Gender ve škole.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Budoucnost vzdělávání Budoucnost vzdělávání je postavena na úrovni vzdělání a na jeho rozvoji (univerzální gramotnost a soft skills). Nejde jen o trh!
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Vnímání a mínění Eliška Jungová, IKŽ, FSV UK LS 2007/8.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Zobrazování politiky (a političek) v médiích Ústí nad Labem, Jana Smiggels Kavková, M.A. o. s. Fórum 50 %
Projekt MODEL = Mobility Opportunities for DisablEd Learners Příležitosti mobilit pro handicapované.
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Otevřená metoda koordinace - příležitost pro samosprávy? Milena Jabůrková Svaz měst a obcí ČR.
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
Výchovný styl Škola jako dílna lidskosti
Národní tématická síť E Rovné příležitosti žen a mužů TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM EU A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR.
Prevalence obezity v dětském věku – nové výsledky
Zdravá škola.
Psychologie II Sociální psychologie
Spolupráce škol a sociálních partnerů při tvorbě ŠVP a realizaci výuky Ing. Jana Trhlíková, NÚOV Brno, Projekt je financován Evroským sociálním.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
Limita a spojitost v učivu na střední škole Vedoucí práce: RNDr. Jitka Laitochová, CSc.
1 Jak se sociální původ patnáctiletých žáků odráží v jejich počítačové gramotnosti? Josef Basl Doktorský seminář VSP 1. března 2007.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
Pedagogická komunikace
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Mgr. Kateřina Lojdová  odlišná organizační forma od hromadného vyučování  záměrně vytváří takové didaktické situace, v nichž žáci.
Modely mentální retardace
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání Mgr. Lenka Slepičková.
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání
Didaktika geografie.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
VLIV RODINY NA ŠKOLNÍ ÚSPĚŠNOST DÍTĚTE Hana Palánová, Marie Doležalová.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Metody psychologie I.část – Pozorování Anotace: Prezentace je určena pro učitele SŠ. Má pomoci při výkladu učiva - METODY PSYCHOLOGIE. Výukový materiál.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Neparametrické testy  neparametrické pořadové testy  Chí-kvadrát kontingenční tabulky test dobré shody.
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Organizační formy práce v tělesné výchově
Šablony OP VVV a podpora nadání
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
dotazníkové šetření KLIMA ŠKOLY
Strukturace učiva Příprava učitelova.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Současné pojetí školní TV, inovace ve vzdělávání
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Psychologie adolescentů
Výsledky mezinárodního výzkumu OECD
Teorie a metodika výchovy Lekce 2: Alternativní školství
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Klíčová role zástupce ředitele při zkvalitňování pedagogického vedení školy Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Praha,
Hodnocení ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
Úvod do sociologie PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Sociologie pro speciální pedagogy: Vzdělání
Sociologie pro speciální pedagogy: Lekce 6: 2. část
Seminář „Psychologie ve školní praxi“
využití digitalizace ve vzdělávání
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Gender ve škole

Genderová identita Formální a neformální kurikulum Učebnice Interakce s učitelem

učebnice Učivo je sociální konstrukt (výběr učiva př. historie, výkladové příklady př. Ma. Fy, doprovodné ilustrace) Jazyk: generické maskulinum

Genderově korektní učebnice Valdrová, Smetáčková, Knotková, 2004 a) výběr učiva: Jsou dílčí témata pojímána s úctou ke všem sociálním skupinám? Nejsou opomíjeny souvislosti, zahrnující genderový aspekt (účast žen a mužů v dané oblasti, důsledky vývoje dané oblasti pro ženy a muže atd.)? Vysvětluje učebnice důvody, které vedly k neúčasti žen ve veřejné sféře? Hovoří učebnice o ženách a o mužích jako o heterogenních skupinách? Zdůrazňuje učebnice potřebu vstřícnosti a spolupráce můžu a žen?

b) doprovodné ilustrace zobrazující muže a ženy Jsou stejnoměrně zastoupeny dívky/ženy i chlapci/muži? Jsou dívky/ženy i chlapci/muži zobrazováni v podobných situacích a Jsou dívky/ženy i chlapci/muži zobrazováni jako stejně kompetentní, stejně důležití, stejně schopni?

c) příklady doprovázející výklad a procvičování učiva Je učivo vykládáno s pomocí více různých příkladů, u nichž lze předpokládat, že budou blízké životním zkušenostem různých skupin chlapců a dívek? Jsou v příkladech zastoupeni chlapci i dívky? Mají chlapci i dívky aktivní roli?

d) oslovování žáků a žákyň Obrací se učebnice stejnou měrou na chlapce i dívky? Nenadužívá tzv. generické maskulinum?

e) jazykový popis Vyhýbá se učebnice obsahově nesprávnému a negativně citově zabarvenému jazyku při popisu genderově problematických témat („Menstruace je takový měsíční úklid. Všechen odpad odchází z těla ven.“ )? Neužívá k argumentaci úsloví a pořekadla o mužích a ženách, která potvrzují „tradiční“ charakteristiky?

Interakce s učitelem Chlapce častěji navádějí, aby našli chybu (Sadker) Chlapci více prostoru při výuce (Sadker) Dívky méně vyvolávány – nižší sebevědomí (Gilligan) Genderové stereotypy

Hodnocení Dobré známky děvčat=píle Dobré známky chlapců= nadání Děvčata mají lepší známky, do učitelova hodnocení vstupují i další faktory: chování žáka

Single-sex school Anglie, Německo, USA, Japonsko Dívky se více projeví (Van de Gaer) Více si volí netradičně genderové předměty (Henry) Dívky lepší výsledky v technických předmětech a chlapci v jazycích (ve srovnání s koedukovanou školou) Dívky vyšší sebevědomí, vyšší aspirace (Rhynan)

Rozdílná výuka (Cassidy, Ditty) Chlapecké třídy: nelpět příliš na kázni, zapojit je do diskuse, hlasitá řeč, pohybovat se po třídě, samostatná práce Dívčí třídy: matematika slovní úlohy, konkrétní příklady, skupinová práce, situační , inscenační metoda

Sadker, Zittleman Lepší výsledky ss: jsou prostředím školy Rodiče více zapojeni Učitelé větší pomoc Kooperace Rodinné prostředí