Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Diagnostické metody: Metody obecné: –Rodinná anamnéza (RA) –Osobní anamnéza (OA) –Vyšetření prostředí –Katamnéza Metody speciální: –Pozorování –Metody explorační (rozhovor, dotazník, anketa) –Diagnostické zkoušky –Praktické zkoušky –Testové metody (standardizované X nestandardizované) –Analýza výsledků činnosti –Hodnocení (obsahová a formální úroveň) –Kazuistika –Přístrojové metody
Hlavní speciálněpedagogické diagnostice oblasti: Hrubá a jemná motorika Grafomotorika a kresba Lateralita Sebeobslužné činnosti Sociální a citová oblast Diagnostika rodinného prostředí Rozumové schopnosti Oblast verbálních schopností Školní zralost a individuální vzdělávací plán
Speciálněpedagogická diagnostika Je součástí komplexní diagnostiky osob se zdravotním postižením Zaměřená na komplexní popis druhu a stupně postižení Na něm se podílí tým odborníků (lékaři, psychologové, pedagogové, sociální pracovníci aj.) týmová spolupráce; –odborníci z oblasti -medicíny (foniatr, neurolog,otolaryngolog, chirurg, atd.) -psychologie -logopedie -pedagogiky -fyzioterapeuti -atd…
Medicínská oblast Zdravotnická technika Diagnostické ultrazvuky Elektromyografie (EMG) patří mezi vyšetřovací techniky, které lékaři napomáhají hodnotit funkční stav pohybového systému a jeho inervace
Animace EEG signálu EEG- Elektroencefalografie (ke sledování činnosti mozku)
Audiometrický přístroj Digitální audiometr Audiometr/Tympanometr Rychlé vyšetření středního ucha
Audio a video záznamy Diktafony magnetofony Videokamery
Literatura ROUBAL, P. Počítač pro učitele. 1. vyd. Brno: Computer press, ISBN ŠEĎOVÁ, K., ZOUNEK, J. Učitelé a technologie. 1. vyd. Brno: Paido, ISBN PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, s. ČERNÁ, L., TUMPACHOVÁ, L. Specifické poruchy učení. Pražská pedagogicko-psychologická poradna, ISBN