Od Jiřího z Poděbrad k J. A. Komenskému Pohled do českých dějin 3 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Kdo jsem? V bitvě u Lipan jsem byl 14letý a stál jsem na straně panstva. Několik let po Lipanech jsem byl zvolen zemským správcem za nezletilého krále, ten však zemřel, než začal vládnout, a já jsem byl zvolen šlechtou na jeho místo. Snažil jsem se, aby se země zotavila po nedávných válkách, podporoval jsem obchod, řemesla, zemědělství a trhy. Snažil jsem se smiřovat stranu katolickou a husitskou, sám jsem se hlásil k příznivcům Husovým. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rudolf II. Do které panovnické rodiny patřil? Čím se jeho vláda podobala vládě Jiřího z Poděbrad? Co víš o jeho sběratelské zálibě? Kdo byli alchymisté a co od nich Rudolf II. požadoval? Proč si na svém dvoře vydržoval hvězdáře? Znáš některého z nich? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Co k sobě patří? 1.rok 1620a) vítězné vojsko krále Ferdinanda 2.protestantské vojskob) oblíbenec krále, stal se generalissimem císařských vojsk 3.katolické vojskoc) poprava 27 českých pánů na Staroměstském náměstí 4.červen 1621d) bitva na Bílé hoře 5.30 let e) poražené vojsko českých pánů 6.Albrecht z Valdštejna f) trvalo válčení Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Přiřaď názvy k obrázkům: a)Valdštejnská zahrada b)město Jičín c)Valdštejnský palác v Praze (nyní sídlo senátu) d)Albrecht z Valdštejna Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Kdo jsem? Narodil jsem se na jižní Moravě, byl jsem pilný student a při studiu latiny jsem si uvědomil, že čeština nemá tolik slov, aby mohla bohatě vyjádřit vše, co se kolem nás děje. Rozhodl jsem se napsat slovník „Poklad jazyka českého“. Když Ferdinand II. vydal nařízení, že v Českých zemích smějí žít jen katolíci, musel jsem se skrývat, později jsem se stal exulantem – odešel jsem z Čech a prošel jsem velkou část Evropy (Polsko, Německo, Švédsko, Anglii,…), nakonec jsem se usídlil v Holandsku. Všude jsem vysvětloval, že ze všeho nejdůležitější je vzdělání, že je třeba budovat dobré školy, používat názorné pomůcky a tisknout poutavé učebnice, aby děti učení zajímalo a bavilo. Napsal jsem mnoho knih, například „Brána jazyků otevřená“, „Svět v obrazech“ a „Škola hrou“. Bývám také nazýván „učitel národů“. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Přečti si zásady J. A. Komenského a zamysli se, jestli jsou některé na školách uplatňovány i dnes: zásada názornosti – přímá žákova zkušenost zásada systematičnosti – učivo by mělo postupovat od jednoduchého ke složitějšímu a mělo by navazovat i mezi předměty zásada aktivnosti – žáci by měli poznatky sami získávat a využívat je v praxi zásada trvalosti – učivo je třeba soustavně opakovat zásada přiměřenosti – učivo by mělo vycházet z věkových a individuálních zvláštností dětí Přečti si, jak J. A. Komenský dělil děti podle nadání, a řekni, jak bys je rozdělil ty: 1.bystré, dělají radost5. s nedostatkem bystré mysli, líné 2.bystré a líné6. s nedostatkem bystré mysli, vzpurné 3.bystré, vzpurné 4.s nedostatkem bystré mysli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Použité obrázky: Všechny uveřejněné odkazy [cit. 2009–27–01]. Dostupné pod licencí Creative Commons – na Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.