Environmentální vzdělávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠETŘENÍ ELEKTRICKOU ENERGIÍ
Advertisements

Vlivy na spotřebitele.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Ekolabeling.
Mikroekonomie I Domácí produkt
Zahraniční obchod.
Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastEkonomika a účetnictví – Obchod DUMVY_32_INOVACE_EKU_327.
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Trh a jeho zákonitosti.
Objektivní faktory.
Poptávka na trhu zboží a služeb
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
... ve vztahu k životnímu prostředí. dobrovolné začleňování ekonomických, sociálních a environmentálních aspektů do činnosti člověka obec nebo město,
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Změní „černobylské“ děti postavení k třídění odpadu?
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
ETICKÉ ASPEKTY OCHRANY PŘÍRODY
Organizace chránící přírodu a životní prostředí
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Environmentální management. Osnova přednášek: Úvod do předmětu. Environmentální politika a environmentální strategie. Trvale udržitelný rozvoj. Makroekonomické.
Odlesňování František Funda.
Test šetrného spotřebitele. Negativní souvislosti těžby a zpracování hliníku: Plánovaný důl Juriti Velho v Brazílii na povrchovou těžbu Bauxitu si vyžádá.
Viktor Třebický Týmová iniciativa pro místní udržitelný rozvoj, o.s.
Ekologický pilíř – celkový přehled
Ekodesign. Ekodesign Strategie ekodesignu Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc. 9. listopadu 2011 Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu Budování.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
Společenská odpovědnost organizací
P6 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA Chování zákazníka na spotřebitelském trhu zahrnuje poznání: Které hlavní faktory ovlivňují chování spotřebitele? Jakými pravidly se.
Marketingové prostředí
Ruská federace x WTO a OECD
MARKETING.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A PRÁVO
CZ.1.07/1.3.45/ Ekonomické kompetence v občanském životě pro učitele Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Číslo a název.
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Označování výrobků šetrných k životnímu prostředí
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Celkový a mezní produkt
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
EKOINKUBÁTOR PODNIKOVÁ EKONOMIKA ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Zelená kancelář. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NEUSTÁLE SE OPAKUJÍCÍ PROCES: 1) VÝROBY 2) ROZDĚLOVÁNÍ, PŘEROZDĚLOVÁNÍ 3) SMĚNY 4) SPOTŘEBY HOSPODÁŘSKÝ PROCES.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Zbožíznalství, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
OBSAH  HDP - definice  Výpočet HDP  HDP České republiky: o HDP v letech 1993 – 1996 o HDP v letech 1997 – 1998 o HDP v letech 1999 – 2002 o HDP v letech.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceNástroje.
Ekoznačky. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
 Biopotraviny pocházejí z ekologického zemědělství.  Při jejich pěstování, produkci a výrobě je zakázáno používat chemické látky.  Geneticky modifikované.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Anotace Materiál je určen pro 1. a 2. ročník studijního oboru PROVOZ A EKONOMIKA DOPRAVY, předmětu EKONOMIKA DOPRAVY, inovuje výuku použitím multimediálních.
Spotřeba domácností z environmentální perspektivy Zuzana Krautová Proměny životního způsobu a jeho environmentálních souvislostí.
Ekonomika – základní pojmy.
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Ekonomika životního prostředí
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
SOCIÁLNĚ PSYCHOLOGICKÁ PODMÍNĚNOST
Transkript prezentace:

Environmentální vzdělávání Výchova spotřebitele šetrného k životnímu prostředí

VZTAH EV K SPOTŘEBITELI Obsah EV můžeme rozdělit do tří rovin: rovina konativní (prakticko - přetvářecí) rovina afektivní (postojová) rovina kognitivní (vědomostní) Výzkumy ukazují, že se děti a mladí lidé chtějí podílet na ochraně přírody, ale nevědí jak. Člověk ovlivňuje životní prostředí mimo jiné jako spotřebitel Zásady šetrného spotřebitele spadají do roviny prakticko-přetvářecí, ale jsou podmíněny ostatními rovinami

SPOTŘEBA Ekologická stopa (kvantifikovaná míra vlivu, kterým jednotlivec nebo skupina působí na přírodu) - se zabývá biologicky produktivní plochou Země, která poskytuje přírodní kapiál. Tím se rozumí přírodní zdroje i přírodní služby - Jeden ze spoluautorů ES, Kanaďan William Rees, ekologickou stopu přibližuje takto: "Kolik plochy (země a vodních ekosystémů) je třeba k souvislému zajišťování všech zdrojů, které potřebuji ke svému současnému životnímu stylu a k zneškodnění všech odpadů, které při tom produkuji?" - Ekologická stopa je měřítkem toho, jak udržitelné jsou naše životní styly. www.hraozemi.cz - Nejvyšší ES na osobu mají Spojení Arabské Emiráty (11,9) a USA 9,6 (12,3 2000). Nejnižší má Bangladéž a Afgánistán (0,1) - ČR má ES 4,9 (6,7; 2000) globálních hektarů, ale k dispozici má pouze 2,4 ha ekologicky využitelné půdy! Ekologický tlumok je veličina, která v jednotkách hmotnosti vyjadřuje „ množství materiálu vynaložené na výrobu, dopavu, údržbu a likvidaci výrobku či na realizaci služeb“

SPOTŘEBA Hovoříme-li o spotřebě v domácnosti, nacházíme se mezi dvěma póly: KONZUMERISMUS na jedné straně a DOBROVOLNÁ SKROMNOST na straně druhé.

SPOTŘEBA O spotřebě můžeme hovořit ze tří hledisek: z hlediska domácích technologií (specifické pro bohaté země). Často nebývá přítomna výraznější environmentální motivace (je to spíš investice). Nic podstatného nemusíme v životě měnit - pokud environmentální snaha končí u nakupování šetrných výrobků a třídění odpadů, hovoříme o zeleném konzumu z hlediska spotřebních vzorců (z hlediska struktury spotřeby předmětů a služeb). Ochota měnit spotřebitelské návyky - Např. péče o zdraví; oželení tropického ovoce; oželení čaje a kávy; biopotraviny, ekologicky šetrné výrobky, květiny z Keni?, veganství, vegetariánství, flexitariánství, aj. podle Librové 2003, její otázka zní: „Co představuje skromnost a co představuje luxus?“

SPOTŘEBA A SKROMNOST Dobrovolná skromnost - pleonasmus skromní lidé by mohli nakupovat a většinou i vydělávat víc, ale nedělají to. skromnost a chudoba - Mystici všech dob hledají útočiště, čistotu a svobodu v chudobě (nikoli v bídě!). Obsah slova chudoba se za poslední století (nejen v češtině) změnil a nahradil slovo bída. Dobrovolná skromnost (někdy také záměrná skromnost, výběrová náročnost) Je chápána jako ochota snížení dynamiky spotřeby hmotných statků, ekologicky škodlivých služeb a volnočasových aktivit.

SKROMNOST A LUXUS Luxus má statutotvornou funkci - demonstruje, že jeho nositel stojí na vysokém a respektovaném stupni společenské hiearchie kulturní kapitál - je pojem, který vyjadřuje předpoklady určitého jedince k dosažení sociálního statutu. Spočívá v úrovni vzdělání a dalších kulturních rysů, vkusu a životního stylu Ztímco chudoba či skromnost se může stát luxusem, konzum je spíš znakem průměrnosti nebo spíš úpadku v kultuře Luxus není protikladem chudoby ale vulgarity (C. Chanel) podle Librové 2003

LUXUS A PLÝTVÁNÍ neofile - záliba v novém; reklamou podporovaná touha jednotlivce po nových předmětech a prožitcích, manipulace reklamou V dobách nedostatku bylo plýtvání luxusním chováním zatímco dnes je ukazatelem slabého kulturního kapitálu plýtvání je často chápáno jako podmínka růstu ekonomiky trvale narůstají lidské potřeby - “hédonistická adaptace“ člověk si zvyká na rostoucí úroveň spotřebyn a časem i považuje za samozřejmou (Scitovsky, 1976) citát: “Komu nestačí málo, tomu nestačí nic.“ (Epikuros)

Luxusní sebeomezení Luxusní omezení je a bylo základním životním postojem celé řady mudrců: Diogenes pral zeleninu, protože si nevážil Dionýsia (luxus svobody ducha)

Ekologicky šetrné výrobky Definice ekologických výrobků by mohla znít takto: Jsou to výrobky, které zatěžují životní prostředí méně než jiné výrobky se stejnou funkcí. Tento požadavek garantuje certifikace (příslušná ekoznačka), kterou schvaluje např. Ministerstvo ŽP popř. jiné nezávislé odborné komise.

Ekologicky šetrné výrobky Historie: Realizace certifikace ekologických výrobků vzešla v 70. letech dvacátého století z požadavků spotřebitelů, kteří se dožadovali výrobků, které by zaručovaly „ekologickou nezávadnost“ jejich provozu. V roce 1978 vznikla v Německu první oficiální kontrolovaná ekoznačka: „DER BLAUE ENGEL (Modrý anděl)“. Následovali ostatní země (Kanada, USA, Skandinávské země, atd.).

Výhody šetrných výrobků pro výrobce Je to dobrá reklama Snažší dosažení státních zakázek Snadný export do zahraničí (zejména EU)

Ekoznačky Tímto symbolem se oznacují české výrobky, které byly nezávislou komisí označené jako ekologické, tedy šetrné k životnímu prostredí.

Ekoznačky Evropská ekoznačka. Nezávislé instituce udělují tuto znacku a hodnotí tím celý životní cyklus daného zboží. Je

Ekoznačky Výrobky označené touto značkou byly vyrobeny ze sběrového papíru (minimálne z 90%).

Ekoznačky Znacka FSC (Forest Stewardship Council) přísluší certifikaci výrobku z lesní produkce, která nezatěžuje životní prostředí. Vzešla z důvodu pomoci rozvojovým zemím a ze snahy zastavit ničení deštných pralesů. Tento rámec byl ovšem záhy překonán a nyní může mezinárodní certifikát FSC dostat každý majitel lesa, který dodržuje velmi přísná ekologická pravidla. Dodávám, že tahle znacka s sebou prináší i globální rozměr. Existence téhle značky dokazuje, že Evropané mají také část vlivu na kácení deštných pralesů – mohou, ale nemusí se podílet na obchodu se dřevem z těchto oblastí.

Ekoznačky Úspora energie: A+, A++ úsporná elektonika: ENERGYSTAR

Ekoznačky spotřeba energie v domácnosti: chladnička: 36% pračka: 20% osvětlení: 15% žehlička: 6% ostaní (televize, fén, vysavač): 23%

Ekoznačky FAIR TRADE: Značka FAIRTRADE má více humanitní význam než ekologický. Umisťuje se na výrobky(zejména z rozvojových zemí), při jejichž výrobě nebyla porušována lidská práva a práce byla zaměstnancům adekvátně zaplacena. Z čistě ekologického hlediska je zajímavé, že velmi často bývají výrobky FAIRTRADE zároveň BIO.

Co nejsou ekoznačky

Nedůvěryhodné ekoznačky

Výrobky netestované na zvířatech

Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz