Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu Jan Průcha, Roman Švaříček Filip Votava Učo: 386418.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Advertisements

Vítáme Vás!! Závěrečná konference projektu OPVK oblast podpory Zvyšování kvality ve vzdělávání Centrum podpory EtV v Olomouckém kraji 5. června.
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Vocational Education and Training for Young people ODBORNÉ VZDĚLÁVACÍ KURZY PRO MLADÉ Tento projekt byl realizován za finanční podpory Evropské unie. Za.
Ústav pedagogických věd FF MU
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Jak si počínat při soudním jednání
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Seminář etika a etiketa V tlumočnické profesi Šárka Valverde
Standardy kvality SIMAR – sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění Po vzoru ESOMAR –European Society for Opinion and Marketing Research (založen.
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Právo na čest a důstojnost, právo na slovní projevy osobní povahy
PRÁCE S ODBORNOU LITERATUROU
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
Seminář NSKTV Praha , Brno Návrh národních deskriptorů Mgr., Ph.D.
Prezentace Centra MU pro klinicky orientovaný výzkum kvality života (CEQOL) Marek Blatný PSU AV ČR & PSU FF MU Tomáš Kepák KDO FN Brno & LF MU Brno, 21.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_OSVZ_ZSVb Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
KARIÉRNÍ SYSTÉM ŘEDITELŮ
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Dana Zadražilová Fakulta mezinárodních vztahů VŠE v Praze Vzdělávání k udržitelnosti czech bcsd.
Základy pedagogické metodologie
Environmentální etika uvedení do problému. Před samotnou environmentální etikou Jak absolvovat kurz a získat potřebné kredity? Jak absolvovat kurz a získat.
Návrh znění pracovní smlouvy. Pracovní smlouva uzavřena v souladu s ustanovením § 33 zákona č. 262/2007 Sb., zákoníku práce ve znění pozdějších předpisů.
, 2. sněm RVŠ Závěry ankety k novele zákona č. 130/2002 Sb. Zpracovali : B. Tremlová a F. Ježek.
Profese a etika Regulace a samoregulace. Etika = oblast, ve které se uskutečňují individuální dobrovolné volby a rozhodnutí, a to jak v záležitostech.
Etický kodex Komory auditorů
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Vzdělávání, výzkum a praxe územního rozvoje K možnostem vzájemné spolupráce.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U Moderní etika Mgr. Marie Mikulcová.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
Lektor: Ing. Ludmila Brestičová Vítejte na dnešní přednášce.
Občanská společnost, státní občanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP:
MKV – 400x na českých školách Zahájení projektu: Ukončení projektu:
Práva a povinnosti mezi manželi
Informovaný souhlas Pracovní setkání pracovníků školních poradenských pracovišť a Zpracovala: PhDr. Hana Plucarová.
Pravidla chování, právo a morálka
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
Nová služba – nová kultura?
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Motivace a stimulace zaměstnanců ve vybrané obchodní společnosti
Workshop k akčnímu výzkumu
Vzor individuální prezentace
Pedagogika jako vědecká disciplína
Etika v psychoterapii Prezentace vytvořena s podporou grantu FRVŠ.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Radka Škulaviková
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Sociální šetření a legislativa
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Sociální práce TEĎ a TADY II
Proč by se měl podnik chovat na trhu eticky?
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
8.Občanské právo Pojem, zásady a prameny občanského práva dle občanského zákoníku nabývajícího účinnosti dne ON 1. M.
Pedagog.
Aplikovaný výzkum Program Beta:
Transkript prezentace:

Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu Jan Průcha, Roman Švaříček Filip Votava Učo: 386418

Pedagogická terminologie termín „etický kodexy“ nezná Pedagogická terminologie termín „etický kodexy“ nezná. Tento termín nenajdeme v žádném ze současných pedagogických slovníků (českých ani zahraničních)

Etický kodex tedy určuje mravní zásady, jimž se (dobrovolně či povinně dle právních ustanovení) podřizují jedinci ve svém společenském jednání. Účelem etických kodexů je tedy poskytovat těm, jichž se týkají, určité normy či vzory chování, jež mají být dodržovány.

The Belmont Report (1979) 3 principy respekt vůči účastníkům výzkumu humánnost (eliminace újmy účastníků) spravedlnost (účastníci by měli být těmi, kdo bude mít užitek z výzkumu).

Etické kodexy v některých profesích Advokacie, lékařství aj.- právní postih Česká asociace ped. výzkumu (ČAPV) - strážce dobrých mravů

Etické kodexy v zahraničním pedagogickém výzkumu V zemích, v nichž je pedagogický výzkum silně rozvinut a má velký počet pracovníků, již etické kodexy existuji. Je tomu tak zejména v USA, Velké Británii, Německu, Nizozemsku aj. Etické kodexy zde byly vypracovaný v asociacích sdružujících pedagogické výzkumníky, jakými jsou: Americká asociace pedagogického výzkumu(AERA) Britská asociace pedagogického výzkumu (BERA).

AERA Kodex je strukturován do 6 oddílů: I. Odpovědnost k oboru. II. Chovaní k výzkumným populacím, k pedagogickým institucím, k veřejnosti. III. Intelektuální vlastnictví. IV. Editování, recenzování a hodnocení výzkumu. V. Sponzoři, politici a jiní uživatelé výzkumu. VI. Studenti a mladí výzkumní pracovníci.

Tyto oddíly se dále dělí na standardy. Např. Oddíl I. Pedagogičtí výzkumníci 1. musí svůj profesní život realizovat tak, aby v očích veřejnosti neohrožovali postavení oboru; 2. nesmí zkreslovat či falšovat autorství, důkazy, data, nálezy či závěry výzkumu; 3. nesmí ať vědomě, či z nedbalostí zneužívat svou profesi pro podvodné účely;

Celkem je v etickém kodexu AERA formulováno 44 standardů profesní etiky, z nichž některe jsou rozvedeny do značných podrobnosti. Většina těchto standard by mohla být využita i u nás

BERA Eticky kodex je sestaven ze 40 principů, které jsou pro lepší orientaci členěny do tří oblastí: I. povinnosti vůči účastníkům výzkumu, II. povinnosti vůči sponzorům výzkumu III. povinnosti vůči společenství výzkumníků ve výchově a vzdělávaní.

Návrh etického kodexu pro českou pedagogickou vědu a výzkum Ze zkušenosti lze odvodit, že etické principy by se měly tykat hlavně dvou oblastí nikdy se nedokopu do postele brzo a pak ráno chcípám chování pedagogů: samotné přípravy a realizace výzkumu, publikační činnosti. K oběma oblastem uvedeme návrhy možných etických principů.

Etické principy pedagogického výzkumu Etické principy pedagogického výzkumu se dotýkají 3 základních témat: I. Důvěrnost a anonymita II. Získaní poučeného souhlasu s výzkumem III. Zpřístupnění závěrečné zprávy účastníkům výzkumu

Důvěrnost a anonymita Badatel by měl ubezpečit všechny účastníky výzkumu o zachovaní důvěrnosti a měl by to důsledně dodržovat. Může se stát, že účastníci budou souhlasit s uvedením jména. To se však nedoporučuje. Pokud by se přesto badatel rozhodl uveřejnit plná jmena, obecné doporučení říká, aby si badatel nechal tuto skutečnost odsouhlasit od účastníků výzkumu písemně.

Získaní poučeného souhlasu s výzkumem Výzkumník by měl získat svobodný a poučený souhlas účastníků badání a měl by to také zdokumentovat. Účastníkům musí být také sděleno právo odstoupit. Podstatné je, aby klíčové osoby vždy jednali v co nejlepším zájmu všech účastníků výzkumu. Nikdy prvořadě v zajmu výzkumníků.

Zpřístupnění závěrečné zprávy účastníkům výzkumu Výzkumník by měl, pokud je to možné, nabídnout účastníkům zkoumání výsledky šetření. Způsobem, aby je mohli plně pochopit.

Pan Průcha s panem Švaříčkem navrhují tyto etické principy pedagogického výzkumu Pracovník pedagogické vědy a výzkumu: informuje účastníky výzkumu pravdivě o povaze, cíli a průběhu výzkumu, stejně jako o možných důsledcích výzkumu; zachovává důvěrnost nebo anonymitu informací získaných během výzkumu od zkoumaných jedinců; nezveřejňuje výsledky svého výzkumu, pokud by mohlo dojít k poškození práv účastníků zkoumání;

Pan Průcha s panem Švaříčkem navrhují tyto etické principy publikační činnosti Pracovník pedagogické vědy a výzkumu: obsah svých publikací prezentuje pravdivě a nezkresleně na základě dosažených vlastních i jiných výzkumů; nezamlčuje záměrně názory jiných autorů, které by byly protichůdné k jeho vlastním stanoviskům; uvádí pouze ty prameny, s nimiž se skutečně a přímo seznámil;

Závěr Cílem textu je v prvé řadě začít odbornou debatu o etické dimenzi pedagogické vědy a výzkumu.

Děkuji za pozornost