Mojmír Sabolovič Ekonomie - věda o lidském jednání - studuje chování jednotlivých subjektů - zabývá se alokací vzácných zdrojů mezi různá alternativní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1 Makroekonomie Ing. Vojtěch Jindra.
Advertisements

Matematika a byznys Téma: Účetnictví národního důchodu a platební bilance Jan Brož A08B0109P.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Hospodářská politika státu
Agregátní poptávka a nabídka
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Hospodářská politika.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NAUKA O PODNIKU I.
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
KONFERENCE projektu APSYS „ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe “ Propojení vědy, výzkumu, vzdělávání a podnikové praxe Jsou potřebné,
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Firma a hospodářská politika. Souvislosti.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
SMÍŠENÁ EKONOMIKA A PŘÍČINY EXISTENCE VEŘEJNÉHO SEKTORU
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Mikroekonomie I Veřejná volba Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Úloha neziskových organizací v národním hospodářství.
Hospodářská politika. HP je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu. Cíle: 1) plná zaměstnanost 2) cenová stabilita 3) růst ekonomiky.
Sociální ekonomika Vývoj modelů sociálního charakteru státu – I. část Merkantilismus ( století) 1. WELFARE STATE – Stát veřejných sociálních.
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
Struktura přednášky Tržní selhání a mikroekonomická politika
Základy ekonomie Seminář 10..
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ SYSTÉMY
HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA Základy ekonomie II 2. přednáška Eva Tomášková
Materiální základ produkce veřejných statků
Příčiny existence veřejného sektoru
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Mojmír Sabolovič Katedra finančního práva a národního hospodářství
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA A FISKÁLNÍ POLITIKA Eva Tomášková Konzultační hodiny: Úterý: – Čtvrtek: –
HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA A FISKÁLNÍ POLITIKA Eva Tomášková Konzultační hodiny: Úterý: – Úterý: – Čtvrtek:
Veřejné finance a veřejné statky
Základy veřejných financí
Ekonomika Hospodářská politika 4. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.4_2_02.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
Úvod do základů finančního práva Petr Mrkývka. LITERATURA Petr MRKÝVKA Propedeutika finančního práva I – obecná část. Brno: MU 2014 (e-kniha) k dostání.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Rozpočtová a fiskální politika 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 27.
Soustava veřejných rozpočtů
Fiskální politika Pavel Seknička.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Rozpočtová a fiskální politika
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika státu
Úvod do finanční vědy a financí
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Ekonomika Riskuj. Ekonomika Riskuj Předmět ekonomie a ekonomiky Ekonomické systémy Potřeby Makroekonomie a mikroekonomie.
Veřejné Finance.
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Úvod do finanční vědy a financí
Koncepční přístupy k hospodářské politice
ÚVOD do Ekonomie, požadavky na studenty
11 HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA.
Rozpočtová a fiskální politika
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Základy ekonomie Seminář 10..
Rozpočtová a fiskální politika
Transkript prezentace:

Mojmír Sabolovič

Ekonomie - věda o lidském jednání - studuje chování jednotlivých subjektů - zabývá se alokací vzácných zdrojů mezi různá alternativní užití tak, aby byly uspokojeny lidské potřeby

 Co a kolik produkovat (What?)  Jak produkovat (How?)  Pro koho produkovat (Who?)

Ekonomika - hospodaření určitého subjektu Mikroekonomie - zkoumá rozhodování jednotlivých tržních subjektů (jednotlivci, firmy, stát) Makroekonomie - zkoumá hospodářství jako celek Pozitivní ekonomie Normativní ekonomie Čistá ekonomie Aplikovaná ekonomie Hospodářská politika

 Domácnosti (Households)  Firmy (Firms)  Stát (Government)  Zahraniční subjekty (Foreign Sujects)  Neziskové subjekty (Non-profit Organizations)

Rozdělují ekonomické činnosti do čtyřech oblastí:  Primární sektor  Sekundární sektor  Terciální sktor  Kvartérní sektor

ZZvykový systém (Traditional Economy) CCentrálně plánovaný systém (Direct Economy) TTržní systém (Market Economy) SSmíšený systém (Mixed Economy)

 CO to je veřejný sektor?  CO to je veřejný zájem?  Rozdílné názory ekonomických škol ◦ Etatismus ◦ Liberalismus

 Zabývá se základními ekonomickými otázkami veřejného sektoru a jeho vztah se sektorem soukromým ◦ Veřejné finance ◦ Ekonomie blahobytu

 Instituce veřejné správy a jejich aktivity  Statky a kolektivní spotřeba zajišťovaná pro obyvatelstvo ◦ Statky mimo trh na neziskovém principu ◦ Rozhoduje o kvalitě ◦ Financuje z veřejných rozpočtů  Část národního hospodářství spravovaná veřejnou správou ◦ Veřejná volba ◦ Veřejná kontrola  Vytváření podmínek pro fungování soukromého sektoru

 Tzv. neurčitý pojem (Ekonomie blahobytu)  Protiklad zájmů soukromých – okruh subjektů, kterým zájem svědčí je vždy neurčitý  Veřejný zájem je zřejmě tím, co by si lidé vybrali, kdyby viděli jasně a racionálně, a jednali nezaujatě a benevolentně. (Lippman)

Stát v určitých případech zasahuje a omezuje svobodu jednotlivců ve veřejném zájmu. ◦N◦Nástroje hospodářské politiky aplikované státem ovlivňují chování ostatních subjektů (domácnosti, firmy) ◦S◦Selhání vlády NNeúspěšná realizace opatření NNedostatek informací DDélka a složitost rozhodovacích procesů

 legislativní  alokační ◦ jedná se o snahu státu efektivně alokovat finanční prostředky  redistribuční ◦ dosáhnout větší spravedlivosti v rozdělování ◦ redistribuce se zajišťuje zejména:  nepřímo prostřednictvím progresivních daní  vyšším zdaněním některého zboží  přímo prostřednictvím adresných peněžních transferů  regulační  stabilizační ◦ jsou důsledkem makroekonomických příčin selhání trhu

 Zdrojem tržních selhání je nerovnováha v alokační efektivnosti (co?, jak?, pro koho?) Příčiny:  Mikroekonomické  Makroekonomické  Mimoekonomické

 Asymetrické informace ◦ Morální hazard, nepříznivý výběr  Externality  Veřejné statky  Nedokonalá konkurence ◦ Monopolistická konkurence ◦ Oligopol/oligopson ◦ Monopol/monopson

 Zabezpečení hospodářského růstu  Nedostatečné vyžívání zdrojů

 Zmírňování nerovnosti mezi subjekty  Zvyšování kvality lidského potenciálu  Ohled na kvalitu životního prostředí

 Vše co uspokojuje potřeby Dle způsobu spotřeby: - spotřební - kapitálové (výrobní) Dle dostupnosti: - volné - ekonomické – jsou vytvářeny hospodářskou činností lidí, tj. výrobou, která je založena na využívání a přeměně zdrojů - soukromé - veřejné

 Pprincip nevylučitelnosti  Princip nezmenšitelnosti  Princip nerivality  Smíšené veřejné statky ◦ Dělitelné na množství ◦ Lze určit podíl jednotlivce na spotřebě  Čisté veřejné statky ◦ Nedělitelné ◦ Spotřebovávané všemi spotřebiteli

A B 0 Všechny možné kombinace statků veřejných a soukromých, které je možné získat s danými zdroji

 Dosahuje-li ekonomika výkonu na hranici výrobn í ch možnost í, dosahuje tzv. výrobn í efektivnosti

X TU MU X

 zvy š ujeme-li použ í van é množstv í někter é ho z výrobn í ch faktorů, zat í mco množstv í ostatn í ch faktorů se neměn í, zpomaluje to tempo růstu celkov é ho produktu

 Politika - levice x pravice  Ukazatel podílu veřejných výdajů na veřejné statky na HDP

 V tržním sektoru efektivnost zajišťována poměrem výnosů a nákladů.  Potřeby veřejných statků (jaké veřejné statky, kolik, pro koho a kde poskytovat) jsou obtížně definovatelné.  Chybí motiv dosahování maximálně možných výsledků s danými vstupy.  Ve veřejném sektoru jsou náklady kvazi tržní, ale výstupní ceny mnohem nižší.  Zisk nebývá obvykle podmínkou úspěšnosti.

 Obtížně měřitelná a vyjádřitelná je i efektivnost vložených peněžních prostředků.  Přirozená tendence k neefektivnosti, např. růst úřednického aparátku a problém, tzv. X NEEFEKTIVNOSTI.  Nedostačující odbornost a neznalost při rozhodování o alokaci zdrojů na veřejné statky.

 Hospodářská politika je konkrétní jednání státu, kterým je ovlivňována hospodářská situace v širokém národním měřítku.  Utváří na základě střetu názorů politických stran a lobby, byrokracie a reakce na konkrétní hospodářskou situaci.

 základní cíl = maximalizace společenského blahobytu  základní společenské cíle  tradiční cíle hospodářské politiky: ◦ vyvážený a stabilní ekonomický růst ◦ nízká míra nezaměstnanosti ◦ nízká a stabilní inflace ◦ vnější rovnováha  Magický čtyřúhelník

Subjekty, které se podílí na procesu formulování hospodářské politiky, na jejím provádění a kontrole.  Proces formulování HP – politické strany, vláda, parlament, centrální banka, odborný státní aparát, zájmové skupiny, profesní skupiny a komory aj.  Proces realizace HP – vláda, centrální banka, státní správa, soudy, zájmové skupiny aj.  Proces kontroly – Nejvyšší kontrolní úřad aj.

 Fiskální (rozpočtová)  soustava veřejných rozpočtů  mimorozpočtové fondy  rozpočty vládních neziskových organizací, veřejných podniků ve veřejném sektoru  Monetární  provádí ČNB  ovlivňuje peněžní zásobu nebo úrokové sazby s cílem stabilizovat ekonomiku  Důchodová  zahrnuje různé formy regulace mezd  sociální politika  Vnější měnová  souvisí s zahraničním obchodem  přímé nástroje (clo, kvóty, neviditelné překážky obchodu - hygienická nařízení, normy)  nepřímé nástroje (intervence na devizových účtech)

Nástrojem hospodářské politiky mohou politikové měnit či působit na cílové proměnné. Např. cena, daňová sazba, bankovní zákon, kartelový zákon apod.  podle úrovně působení: ◦ makroekonomické (např. snížení daní ze zisku právnických osob) ◦ mikroekonomické (např. protimonopolní hospodářství)  podle charakteru vlivu: ◦ přímé (týkají se mikroekonomické úrovně) ◦ nepřímé (týkají se makroekonomické úrovně)  podle oblasti působení: ◦ měnové nástroje (např. množství peněz) ◦ fiskální nástroje (např. vládní výdaje)  podle způsobu ovlivňování: ◦ plošné (např. některé daně) ◦ selektivní (např. kvóty)  podle vývoje vztahů mezi účastníky trhu ◦ kvalitativní (systémové) – pravidla chování ◦ kvantitativní (běžné) – mění kvantitativně data, která jsou základem pro rozhodování

Děkuji za pozornost!