Nadané děti. Nadané děti, jejich identifikace a zařazení do vzdělávacího programu Definice nadání: Nadaní jsou identifikováni profesionálně kvalifikovanými.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spolupráce se Základní školou, Masarykova, Rychnov nad Kněžnou v rámci projektu „Nadané dítě.eu“ v lednu 2010 spolupracovala Pedagogicko-psychologická.
Advertisements

Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Strukturované učení PROJEKT EU
Lucie Obrovská Kancelář veřejného ochránce práv
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Mimořádně nadaní.
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Psychologie nadaných dětí Doc.Mgr.Šárka Portešová, Ph.D.
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
Schopnosti, nadání a talent
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
DĚTI S NADÁNÍM. NADÁNÍ  pohybové (sportovní, taneční),  umělecké (hudební, výtvarné, literárně-dramatické),  praktické (manuální, sociální),  intelektové.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Schopnosti Pavel Šuranský.
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Projekt Inkluzívní škola. Kurikulární reforma Možnosti Motivace učitelů Dovednosti Tradice.
Pedagogická diagnostika
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Psychologie pro sportovní praxi
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Péče o žáky a studenty mimořádně nadané Praxe ve školní psychologii Michaela Širůčková.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Podpora talentovaných žáků v Plzeňském kraji REALIZÁTOR Středisko služeb školám, Plzeň, Částkova 78 PODPOŘENO z Evropského sociálního.
Inkluze pohledem rodiče: příklad dobré praxe z Liberce Dítě s mentálním postižením v běžné základní škole (ZŠ Sokolovská, Liberec) Mgr. Hana Kubíková.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Příčiny neúspěchu žáků Jana Míková. John Holt: „Proč děti neprospívají“ John Holt: „Proč děti neprospívají“ Bojí se, nudí a jsou zmatené Bojí se, nudí.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_14.
Využití kritérií kvalitní školy pro MAP - zaměřeno na inkluzi Monika Tannenbergerová.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Nadané děti.
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Nadání a inteligence Mgr. Michal Vičar.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Výkonové vlastnosti osobnosti I. část vlohy a schopnosti
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
Podmínky učení.
Tisková konference
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Co může škola udělat pro mimořádně nadaného žáka
Základní pojmy speciální pedagogiky
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
ŠKOLNÍ NEPROSPĚCH Příčiny školního selhání
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Nadané děti

Nadané děti, jejich identifikace a zařazení do vzdělávacího programu Definice nadání: Nadaní jsou identifikováni profesionálně kvalifikovanými osobami jako děti s přednostmi význačnými pro schopnost vysokého výkonu. Tyto děti vyžadují diferencované vzdělávací programy a služby nad rámec běžně poskytovaných klasickým vzdělávacím programem k tomu, aby mohly přispět ke svému prospěchu i užitku společnosti. Děti schopné vysokého výkonu zahrnují ty, které v celém spektru nebo v omezené oblasti vykazují mimořádně vysokou úroveň své činnosti. Nadaní jsou identifikováni profesionálně kvalifikovanými osobami jako děti s přednostmi význačnými pro schopnost vysokého výkonu. Tyto děti vyžadují diferencované vzdělávací programy a služby nad rámec běžně poskytovaných klasickým vzdělávacím programem k tomu, aby mohly přispět ke svému prospěchu i užitku společnosti. Děti schopné vysokého výkonu zahrnují ty, které v celém spektru nebo v omezené oblasti vykazují mimořádně vysokou úroveň své činnosti.

Vysoké nadání, talent 1)VN – mimořádné schopnosti v intelektuální oblasti T – schopnosti ve slovesném umění, sportu, hudbě, nebo výtv. umění T – schopnosti ve slovesném umění, sportu, hudbě, nebo výtv. umění 2)VN – mimořádné schopnosti ve více oblastech T - mimořádné schopnosti v jedné oblasti 3)VN Tpodle IQ Tpodle IQ 4)VN – vrozená schopnost T – schopnost získaná T – schopnost získaná

Modely vysvětlující nadání 1) Renzulliho „ model tří kruhů“ (USA) 2) Monksův „více faktorový model nadání (Holandsko) 3) Sternbergův „ triarchický model nadání (USA) 4)Gagného „diferencovaný model nadání a talentu“ (Kanada)

Renzulliho „ model tří kruhů“

Monksův „vícefaktorový model nadání

Sternbergův „triarchický model nadání“ Nadání analytické Nadání syntetické Nadání praktické TALENT NA- umožňuje rozebrat problém a rozumět jeho částem NS- často vidí v IQ testu hlubší souvislosti, než byly tvůrcem zamýšleny. NP- zahrnuje aplikaci jakýchkoli analytických či syntetických schopností do praxe

Gagného „diferencovaný model nadání a talentu“ NADÁNÍ KATALYZÁTORY TALENT Intelektovésociální akademický (rodina, škola, přátelé) Tvořivé individuální technický Socioafektivní (zájmy, motivace, postoje) umělecký Senzomotorické intrapersonální sportovní Nadání – přirozená schopnost Talent - schopnost rozvinutá

Charakteristické vlastnosti nadaných jedinců 1) Silná osobnost 2)Suveréni x skromní a tiší jedinci 3) Pozitivní sebehodnocení 4) Silná motivace a zájem o určitý obor činnosti 5) Cílevědomost 6) Vlastní způsob jednání 7) Zvídavost (potřeba získávat informace) 8) Často rebelové a vůdci nespokojenců 8) Často rebelové a vůdci nespokojenců

Identifikace nadaných dětí Cíl: nalézt nadané jedince a umístit je do spec. programu 1 etapa – Navržení na základě výsledků testů (např: IQ test) 2 etapa - Navržení učitelem (např. třídní učitel) 3 etapa - Alternativní cesty (např:nominace dalšími blízkými osob.) 4 etapa - Závěrečný krok ( návrhy ostatních učitelů)

Příčiny problému u nadaných dětí (Webb,USA) Problémy exogenní (konflikt s okolním prostředím Problémy endogenní( vnitřní boj: - nerovnoměrný vývoj - interpersonální vztahy - rozsáhlá sebekritika - perfekcionalismus - multipotencionalita - nadané děti s handicapy - deprese

IQ testy používané v ČR Wachslerův WISC III Amthauerův TSI Obsah: - zapamatovat si určité prvky - porozumět logickým vztahům mezi nimi - porozumět logickým vztahům mezi nimi - nalézt podobnosti - použít analogická pravidla při odhalování jiného vztahu Zkoumá se: - představivost, abstakce - generalizace, analogie.. - generalizace, analogie..

Posouzení dítěte vlastními rodiči První osoby které si mohou povšimnout nadprůměrnosti - Raný intelektový vývin eviduje 70% rodičů - sociálně-emocionální vývin eviduje až 89% rodičů - sociálně-emocionální vývin eviduje až 89% rodičů ( Sankana a De Leeuwa, 1999)

Kdy nadání rozpoznáme? INTELEKTOVÉ NADÁNÍ - dříve od 12 let - nyní v předškolní věku

Formy výuky 3 Základní formy 1) Segragace – jen třídy s nadanými žáky 2) Integrace – nadané dítě v klasické třídě 3) Přechodné formy- speciální třídy (v rámci běžné ZŠ)

Edukační programy Akcelerace (rychlejší postup, přeskak.ročníků) Obohacení ( prohloubení učiva nad rámec osnov)

Literatura Pedagogická orientace ( 2/2005, str ) ( 2/2005, str )

Děkuji za pozornost Pěkný den