SNOEZELEN = Č ichat + d ř ímat. VZNIK Hledala se možnost jak jedincům s mentálním postižením nabídnout přiměřené aktivity, umožnit jim trávit jejich volný.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Advertisements

Z ČEHO SE POČÍTAČ SKLÁDÁ
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Digitální učební materiál
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
Neverbální komunikace
Smyslové vnímání autor: David Hainall.
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 7 Proplétané květiny Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 6) Možnosti využití.
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 2 Cesta mezi ostrovy Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 7) Možnosti využití.
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 3 Kde se ukrývají zvířata Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 7) Možnosti.
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 9 Ruce jako šperk Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö (str.1 – 8) Možnosti využití.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Čidla receptory.
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 10 Stavitelé domů Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö (str.1 – 6) Možnosti využití.
SMYSLOVÉ ORGÁNY 3. ročník
VY_52_INOVACE_PŘ Lidské tělo,test Název šablony – Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Zaměření VM – Člověk a příroda – Přírodopis.
Mgr. Hana Hoberlová, ZŠ Rajhrad
Jak poznávám a vnímám Pavel Šuranský.
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 5 Obraz mého jména Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 7) Možnosti využití.
ARTEFILETIKA Prezentace artefiletiky – metodický list č. 11 Vesmírné cesty Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö (str.1 – 9) Možnosti využití.
VY_III/2_INOVACE_111_Smyslová ústrojí
Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník. Lidské tělo - SMYSLY Prvouka 3.ročník.
SMYSLY ČLOVĚKA.
Artefiletika Prezentace artefiletiky – metodický list č. 1 Barevná setkání - mandala Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö(str.1 – 8) Možnosti.
Smysly člověka (všeobecně) Pří_234_Savci_Smysly člověka (všeobecně) Autor: Mgr. Martina Vaculová Škola: Základní a Mateřská škola Kašava, okres Zlín, příspěvková.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Logopedická třída MOTÝLCI
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
osob s mentálním postižením
Smysly člověka (všeobecně)
Žák. Osobnost určitý člověk, individuum odlišné od ostatních ve vlastnostech, zkušenostech atd.
Artefiletika Prezentace artefiletiky – metodický list č. 2 Cesta mezi ostrovy Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö Možnosti využití artefiletiky.
Artefiletika Prezentace artefiletiky – metodický list č. 11 Vesmírné cesty Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö Možnosti využití artefiletiky.
Artefiletika Prezentace artefiletiky – metodický list č. 5 Obraz mého jména Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö Možnosti využití artefiletiky.
AROMATERAPIE.
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
,,BROUSÍME SI JAZÝČEK S EMILKOU A EMILEM“
Proč rád žiješ? Když chceš, aby se Ti splnily sny, nesmíš dlouho spát...
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Co všechno vnímáme? Pojďme si to vyzkoušet!
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Koncept bazální stimulace
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Artefiletika Prezentace artefiletiky – metodický list č. 5 Obraz mého jména Zpracovala dne Mgr. Andrea Költö Možnosti využití artefiletiky.
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Člověk a barvy Barvy jsou přítomny v nesčetných různých formách a jevech Člověk je schopen prostým okem rozeznat aspoň 2000 různých odstínů Člověk barvy.
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
čichový, chuťový a hmatový
Prezentace – výklad učiva
Psychické procesy - vnímání
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
BAZÁLNÍ STIMULACE PERLIČKOVÉ POMŮCKY
KONCEPT BAZÁLNÍ STIMULACE
Sociální psychologie – CŽV 2012
Poznávací proces Mgr. Vladimír Velešík.
BAZÁLNÍ STIMULACE PERLIČKOVÉ POMŮCKY
Věcné učení VY_32_INOVACE_10_11_smysly člověka (chuť)
LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_5A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
SMYSLOVÁ SOUSTAVA DENISA POSKOČILOVÁ 8.C. SMYSLI ZRAK – SVĚTLO SLUCH –ZVUKY ČICH – PACHY CHUŤ – JÍDLO HMAT – CO CÍTÍME KDYŽ SI NA TO SÁHNEME.
Transkript prezentace:

SNOEZELEN = Č ichat + d ř ímat

VZNIK Hledala se možnost jak jedincům s mentálním postižením nabídnout přiměřené aktivity, umožnit jim trávit jejich volný čas a současně je rozvíjet. Hledala se možnost jak jedincům s mentálním postižením nabídnout přiměřené aktivity, umožnit jim trávit jejich volný čas a současně je rozvíjet. Výraz „snoezelen“ (vyslovuje se snuzelen) je kombinace slov „snuffelen“, to znamená čichat, a „doezelen“, což znamená dřímat. Výraz „snoezelen“ (vyslovuje se snuzelen) je kombinace slov „snuffelen“, to znamená čichat, a „doezelen“, což znamená dřímat.

PODSTATA Snoezelen je zvláštní nabídkou k využití času a rozvíjení pro nejtíže postižené lidi. Snoezelen je zvláštní nabídkou k využití času a rozvíjení pro nejtíže postižené lidi. Nové zkušenosti. Nové zkušenosti. Právě u této skupiny postižených lidí se vychází z toho, že při vnímání a poznávání svého okolí jsou odkázáni na primární smyslové vjemy a odpovídající doprovodné pocity a pohyby – ty však v běžném životě nemohou být často správně prožity a zpracovány. Právě u této skupiny postižených lidí se vychází z toho, že při vnímání a poznávání svého okolí jsou odkázáni na primární smyslové vjemy a odpovídající doprovodné pocity a pohyby – ty však v běžném životě nemohou být často správně prožity a zpracovány.

Smyslových zážitků nemá být mnoho, ale mají být hluboké. Smyslových zážitků nemá být mnoho, ale mají být hluboké. Snažíme se nabízet podněty selektivně. Snažíme se nabízet podněty selektivně. Nabídka podnětů musí být uzpůsobena tak, aby umožňovala člověku prožívat pocity příjemné, libé a nabízela mu i zcela zvláštní zkušenosti, které by v běžném životě nemohl učinit. Nabídka podnětů musí být uzpůsobena tak, aby umožňovala člověku prožívat pocity příjemné, libé a nabízela mu i zcela zvláštní zkušenosti, které by v běžném životě nemohl učinit.

ZÁSADY Ponechat co nejvíce volnosti a času, aby si sám zvolil, resp. označil, které podněty pociťuje jako příjemné, na co se chce déle soustředit či čím se chce zabývat. Ponechat co nejvíce volnosti a času, aby si sám zvolil, resp. označil, které podněty pociťuje jako příjemné, na co se chce déle soustředit či čím se chce zabývat. Postiženého motivují věci v místnosti: materiál a prostředí mají být tak přitažlivé a stimulující, že lidé jsou aktivováni například po něčem sáhnout nebo si lehnout na měkkou matraci. Zároveň by mělo prostředí vyzařovat potřebný klid, aby nejprve umožnilo uvolnění. Postiženého motivují věci v místnosti: materiál a prostředí mají být tak přitažlivé a stimulující, že lidé jsou aktivováni například po něčem sáhnout nebo si lehnout na měkkou matraci. Zároveň by mělo prostředí vyzařovat potřebný klid, aby nejprve umožnilo uvolnění. Další zásadou je „nic se nemusí, všechno je dovoleno“. Další zásadou je „nic se nemusí, všechno je dovoleno“.

MÍSTNOST zvukově odizolována od okolních prostorů z důvodu maximálního klidu a intimity

V rámci této místnosti je pak možné provádět rovněž jiné terapeutické, podpůrné či rehabilitační činnosti, např. muzikoterapii, aromaterapii, míčkovou masáž, prenatální terapii atp.

NABÍDKA SMYSLOVÉHO VNÍMÁNÍ Sluchové vnímání - nabízí zvuky,které postižení mohou slyšet z reproduktorů, ze sluchátek v různých formách. Sluchové vnímání - nabízí zvuky,které postižení mohou slyšet z reproduktorů, ze sluchátek v různých formách. Čichové vnímání - slouží výběr z mnoha voňavých předmětů: flakonky s parfémy, mýdla, vonné olejíčky atd. Čichové vnímání - slouží výběr z mnoha voňavých předmětů: flakonky s parfémy, mýdla, vonné olejíčky atd. Hmat - vlněné koberce či plyšová zvířátka,stůl s vodou a pískem, lepenková skříň a umývadlo s pěnou. Osvědčilo se i dlouhé ploché koryto naplněné zčásti drobným štěrkem a zčásti pískem různé zrnitosti, takže se v něm dá chodit, lézt či poslouchat zvuk přesýpaného materiálu. Hmat - vlněné koberce či plyšová zvířátka,stůl s vodou a pískem, lepenková skříň a umývadlo s pěnou. Osvědčilo se i dlouhé ploché koryto naplněné zčásti drobným štěrkem a zčásti pískem různé zrnitosti, takže se v něm dá chodit, lézt či poslouchat zvuk přesýpaného materiálu. Chuť - využívají se misky s jídlem, které chutná slaně, sladce či kysele. Chuť - využívají se misky s jídlem, které chutná slaně, sladce či kysele. Zrakové vnímání – tlumené světlo, barevné válce, bublinové válce, různé projekce na zdech, plazmová lampa, světlovodné vlákno, zrcadlo. Zrakové vnímání – tlumené světlo, barevné válce, bublinové válce, různé projekce na zdech, plazmová lampa, světlovodné vlákno, zrcadlo.

Bílý pokoj Psychorelaxační místnost, izolována. Psychorelaxační místnost, izolována. Po zatemnění oken se člověk má přenést do světa zvuků, barev, světel a fantazie. Po zatemnění oken se člověk má přenést do světa zvuků, barev, světel a fantazie. 4 základní barvy- červená, modrá, zelená, žlutá a 3 druhy tlačítek. 4 základní barvy- červená, modrá, zelená, žlutá a 3 druhy tlačítek. Tlačítka- plošná – ta mohou snadnou ovládat lidé s těžším pohyb.postižením, tvarovaná- pro děti s vadami zraku, páčky stimulující úchop. Tlačítka- plošná – ta mohou snadnou ovládat lidé s těžším pohyb.postižením, tvarovaná- pro děti s vadami zraku, páčky stimulující úchop.

Co je možné těmito tlačítky ovládat? Svítící kobereček, který vypadá jako hvězdné nebe a dává dítěti pocit blízkosti vesmíru. Svítící kobereček, který vypadá jako hvězdné nebe a dává dítěti pocit blízkosti vesmíru. Tekutý obraz na stěně, který podle svého charakteru může přizpůsobit radostně, rozvíjet fantazii, dávat pocit jistoty. Tekutý obraz na stěně, který podle svého charakteru může přizpůsobit radostně, rozvíjet fantazii, dávat pocit jistoty. Ultrafialové světlo,jež zvýrazní tlačítka, hadice a barevné tyčky a dá pokoji pohádkový nádech. Ultrafialové světlo,jež zvýrazní tlačítka, hadice a barevné tyčky a dá pokoji pohádkový nádech. Závěs,jenž sám mění barvu a který odděluje vodní lůžko, na němž můžeme nechat dítě reagovat na změnu podložky při sebemenším pohybu. Závěs,jenž sám mění barvu a který odděluje vodní lůžko, na němž můžeme nechat dítě reagovat na změnu podložky při sebemenším pohybu. Světelné skvrny na stěnách, které mění svou barvu nebo se roztočí jako sněhové vločky a vybízejí k pohybu. Světelné skvrny na stěnách, které mění svou barvu nebo se roztočí jako sněhové vločky a vybízejí k pohybu.

Ve své podstatě je to poměrně složité technické zařízení, které je zaměřeno na vytváření podnětů pro zrakové a prostorové vnímání, umožnuje uvolnění nebo aktivaci, podle potřeby lze atmosféru dokreslit relaxační hudbou a dalšími zvuky, jako šumění vln, kapky deště, ozvy srdce, které ovlivnují psychiku klientů. Soubor volně přenosných barevných tlačítek a páček dovoluje jeho návštěvníkům podle jejich možností vstupovat do děje, vytvořit si prostředí odpovídající jejich fantazii náladě a potřebám. Rozvíjí schopnost zrakové kontroly a cílených pohybů bez nároků na jemnou motoriku, jež je u těžce mentálně postižených nejvíce omezena.

Rozdíly mezi Snoezelenem a Bílým pokojem Snoezelen Není tak technicky zařízený. Není tak technicky zařízený. Více podnětů k vnímání. Více podnětů k vnímání. Možnost terapeutických, podpůrných či rehabilit.činností. Možnost terapeutických, podpůrných či rehabilit.činností. Možnost trávení volného času. Možnost trávení volného času. Bílý pokoj Složité technické zařízení. Složité technické zařízení. Zaměřeno na vytváření podnětů pro zrakové a prostorové vnímání. Zaměřeno na vytváření podnětů pro zrakové a prostorové vnímání. Umožnuje návštěvníkům vstupovat do děje, tvořit si své prostředí okolo sebe. Umožnuje návštěvníkům vstupovat do děje, tvořit si své prostředí okolo sebe. Tvorba prostředí odpovídající jejich fantazii,náladě a potřebám. Tvorba prostředí odpovídající jejich fantazii,náladě a potřebám. Rozvoj cílených pohybů. Rozvoj cílených pohybů. Získávání nových prožitků. Získávání nových prožitků.