17.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
* Poměr Matematika – 7. ročník *.
Advertisements

Poměr v základním tvaru.
Poměr.
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Postupný poměr – příklady
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Matematika Poměr.
* Poměr – příklady Matematika – 7. ročník *
7.
Poměr.
Zlomky Porovnávání zlomků..
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
ZLOMKY 7. ROČNÍK ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Rozšiřování a krácení zlomků
NázevZlomky – úvod Předmět, ročník Matematika, sekunda (2. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace Cílem prezentace.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová VY_32_INOVACE_18_Matematika pro 6.ročník_Krácení zlomků Téma: Krácení zlomků Vytvořeno: březen 2012 CZ.1.07/1.4.00/
Zlomky Smíšená čísla.
Poměr, úměra atd.… tercie - opakování.
Poměr čísel a,b zapisujeme Poměr a : b můžeme zapsat ve tvaru zlomku
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ZLOMKY - ÚVOD.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
9.
* Postupný poměr Matematika – 7. ročník *
Srovnání možností matematického vyjádření části celku
16..
Opakování na 3.písmenou práci 6.ročník
Rozcvička Počítej zpaměti, zapisuj výsledky: -0, ,92 -0,02 0,04
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
POMĚR AutorMgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech maturitních oborů,je zaměřena k osvojení pojmů.
Společný dělitel čísel (SD)
18.
SČÍTÁNÍ ZLOMKŮ + = + = + =  Sčítat můžeme jen zlomky se stejným jmenovatelem. Sčítáme čitatele zlomků. 1)hledáme společného jmenovatele obou zlomků.
Lomené výrazy - násobení. Násobení lomených výrazů - připomeňme násobení zlomků vynásobíme zvlášť oba čitatele a zvlášť oba jmenovatele.
Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice se zlomky podrobný postup na konkrétním příkladu.
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Rozšiřování a zkracování postupného poměru. Postupný poměr – rozšiřování a krácení Autor: Mgr. Ludmila Pecháčková VY_32_INOVACE_53_Postupny_pomer_rozsirovani_kraceni.
Poměr v základním tvaru.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Opakování na 3.písmenou práci 6.ročník
Zlomky Porovnávání zlomků..
Jméno autora:  Marie Roglová Škola:  ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Co mají společného zlomky
Převeď zlomky do základního tvaru:
Název školy: ZŠ a MŠ Březno
Zlomky Sčítání zlomků..
Rovnost, rozšiřování a krácení.
* Násobení zlomků Matematika – 7. ročník *
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
ZLOMKY Pojem zlomků.
Rovnost, rozšiřování a krácení zlomků
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Lomené algebraické výrazy
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
Nerovnice Ekvivalentní úpravy - 2..
* Porovnávání zlomků Matematika – 7. ročník *
ZLOMKY A DESETINNÁ ČÍSLA
Krácení a rozšiřování postupného poměru.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Zlomky Krácení zlomků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
KRÁCENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ
AUTOR: Mgr. Jana Pulcová NÁZEV: VY_42_INOVACE_02_ČÍSLO A PROMĚNNÁ_29
4 KRÁCENÍ ZLOMKŮ.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Poměr v základním tvaru.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Rovnost, rozšiřování a krácení.
Poměr Co je poměr. Dělení v daném poměru..
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Transkript prezentace:

17

POMĚR 3 : 4 Poměrem porovnáváme různé počty, délky, objemy, …. Poměr je např. 3 : 4, čteme tři ku čtyřem. 3 : 4 Čísla v poměru jsou vždy kladná. Pokud dáváme do poměru údaje s jednotkami, musí být vždy oba údaje ve stejných jednotkách. Nejde dát do poměru např. metry a kilogramy, ale ani metry a centimetry!

Pořadí členů (čísel) v poměru je důležité! 3 : 4 není totéž jako 4 : 3 Poměry 3 : 4 a 4 : 3 jsou převrácené poměry. S poměry můžeme zacházet jako se zlomky (: nahradí zlomková čára). Poměr můžeme krátit do základního tvaru nebo rozšiřovat. Ale pozor, poměr a zlomek není úplně totéž! Zkrať do základního tvaru poměr a) 5: 15 b) 6 : 21 5: 15 = 5 15 = 1 3 = 1 : 3 6: 21 = 6 21 = 2 7 = 2 : 7 Krácením ani rozšiřováním se hodnota poměru nemění! Tedy poměr 5 : 15 a 1 : 3 vyjadřuje totéž.

Je-li poměr v základním tvaru, členy poměru jsou nesoudělná čísla, např. 3:5 nebo 2:7 nebo 6:11 Změnit číslo v poměru znamená vynásobit toto číslo poměrem ve tvaru zlomku, např. změnit číslo 9 v poměru 2 : 3 znamená vynásobit číslo 9 zlomkem 2 3 , tj. 9 . 2 3 = 18 3 = 6 Jestliže je první člen poměru větší než druhý, pak takový poměr číslo zvětší. např. změňte číslo 10 v poměru 5 : 2  10 . 5 2 = 50 2 = 25 Jestliže je první člen poměru menší než druhý, pak takový poměr číslo zmenší. např. změňte číslo 10 v poměru 2 : 5  10 . 2 5 = 20 5 = 4

Urči chybějící číslo: a) 5 : 2 = ? : 4 víme, že se poměry rovnají podle zadané „dvojice“ určíme, jakým číslem musíme poměr rozšířit, tj. čím musíme vynásobit 2, abychom dostali 4 tímto číslem (dvěma) musíme také vynásobit číslo 5 5 . 2 = 10 hledané číslo je 10 b) 8: ? = 24 : 6 podle „dvojice“ 8 a 24 poznáme, že první poměr musíme rozšířit třemi hledáme číslo, které když vynásobíme třemi, vyjde 6 hledané číslo je 2

Rozděl číslo (např. 72) v daném poměru (např. 5 : 4) sečteme členy poměru ( tím určíme, na kolik dílů dané číslo máme rozdělit), tj. 5 + 4 = 9 vydělíme číslo tímto součtem (tím určíme, jak velký je jeden díl), tj. 72 : 9 = 8 výsledek vynásobíme jednotlivými členy poměru (tím určíme, jak velká je první a druhá část), tj. 5 . 8 = 40 a 4 . 8 = 32 zkontrolujme, jestli součet obou částí dává původní číslo, tj. 40 + 32 = 72 72 8 8 8 8 8 8 8 8 8 5 : 4 40 32 9 dílů

POSTUPNÝ POMĚR Postupným poměrem porovnáváme tři a více údajů. Postupný poměr je např. 3 : 4 : 5. Postupný poměr můžeme rozšiřovat (vynásobit všechny členy poměru stejným číslem) i krátit (vydělit všechny členy poměru stejným číslem) a jeho hodnota se tím nezmění. Postupný poměr je v základním tvaru, pokud největším společným dělitelem všech jeho členů (které jsou ve tvaru přirozených čísel), je číslo 1.

Doplň chybějící čísla: 7 : 3 : 5 = ? : ? : 25 Zkrať postupný poměr 12 : 15 : 21 do základního tvaru. hledáme největšího společného dělitele čísel 12, 15 a 21 tj. číslo 3 tímto číslem všechny členy poměru vydělíme 12 : 3 = 4 15 : 3 = 5 21 : 3 = 7 poměr v základním tvaru je 4 : 5 : 7 Doplň chybějící čísla: 7 : 3 : 5 = ? : ? : 25 podle zadané „dvojice“ určíme, jakým číslem musíme první poměr rozšířit 5 musíme vynásobit pěti, abychom dostali 25, proto i ostatní členy prvního poměru musíme vynásobit pěti 7 . 5 = 35 a 3 . 5 = 15 hledaná čísla v druhém poměru jsou 35 a 15 ( 35:15:25)

Urči v trojúhelníku ABC velikost vnitřních úhlů α,β,γ, které jsou v postupném poměru 3 : 2 : 5. víme, že součet velikostí vnitřních úhlů v trojúhelníku je 180° 180 máme rozdělit v poměru 3 : 2 : 5 celkem máme 180 rozdělit na 10 dílů (3 + 2 + 5 ) jeden díl je velký 18° ( 180 : 10 = 18) 3 díly … 3 . 18 = 54° 2 díly … 2 . 18 = 36° 5 dílů … 5 . 18 = 90° zkontrolujeme, zda je součet (54 + 36 + 90) 180° Velikosti vnitřních úhlů v trojúhelníku ABC jsou α = 54°, β = 36°a γ = 90°.