O formálním vzdělávání dospělých v České republice Milada Rabušicová (ÚPV FF MU) Ladislav Rabušic (FSS MU) 16. conference ČAPV: Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy. Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové, 2.–4. září 2008.
Anotace: Učení a vzdělávání dospělých je v posledních letech aktuálním tématem projevujícím se nejen v různých proklamacích oficiálních dokumentů z oblasti vzdělávací politiky a rozvoje lidských zdrojů, ale především v našich každodenních životech. Z našich předcházejících výzkumných nálezů z roku 2005 víme, že jen 9 % dospělých je včleněno do systému formálního vzdělávání a studuje v nějaké kombinované či distanční podobě na vysokých školách. Cílem tohoto příspěvku je na základě dalších získaných dotazníkových dat z roku 2008 o dospělých účastnících VŠ studia odpovědět na otázky spojené s formálním vzděláváním dospělých: kdo tímto způsobem studuje, jaké má základní socio-demografické a hodnotové charakteristiky, s jakými motivacemi do studia vstupuje a s jakými překážkami se setkává.
Dálkoví a denní studenti v ČR v sekundárním a terciárním vzdělávání
Tabulka Průběh vzdělávací dráhy podle vzdělání respondenta (bez aktuálně studujících)
Tabulka 2.3: Důvody, proč respondenti nepokračovali dále ve formálním vzdělávání. (Znění otázky v dotazníku: Jaký byl hlavní důvod, kvůli kterému jste nepokračoval/a dále ve studiu?)
Tabulka 2.6. Postoje ke svým dovednostem a ke změně v zaměstnání po zvýšení vzdělání (odpovědi ekonomicky aktivních respondentů)
Tabulka 2.7. Postoje ke svým dovednostem a ke změně v zaměstnání po zvýšení vzdělání respondentů v roce 2005 a 2008 (vzdělání minimálně SŠ)