Marketing ve veřejném sektoru

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

Financování komunitních projektů Tento příspěvek vznikl při řešení grantu podpořeného Vzdělávací nadací Jana Husa Ing. Jana Krbová.
Neziskové organizace a jejich financování
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
Téma 3: Charakter produktu a jeho realizace
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
SWOT Analýza Daniel Vančura.
M ARKETING – S WOT ANALÝZA Ing. Jiří Šilhán. P OJETÍ MARKETINGU Pohled ekonomů: Marketing je proces výměny užitné hodnoty, kterou kupující získává od.
Výrobek a jeho životní cyklus
Marketing v neziskovém sektoru ?ANO či NE?
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Pojetí marketingu v neziskových organizacích. Marketing neziskových organizací Chartered Institut of Marketing: „Marketing je součástí procesu řízení,
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Nástroje komunikačního mixu. Komunikační politika v územním marketingu Podstatou komunikační politiky je: prosazování produktu obce na trhu a vůči cílovým.
MARKETINGOVÝ MIX.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Koncepce marketingového řízení
Podpora prodeje v MOB Maloobchod musí předat informace o své : společnosti, nabídce, cenách, cílové skupině zákazníků Podpora prodeje znamená cílenou komunikaci.
Marketing neziskových organizací
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Marketingové prostředí
Marketing nehmotného produktu
úvod pojetí a obsah marketingu
P13 MARKETING MĚST A OBCÍ Demokratická společnost by měla dát lidem příležitost spolupodílet se na rozhodnutích týkajících se jejích obce, města, regionu.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Marketing a řízení NNO Přednáška Vstup pro kap v povinné literatuře Rektořík, J. kol. Organizace neziskového sektoru….
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
MARKETINGOVÝ MIX.
Úkol na příští seminář: Pro vybranou NNO: Vybrat nejvhodnější fundraisingové metody Sestavit seznam vhodných zdrojů Specifikovat okruh dárců Zpracovat.
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Vítejte na Základech marketingu
Základy a obsah marketingu
Tržní prostředí.
Vítejte na marketingu ve veřejném sektoru
8. Marketing.
FINANČNÍ ŘÍZENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
Vítejte na marketingu ve veřejném sektoru
PHDZ2 Filozofie pro doktorské studium II Příští seminář se koná 10.5.! 1) Faktory účinné komunikace 2) Druhy veřejnosti a cílové skupiny 3) Rozpočet 4)
Vítejte na Základech marketingu
Úkol na příští seminář: Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Zamyslete se nad možným.
Veřejné finance Veřejný sektor, veřejné statky
Základy a obsah marketingu + Marketing nehmotného produktu
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Financování NO Systém veřejného financování - financování z veřejných rozpočtů Finance z neveřejných zdrojů (tuzemských i zahraničních) Nadace tuzemské.
Marketing maloobchodu. Obsah 1. Marketingová komunikace v obchodní firmě 2. Nástroje komunikace obchodní firmy 3. Interní nástroje 4. Atmosféra prodejny.
MARKETING NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ. C O JE MARKETING ? A.Smith: „Jediným a konečným cílem veškeré výroby a služeb je spotřeba. Zájem výrobce se měl vzít.
4. P – Promotion – komunikace Jde o komunikaci se zákazníkem. Pro komunikaci firma obvykle volí tzv. princip AIDA. A – Awareness (upoutání pozornosti),
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 4: Marketingové řízení MSP.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Public Relations v.
Strategie.
Marketingový plán podniku
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
MARKETING Přednáška P
Komunikace a Public Relations
Strategie regionu, obce
Komunikace v marketingu
Marketing neziskových organizací
Ekonomika malých a středních podniků
Rozpočetnictví a kalkulace
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Přednáška Public Relations PR-audit Kampaně v PR.
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Marketing ve veřejném sektoru Pro kombinované bakalářské studium Základní studijní text – pilotní verze DSO: https://www.is.muni.cz Studijní materiály - V jednání zpřístupnění i na Studium On-line (dokumenty) Zkouška: Písemný test – zkouškové období od 9.5.–1.7. 2005

Témata: Specifika marketingu ve VS Charakter produktu ve VS Postavení organizace na veřejnosti Komunikace a PR jako součást marketingu Prostředky práce s veřejností Akce jako prostředky práce s veřejností Fundraising New Public Management

Co je marketing? „Marketing je hledání a uspokojování potřeb způsobem, který přináší pozitivní hodnoty pro obě zúčastněné strany“. (Ph. Kotler)

Co je marketing? Systém propracovaných principů a postupů, s jejichž pomocí organizace prakticky poznávají přání a potřeby svých zákazníků a následně na ně reagují.“ (M. Foret) „Dodání správných věcí na správné místo za správnou cenu ve správný čas“

Co je marketing? „Marketing je jako podnik, viděný z hlediska jeho konečného výsledku, tj. z hlediska zákazníků.“ (P.Drucker) „Jediným a konečným cílem veškeré výroby a služeb je spotřeba. Zájem výrobce se měl vzít v úvahu jen tehdy, podpoří-li také zájem zákazníka/spotřebitele.“ (A. Smith – 1776)

Marketing v neziskovém sektoru? ANO či NE? Řada rozporuplných názorů:

Argumenty PROTI uplatňování marketingu v neziskových organizacích: realizace marketingu v neziskových organizacích je spojena s neadekvátními náklady, které jsou částečně hrazeny z veřejných rozpočtů, marketingový průzkum v některých odvětvích veřejného sektoru – např. ve zdravotnictví – je pseudovědecký, protože spotřebitelé služby – nemocní – nemají preferenci v oblasti forem léčení, při rozhodování o realizaci služeb nejsou cenové motivy rozhodující, služby neziskových organizací nemají tržní charakter.

Argumenty PRO uplatňování marketingu v neziskových organizací: neziskové organizace se v posledních letech dostávají do situace rostoucí soutěživosti o získání příjmů i klientů. Konkurence pro ně vytváří jak  organizace veřejného sektoru, tak  privátní organizace; veřejná kontrola činnosti neziskových organizací vyžaduje dosáhnutí komunikativního chování, efektivnosti v nákladové a řídící oblasti; nákladové omezení vyžaduje vyšší efektivnost využívání zdrojů, která se dá dosáhnout právě prostřednictvím vyššího stupně účasti spotřebitelů v procesu služeb. nedostatek finančních zdrojů libovolného charakteru vyžaduje rozvoj podnikatelské činnosti, jako doplňkového zdroje příjmů. Tyto činnosti fungují plně v podmínkách tržní regulace a vyžadují rozvoj marketingové činnosti neziskových organizací.

Marketingové směnné transakce v ziskové organizaci:   Zboží, služby Výrobce Spotřebitel Peníze

Marketingové směnné transakce v neziskové organizaci: . Dodavatel, resp. poskytovatel služby Donátor, Veřejný rozpočet, Daňový příjem Spotřebitel,klient, Návštěvník, Daňový odvod

Srovnání prodeje a marketingu: MARKETINGOVÝ PROCES zahrnuje: zjištění, co zákazník potřebuje, vývoj výrobku/služeb k uspokojení těchto potřeb, stanovení ceny v souladu s požadavky dodavatele a představou zákazníka, distribuci výrobků/služeb k zákazníkovi dohodnutí směny = PRODEJ

Marketingový postup pro neziskové organizace: Marketing neziskových organizací nesmí být vnímán jenom jako technika. Je to základní přístup, jak činnost organizace pojímat a organizovat.

1.Určení vazby mezi marketingovým a strategickým plánem organizace Strategický plán: KAM SE CHCEME DOSTAT KDE JSME JAK SE TAM DOSTANEME

K určení této vazby se používá: SWOT analýza = „odrazový můstek“ celého marketingového procesu i strategického řízení Marketingový průzkum – zjišťuje různé inf. Potřeby a přání klientů Postoje a uznávané hodnoty Efektivitu marketingové komunikace Efektivitu nabízených služeb Oprávěnost/smysluplnost nabízených služeb Velikost a rozdělení/segmentaci trhu

SWOT analýza Analýza vnitřního prostředí organizace, tzv. MIKROPROSTŘEDÍ (silné a slabé stránky organizace) + Analýza vnějšího prostředí organizace, tzv. MAKROPROSTŘEDÍ (příležitosti a hrozby)

SWOT analýza STRENGHTS Silné stránky WEAKNESSES Slabé stránky OPPORTUNITIES Příležitosti THREATS Hrozby

2. Stanovení marketingových cílů Akční cíle = konkrétní, specificky zaměřené měřitelné výsledky. Většinou se týkají věcí, které lze spočítat, např. počet lidí, kteří se zúčastní akce, množství získaných peněž či počet nových členů, apod. Cíle v oblasti image = neměřitelné, podobné prohlášení, vizi, či poslání organizace, např. „Dolnoslezská cyklistická společnost chce být vnímána jako pokroková občansky orientovaná organizace, která prosazuje ježdění na kole jako efektivní způsob, jak zbavit město exhalací.“

3. Představení organizace na trhu je vhodné hlavně tehdy, když organizace vstupuje na trh poprvé, nebo změnila-li v průběhu své existence cíl své činnosti, nabízený produkt nebo službu. Měla by však vždy usilovat v rámci svého představení na trhu o jasná a pravdivá sdělení, která bude opírat o vysokou kvalitu jí poskytovaných služeb, nebo nabízených produktů.

4. Marketingový audit = poměr mezi jednotlivými složkami mark 4. Marketingový audit = poměr mezi jednotlivými složkami mark. mixu (4 P) Zisková sféra: CENA (price) = odpovídá situaci na trhu, v neziskové sféře se pro ni hledají zdroje dotování, aby služby byly klientům dostupné, VÝROBEK/SLUŽBA (product) = služba, produkt nebo program, který naplňuje potřeby klientů, MÍSTO/DISTRIBUCE (place) = produkt, služba nebo program jsou dostupné, PROPAGACE/KOMNIKACE (promotion) = jak oslovuji vybrané cílové skupiny a dárce.

U neziskového marketingu podle Johns Hopkins University v Baltimore (USA) se k nim připojuje ještě: CÍLOVÁ SKUPINA (public) = zákazníci/klienti, dárci, zaměstnanci, dobrovolníci, aj. PRODUKČNÍ KAPACITA = organizace je schopna efektivně uspokojit poptávku po svých službách, produktech nebo programech.

Freiburská škola marketing-managementu (Švýcarsko) tyto poslední dvě zmíněná P nahrazuje: POLITIKA (politics) = lobování, nátlakové skupiny neziskových organizací, LIDÉ (people) = zaměstnanci, dobrovolníci, členové, dárci, klienti, ostatní veřejnost.

5. Marketingový plán realizační shrnutí – načrtne nejvýznamnější body, strategické návrhy a jejich důsledky. Poskytuje stručné shrnutí celého návrhu. analýzu současné situace – čerpá se ze SWOT analýzy, cíle - kam se chce organizace dostat. postupy - jak tam dojde, uvedení do praxe - kdo, co a do kdy udělá, !!! ROZPOČET !!! - kolik všechno bude stát.

6. Vypracování marketingové komunikační kampaně = mechanismus, který organizaci spojuje s jejími cílovými skupinami. = zahrnuje všechny způsoby komunikace, kterými organizace vytváří svůj image nebo motivuje lidi k pro ni potřebným směnám.

Techniky/nástroje komunikace: inzeráty, výroční zprávy, billboardy, informační brožury, přímý prodej, podpora prodeje, plakáty, tiskové zprávy, návštěvní hodiny v kanceláři, veletrhy, články v novinách apod.

Co by se dalo příště udělat jinak? Co by se mohlo zopakovat? 7. Zhodnocení výsledků a postupů, které organizace v rámci svého marketingového postupu použila. Dosáhla organizace skutečně svých akčních cílů či cílů v oblasti image? Co fungovalo dobře? Co fungovalo špatně? Co by se dalo příště udělat jinak? Co by se mohlo zopakovat?  

Marketing z pohledu produktového mixu můžeme chápat jako Charakter produktu Marketing z pohledu produktového mixu můžeme chápat jako nástroj realizace výměny toho, co máme a co je hodnotné za něco, co potřebujeme.

Proto musíme znát…..: jaké jsou naše cíle? jaké je naše postavení a faktory, které mohou naši organizaci ovlivnit? jaké jsou charakteristiky našeho produktu? = nehmotný produkt, jeho marketing je složitější vzhledem k vlastnostem služeb!!!

„Statky, které neprodukují žádnou hodnotu“ Definice služby I.: „Statky, které neprodukují žádnou hodnotu“ (Adam Smith, 1776)

Definice služby II.: „Služba je jakákoliv činnost nebo výhoda, kterou jedna strana může nabídnout druhé straně, je v zásadě nehmotná a jejím výsledkem není vlastnictví. Produkce služby může, ale nemusí být spojena s hmotným produktem“ (Kotler, Armstrong 1997)

Vlastnosti služeb: Nehmotnost Neoddělitelnost Heterogenita, resp. proměnlivost Zničitelnost Nemožnost vlastnictví

Život produktu Fáze zrodu – nová myšlenka, nový způsob řešení problému Fáze růstu – rostoucí poptávka po našem produktu Fáze útlumu – požadavky na daný produkt stagnují a následně klesají Fáze umírání - postupné stahování produktu z činnosti

Život produktu II. Bostonský diagram: V z á c a o s t velká Otazníky/ Problémové děti Hvězdy malá (Dojné) krávy Psi vysoký nízký Podíl organizace na trhu potřeb

Komunikace v marketingu a Public Relations je jedním ze základních pilířů marketingového mixu, který organizaci umožňuje rychle, srozumitelně a účelně komunikovat se svým okolím, čímž jí pomáhá realizovat dosahování jejích cílů.

. Aby mohly neziskové organizace poskytovat služby, musí si uvědomit, že je klienti posuzují zejména podle přímočaré zkušenosti, kterou s nimi mají, resp. na základě důvěry, kterou v ně mají. Vyplývá to i z charakteristiky produktu, resp. vlastností služeb.

zákazník se většinou více spoléhá na to, co se o organizaci hovoří, Projevuje se zde tzv. fenomén nezkušeného zákazníka, který si vybírá na základě důvěry. zákazník se většinou více spoléhá na to, co se o organizaci hovoří, při posuzování kvality se spoléhá na personál, ceny a převážně fyzické znaky organizace, resp. jejích služeb, pokud je zákazník se službou spokojený, zůstává poskytovateli služby věrný.

Informační šumy v marketingové komunikaci Rozpor mezi očekáváním klienta a vnímáním poskytovatele služby Názory jiných Osobní potřeby Zkušenosti Očekávaná služba Rozpor 1 (R1) R5 Vnímání poskytnuté služby R4 Poskytnutí služby R3 Specifikace služby R2 Vnímání tohoto očekávání poskytovatelem

2 složky komunikace složku digitální - tj. vše, co vyjadřujeme verbálně, slovy, to, čemu rozumíme jen tehdy, když známe jazyk, kterým se hovoří; složku analogovou - tj. vše, co doprovází slova, vše neverbální, to čemu rozumíme, i když jazyk, kterým se hovoří, neovládáme.

2 základní cíle komunikace: poskytnout druhým lidem (pouze) informace, (častěji doplněno snahou) přesvědčit je, aby změnili názor, postoj, chování, vnímání určitého subjektu, svůj stereotyp.

Druhy veřejnosti a cílové skupiny jsou ty skupiny, s nimiž potřebuje naše organizace komunikovat, protože s nimi potřebuje být v dobrých vztazích, mít jejich podporu, získávat jejich peníze, starat se o ně, informovat je, atd. Veřejnost se tedy vytváří na základě společného zájmu nebo společných problémů, a co víc, nemusí být organizovaná. Je tedy více veřejností, stejně jako cílových skupin.

Cílová skupiny, resp. veřejnosti u NNO nadace a grantové agentury, instituce veřejné správy (státní správy a samosprávy), organizace, které poskytují v regionu podobné služby nebo mají podobné cíle.

Veřejné mínění: Definice Vlastnosti

Komunikace jako východisko úspěšných Public Relations Public Relations = komplexní, cílená práce s veřejností Účinná komunikace = oboustranná komunikace

Kroky v procesu účinné komunikace upoutat pozornost členů cílové skupiny, dodat jim informace, které mohou vést k uspokojení jejich zájmů, motivovat je k účasti na řešení, vyzvat je k akci, navrhnout jim, co by měli dělat.

KOMPLEXNÍ PRÁCE S VEŘEJNOSTÍ, Public Relations KOMPLEXNÍ PRÁCE S VEŘEJNOSTÍ, Jinými slovy dávat o sobě vědět, preventivně zmírňovat možné konflikty, ve svém okolí vytvářet pochopení pro vlastní chování, udržet si důvěru „cílových skupin“.

Public Relations a Reklama Mají společné: využívají stejné sdělovací prostředky, obě pracují s cílovými skupinami, přispívají k vytvoření image organizace, obě informují, přesvědčují a vybízejí k akci.

Public Relations a Reklama: Odlišují se v : délce trvání, (ne)osobním přístupu, zaměření, (ne)spolupráce

Public Affairs nová reklamní strategie, která propojuje svět PR se světem reklamy. Prodává se dobré jméno firmy jako celku, její pověst, důvěryhodnost. Účelem není přímo něco nabídnout, ale vytvářet u čtenářů pozitivní image firmy.

Systematická práce s veřejností Nutný tzv. PR-Auditu

Kampaně v PR – 4 etapy: Analýza situace,definování problému PR - odpovídá na otázku Co se děje? Tvorba projektu kampaně - odpovídá na otázku Co bychom měli udělat a říkat? A proč? Jak a kdy to uděláme a řekneme? Realizace kampaně, komunikace. Vyhodnocení kampaně - odpovídá na otázku Jak jsme to udělali? Co z toho plyne pro příště?

Prostředky práce s veřejností Akce jako prostředky práce s veřejností

Fundraising získávání prostředků, resp. hledání zdrojů, které má pomoci především neziskovým organizacím zbavit se nedostatku financí různé metody a postupy jak získat finanční a jiné prostředky na činnost neziskovým organizací.

Druhy příjmů neziskových organizací: členské příspěvky, příspěvky státního a obecního rozpočtu, fondů a nadací (většinou v podobě grantů), dary od občanů a firem, tržby z vlastní činnosti.

Okruhy dárců: Mají vyhrazené prostředky Nemají vymezené prostředky Dávají poprvé Dali již v minulosti

Motivy dárců: Marketingové účely (reklama dárce nebo jeho produktu, apod.) Širší podnikové cíle (zlepšení postoje veřejnosti, distribuce jinak těžko použitelných výrobků, získání loajálního postoje ze strany NNO, snížení daňového základu) Negativní motivy (osobní prospěch a sláva, pocit moci, praní špinavých peněz) Atmosféra altruismu

Co víme o individuálních dárcích? Průměrný roční dar se pohybuje kolem 2 % ročního příjmu dárce. Toto procento se snižuje s narůstajícím příjmem dárce. Relativní roční výše daru se naopak zvyšuje s věkem dárce. Lidé žijící v manželství mají tendence dávat více nežli svobodní.

Co víme o individuálních dárcích? Členové různých NO a lidé věřící dávají v průměru více nežli lidé, kteří nejsou členy nějaké NO nebo jsou bez vyznání. Lidé, kteří někdy dobrovolně pomáhali v nějaké NO, dávají více než ti, kteří dobrovolných prací neúčastní.

Metody fundraisingu: přímý poštovní styk, tzv.direct mail inzerce vyhlášení veřejné sbírky,resp.benefiční akce telefonní fundraising fundraising „od dveří ke dveřím„ „testament fundraising“ písemná žádost o grant osobní návštěva .

New Public Management nové, na službu orientované řízení organizací veřejné správy

„Šetřit a současně zvyšovat efektivnost“ Heslo NPM: „Šetřit a současně zvyšovat efektivnost“ založeno na myšlence „štíhlého státu“

T R E N D Y N P M : dynamická organizace a její služby: delegování výkonných pravomocí globální rozpočet controlling benchmarking

Dvě roviny New Public Mangementu Cíle - filozofie NPM Prostředky - soubor nástrojů NPM

Na službu orientované řízení organizací veřejného sektoru není tedy jen jakýmsi opatřením, které se zavede a hned přinese kýžené úspěchy. Jde vlastně o změnu kultury, která sice jednou začne, ale nikdy nekončí.