1. Ošetřovatelský model dle Royové

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EFT – na emoce zaměřená terapie
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Kulatý stůl-Paliativní medicína evropské zkušenosti
Koncepce zdravotní péče o bezdomovce
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Zvládání stresu ve společnosti KEK INA IDEC SA Piraeus, Řecko
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Emoce (city).
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Náročné životní situace
Rozdíly mezi osobnostmi
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Sexuální poruchy Olga Bürgerová.
Praktické tipy pro budování interdisciplinárního týmu (nejen) v hospici Ladislav Kabelka DLBsH Rajhrad Subkatedra paliativní medicíny XII.BDPM, BVV
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
Psychologie II Sociální psychologie
S TRES Milana Reichlová. O BSAH 1) Obsah pojmů stres a stresor 2) Obecná příčina stresu 3) Působení stresoru 3) Druhy stresu 4) Projevy emočního stresu.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Teorie vzdělávání dospělých
Model transkulturní péče
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Specifické metody SP LS 2014
Model fungujícího zdraví
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Součástí této prezentace bude pravděpodobně diskuse, jejíž výsledkem budou akce. Pomocí aplikace PowerPoint lze navržené akce zaznamenávat v průběhu prezentace.
Kupní chování a EU.
Řízení a plánování kariéry
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Zdravotně znevýhodnění jako cílová skupina sociálních služeb.
Psychické stavy Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen 2016.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Paliativní péče v pobytových zařízeních sociálních služeb
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Teorie vzdělávání dospělých
teorie oboru ošetřovatelství
Psychologie v obezitologii
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Náročné životní situace
Jana Chrásková, Ivana Lamková
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Rodičovství biologické a pěstounské
Principy ochrany a podpory zdraví. Determinanty zdraví
Transkript prezentace:

1. Ošetřovatelský model dle Royové a jeho využití v praxi (Adaptační model) 2. Stres a zátěžové situace v ošetřovatelském procese 3. Sexualita a body image v ošetřovatelském procesu

Součástí této prezentace bude pravděpodobně diskuse, jejíž výsledkem budou akce. Pomocí aplikace PowerPoint lze navržené akce zaznamenávat v průběhu prezentace. V zobrazení Prezentace klepněte pravým tlačítkem myši. Vyberte příkaz Poznámky lektora. Vyberte kartu Akce. Zapisujte průběžně akce. Klepnutím na tlačítko OK toto pole zmizí. Tak bude na konci prezentace automaticky vytvořen snímek Akce, který bude obsahovat vaše poznámky. Ošetřovatelský model dle Royové a jeho využití v praxi (Adaptační model)

CALLISTA ROY * 14. 10. 1939, Los Angeles, USA 1960 základní oše vzdělání na Mount Mary´s College v Los Angeles, dále absolvovala bakalářské a magisterské vzdělání v ošetřovatelství, ukončila doktorandské studium sociologie a habilitovala v oboru klinické neurologie jako sestra má bohaté zkušenosti z oblasti poskytování ošetřovatelské péče, řízení a vzdělávání v ošetřovatelství je členkou Americké akademie věd, osobností Ameriky, členka NANDA a Světové organizace žen

Adaptační model (1) východiskem Royové modelu je stres-adaptační teorie adaptaci charakterizuje jako společní odpověď na mnohonásobní podněty (ohniskové, kontextuální, reziduální)

Adaptační model (2) procesu adaptace se zúčastňují ohniskové, kontextuální a reziduální podněty na jedné straně a na straně druhé individuální úroveň adaptace jednotlivce výsledkem adaptace je účinní nebo neúčinní chování, ošetřovatelství zasahuje jenom při neúčinném chování

ADAPTACE Proces přizpůsobování se změnám prostředí POZITIVNÍ ADAPTACE proces podpory fyzické, psychické a sociální integrity jedince, která je nezbytnou podmínkou jeho celistvosti (zdraví) vzniká jen tehdy, kdy jedinec pozitivně reaguje na změny vnějšího nebo vnitřního prostředí

STIMULY podněty z vnějšího a vnitřního prostředí vyvolávají adaptační odpověď, reakci pro adaptaci jedince jsou důležité druhy stimulů a adaptační niveau

DRUHY STIMULŮ FOKÁLNÍ KONTEXTUÁLNÍ REZIDUÁLNÍ

FOKÁLNÍ STIMUL podnět, který aktuálně působí na jedince v určitém momentu a na který okamžitě reaguje působí na jedince nejsilněji urychluje jeho adaptabilní chování

KONTEXTUÁLNÍ STIMUL náhodně působící podnět v době vlivu fokálního stimulu působí na jedince současně s fokálním vztahuje se na okolnosti

REZIDUÁLNÍ STIMUL podnět z osobnostní oblasti jedince (vlastnosti, postoje, názory, předcházející zkušenosti…) je poměrně stálý

ADAPTAČNÍ NIVEAU (úroveň) individuální rozsah efektivních reakcí jedince na stimuly vlastní standardní rozsah individuálních reakcí jedince na podněty „normálním způsobem“ chování

REAKCE NA STIMULY ADAPTIVNÍ – nepřesahují adaptační neveau jedince NEEFEKTIVNÍ – přesahují adaptační neveau jedince

ADAPTAČNÍ SYSTÉM JEDINCE

VYUŽITÍ V PRAXI Royová využívá 6 fáz oše procesu místo 5 Posouzení chování pacienta Posouzení působících podnětů Stanovení ošetřovatelské diagnózy Stanovení cílů Ošetřovatelské intervence Vyhodnocení

STRES A ZÁTĚŽOVÉ SITUACE V OŠETŘOVATELSKÉM PROCESE „Nermoutím se nad událostmi, nýbrž nad tím, jak je přijímám.“ Epiktétos

ZÁTĚŽ Nerovnovážný stav mezi nároky prostředí a kapacitou osobnosti přiměřeně na ně reagovat. (Šútovec et al., 1994) BĚŽNÁ ZVÝŠENÁ HRANIČNÍ EXTRÉMNÍ

HODNOCENÍ ZÁTĚŽE DLE JOBÁNKOVÉ (1992) 1. běžná zátěž jde o zvládání běžných úkol v průběhu denní činnosti, které jsou komplikovány drobnými událostmi a člověk je řeší, zvládá bez větší námahy 2. zvýšená zátěž se projevuje při řešení nových, neobvyklých situací, kdy jedinec mobilizuje své síly, překonává určité překážky, získává novou zkušenost. Zvýšenou zátěž je schopen člověk zvládat bez psychických a fyzických následků. 3. hraniční zátěž bývá způsobena opakujícími se obtížnými podmínkami, které jedinec zvládá s krajním vypětím sil při nevyváženosti některých psychických i fyzických funkcí. Dochází k postupnému selhávání adaptačních možností, mohou se objevit různé funkční poruchy, stavy psychického napětí, emoční vzrušení nebo dlouhá nečinnost, apatie. Hraniční zátěž může někdy zanechat i trvalé změny v psychice člověka. Pokud netrvá příliš dlouhou dobu, dochází k postupné normalizaci stavu 4. extremní zátěž je velmi silné působení, kdy normálně vybavený jedinec není schopen adekvátně reagovat a podléhá situaci.

STRES pojem, který v roce 1939 zavedl do medicíny kanadský vědec maďarského původu Hans Selye - zakladatel teorie stresu termín původně pochází z oblasti techniky, kde popisuje nadměrnou zátěž či namáhání. Selye tohoto výrazu použil pro nespecifickou reakci organismu, která se objevuje právě při jeho nadměrném zatížení

KONCEPCE STRESU STRES JAKO STIMUL STRES JAKO REAKCE a) orientační reakce, b) poplachová fáze, c) fáze rezistence, d) fáze vyčerpání STRES JAKO TRANSAKCE

Na schématu vidíme, že velmi podstatným faktorem je to, CO VNÍMÁME JAKO STRESOR; někomu skutečnost, že včera naše národní mužstvo prohrálo, naprosto nevadí, jiného to přivede téměř k infarktu. (To vidíme v oddílu nazvaném „vnímání stresoru a jeho kognitivní zpracování“; již na samém začátku budoucích starostí si totiž můžeme položit otázku: „Jde o život? Mám tedy plýtvat svou cennou energií, jako by o něj šlo? Stojí mi za to kvůli protivné sousedce plýtvat svými rezervami? Nebylo by chytřejší pustit to z hlavy? Nebylo by moudřejší jít se raději proběhnout?“).

STRESOR každý podnět, který klade na organizmus požadavky, aby se adaptoval chlad, teplo, bolest, infekční agens, velká radost, smutek, ↑ nebo ↓ pohyb, léky, nedostatek spánku, nedostateční nebo nadměrní výživa, strach, úzkost, zlost, hluk, frustrace, interpersonální konflikty, konflikt rolí…

STRESOR STRESOVÁ REAKCE stres jako impuls k reakci, příčina stres jako účinek, následek a důsledek, stav organizmu STRESOVÝ ZÁŽITEK

EUSTRES DISTRES HYPOSTRES HYPERSTRES prospěšný, adaptivní stres stresor ještě nedosáhl hranici nezvládnutelnosti škodlivý, maladaptivní stres stresor přesahuje hranice adaptační schopnosti organismu HYPOSTRES HYPERSTRES Deprivace!!!!

TĚLESNÉ, PSYCHICKÉ A BEHAVIORÁLNÍ PROJEVY STRESU TĚLESNÉ PROJEVY bolesti hlavy, dorzalgie, napětí ve svalstvu, svalové spazmy, svalová únava, poruchy trávení – průjem, zácpa, dyspeptický syndrom, zvýšení krevního tlaku, tachykardie, neurocirkulační astenie, pocení, tremor PSYCHICKÉ PROJEVY úzkost, nadměrná bdělost, fobické reakce, pocity ohrožení, derealizace, depersonalizace, pocity frustrace, bezmocnosti, deprese, snížené libido, snížený/zvýšený apetit BEHAVIORÁLNÍ PROJEVY zlostnost, výbušnost, podrážděné reakce, netrpělivost, agresivita, agitovanost, přejídání/zvracení, abúzus návykových látek, sexuální excesy, sexuální dysfunkce

COPING, COPINGOVÉ STRATEGIE Coping = zvládnutí nebo zvládaní pusobícího stresoru tj. nasazení všech sil do boje so stresorem Copingové strategie = vědomé a racionální vyrovnávání se s úzkostmi života, s prameny úzkosti. Nejčastěji jde o 3 způsoby zvládání: 1. zaměření se na změnu nebo odstranění vnějších stresorů 2. zaměření se na změnu nebo odstranění vnitřních stresorů 3. zaměření se na změnu významu situace pro jedince, přehodnocení situace

Efektivní copingové strategie aktivní přístup k realite a hledání informací ventilování pozitivních i negativních emocí aktivní hledání pomoci u jiných rozdělení problémů na etapy řešení neměnit radikálně navyklé denní stereotypy věřit, že je možné krizi překonat Pozn.: Důležitá je sociální opora!!!

Neefektivní copingové strategie odmítání připustit si problémovou situaci potlačování negativních emocí, jejich vytěsnění nebo projekce prudké narušení denního rytmu a každodenních zvyklostí výbuchy intenzivních emocí, celková neschopnost sebeovládání nehledání pomoci u jiných

Reakce na zvládání zátěže (3) POTENCIÁLNÍ OŠE DIAGNÓZY Pro jedince, rodinu nebo komunitu: Riziko dysfunkčního smutku OŠE DIAGNÓZY KE ZLEPŠENÍ ZDRAVÍ Pro jedince: Ochota zlepšit zvládání zátěže Pro rodinu a blízké: Ochota blízké osoby lépe zvládnout zátěž Pro komunitu: Ochota komunity zlepšit zvládání zátěže

INTERVENCE podpořit pacienta i jeho rodinu orientace pacienta na nemocnici nebo jiné zdravotnické zařízení ponechat pacientovi možnost zachovat svou identitu i počas pobytu v nemocnici vhodně a dostatečně pacienta informovat podpora pacienta v zapojení se do plánu starostlivosti mít pro pacienta dostatek času, poskytnout prostor pro vyjádření vlastních pocitů, obav… citlivě vnímat všechny špecifické situace, které stupňují úzkost a stres u pacienta

INTERVENCE pomoci pacientovi správně odhadnout situaci, vytvořit prostředí, v němž může žít pacient aspoň do jisté míry nezávisle a bez pomoci, při redukci stresu posilňovat pozitivní faktory prostředí a odhalovat negativní faktory, zabezpečit kontakt s pacienty, kteří mají podobné problémy, zkušenosti, umožnit sociální kontakty, kontakty na sociální instituce, které mohou pomoci…

Sexualita a body image v ošetřovatelském procesu

Základní pojmy Sex Sexualita Body image Intimita

Potřeba intimity → uspokojována z: tělesného hlediska (dotyky, pohlazení, masáž partnerem, objímání, něžnost...) psychického hlediska (sdílení radosti, potěšení, smutku, emocí, myšlenek, hodnot)

SEXUALITA A BODY IMAGE neexistuje jednoznačná definice jsou nedílnou součástí osobnosti každého člověka jsou těsně spojeny s rolí a vzájemnými vztahy v rodině, v zaměstnání i ve společnosti Sexualita ≠ pohlavní styk (jen její součást !!!)

Bariéry sexuality demografické → nárůst indexu feminity (věková skupina nad 85 let index 3 : 1) sociologické → postoj společnosti → sexualita starých lidí – tabu (např. v 30-40% institucionalizace starých lidí → sociální izolace, pravidla a standardy v institucionálních zařízeních, postoj personálu – považují pacienty za asexuální, nedostatek soukromí) psychologické → strach z neúspěchu, víra, že „v našem věku se to už nehodí...“ nedostatek možností uspokojeni potřeby intimity a sexuality, potlačení vlastní sexuality (pocit studu, trapní situace...)

Bariéry sexuality ze strany sester nedostatek vědomostí a dovedností strach z toho, že se pacient rozruší neporozumění otázkám sexuality osobní předsudky nedostatek soukromí

Časté mýty o sexualitě věk – přesvědčení o tom, že sexualita není pro staré lidi důležitá heterosexualita – ignorování možných homosexuálních vztahů svobodný stav – předpoklad, že pro lidi, kteří nemají partnera, není sexualita důležitá terminální stav – předpoklad, že sexualita není důležitá pro pacienti v paliativní péči, protože se domníváme, že pokročilé onemocnění vylučuje zájem o sexualitu a pohlavní funkce

Problémy sexuality u nemocných PŘÍČINA neplodnost léky, chir. zákrok, hormonální th., RT, CHT změna tělesného vzhledu chir. vynětí tkání nebo orgánů, ↑ nebo ↓ hmotnosti, ztráta funkce nebo napětí svalů, alopécie impotence chir. zákrok, léky, RT, cévní nebo neurologické faktory předčasná menopauza chir. zákrok, RT, CHT, hormonální th. ztráta libida léky, psychický stres, fyzické omezení, změna vzhledu ztráta pohlavních funkcí (fyzické poškození genitálu) RT v oblasti pánve, chir. zákrok, neurologický deficit

Nejvíce ohrožení jsou ti pacienti, kteří: si před onemocněním velmi zakládali na svém tělesném vzhledu nemají podporu partnera měli již před onemocněním problematické vztahy jsou v době stanovení diagnózy svobodní mají v anamnéze psychické onemocnění

Faktory ovlivňující sexualitu (1) SYMPTOM NEBO LÉČBA VLIV NA SEXUALITU Únava ztráta libida, ↓ fyzické schopnosti (pac. nemá sílu) Deprese, úzkost, zármutek ztráta libida, možný vliv na partnerské vztahy (není schopen vyjádřit své obavy, nemá zájem o sexualitu a vlastní vzhled) Bolest fyzické omezení z důvodu bolesti, či nepohody, ↓ sexuální touha Změna vzhledu ztráta sebevědomí, změna názoru na atraktivnost Ztráta role ztráta sebevědomí, ovlivněné vnímání vlastního vzhledu Neléčené symptomy větší utrpení, únava, ztráta sexuální touhy a libida

Faktory ovlivňující sexualitu (2) SYMPTOM NEBO LÉČBA VLIV NA SEXUALITU Symptomy způsobující ↓ důstojnosti (např. inkontinence…) negativní vliv na body image a sexualitu, stud Léky (např. opioidy, antidepresiva…) ztráta libida, změna v body image Zápach změna v body image, vliv na mezilidské vztahy, stud Ztráta soběstačnosti vnímání sebe sama, vliv na mezilidské vztahy Dušnost nedostatek energie Neurolytické výkony blok plexus coeliacus, suchá ejakulace

Podmínky posouzení vztah založený na důvěře zručnosti a zkušenosti v posuzování uvědomění si vlastní sexuality uvědomění si existence potřeby sexuality a intimity i u dané skupiny pacientů neprojektovat vlastní hodnoty a názory na druhých respektovat kulturní rozdíly a odlišnosti vyhýbat se moralizování, kritice standardizovaný posuzovací nástroj (např. Adult Sexuality Knowledge and Attitude Test)

P.LI.SS.IT model intervencí v oblasti sexuality základní kámen intervencí na podporu sexuality zaměřen na 4 klíčové intervence skratka sestavena z prvních písmen každé intervence (angl.)

P.LI.SS.IT Svolení (P = permission) - legitimní zahrnutí sexuality do péče tím, že v rámci anamnézy zjišťujeme také sexuální potřeby Limitované informace (LI = limited information) - formální a neformální poskytování informací o vedlejších účincích léčby na sexualitu při edukaci pacienta o dalších vedlejších účincích Specifické rady (SS = specific suggestions) - diskuze o zvláštních technikách, které mohou pomoci při sexuálních potížích způsobených léčbou Intenzivní léčba (IT = intensiv therapy) - léčba specialistou na sexuální poruchy a poruchy v mezilidských vztazích, které jsou důsledkem protinádorové léčby

Strategie při řešení otázek sexuality u pacientů posouzení problému uznání důležitosti této problematiky otevřená komunikace s pacientem naslouchání pacientovým obavám a zájmům vytváření příležitostí a prostoru pro to, aby pacient mohl svoji sexualitu vyjádřit - soukromí

Strategie při řešení otázek sexuality u pacientů oše péči provádět s ohledem na sexualitu pacienta respektování a podpora vnímání vlastního vzhledu (self-image) zavádění intervencí, které podporují vyjádření sexuality udržování důstojnosti pacienta informovat pacienta o NÚL na sexualitu

Vytváření prostoru pro vyjádření sexuality otevřený dialog mezi sestrou a pacientem respektování soukromí a důstojnosti jedince, jeho sexuality respektování a posilování sebevědomí pacienta s ohledem na jeho vzhled ↑ pozornost úpravě pacientových vlasů a obličeje podpora pacienta ve vykonávání obvyklých aktivit dvojité lůžko (tam kde je to možné) zapojení partnerů (dle požadavků pacienta)

ĎEKUJI ZA POZORNOST