© Radek Maca1 SCO 2005, Radek Maca odbor 55 - SIPVZ SIPVZ a nový školský zákon
© Radek Maca2 Systémová integrace programů PI, PII, PIII PI.PII.PIII. Standard ICT služeb Nadstandard ICT služeb 10 % 90 % dle UV č. 402/2004, č. 792/2004
© Radek Maca3 SIPVZ – hlavní procesy Projekt PI. Projekt PII. Projekt PIII. Projekt PIV. VÝUKOVÉ OBJEKTY na ICT pro žáky, pedag. pracovníky, občanskou veřejnost, (podnikatelskou veřejnost) VZDĚLÁVACÍ PROCESY s ICT ve školách, knihovnách, na veřejně přístupných místech, … SYSTÉMOVÁ INTEGRACE se vzdělávacími projekty EU e-Learning, e-Teaching
© Radek Maca4 Co přináší školský zákon? přechod od osnov k rámcovým vzdělávacím plánům (RVP) neboli od předem stanovených a akreditovaných znalostí k cílovým kompetencím nutnost zpracovat školní vzdělávací program neboli popis aktuálního stavu a procesu vzdělávání v té které škole směrem k naplnění RVP přechod od instruktivní ke konstruktivní výuce neboli od pasivně předávaných informací učitelem k jejich aktivnímu vyhledávání, zpracování a autoevaluaci žákem za pomoci učitele … součástí ŠVP je ICT plán školy …
© Radek Maca5 Formy vzdělávání s využitím ICT předškolní vzdělávání základní vzdělávání střední vzdělávání vyšší odborné vzdělávání vysokoškolské vzdělávání celoživotní vzdělávání vyučování (teaching) učení se (learning) 1. Kdy? 2. Jak moc? 3. Co? 4. Kdo? úloha VŠ
© Radek Maca6 cílové kompetence výuku staví a organizuje učitel (žák) Mantinely neboli pravidla hry (zák. č. 561/2004) … nezávisle na organizaci či formách výuky je nejdůležitější obsah výuky …
© Radek Maca7 Školní rok 2005/2006 – ICT vzdělávání 2.
© Radek Maca8 EVALUAČNÍ WEB SIPVZ EU (standardy) KRAJE a OBCE (organizační a provozní pokyny) ŠKOLY A ŠKOLSKÁ ZAŘÍZENÍ (vzdělávací proces) VÝUKOVÉ POMŮCKY, NÁSTROJE A DATA (výukové objekty, komunikační infrastruktura, software, …) DUBLIN CORE, … MŠMT (RVP, metodické pokyny) METODIKA EVALUACE, KATALOGY (SK. 2, SK 5, ČŠI, …) REGISTRACE, PROVÁDĚNÍ EVALUACE … ŠVP ŽÁCI, PED. PR. EVROPSKÁ INTEGRACE SPOLEČNÁ ČÁST VOLITELNÁ ČÁST ŠKOLYINTERNETGOVNETKRAJECIS VO, CD…MOODLEEDUBAZEPORTÁLYCLASSSERVER
© Radek Maca9 Kde vzít výukové objekty? z klasických „tištěných“ zdrojů (učebnice, sbírky úloh, knihy, časopisy, galerie, …) z ICT vzdělávání úrovně P (cca uč. x 2 moduly P = elementárních VO) z projektů SIPVZ (cca rozsáhlejších projektů) ze systematické práce informačních center SIPVZ z budujících a rozšiřujících se „knihoven“ výukových zdrojů VŠ ze vzdělávacích portálů (např. krajských, komerčních, …) z internetu … … stačí je popsat, evaluovat a zařadit do kategorií …
© Radek Maca10 Evaluační web SIPVZ Kriteria pro filtraci výukových objektů Popis výukových objektů Evaluace výukových objektů Rozšířené vyhledávání
© Radek Maca11 Jak najít výukové objekty -> rozšířené vyhledávání Upřesnění témat pro hledání výukových objektů hledaný pojem upřesnění typu objektu hledání v knižním fondu prostřednictvím JIB úložiště dat (kraj, VŠ, …)
© Radek Maca12 Příprava výuky s využitím evaluačního webu a úložiště dat Vlastní příprava na výuku (pouhým tažením myši) vybrané výukové objekty z evawebu Zobrazený aktuální výukový objekt
© Radek Maca13 Proces evaluace
© Radek Maca14 Principy evaluačního webu standardizace každý výukový objekt je popsán standardním způsobem pomocí DC přehlednost každý výukový objekt je zařazen do oborového katalogu dle RVP aktuálnost oborové katalogy jsou dynamické a budou aktualizovány otevřenost popisy výukových objektů může dodat kdokoliv distribuovatelnost výukové objekty mohou být umístěny kdekoliv na internetu hodnověrnost výukové objekty jsou „testovány“ a hodnoceny (evaluovány) pedagogy
© Radek Maca15 zákony 15 w w w. e - g r a m. c z PRO vzdělávání O vzdělávání RVP a ŠVP RVP seznamy škol konference fyzika soutěže DVPP projektyČj … Ře VýchUč Rod Žák Občan „vzdělávací náměstí“ s nabídkami informací a možností komunikace
© Radek Maca16 Další informace internet: (telefon: ) … děkuji za pozornost …