DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Advertisements

Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Vzájemná hospitační činnost
Diagnostika ve sportovních hrách
Didaktické prostředky
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
Struktura výuky.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Didaktické zásady výuky přírodopisu
Metody a organizační formy při výuce fyziky Jiří Tesař.
PROJEKT ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VÝUKY V ELEKTROTECHNICKÝCH OBORECH Realizátor projektu: Střední škola technická Žďár nad Sázavou od Vyšší odborná.
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Měření účinnosti převodovky
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Výpočetní technika při výuce fyziky Jiří Tesař. VT – při výuce VT nedílná součást každodenního života, VT musí být také součástí výuky, vybavení škol.
Výukový software - přehled, komparace Jiří Tesař.
Západočeská univerzita v Plzni
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
Vyučovací metody v přírodopise
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Kurikulum, metody výuky, didaktická technika
DIDAKTIKA FYZIKY I. 1 Fyzikální vzdělávání
DIDAKTIKA FYZIKY I. 4 Vzdělávací technologie ve Fy
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
Didaktické metody Androdidaktika.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 8 ICT ve Fy Josef Trna PdF MU©2009.
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Seznámení s multimediálními ukázkami na podporu vzdělávání v technických oborech Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro analýzy.
Fyzika – vybrané kapitoly
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
VÝUKOVÉ METODY Výuková metoda je koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených.
Didaktická příručka z chemie pro střední školu
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Neživá příroda ve výuce přírodopisu
VÝZNAM DEMONSTRAČNÍHO POKUSU VE VÝUCE CHEMIE
DIDAKTICKÉ ZÁSADY obecné požadavky uplatňované v procesu výuky zajišťují kvalitu výchovně vzdělávacího procesu vztahují se na všechny stránky výuky, na.
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Induktivní postupy ve výuce matematiky
KMT/DIZ1 Didaktika matematiky (předmět, úkoly, metody) Didaktický systém Matematické vzdělávání (cíle, úkoly) 1. SZZK Didaktika matematiky – předmět, úkoly,
Vyučovací metody v přírodopise
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty Josef Trna PdF MU©2009

Výuková technologie - prostředky Vzdělávací cíle Vzdělávací obsahy Výuková technologie: Metody Formy Prostředky Výukové fáze: Motivace Expozice Fixace Diagnostika Aplikace

Fyzikální experiment ve fyzice jako vědě Vědecký experiment - provádí vědec ve vědecké laboratoři Vědecký experiment - uměle v laboratoři navozený přírodní děj za kontrolovaných podmínek, jehož cílem je poznání nového jevu nebo dosud neobjeveného přírodního zákona

Fyzikální experiment ve výuce fyziky Školní experiment – provádí učitele nebo žák Školní experiment - uměle ve škole (doma) navozený přírodní děj za kontrolovatelných podmínek, jehož cílem je výchovné poznání již objeveného jevu či přírodního zákona žákem

Učitelův školní experiment ve Fy Učitelův experiment žák vnímá pasivně, obvykle jen zrakem a sluchem Učitelův demonstrační experiment může podporovat především tvorbu žákových vědomostí

Žákův školní experiment ve Fy Žákův vlastní experiment je vnímán téměř všemi smysly a hlavně je žákem aktivně realizován (psychomotorický proces) Dovednosti žáka se osvojují a rozvíjejí jen pomocí jeho vlastní činnosti, tedy žákovským experimentováním

Experimentální žákovské dovednosti Smyslová složka - reagování na optické, akustické a taktilní podněty a informace Myšlenková složka - plánování realizace psychomotorické dovednosti, rozhodování o postupu řešení úlohy, navozující psychomotorickou činnost, volba optimálního způsobu řešení problému, v němž se uplatňuje pohybová činnost apod. Motorická složka - směr a dosah pohybů, rychlost a doba trvání pohybů, intenzita pohybů

Experimentální žákovské dovednosti Podle převládající činnosti můžeme experimentální přírodovědné dovednosti žáků členit: navrhování a plánování experimentu navrhování experimentální aparatury sestavování a prověřování experimentální aparatury provádění experimentu pozorování, vyhodnocování a prezentování výsledků pozorování měření veličin pomocí měřících přístrojů a vyhodnocování naměřených hodnot veličin vytváření závěrů z experimentů

Klasifikace školních experimentů Podle aktéra: Učitelské Žákovské Podle fáze výuky: Motivační Expoziční Fixační Aplikační Diagnostické Podle náročnost realizace a aplikace: Jednoduché Složité Podle užití měření a matematizace: Kvalitativní kvantitativní

Motivační školní experimenty Paradoxní Hračky Hry Soutěžní Z denního života Zajímavé aplikace Historické

Expoziční školní experimenty Podle logická metody expozice: Objevovací (heuristické) – od pozorování jevu k objevení jeho zákonitosti a formulaci zákona; induktivní postup; metoda experimentální fyziky Ověřovací – od formulovaného zákona k jeho pozorování; deduktivní postup; metoda teoretické fyziky; Podle aktéra při expozici: Demonstrační (učitelský) – realizace (demonstrace) experimentu učitelem na jediné experimentální sestavě Frontální (žákovský) – realizace experimentu všemi žáky či skupinami žáků

Expoziční školní experimenty Podle typu použitých pomůcek: Reálné Modelové Myšlenkové Specifické expoziční: Ilustrační – prezentace podoby jevu: jak jev vypadá (blízko demonstraci objektu) Problémové – prezentace problému na základě pokusu Historické – významný pokus z historie fyzikálního bádání

Fixační, aplikační a diagnostické školní experimenty Realizace alternativ známých experimentů Vytváření alternativ známých experimentů Vytváření nových experimentů Vytváření nových učebních pomůcek pro experimenty Aplikace známých experimentů vhodných pro praxi

Složky školního experimentování Složky školního experimentu: Fyzikální (vědecká) Technická (pomůcky) Metodická (správná aplikace ve výuce)

Fáze školního experimentu Stanovení vzdělávacího cíle experimentu Metodická (myšlenková) příprava experimentu Technická příprava experimentu (včetně ověření funkčnosti) Provedení experimentu ve výuce Rozbor experimentu ve výuce Sebereflexe výukové efektivity experimentu

Zásady školního experimentování Bezpečnost Vědecká správnost Technická úspěšnost (připravenost) Metodická přiměřenost Názornost Pochopitelnost Přesvědčivost Vnímatelnost (zejména viditelnost) Estetičnost Přiměřená četnost Ekonomičnost

Technologické problémy školního experimentování Zápis, náčrt experimentu Databáze experimentů Pomůcky jednoúčelové a soupravy Pomůcky a jejich provoz