Metody, techniky a modely managementu kvality

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

PODNIKOVÉ PROCESY A JEJICH SPOLEHLIVOST
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
Český systém kvality služeb Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
Výběr vozidla do firmy – máme k dispozici všechny informace? Michal Krátký, Přemysl Žižka – DEN S FLEETEM DEN S FLEETEM – JARO 2010.
Metoda QFD metoda plánování jakosti založená na principu maticového diagramu umožňuje transformaci požadavků zákazníků do navrhovaného produktu a procesu.
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
M ARKETINGOVÝ VÝZKUM VE SLUŽBÁCH - Začlenění do MIS - Zdroje dat - Využitelné typy výzkumů.
Management Ing. Jan Pivoňka.
Zlepšování jakosti.
Hodnotový management Teorie rozhodování
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Řízení jakosti Číslo předmětu: Na cvičení je nutno nosit: - vlastní přezůvky, -kalkulačku se základní statistikou Cvičení budou v laboratoři.
Analýza možností vzniku chyb
Ruber, Saitz.  Customer Relationship Management  Systémy pro řízení vztahů se zákazníky  Zjednodušeně : ◦ shromažďování ◦ zpracování ◦ využití informací.
Metody, techniky a modely managementu kvality
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Informační nástroje pro řízení po linii výkonu
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
ÚLOHA MARKETINGU V PODNIKU
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Jaromír Skorkovský ESF MU KAMI
ITIL Information Technology Infrastructure Library.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
Podniková ekonomika Personální činnost.
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Systém managementu jakosti QMS
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
Komponent 3 Situační analýza 3.1 Komunikační strategie 3.2 Zlepšování přístupnosti a obsahu informací na Internetu 3.3 Model vzdělávání Podpůrné dokumenty.
úvod pojetí a obsah marketingu
Marketingový mix Produkt.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Konference „Inovace a technologie v rozvoji regionů“ Inovace a marketingový výzkum Duben 2004 / Příspěvek v diskusi / RNDr. Tomáš Raiter / obchodní ředitel,
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Marketingové prostředí obce
MARKETINGOVÝ MIX.
Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO , ISO , ISO a ISO Ing.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Stipendijní informační portál - Detailní analýza a návrh.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
MARKETINGOVÝ MIX VE SLUŽBÁCH
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Kupní chování a EU.
Metodika řízení projektů
Vybrané manažerské nástroje
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Produkt Klasifikace produktů. Produkty Spotřební zboží Průmyslové zboží / VF Výrobky Služby Nežádané / nežádoucí zboží.
Projektové procesy.  Podrobné procesní modely (PMBOK)  Zjednodušený procesní model  COBIT.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Kvalita služeb Ročník.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
Model struktury strategického managementu
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
MARKETING 2.
Procesní řízení (management)
Failure Mode and Effect Analysis
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Metody, techniky a modely managementu kvality Povýrobní etapa Spotřebitelské hodnocení kvality služby

FMEA Ishikawův diagram FTA Analýza hodnotového systému zákazníka BSA – Believe System Analysis Metody sledování spokojenosti Benchmarking - nástroj pro nalezení (formou porovnávání se s nejlepším) a aplikaci nejlepších praktik (postupů). Techniky: laddering, faktorová analýza, analýza silového pole…..

Fyzické výrobky Laboratorní testování – normy http://www.monterky.com/gore_tex.html Uživatelské odborné testování – normy, legislativa, smlouva…, smysly… Kvalimetrické metody - pro „výpočet“ jakosti používaný v případech, kdy potřebujeme kvantifikovat znaky jakosti http://www.tex-color.cz/download/navrh_znaku_jakosti_ASTM.pdf

Laboratorní testy versus uživatelské testování „U některých skupin výrobků se některé či dokonce všechny vlastnosti musí ověřit jejich samotným užíváním, a tak nastupují spolupracující dobrovolníci (musí například ujet na každém z testovaných kol 500 km, žehlit pořádné hromady prádla na žehlicích prknech, nosit na zádech zatížené batohy, mít na hlavách cyklistické přilby a odjezdit na kole stanovený počet hodin, několik měsíců hrát v kopačkách fotbal).“ Dtest

Spotřebitelské testy - získávání názorů a reakcí zákazníka o jeho spokojenosti či nespokojenosti s daným produktem Testy interní - více výrobků navzájem Testy externí – jeden výrobek (srovnávání „v hlavě“) Testy dojmu – nový produkt Testy zkušenosti – hodnocení skutečných vlastností Testy prosté – produkt „se vším všudy“ Testy eliminační – zatajení některých informací Testy substituční – zaměnění informací Testy slepé – zatajení všech informací

Kvalita služeb - modely Ziskovost 1 auto GM: - 37,44 USD – zisk z výrobku - 106,56 USD – zisk z prodejních a poprodejních služeb !více než 55% zisku ze služeb – u prodeje výrobků

1977 – Lynn Shostack (CitiBank) „Breaking Free from Product Marketing“ nový pohled na marketing - specifika služeb vs význam 1984 – „Designing Services that Deliver“ 1981 – „How to Design a Service“ !procesní mapa – tzv. blueprinting“ – analýza, vizualizace a optimalizace procesu služeb (PERT – Project Evaluation and Review Technique) – čas + náklady + identifikace všech součástí procesu služeb PROCES TVORBY, VÝKONU, REALIZACE SLUŽBY Mapa procesu (kroky, čas) + linie vnímání/viditelnosti front-office back-office Osoby, prostředí, materiální pomocné prostředky… - možné problémy

http://www. librijournal. org/pdf/2000-3pp191-201 http://www.librijournal.org/pdf/2000-3pp191-201.pdf příklad metody – techniky „service blueprint“

Dimenze kvality služeb CO? & JAK? 1) technická dimenze 2) funkční dimenze ->Total Quality CO? – fyzické komponenty/použité výrobky Image Místo a „místo“ tvorby (a) realizace služby: KDE? Celkově vnímaná kalita (Total perceived quality) – mezery (GAPS) mezi OČEKÁVANOU a „ZAŽITOU“ kvalitou

2 základní školy – kvalita služeb: Severoamerická: Valarie Zeithaml (Un. Of North Carolina) Lou Berry Parsu Parasuraman Oliver Swan Joe Cronin Steven Taylor Raymonf Fisk Avedis Donabedian………. „Nordic School of Quality Management“ Christian Grönroos Evert Gummesson Veronica Liljander Tore Strandvik Kristina Heinonen Lehtinen Järvinen Raija a Uolevi……….

Severoamerický přístup Důraz na PROCES (apriori) + vnímání dodání služby Zeithaml 1981 – základní model: kvalita „hledání“ (komunikace, zhmotnění prvků služby, dostupnost, image…) + kvalita zkušeností + kvalita víry/důvěry – v budoucnost (důchodové spoření, léčba, krém proti vráskám, fitness…) Fisk (Raymond) -1981: přednákupní fáze (hledání informací…) – VYHODNOCENÍ I nákupní/spotřební fáze (výběr) – VYHODNOCENÍ II + realizace – spotřeba) ponákupní fáze – VYHODNOCENÍ III

GAP model (Zeithaml, Berry, Parasuraman) bipolární škála – míra kvality služeb - lepší než očekávané – horší než očekávané – modely mezer kvality (GAPS) 1985 – porovnávání ideálu se skutečností SERVQUAL - 5 generických dimenzí – 1989 (původně 10 dimenzí): spolehlivost, schopnost reagovat na podněty, kompetentnost, dostupnost, zdvořilost, komunikace, důvěryhodnost, bezpečí a jistota, porozumění, fyzické prostředí služby (97 22 položek) tangibles, reliability, responsiveness, assurance, empathy MEZERY: (ISO 9000 - + 2 mezery) 1. percepce očekávání zákazníků managementem (interní komunikace, nedostatek informací…) 2. specifikace očekávání do znaků kvality služby 3. proces – mezera mezi specifikací a skutečným výkonem 4. rozdíl – očekávání (slib) z komunikace a skutečnost 5. celková kvalita – očekávání a suma zkušeností SPOKOJENOST ANEBO KVALITA?????????

Cronin a Taylor 1992 - SERVPERF (kvalita jako výkon - performance) – ze SEVQUAL Německo: Brandt 1987 – Penalty – Reward (Penalty – pokutové faktory – znaky, jejichž nesplnění – nespokojenost Reward – faktory odměny – vyšší kvalita - 5 bodová škála Critical Incident - metoda kritických událostí Dabholkar, Thorpe, Tentz (1996) – hierarchický model Q služeb: a) celkové vnímání Q zákazníkem; b)dimenze – interakce, fyzické prvky, spolehlivost, řešení problémů a přístup; c)subdimenze b

MODEL: struktura, procesy, výsledky Avedis Donabedian (1966 – Evaluating the quality of medical care“) – Q = výsledek fungování celého systému MODEL: struktura, procesy, výsledky STRUKTURA Kvalifikace Vybavenost Personál Organizace Možnosti přístupu PROCES Kvalita činností při poskytování služeb VÝSLEDEK „cíl“ zákazníka před kupovanou službou

Severská škola 1984 Christian Grönroos model: Vnímaná kvalita IMAGE Vnímaná služba Očekávaná služba MKT aktivity, zkušenost, doporučení… IMAGE Funkční kvalita JAK? Chování se, Komunikace, Postoje, dostupnost, …. Technická kvalita CO? Stroje, přístroje, zařízení, materiál, suroviny, pomůcky, vybavení…………

+ vnímaná hodnota, + vztah + stížnosti a jejich řešení) Lehtinen & Lehtinen 1991 modely: 1. kvalita korporace + kvalita fyzická (~technická) + kvalita interakcí kvalita procesu + kvalita výsledků/výstupů Liljander a Strandvik – 1993 – VZTAH!!! + HODNOTA (přínos vs náklady) epizoda (transakce) vztah --- transakce produktová/služby- hodnota + finanční + sociální + informační vztah a hodnota ------vazby – pozitivní, indiferentní, negativní -------------------------- Customer Satisfaction Barometer ( Claes Fornell, 1989 – Švédsko, 1994 – USA, 1999 – EU) + vnímaná hodnota, + vztah + stížnosti a jejich řešení)