BOTANIKA: JEDNODĚLOŽNÉ ROSTLINY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Semenné rostliny 4. ročník
Advertisements

Vypracovala: Veronika Žáková Zdroje: Rostliny pro gymnázia
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.16 Anotace: Prezentace podle obrázků seznamuje se stavbou květu a květenství, vysvětluje mechanismus opylení, oplození. Vzdělávací.
Krytosemenné pokračování
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VSTAVAČOVITÉ Orchidaceae.
Vybrané čeledi jednoděložných rostlin II.
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Stavba rostlinného těla
KONVALINKOVITÉ CONVALLARIACEAE. zpravidla vytrvalé byliny s oddenky nebo hlízami oboupohlavné květy většinou v květenstvích plodem většinou bobule, vzácně.
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
Autor modulu: Ing. Radim Církva
Vstavačovité čeleď: (Orchidaceae)
Lilkovité rostliny Zpracovali Simona Rušarová- vše společně
Krytosemenné rostliny
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
AZ KVÍZ Krytosemenné rostliny
Vstavačovité Rostliny.
BOTANIKA: dvouděložné rostliny
JSOU TO: DŘEVINY A BYLINY.
Čeleď Liliovité (+ příbuzné skupiny) Eliška Soukupová Anna Jurková Anastázie Lomakina Magdaléna Nahodilová QA.
Výukový materiál opakování čeledí rostlin - piškvorky Autor: Mgr. Jana Střížková Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / PŘÍRODOPIS / BOTANIKA.
ČELEDI: LIPNICOVITÉ A VSTAVAČOVITÉ ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHOLTICE, OKRES PARDUBICE - "UČÍME SE PRO ŽIVOT" ŠABLONA: Č. III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY POMOCÍ.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_04-56 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
JEDNODĚLOŽNÉ ROSTLINY
Hluchavkovité (Lamiaceae)
VY_32_INOVACE_PŘBOT.18 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Vstavačovité čeleď: (Orchidaceae)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_03_PŘÍRODOPIS
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Árónovité Čeleď: (Araceae) Dostupné z Metodického portálu
LES A JEHO VÝZNAM Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. Č. DUMu: VY_52_INOVACE_448.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková Datum vytvoření: leden 2012 Ročník: 7.
Hluchavkovité (Lamiaceae)
Hluchavkovité.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_18_PŘÍRODOPIS
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY
Čeledi: lipnicovité a vstavačovité
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
BOTANIKA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
čeledi krytosemenných rostlin III
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Lenka Němcová
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
BOTANIKA: dvouděložné rostliny
Stonek Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Renata Bachtíková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Transkript prezentace:

BOTANIKA: JEDNODĚLOŽNÉ ROSTLINY Čeleď: VSTAVAČOVITÉ BOTANIKA: JEDNODĚLOŽNÉ ROSTLINY ČELEĎ: LILIOVITÉ

CHARAKTERISTIKA ČELEDI: JEDNODĚLOŽNÉ , VYTRVALÉ BYLINY ZIMU PŘEČKÁVAJÍ PROSTŘEDNICTVÍM HLÍZ NEBO ODDENKŮ VĚTŠINA DRUHŮ ROSTE V TROPICKÝCH A SUBTROPICKÝCH OBLASTECH NĚKTERÉ DRUHY ROSTOU NA KMENECH STROMŮ OBR. 1

KVĚTY KVĚTYJSOU SOUMĚRNÉ, OBOUPOHLAVNÉ OKVĚTÍ JE ZPRAVIDLA PESTŘE ZBARVENÉ POPIS KVĚTU: HORNÍ PYSK SLOUPEK (=TYČINKA SROSTLÁ S PESTÍKEM) Obr. 1

PLOD PYL JE SLEPENÝ A JE PŘENÁŠEN OPYLOVAČEM NAJEDNOU V PODOBĚ BRYLKY PO OPYLENÍ HMYZEM A OPLOZENÍ VZNIKÁ ZE SEMENÍKU TOBOLKA TOBOLKA OBSAHUJE VELKÉ MNOŽSTVÍ SEMEN

PRSTNATEC MÁJOVÝ Obr. 2,3

VEMENÍK DVOULISTÝ Obr. 4

KRUŠTÍK ŠIROLISTÝ Obr. 1

PĚTIPRSTKA KLUBKOLISTÁ Obr. 5

STŘEVÍČNÍK PANTOFLÍČEK Obr. 7

HLÍSTNÍK HNÍZDÁK HLÍSTNÍK JE NEZELENÁ ROSTLINA, TUDÍŽ NEPROVÁDÍ FOTOSYNTÉZU Obr. 8

VYSVĚTLI, CO JE FOTOSYNTÉZA FOTOSYNTÉZA JE PŘEMĚNA ANORGANICKÝCH LÁTEK NA LÁTKY ORGANICKÉ ORGANICKÁ LÁTKA NAPŘÍKLAD CUKR VODA SLUNEČNÁ ENERGIE OXID UHLIČITÝ ZPĚT

VANILOVNÍK PLOCHOLISTÝ VÍŠ, K ČEMU SE POUŽÍVAJÍ JEJÍ TOBOLKY? Obr. 9

TOBOLKY SE POUŽÍVAJÍ JAKO KOŘENÍ NEZRALÉ TOBOLKY VANILKY OBR. 10

OCHRANA TÉMĚŘ VŠECHNY DRUHY JSOU ZÁKONEM CHRÁNĚNY NESMÍ SE TRHAT NUTNÉ JE TAKÉ CHRÁNIT JEJICH ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Obr. 6

téměř všechny druhy jsou zákonem chráněny Zápis do sešitu: Čeleď: VSTAVAČOVITÉ téměř všechny druhy jsou zákonem chráněny musíme chránit i prostředí, ve kterém žijí opylovačem je hmyz květy jsou oboupohlavné, nerozlišené – okvětí (sloupek a pysk) plodem je tobolka Druhy: prstnatec májový, vemeník dvoulistý, střevíčník pantoflíček, …

ZÁVĚREČNÉ OPAKOVÁNÍ: 1. Popiš květ vstavačovitých. Odpověď: oboupohlavní, nerozlišený (sloupek a pysk) 2. Jaký plod mají vstavačovité rostliny? Odpověď: tobolku 3. Řekni, kdo je hlavním opylovačem vstavačovitých rostlin? Odpověď: hmyz 4. Řekni, proč musíme chránit prostředí, ve kterém vstavačovité rostou? Odpověď: protože jich je málo a právě proto jsou zákonem chráněny 5. Poznej následující druhy. Odpověď: prstnatec májový, vemeník dvoulistý, střevíčník pantoflíček, hlístník hnízdák

POUŽITÉ ZDROJE Obr. 1-5 se souhlasem Renaty Daňkové Není-li uvedeno jinak, vlastní práce autora. Čabradová,V. a kol, Přírodopis pro 7. ročník, Fraus, Plneň, 2005 /Cit. 2012-05-20/. Dostupný pod licencí public domain na WWW: OBR. 7 http://commons.wikimedia.org/wiki/User:Orchi, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b5/Cypripedium_calceolus_Bayern_01.jpg OBR. 8 http://commons.wikimedia.org/wiki/User:BerndH, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1a/Neottia_nidus- avis_plants.jpg OBR. 9 volné dílo, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/40/Vanilla_planifolia_1.jpg OBR. 10 http://commons.wikimedia.org/wiki/User:Bouba, http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d3/Vanilla_fragrans_2.jpg Obr. 1-5 se souhlasem Renaty Daňkové Obr.6 jsou dostupné pod licencí Microsoft Office 2007 na Office.com