Paměť, inteligence a učení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Psychické projevy a stavy
Advertisements

Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Téma: myšlení, paměť, pozornost, inteligence, tvořivost; učení
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Taktická příprava Michal Lehnert.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost) Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Struktura výuky.
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Rozdíly mezi osobnostmi
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost)‏ Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
(komentovaný přehled)
Zdravá škola.
Spektrum didaktických stylů
KKI/KPSG1 Téma: paměť, inteligence, tvořivost;, učení – motorické, problémové, zážitkem
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Teorie vzdělávání dospělých
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PSGE1 Přednáška č.3. Paměť Analogie knihovna, knihy = informace, uspořádány podle určitých pravidel třídění Knihovník = vyhledávácí procesy Pokud knihovna.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
UČENÍ.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
jen pro vnitřní potřebu
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Inteligence,tvořivost, paměť
Teorie vzdělávání dospělých
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychologie učení.
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
PAMĚŤ.
Konstrukty motoriky, fylogeneze motoriky
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Paměť, inteligence a učení

Paměť soubor psychických procesů a vlastností umožňuje osvojení zkušeností; zapamatování, uchování a vybavení schopnost zaznamenávat životní zkušenosti existence paměti = základní předpoklad pro schopnost učit se

Klasifikace paměti dle trvání 1) krátkodobá - sekundy - minuty - omezená kapacita (7 +-2), starší informace vytěsňovány novými - informace dále přesunuta do střednědobé paměti nebo zapomenuta 2) střednědobá minuty – hodiny významné informace přesunuty do dlouhodobé paměti, ostatní zapomenuty 3) dlouhodobá - hodiny, dny, roky, trvale

opětná konsolidace stopy Proces paměti tvorba paměťové stopy upevnění (konsolidace) paměťové stopy retence (zadržení, uchování) info vybavení - vybavení na základě podnětů, připomenutí - vyvolání bez podnětů (recall) - rozpoznání mezi jinými (recognition) tvorba stopy konsolidace stopy retence vybavení zapomínání reaktivace stopy: prodlužuje retenci, snižuje pravděpodobnost zapomenutí nová expozice podnětu nebo vybavení opětná konsolidace stopy retence Proces konsolidace paměťové stopy citlivý vůči rušivým vlivům. . např. otřes mozku, elektrošok, hypoglykémie, hypotermie, intoxikace (alkohol), stres amnézie

INTELIGENCE schopnost efektivně zpracovávat informace, představovat tvořivé nápady, úspěšně se adaptovat v životě vrozená vlastnost můžeme rozvíjet získáváním zkušeností a prováděním modelových situací

Model inteligence R. B. Cattela Fluidní - vrozená inteligence: vliv biologických činitelů na rozumový vývoj Krystalická - socio-kulturně ovlivněná: výsledek působení prostředím poskytované zkušenosti. Fluidní inteligence po dosažení 15 let už příliš nevzrůstá, úroveň krystalické inteligence se může rozvíjet po celý život. Úroveň fluidní inteligence ve stáří klesá.

Sternbergova triarchická teorie inteligence Analytická inteligence Mentální kroky či složky používané k řešení problémů Tvořivá inteligence Využití zkušeností způsobem , který podporuje získání vhledu Praktická inteligence Schopnost poznávat každodenní souvislosti a přizpůsobovat se jim

Tvořivost Kreativita z latinského creatio = tvorba. Schopnost člověka vytvářet jakékoli nové a původní myšlenky, díla … Každý člověk má jistý stupeň tvořivosti. Tvořivost lze do značné míry rozvíjet. Tvořivost se vyskytuje v každé lidské aktivitě (organizační, poznávací, produkční, umělecké, výchovné, zdravotnické, při poskytovaní služeb, sportu, ...).

Rozvíjení tvořivosti žáků a studentů Podporovat volnou hru dětí. Začleňovat děti do organizace práce. Vést děti k přímému vyjadřování pocitů. Povzbuzovat děti, aby trávili čas samy. Povzbuzovat děti, aby se vyjadřovali mnoha různými způsoby. Povzbuzovat děti, aby vyjadřovali své nápady. Respektovat, jak se dítě vyjadřuje. Podporovat divergentní (nabízející více řešení) myšlení. Hodnotit s ohledem na individuální zlepšení, snahu.

10 rysů přispívajících k tvořivé osobnosti Tolerance vůči nejednoznačnosti Stimulační svoboda (člověk se nebojí vystoupit z vymezených hranic) Funkční svoboda (schopnost použít věci jiným novým způsobem) Flexibilita Ochota riskovat Preference zmatku Prodleva uspokojení Oproštění od stereotypu gender role Vytrvalost Odvaha

Principy kreativně orientovaného vyučování Princip samostatnosti při pohybové činnosti Princip vlastního tempa při pohybové činnosti Princip postupu při problémově orientovaných situacích Princip fantazie, plynulosti, flexibility, originality při pohybové činnosti Princip divergentního (více než jedno možné řešení) myšlení při pohybové činnosti Princip svobody rozhodování žáka při pohybové činnosti Princip radostnosti, prožitkovosti, emocionality při pohybové činnosti Princip dominující role žáka ve vyučovacím procesu

UČENÍ Proces získávání zkušeností v průběhu celého života. Umožňuje organismu přizpůsobit se podmínkám prostředí, ve kterém žije. Umožňuje přizpůsobit se i změnám podmínek – u člověka přírodním a společenským.

Formy učení Senzomotorické učení Učení se systematickým poznatkům a pojmům Učení se jak řešit problémy Sociální učení

Co si osvojujeme učením? VĚDOMOSTI DOVEDNOSTI NÁVYKY

Druhy učení Záměrné Bezděčné (podnětné a nepodnětné prostředí) Napodobováním

Jaké učivo (vjemy) si nejlépe zapamatujeme ? Vizuálně zajímavé Neobvyklé Emočně zabarvené

Učební styly Vizuální styl - nejvíce se naučí pozorováním, sledováním Auditivní styl - poslechem Kinestetický styl - nejvíce věcí se naučí, když do učení zapojí svoje tělo

Čas pro studium Vytvořte si časový plán Udělejte si čas na odpočinek Studium ve škole Domácí příprava Opakování Udělejte si čas na odpočinek Volnočasové aktivity Tělesná cvičení Osvojte si pozitivní přístup 

Funkce mozkových hemisfér v procesu učení logika jazyky matematika učení zpaměti poslech psaní čtení intuice prostorová orientace rytmus hudba obraz barva tvořivost L P

Jak zapojit do učení celý mozek? Konverzní činnosti: Popište slovy (L) Nakreslete si obrázek nebo diagram (P) Představte si daný jev (P) Napište jeho popis (L) Identifikujte klíčová slova (L) Přepište si je různými barvami (P) Corpus Callosum

Dobře se připravte a učte se efektivně Připravte svou mysl na učení Rozvrhněte si čas pro studium a věnujte čas odpočinku Relaxujte pro správné krevní zásobení mozkových center důležitých pro proces učení Využívejte techniky pro zlepšení paměti Vizuální Neobvyklé Emocionálně zabarvené 3. Používejte konverzní techniky pro zapojení obou mozkových hemisfér

Motorické učení Učení se manuálním zručnostem, návykům, dovednostem a motorickým operacím. Řízení motorového vozidla, zvládání různých druhů sportu, nácviku psaní, chůze, tance . Opakováním se zvětšuje kapacita vodivého kanálu a snižuje se možnost chyb v přenosu a provedení. Klíčové postavení v poznávacím procesu má zpětná aferentace (zpětná vazba, posilování).

zjednodušené 3 fáze učení Dle Fittse a Posnera, 1995 Autonomní Kognitivní Asociační Mírně pokročilý nácvik Pokročilý Zdokonalování Začátečník, nováček

Kognitivní fáze Učící se Velké množství chyb Učitel Velké množství chyb Zaměřuje pozornost na každý detail pohybu Není schopen vyselektovat nepotřebné informace Nepravidelný výkon Pomalý, nekoordinovaný Zvyšte korektivní zpětnou vazbu Používejte krátké slovní pokyny Používejte ukázku, video atd. Poskytněte možnost pochopit dovednost

Asociační fáze Učící se Učitel Méně chyb Dovednost se rozvíjí Cvičící si osvojuje základní prvky dovednosti Rozvíjí se předvídavost Učí se monitorovat svůj výkon, vytváří si vlastní zpětnou vazbu Korektivní zpětnou vazbu používejte v menší míře Soustřeďte se na správné hrubé provedení prvku Zdůrazněte zlepšení a pokrok Poskytněte velké množství času na procvičení

Autonomní fáze Učitel Učící se Tréninkové jednotky zaměřené na upevnění dovednosti Menší nároky na pozornost Upevnění sebedůvěry, vnitřní řeč zaměřena na strategii Malá míra zlepšení výkonnosti Zaměření na strategii Práce na mentální stránce výkonu Zdůrazňujte samostatnost v učení a hodnocení vlastních výkonů Povzbuzujte, motivujte, podporujte

Změny výkonnosti během fází učení Změny v tempu zdokonalování dovednosti Změny a zlepšení nemusí probíhat plynule,ale v krocích, nejrychlejší změny během kognitivní fáze

Při osvojování nové senzomotorické dovednosti využíváme podobné dovednosti osvojené dřív = transfer. Při zvládání např. nových druhů sportovních činností výhoda – minulá bohatá zkušenost s pohybovými aktivitami různého druhu Interference -při učení dovednosti podobné dříve osvojeným – chyby Příklad jízda na lyžích a na snowboardu (některé prvky, které jsou žádoucí při lyžování, mohou na snowboardu vést k chybám; hokej-golf; tenis-stolní tenis)

Problémové učení = pokládáno za nejsložitější druh učení vyřešením problému získává žák novou formu chování, kterou může uplatnit i v dalších podobných situacích. samostatně odhaluje princip či vztah mezi předměty a pojmy, zjištění principu nebo pravidla, podle něhož jsou předměty uspořádány. Samostatné odhalení principu - pozitivní vliv na další chování jedince. Získané poznatky mají velkou trvalost.

Charakteristické znaky PU Změření na problémy při tvorbě kurikula Otevřené problémy Studenti jsou řešiteli problémů Studenti mají k dispozici pouze stručný návod Autentické hodnocení zaměřené na výkon

Role učitele Učitel je koučem a tutorem. Posuzuje výsledky, poskytuje prostředí pro zkoumání a nápady a diskutuje se studenty o jejich názorech. Povzbuzuje studenty v přejímání vlastní zodpovědnosti za své učení. Musí být připraven zčásti se vzdát své autority – nelektoruje, neřídí, nenabízí jednoduchá řešení.

Problémově orientovaný trénink Variabilita tréninku Co se může měnit: Dovednost, která bude používána v podmínkách zápasu Fyzické podmínky Situace, ve kterých bude dovednost prováděna Pozn. Větší variabilita tréninku může přinášet více chyb při tréninku, ale následně méně chyb v situaci zápasu.