Horninotvorné minerály

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PETROLOGIE úvod a vyvřelé horniny.
Advertisements

KŘEMIČITANY A ORGANOLITY
Mineralogický systém.
Petrografie VYVŘELÉ HORNINY
Horninotvorné minerály
Opakování učiva o nerostech II. část
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Horninotvorné minerály
Základní škola Rosice, okres Chrudim
MINERALOGIE Fotografie minerálů.
Základy termodynamiky
Křemičitany (silikáty)
Horniny přeměněné (Metamorfované).
Vyvřelé (magmatické) horniny
Hlubinné vyvřelé horniny
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ MINERÁLY
Distribuce prvků v litosféře
CZ.1.07/1.1.10/
Minerály Prvky nekovové Uhlík C – dvě podoby.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Nerosty Markéta Smetanová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marek Odstrčil. Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ;
Magmatické horniny Magmatické = vyvřelé, eruptivní
Geologie věda o zemi.
Stensenův zákon - zákon o stálosti úhlů hran.
Systematická mineralogie Křemičitany, sírany
NázevMinerály 1 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast Fyzickogeografická sféra Anotace Minerály – zákl. informace, rozdělení minerálů, vlastnosti.
Určování minerálů.
Krystalové mřížky.
Vypracovala: Mgr. Eva Ratiborská ZŠ Trávník, Přerov.
Tvary nerostů Krystaly (dostatek místa) Drůzy (málo místa)
nejdůležitější minerály
Název Minerály 2 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
KŘEMIČITANY A ORGANOLITY
Mineralogický systém Křemičitany
Přeměněné horniny.
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyV/2 Inovace.
Fyzická geografie Mgr. Ondřej Kinc Litosféra a desková tektonika
Škola:. Základní škola Kladruby
Vyvřelé horniny = vyvřeliny
Mineralogický systém Prof. RNDr. Milan Novák, CSc.
5. Minerály metamorfovaných hornin a termobarometrie
KRYSTALOVÁ STRUKTURA MINERÁLŮ
Horniny přeměněné Autor: Mgr. Marian Solčanský
Obecné základy týkající se magmatu
G4021 Magmatická a metamorfní petrologie
Mineralogický systém Prof. RNDr. Milan Novák, CSc. Olivíny a pyroxeny
Mineralogický systém Prof. RNDr. Milan Novák, CSc. Olivíny a pyroxeny
Horniny vyvřelé Autor: Mgr. Marian Solčanský
Stavba Země zemská kůra (Si, Al, Mg) zemský plášť (Cr, Fe, Si, Mg) část pevná, část polotekutá zemské jádro (Ni, Fe) část žhavá, tekutá Litosféra – pevná.
HORNINOTVORNÉ MINERÁLY cvičení. Co je to minerál? Minerál je homogenní přírodní fáze s přesně definovatelným chemickým složením a s vysoce uspořádanou.
9. Křemičitany největší skupina nerostů, horninotvorné minerály.
VYVŘELÉ HORNINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomáš Sobotka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Co je minerál … Minerály neboli nerosty jsou anorganické stejnorodé přírodniny. Jejich složení je možno vyjádřit chemickou značkou nebo chemickým vzorcem.
HORNINY PŘEMĚNĚNÉ. HORNINY PŘEMĚNĚNÉ Metamorfované neboli přeměněné horniny vznikají ze všech druhů hornin v důsledku vysokých teplot, tlaků a chemizmu.
Název sady materiálů: Přírodopis 9
Mineralogický systém Prof. RNDr. Milan Novák, CSc. Olivíny a pyroxeny
Minerály a horniny.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Atlas minerálů.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
VY_32_INOVACE_P9-007 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Minerály metamorfovaných hornin a termobarometrie
KŘEMIČITANY I. (po výkladu si zapiš do sešitu)
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Vy_52_Inovace_B63_Opakování minerály
9) Křemičitany, 10) Organolity
Klasifikace a poznávání metamorfovaných hornin
Obecné základy týkající se magmatu
Transkript prezentace:

Horninotvorné minerály Světlé minerály jsou minerály neobsahující v podstatném množství Mg, Fe, a Ti; např. křemen, živce, foidy, kalcit, apatit, muskovit. Tmavé minerály (mafity) jsou ty, které obsahují podstatné množství Fe, Mg, Mn apod.; např. olivín, pyroxeny, amfiboly, biotit, běžné granáty, melilit, ilmenit, magnetit apod. Index tmavosti (barevnosti) – color index = celkový obsah mafických minerálů (v objem. %) v dané hornině (např. hornina obsahující 10% amfibolu, 5% pyroxenu a 12% biotitu má index tmavosti 27).

Horninotvorné minerály Světlé kvantifikátory Tmavé kvantifikátory Minerály kvalifikátory Viz texty

KŘEMEN

Křemen –kalcit-chalcedon

ortoklas

mikroklin

Perthity-sanidin

albit

Andezín -anortit

Foidy-zástupci živců – nefelin- leucit

Leucit-parketování –sodalit

sodalit

olivín

Olivín vedle pyroxenu kelyfitické lemy na styku olivínu a plagioklasu (amfiboly)

Pyroxeny augit - diopsid

Pyroxeny diopsid - egirin

Pyroxeny enstatit

Amfiboly aktinolit

amfiboly

Amfiboly – opacitové lemy glaukofan

biotit

biotit

muskovit

Granáty almandin - andradit

Grossular atolový granát

turmalín

turmalín

Karbonáty

karbonáty

Karbonáty - aragonit

apatit

zirkon