Úvod do korpusové lingvistiky seminář pro magisterské studium

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Čeština pro cizince a azylanty – B1 (učebnice, cvičebnice, metodika)
JAZYKOVÁ INFRASTRUKTURA Ústav Českého národního korpusu Filozofická fakulta UK Praha.
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Safari Tech Books PhDr. Ivana Reznerová Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Jazykověda a její disciplíny
Úvod do korpusové lingvistiky 8
Úvod do managementu 1. seminář
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
STRUKTURA OSNOVY KURZU
Management a rozvoj obcí
Oborová informační brána KIV Jak ji využívat. Bránu KIV vytvořili Hlavní garant: Knihovnický institut NK ČR Technologie: Ústav výpočetní techniky UK v.
Bc. Martin Dostal. Co to je sémantické vyhledávání? Vyhledávání s využitím "umělé inteligence" Vyhledávání v množině dat na stejné téma katastrofy sport.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, ph.d.
Úvod do managementu 1. seminář
Ústav světových dějin Obor Historie – evropská studia.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A5 Nástroje informatiky pro získávání informací a jejich zpracování.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Anglické standardy při psaní projektu Osnova kurzu
JAZYKOVĚDA JAZYKOVÉ PŘÍRUČKY
EBSCO Ramis Václavík Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu
Korpusová lingvistika ( 3 ) Jan Radimský FF JU České Budějovice.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Dagmar Strejčková Kapitoly z lexikologie současné češtiny Kapitoly z lexikologie českého jazyka Dagmar Strejčková
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
KORPUSY A KVANTITATIVNÍ DATA Úvod do korpusové lingvistiky 11.
STATIST PhDr. Ivana Reznerová Centrum informačních a knihovnických služeb Odbor informační podpory studia a výzkumu
Metodologie bakalářské a diplomové práce
Lingvistický software Morfologický analyzátor – AJKA Morfologický analyzátor – AJKA Morfologická databáze – I_PAR Morfologická databáze – I_PAR Desambiguace.
PRAXE V ČESKÉM PROSTŘEDÍ Úvod do korpusové lingvistiky 5.
Případová studie Seminář 2014.
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
Struktura bakalářské práce
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
VZDĚLÁVÁNÍ (BUDOUCÍCH) UČITELŮ ČEŠTINY JAKO CIZÍ JAZYKA
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
METODICKÝ SEMINÁŘ Psaní závěrečné práce STUDIJNÍ PROGRAM: U Č ITELSTVÍ VŠEOBECN Ě VZD Ě LÁVACÍCH P Ř EDM Ě T Ů.
CJBB105 Úvod do korpusové lingvistiky
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
Počítačové zpracování češtiny v Ústavu formální a aplikované lingvistiky
CJBB75 Základy využití korpusu pro praxi st G13.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – I.část.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – II. přednáška Zásady a osnova DP Plán zpracování DP.
Předmět Marketing BP522 Kontaktní údaje: Ing. Šárka Dvořáková, Ph.D. Středa.
Logistika a Supply Chain Management Úvodní seminář.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
VARIANTNÍ PROSTŘEDKY PŘI ÚPRAVĚ PUBLICISTICKÝCH TEXTŮ NA MATERIÁLU MF DNES Mgr. Barbora Albrechtová Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
ÚVODNÍ SEMINÁŘ CJBB75 Základy práce s korpusem seminář pro bakalářské studium.
Seminář Bakalářská práce
Klára Osolsobě, Hana Žižková
MPH_FMAN Finanční management jaro 2016
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
Ústav světových dějin Obor Historie – Evropská studia.
Bakalářský studijní obor OPTIKA A OPTOMETRIE garantuje KPO
Obecná didaktika ÚVOD.
Základy práce s korpusem seminář pro bakalářské studium
Nástroje podpory uživatelů
První zpracování odborných zdrojů Tématické rešerše
Marketing sportu bp 2086.
DSP Speciální pedagogika Marie Vítková
PRŮBĚH DOKUMENTACE UNIVERZITNÍHO INFORMAČNÍHO SYSTÉMU MZLU V BRNĚ
VIKMA05 Organizace znalostí
BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY
Jazykové korpusy (lingvistika, filologie, výuka jazyků)
Vzor individuální prezentace
Kurz 1FU191 Metodologický seminář
KURZY ČESKÉHO JAZYKA pro tzv. STÁŽISTY a POSTGRADUANTY
Transkript prezentace:

Úvod do korpusové lingvistiky seminář pro magisterské studium ÚVODNÍ SEMINÁŘ CJBB84 Úvod do korpusové lingvistiky seminář pro magisterské studium

dnes náplň semináře požadavky k ukončení harmonogram studijní literatura

Požadavky Podmínky – aktivní účast na semináři Požadavky ke kolokviu: zpracování zvoleného lingvistického problému formou výzkumné zprávy (5-10 s.). Referát srovnání některého korpusu pod ČNK s korpusem jiného jazyka (10-15 s.)

Osnova výzkumné zprávy 1) zpracování příslušného jazykového jevu v literatuře 2) popis pracovního postupu při získávání jazykového materiálu z korpusu 3) analýzu korpusových dat 4) srovnání výsledků vlastní analýzy s údaji nalezenými v odborné literatuře 5) pokus o hodnocení přínosu korpusu pro zpracování daného problému

Jiné korpusy Korpusy slovanských jazyků Korpusy neslovanských jazyků Obsah, rozsah, anotace atd.

Náplň semináře Prakticky zaměřené cvičení s korpusovým manažerem BONITO Konzultace k problémům zpracovávaným pro závěrečnou výzkumnou zprávu

Harmonogram seminářů 1. Úvodní seminář (harmonogram, literatura) 19.2. 2. Bonito – I. (základní vyhledávání) 26.2. 3. Morfologické značkování 5.3. 4. Bonito – II. (třídění, frekvenční seznamy) 12.3. 5. Výběr tématu a konzultace 19.3. 6. Ukázka k tématům z formální morfologie 26.3. 7. Ukázka k tématům se složitější konstrukcí dotazu 2.4. 8. Ukázka k tématům z teorie tagování 16.4. 9. Ukázka k tématům mapujícím slovní zásobu 23.4. 10. Odevzdání závěrečných zpráv – hodnocení 14.5.

Komentáře ke studijní literatuře přesnější informace během semináře při řešení jednotlivých problémů

Úvody Šulc, M.: Korpusová lingvistika. První vstup. Praha : Karolinum. 1999 Kocek, J. - Kopřivová, M. - Kučera, K. (eds.) (2000): Český národní korpus - úvod a příručka uživatele  Praha : FF UK - ÚČNK 2000.

Zajímavosti Čeština doma a ve světě 1 a 2, 2001.

Cvičebnice Blatná, R. - Čermák, F. (eds.) (2005): Jak využívat Český národní korpus. Praha : Nakladatelství Lidové noviny. 

ČNK František Čermák, Věra Schmiedtová (2004): Český národní korpus – základní charakteristika a širší souvislosti, Národní knihovna – knihovnická revue roč. 15, č. 3, s. 152-168. http://ucnk.ff.cuni.cz,

BONITO Marie Kopřivová, Jan Kocek : Manuál korpusového manažeru Bonito http://nlp.fi.muni.cz/projekty/bonito/ Kocek, J. - Kopřivová, M. - Kučera, K. (eds.) (2000): Český národní korpus - úvod a příručka uživatele  Praha : FF UK - ÚČNK 2000.

Práce v seminářích spuštění programu BONITO přihlášení vyvolání www ČNK paralelní práce s návodem

upozorňujeme download – články z KL ke stažení a studiu jak citovat korpus – citační normy pro jakoukoliv odbornou práci odvolávající se na korpus manuál a instalace – podrobný manuál zacházení s korpusovým manažerem

BONITO Autor :Pavel Rychlý, FI MU Použití: České korpusy (ČNK, korpusy FI MU) Korpusový manažer: program umožňující efektivní práci s korpusem.

PŘÍSTUP- HESLO Jméno: CJBB Heslo:leei7458

Mluvené korpusy a KSK Hlaváčková, D.: Brněnský mluvený korpus a jeho morfologická analýza. In: 3. mezinárodní setkání mladých lingvistů Olomouc. 2002, s. 167 – 173. Hlaváčková, D., Sedláček, R.: Morfologické značkování korpusu soukromé korespondence, XIV. kolokvium mladých jazykovedcov, 8. - 10. 12. 2004, Šintava pri Seredi, Slovenská republika.(V tisku) Hladká Z. (2005): Zkušenosti s tvorbou korpusů češtiny v ÚJČ FF MU v Brně, SPFFBU, A 53, s. 115-124. Osolsobě, K.: Hypokoristika v korpusu soukromé korespondence KSK, SP FF MU A, 53, Brno, 2005, s. 125-136. Osolsobě, K.: Korpus soukromé korespondence z hlediska morfologického značkování, SPFFBU A 54, s. 187-201, Brno.

PDT Hajičová Eva, Panevová Jarmila, Sgall Petr (2002): K nové úrovni bohemistické práce, Využití anotovaného korpusu. Část I. Slovo a slovesnost, 63, s. 161-177. Eva Hajičová , Jarmila Panevová, Petr Sgall (2002): K nové úrovni bohemistické práce: Využití anotovaného korpusu. Část II. Slovo a slovesnost, 63, s. 241-262. ??? též: http://ufal.mff.cuni.cz/pdt2.0/doc/pdt-guide/cz/html/ch06.html

MORFOLOGICKÉ ZNAČKOVÁNÍ Hajič J., Hladká B. (1997): Morfologické značkování korpusu českých textů stochastickou metodou. Slovo a slovesnost 4/1997, s. 288-304. Petkevič V.(2001): Neprojektivní konstrukce v češtině z hlediska automatické morfologické disambiguace. In: Hladká Z., Karlík P. (eds.) Čeština – univerzália a specifika 3. Brno : Masarykova univerzita, s. 197-206.

MORFOLOGICKÉ ZNAČKOVÁNÍ Bartůšková, D., Hlaváčková, D., Ungermannová, M.: Manuál pro značkování a desambiguaci slovních tvarů v jazykových korpusech, rkp. 58 s. Brno : FI MU, 2004. (pdf verze: http://nlp.fi.muni.cz/projekty/desman/)

DIACHRONNÍ KORPUSY Kučera K. (1998): Diachronní složka Českého národního korpusu : obecné zásady, kontext a současný stav. Listy filologické, 121, s. 303-313.

KL v širších souvislostech ČERMÁK, F., KLÍMOVÁ, J., PETKEVIČ, V (eds.): Úvod do korpusové lingvistiky, Karolinum, 2000.

Tzv. vytěžování (mining) korpusu Renata Blatná – Vladimír Petkevič (eds.): Jazyky a jazykověda: Sborník k 65. narozeninám prof. PhDr. Františka Čermáka, DrSc. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Ústav Českého národního korpusu, 2005. (kap. Studie z korpusové lingvistiky) Karlík, P. (Ed.) (2004): Korpus jako zdroj dat o češtině, Brno : FF MU.

Poznámky ke cvičebnici Jak využívat Český národní korpus Příručce by podle našeho názoru prospělo více jasně formulovaných návodů, kde získat znalosti, které si je třeba osvojit k tomu, aby hlubší zamyšlení se nad různými problémy jazyka (češtiny), k němuž mají dát podnět jednotlivá cvičení, mohlo být plodné. (Máme na mysli případy, kdy nelze u celého širokého spektra adresátů, jimž je příručka určena, předpokládat patřičné znalosti jak lingvistické, tak technické.)

První kapitola „Práce s Českým národním korpusem krok za krokem“ obsahuje sedm tematických oddílů (A. Pravopis, B. Tvoření slov / slovotvorba (morfologie širší), C. Tvarosloví / morfologie užší, D. Slovní zásoba / lexikologie, E. Kolokace (slovní spojení), F. Syntax, G. Kombinovaná zadání) a zaměřuje se na jednodušší úkoly sledujíc přitom jednotlivé roviny jazyka.

Druhá kapitola „Co říká o různých slovech korpus a co slovníky“ sestává z jazykového kvízu zaměřeného na určování významů cizích slov.

Třetí kapitola „Význam slova prozrazuje kontext“ zahrnuje cvičení založená na příkladech vět vybraných z korpusu SYN2000. Jsou zaměřena na odhad výskytu konkrétního slova podle kontextu a řazena do tematických oddílů (A. Slovní tvary, B. Lemmata, C. Kolokace, D. Části slov, E. Formálně podobná slova, F. Význam slov).

Čtvrtá kapitola „Úkoly pro náročnější“ - její náročnost spočívá v tom, že u zájemce o procvičování nabízených úkolů se předpokládá u některých cvičení základní znalost programování a u všech podrobné studium kapitoly Popis morfologických značek v Manuálu korpusového manažeru Bonito ( http://ucnk.ff.cuni.cz/bonito/index.html).

Pátá kapitola „Práce se subkorpusy“ zahrnuje dva úkoly a je tedy jen úvodem do této problematiky.

Klíč Velmi pozitivní je fakt, že učebnice má klíč. Bohužel řada chyb

Hodnocení Jak využívat Český národní korpus je textem zaměřeným primárně k popularizaci výsledků práce projektu ČNK. I přes některé nedostatky lze uvítat, že v době, kdy se korpusový přístup k výzkumu jazyka prosadil jako jedna z nejdůležitějších metodologií lingvistického výzkumu, vychází prakticky orientovaná příručka pro studenty, badatele i širší veřejnost případných zájemců.

Návod Cennou pomůckou se tato cvičebnice může stát v rukou těch z řad uživatelů ČNK, kteří nelitovali, popřípadě nebudou litovat námahy věnované studiu lingvistické literatury nejen korpusově zaměřené (lakoničnost úvodů jednotlivých kapitol a oddílů předpokládá uživatele, který má již nějakou předchozí zkušenost jak s prací s jazykovými korpusy, tak s prací v materiálově orientovaném lingvistickém výzkumu).

Poučení Ti ostatní si mohou „pohrát“. (Je ovšem třeba upozornit na to, že ne každá hra je tím, co měl Jan Amos Komenský na mysli, když psal svoje dílo „Schola ludus“ a že řečeno s učitelem národů „student musí mít zadek z olova“, a to nejen k tomu, aby na něm seděl jsa „připojen“ k ČNK. )