Kurikulum, metody výuky, didaktická technika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Multimediální pomůcka k výuce didaktické techniky
Advertisements

Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ - 5 Řízení lidských zdrojů.
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Didaktické prostředky
Taktická příprava Michal Lehnert.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Typologie vyučovacích hodin v ekonomickém vzdělávání, použitá kritéria a závěry pro zvyšování kvality výuky © prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Jak se stát dobrým právníkem?
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Cíle studia didaktiky pedagogiky
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Základní škola, Nemyčeves, okres Jičín. Abychom mohli uplatňovat plánované výchovné a vzdělávací strategie, bylo zapotřebí propracovat didaktický postup.
Teorie vzdělávání dospělých
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Didaktický proces Androdidaktika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Vyučovací formy-výuka v bloku
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
INOVACE VE VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Zdenko Reguli Lucie Mlejnková.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Vyučovací metody v přírodopise
Postavení pedagogiky mezi vědami
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
DIDAKTIKA FYZIKY I. 4 Vzdělávací technologie ve Fy
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Didaktické metody Androdidaktika.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Didaktické prostředky Předměty a jevy sloužící k dosažení vytýčených cílů, zahrnují vše, co vede ke splnění výchovně-vzdělávacích cílů (Maňák, Švec, 2003)
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Institut Celoživotního Vzdělávání
Didaktické prostředky
Didaktické formy.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Projekt Impuls / Seminář
Didaktika přírodopisu 2 Pracovní list a jeho tvorba
Projekt Impuls / Seminář
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Teorie vzdělávání dospělých
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Didaktické metody Androdidaktika.
Zdenko Reguli Lucie Mlejnková
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
DIDAKTICKÉ ZÁSADY obecné požadavky uplatňované v procesu výuky zajišťují kvalitu výchovně vzdělávacího procesu vztahují se na všechny stránky výuky, na.
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Vyučovací metody v přírodopise
Transkript prezentace:

Kurikulum, metody výuky, didaktická technika Zdenko Reguli Lucie Mlejnková

Metody výuky ,,algoritmus postupů k dosažením cíle” (Palán 1997) „… výzkumný komponent modernizace procesuální stránky vyučovacího procesu, který je v souladu se zákonitostmi a zásadami výchovy a vzdělávání dospělých“ (kol. autorů 2000) „... způsob záměrného uspořádání činností a opatření, pro zajištění realizace vzdělávacího procesu a jeho účinnosti ve směru k vzdělávanému (posluchači, studenti ) tak, aby se co nejefektivněji dosáhlo vzdělávacího cíle“ (Palán 1997)

Metody výuky způsob interakce: podle volby logických postupů frontální, skupinové a individuální monologické,dialogické, problémové, inscenační – hraní rolí, ekonomické, praktické podle volby logických postupů induktivní, deduktivní, genetické, analytické, syntetické a dogmatické podle fází vzdělávacího procesu metody předávající nové vědomosti, metody sloužící k upevnění prohlubování znalostí, metody prověřovací a metody opakování učiva

Metody výuky Podle fází vzdělávacího procesu Autodidaktické metody metody přípravy účastníků na aktivní osvojování učiva (metody motivační) metody založené na přímém poznávání skutečnosti (metody předvádění, metody pozorování, metoda objevování) metody založené na zprostředkovaném poznání skutečnosti metody upevňování a prohlubování osvojených vědomostí, dovedností a návyků metody kontroly, hodnocení a klasifikace Autodidaktické metody

Specifické metody ve vzdělávání dospělých a) Instruktáž při výkonu práce b) Coaching c) Mentoring d) Counselling e) Asistování f) Pověření úkolem g) Rotace práce h) Pracovní porady

Didaktická technika a) přístroje na záznam obrazu b) zobrazovací plochy c) promítací přístroje – projektory d) zvuková technika e) televizní a videotechnika f) přístrojová technika na demonstraci hůře sledovatelných přírodních jevů g) výukové a testovací stroje h) automatizované učebny i) počítače ve vzdělávání

Principy použití didaktické techniky Dynamika – nechat před očima účastníků probíhat děje a procesy, přesouvat nebo přiřazovat informace Korekce – rychle a s malým vynaložením času a prostředků dělat korekce Permanence – nechat informace delší dobu beze změny Velikost – informace znázornit veliké nebo zvětšené Příprava – mít informace připravené již před použitím pomocných prostředků Archivace – informace uchovávat a ve stejné formě znovu používat

Inovativní didaktická technika Interaktivní tabule/panely Interaktivní programy/DVD Počítač/tablet/smartphone… Internet ve vzdělávání dospělých

Kurikulum 1) Obecné cíle – vyplývají ze sociálně –ekonomických a politických cílů 2) Strategické – tyto cíle mají vazbu na dané vzdělávací systémy a jejich subsystémy – (základní, střední, vysoké školství, stejně jako vzdělávání dospělých) 3) Taktické – jinými slovy také výukové cíle. Tyto cíle se váží na konkrétní vzdělávací a výchovné procesy a) proč vzdělávat b) koho vzdělávat c) v čem vzdělávat d) jak vzdělávat e) kdy vzdělávat f) za jakých podmínek vzdělávat g) s jakými očekávanými výsledky vzdělávat