Osteologie pro archeology. Kvantifikace nálezů základní zpracování kosterních nálezů vycházíme buď z přímého počítaní nálezů (celkový počet kostí) nebo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Indikace k celotělové densitometrii
Advertisements

Rozmisťování, propouštění a penzionování pracovníků
Hodnocení způsobilosti měřících systémů
počet částic (Number of…) se obvykle značí „N“
MĚŘENÍ, TYPY VELIČIN a TYPY ŠKÁL
Obrazové parametry H.Mírka, J. Ferda, KZM LFUK a FN Plzeň
VY_32_INOVACE_9C3 TKÁNĚ.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Lidská kostra Základní škola praktická a základní škola speciální
Analýza vnitropodnikového trhu práce
Anatomie Kapra obecného
KOSTERNÍ SOUSTAVA.
VŠB - TU Ostrava, Fakulta Elektrotechniky a Informatiky Rozvoj RCM v elektroenergetice Ing. Jan Gala.
Mgr. Ladislava Paterová
Neruda Petr Anthropos, Moravian Museum, Zelný trh 6, Brno, Czech Republic Rekonstrukce středopaleolitických prostorových struktur v jeskyni Kůlně.
1.1 Prostorová orientace Elektronická učebnice - I. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Matematika Autor: Mgr. Dana.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
Analýza vnitropodnikového trhu práce Analýza stavu a pohybu pracovníků.
Testy významnosti Karel Mach. Princip (podstata): Potvrzení H O Vyvrácení H O →přijmutí H 1 (H A ) Ptáme se:  1.) Pochází zkoumaný výběr (jeho x, s 2.
Ve třídě je 24 dívek a 8 chlapců. Jakou procentuální část třídy tvoří chlapci? Co tvoří základ? Základ je 100 % Základ je celkový počet dětí ve.
Test Vznik člověka Kosterní soustava
RYBY A MODELOVÝ VODNÍ EKOSYSTÉM
NázevVodní režim rostlin 2 Předmět, ročník Biologie, 1. ročník Tematická oblast Botanika Anotace Prezentace způsobů výdeje vody rostlinou, doplněná fotografiemi.
Bi5125c Antropologie pro archeology I – cvičení
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tíhová síla a těžiště ZŠ Velké Březno.
Přesnost a spolehlivost v účelových sítích Bc. Jindřich Poledňák.
Matematika a její aplikace
Možné cíle antropologického výzkumu u kostrových, primárních pohřbů: -Demografická rekonstrukce pohřebiště (mortalita, natalita, počet obyvatel sídliště,
Práce a výkon zábavnou formou Studentská inovace praxí Jakub Šimek 2. Ročník F-VTEn.
SAVCI Soustava opěrná a pohybová Je tvořena: páteř lebka
KORPUSY A KVANTITATIVNÍ DATA Úvod do korpusové lingvistiky 11.
Růst těla – Růst kostí ( do délky, do šířky) ontogenetický, prenatální vývoj (stádia morula, blastuly, gastruly, neuryly) zvětšování embrya a plodu Zábranská.
Základy pedagogické metodologie
Právnické výpočty Adam Ptašnik 2006
Aplikace MKP v biomechanice - Modelování zatěžování obratle krční páteře pomocí softwaru ANSYS Řešení úlohy statického zatížení obratle Konečná vizualizace.
Postup při výpočtu minimálního počtu jedinců (MNI – minimum number of individuals)
Výpočet denního energetického výdeje
Studium žárových hrobů. Definice kremace Pod pojmem kremace rozumíme celkové množství nespalitelných ostatků lidského těla. Zpravidla se jedná o mineralizované.
Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov, T. G. Masaryka 213
Faktory ovlivňující využívání ložisek. Faktory – rizika, vnitřní faktory interní (geologická rizika) externí (technologická, ekonomická, strategická,
Aplikovaná statistika 2.
Kostra - skládá se přibližně z 233 kostí.
Charakteristiky variability Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Kůže Vypracovala: Nováková Kristýna 8.B. Zdroje:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_01_PŘ8_BO.
Lidské tělo - kostra.
Vypracovala: Alena Šarmanová Předmět: Říční inženýrství a morfologie
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Odbavování cestujících v číslech
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Návrh logistiky skladového hospodářství ve vybraném podniku
Prezentace Pavlíková Zuzana
Opakovatelnost (koeficient opakovatelnosti) Korelace genetická, prostřeďová a fenotypová Karel Mach.
Opěrná soustava pokračování.
Statistika a evaluace.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ
Název: VY_52_INOVACE_PRV_01 Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Bazální metabolismus Výpočet denního energetického výdeje
Aplikace managementu ve sportovním klubu (min
ÚMĚRA– výpočet neznámého členu úměry
Spojitá a kategoriální data Základní popisné statistiky
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
Test Vznik člověka Kosterní soustava
Odbavování cestujících v číslech
Nespalovací emise tuhých látek z dopravy
Analýza kardinálních proměnných
Časová disagregace emisí
Kostra člověka.
Transkript prezentace:

Osteologie pro archeology

Kvantifikace nálezů základní zpracování kosterních nálezů vycházíme buď z přímého počítaní nálezů (celkový počet kostí) nebo analogicky data odvozujeme (minimální počet jedinců)

NISP (number of identified specimen) Celkový počet kostí/fragmentu počítá všechny kosterní částmi skeletu jedince

MNE (minimum number of skeletal elements) Minimálního počtu kosterních elementů stanovení na základě odvození a interpretací kategorii tvoří kompletní kosterní elementy (např. obratle) nebo anatomický orgán (páteř) a jindy se může jednat pouze o část kompletního kosterního elementu (proximální část femuru) tedy nejsou zahrnuty malé fragmenty kostí

MNI (minimum numer of individuals ) výpočet minimálního počtu jedinců v dané oblasti z celkového počtu nalezených kosterních pozůstatků jednoho druhu zvěře a nikoliv jen dle jednoho typu kosti

MAU (minimum numer of animal units) minimální počet zvířecích jednotek minimální počet elementů se dělí skutečným počtem elementů v těle jedince (např. pro lopatku, která se vyskytuje v těle dvakrát: MAU = MNI left + MNI right / 2) hodnoty, které jsou mezi sebou lépe porovnatelné nutno mít znalosti o počtu anatomických jednotek u zkoumaných druhů zvěře

Při určení MNE a MNI je zapotřebí: rozhodnout se zda brát v úvahu pouze počty kostí, jejich fragmenty a stranovou příslušnost, nebo spíše brat v úvahu i rozdíly v pohlaví, věku, velikosti. Pokud vezmeme v úvahu vetší množství faktorů a ty se podaří do výpočtu správně zakomponovat = větší šanci rozlišit více jedinců

Např.: SOB – 6f mandibuly – 2Df a 2Sf = 2 MNE mandibuly

CT (užití počítačového tomografu Philips Brilance)

Canis lupus (vlk obecný) Horní vrstva Spodní vrstva 1 2

MNI (minimální počet jedinců) Mléčný molár mamuta srstnatého ve věku asi 2 měsíců (foto Z. Schenk).

Vyhodnocení sledovaných tafonomických změn spálené X nespálené kosti stupeň zasintrování kostí (1 – 5) poměry fragmentace kostí (PreD,PosD,X) stupeň poškození kostí naleptáním kořínky (1 – 5) stupeň zvětrání kostí (3 - 5)

Vyhodnocení sledovaných tafonomických změn spálené X nespálené kosti stupeň zasintrování kostí (1 – 5) poměry fragmentace kostí (PreD,PosD,X) stupeň poškození kostí naleptáním kořínky (1 – 5) stupeň zvětrání kostí (3 - 5) Vnější zasintrování Vnitřní zasintrování

Vyhodnocení sledovaných tafonomických změn spálené X nespálené kosti stupeň zasintrování kostí (1 – 5) poměry fragmentace kostí (PreD,PosD,X) stupeň poškození kostí naleptáním kořínky (1 – 5) stupeň zvětrání kostí (3 - 5) Stopy po naleptání kořínky zasintrované kořínky

Výsledky prostorové analýzy Horní vrstva Spodní vrstva

Názorná osteologická identifikace nálezů

Děkuji za pozornost