměřenými na jazykové vzdělávání Dosud nebyly schváleny Priority jazykového vzdělávání pro období 2015 – 2020 (Akční plán výuky cizích jazyků) Poslední výzvy OP VK (šablony) č. 56 – umožňuje jazykové stáže učitelů č. 57 (zatím nevyhlášena) - šablony na blended learning
Děkuji za spolupráci Za projektový tým Alena Faberová hlavní manažerka projektu