NEDOKONALÁ KONKURENCE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie I Domácí produkt
Advertisements

Zahraniční obchod.
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Determinanty zahraničních investic na firemní úrovni v ČR Peter Tóth ČNB a CERGE-EI.
Firma a jejich cíle.
Mezinárodní dimenze managementu Komparativní management
B) Nabídková funkce.
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Cvičení č. 2 Řízení multinacionálních firem
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
P9 CENA JAKO NÁSTROJ MM Cena - je vyjádřením „hodnoty“ zboží nebo služby. Cena je jediným prvkem marketingového mixu, který vytváří firmě příjmy. Všechny.
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
Zkušenostní křivka Petr Bouška IŘT 2007/2008.
Měnová unie : definice  Nezrušitelně fixované měn. kurzy  Vzájemná plná směnitelnost  Úplná liberalizace pohybu kapitálu  Společná měna.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Strukturální politika. STRUKTURÁLNÍ POLITIKA POLITIKA SCHOPNOSTI PŘIZPŮSOBENÍ SE MĚNÍCÍM PODMÍNKÁM VE STRUKTUŘE EKONOMIKY STRUKTURA – VNITŘNÍ ČLENĚNÍ.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Globalizace z různých úhlů dopadu
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
VŠEOBECNĚ VZDĚLÁVACÍ FUNKCE EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Mezinárodní obchod.
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Světová ekonomikaOPF1 SVĚTOVÁ EKONOMIKA 4. Světová ekonomikaOPF2 Transfery I, VTP Tendence: Růst nákladů na výskum Technolgická mezera Interdependence.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Struktura přednášky Monopolní cenová tvorba. Monopolistická konkurence
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Platební / obchodní bilance
OE III – Mezinárodní ekonomie
Trh práce a politika zaměstnanosti
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Vnější hospodářská politika
Vnější hospodářská politika1 VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE.
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
3. PLATEBNÍ BILANCE.
Evropská unie Ing. Jaroslava Syrovátková, Ph.D. Evropská ekonomická integrace.
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
VNĚJŠÍ HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA
II.PŘ Strategie podniku a růst hodnoty podniku 1.Strategie českých podniků v EU 2. Světové trendy podnikových strategií 3. Strategické podmínky konkurenceschopnosti.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
7. POLITICKÁ EKONOMIE OBCHODNÍ POLITIKY
1 IV. POLITICKÁ EKONOMIE OBCHODNÍ POLITIKY. 2 Volný obchod – úvod úplně volný obchod – pár zemí (Hongkong) není dokonalý, ale lepší než jiné politiky.
Mezinárodní finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Vnější hospodářská politika1 V. NÁSTROJE OBCHODNÍ POLITIKY.
TRH (tržní mechanismus)
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.
Perspektivy mzdové konvergence mezi ČR a EU v širší národohospodářské perspektivě Seminář Friedrich Ebert Stiftung a ČMKOS 6. duben 2016 Aleš Chmelař,
Formy konkurence v tržní ekonomice - monopolistická konkurence M. MokrýC2A.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_11 Název materiáluInflace.
Vnější hospodářská politika1 VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Hospodářský cyklus Pavel Seknička.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
VNĚJŠÍ HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
9. Obchodní politika rozvojových zemí
Firmy v globální ekonomice: Export, outsourcing a nadnárodní korporace
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
Globalizace z různých úhlů dopadu
Selhání trhu: Monopoly TNH1 (S-6)
Transkript prezentace:

NEDOKONALÁ KONKURENCE

Úspory z rozsahu a nedokonalá konkurence v MO externí = jednotkové náklady záleží na velikosti odvětví interní = jednotkové náklady závisí na velikosti firmy vliv na strukturu odvětví: externí = DOKO, interní = NEDOKO 2. nedokonalá konkurence: price setter

Monopolistická konkurence a obchod realizace úspor z rozsahu, množství i škála zboží omezena velikostí trhu – to překonává MO MO → specializace na užší škálu výrobků model monopolistické konkurence napomáhá pochopení přínosu obchodu pro sladění rozsahu a škály produkce

Přínosy integrovaného obchodu větší trh → snížení průměrné ceny a dostupnost širší škály zboží vytvoření integrovaného trhu = nárůst počtu firem, zvětšení výstupu každé firmy a snížení ceny spotřebitelé: větší možnost volby

Úspory z rozsahu a komparativní výhoda model monopolist.konkurence předpokládá: 1. výrobní náklady jsou v obou zemích stejné 2. nulové náklady na realizaci obchodu obchod: meziodvětvový X vnitroodvětvový čím podobnější země, tím méně významný meziodvětvový obchod

Obchod při rostoucích výnosech z rozsahu a monopolistické konkurenci

Dumping = cenová praktika, kdy firma účtuje nižší ceny exportovanému zboží než doma prodávanému zboží slouží k maximalizaci zisku firem nekalá obchodní praktika - sankcionován podmínky: price maker trhy segmentovány

Dumping

Antidumping jako protekcionismus firmy poškozené dumpingem žádají o pomoc vládní instituce oprávněnost → antidumpingové clo cenová diskriminace = normální obchodní strategie pravidlo spravedlivé ceny USA (2001): antidumpingové či odvetné clo na 256 položek ze 40 zemí

POHYB VF

Mezinárodní pohyb VF- úvod principy jako u MO se zbožím významnější politické problémy = větší restrikce než zboží země: hojná L → importuje K.náročné zboží nebo si K půjčí

1. Mezinárodní pohyb VF práce mobilita L méně významná než mobilita K redistribuce světové L vede ke: konvergenci reál. mzdových sazeb   růstu světového produktu někoho poškozuje bez překážek pohybu L → přesun L, dokud se MPL nevyrovnají

Podíl zahraničních pracovníků v jednotlivých ekonomikách

Důsledky mezinárodního pohybu pracovních sil

Mzdová konvergence imigrace = hlavní zdroj populačního růstu koncem 19. a zač. 20.století globalizace, železnice, neexistovaly právní překážky došlo k reálné mzdové konvergenci

2. Mezinárodní pohyb kapitálu rozdíly pohybu L a K: L: fyzický přesun X K: finanční transakce K: mezičasový obchod → mezičasová hranice výrobních možností 3 způsoby investování: půjčky zahr. firmám nákup zahr.akcií pobočky v zahraničí

FDI a nadnárodní firmy FDI = forma mezinár. toku K FDI = kapitálové toky, kterými firma či země vytváří nebo rozšiřuje pobočky v jiné zemi transfer K, získání kontroly vytváření nadnárodních firem V USA: firma nadnárodní, když >10% akcií drží zahr. firmy

FDI ve STŘ.E.

Vývoj FDI ve STŘ.E.

Vývoj FDI v ČR (1993-2005) příliv

Příliv FDI do ČR (2005)

Teorie nadnárodních firem 2 otázky: umístění = proč se vyrábí zboží ve 2 a více zemích internalizace = proč je vyráběna produkce 1 firmou v růz.lokalitách vertikální integrace

Praxe nadnárodních firem důležitá role ve světovém obchodě a investicích jediná velká země, kde malá zahr.účast: JAP (kultur. a byrokrat. překážky) ALE: distribuce příjmů většinou uvnitř země, ne mezi zeměmi

Směrnice pro nadnárodní společnosti (OECD) Dobrovolné zásady: Přispívat ek.a sociál. rozvoji Lidská práva Spolupráce s místní ek. a polit. sférou Podpora rozvoje lids. kapitálu Neusilovat o výjimky + zveřejňování výsledků, ŽP, úplatkářství, zájmy spotřebitelů ...