1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do studia dějepisu
Advertisements

Jak ovlivňuje můj život současná technika
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Úvod do učiva dějepisu.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Σ Vznik sociologie. zakladatelem je Auguste Comte ( ) francouzský pozitivista řídí se třemi zásadami: POZNAT, PŘEDVÍDAT a JEDNAT Sociologie se.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
FYZIKA VÝZNAM FYZIKY METODY FYZIKY.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Západočeská univerzita v Plzni Partner pro SOČ v Plzeňském kraji? Irena Vlachynská, Karel Jedlička Seminář pro autory SOČ, , Plzeň.
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
LETNÍ ŠKOLA PRO KOMBINOVANOU FORMU OBORU SHV ZÁKLADNÍ INFORMACE O STUDIJNÍCH POVINNOSTECH SO 20. ZÁŘÍ
REALISMUS CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk. SPOLEČENSKO-HISTORICKÁ SITUACE rrrrozmach a dokončování průmyslové revoluce, hospodářský vzestup rrrrozvoj.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vznik lidského myšlení Filip Bordovský. Vznik lidského myšlení Rozum, neboli schopnost myslet se u lidí vyvinula na základě velkého množství faktorů:
Rozsáhlé oblasti se specifickým historickým vývojem, během kterého se vyvinuly charakteristické kulturní znaky obyvatelstva. SVĚTOVÉ.
Technika (z řeckého techné – řemeslo, umění) je základní označení pro složku lidské kultury, která zaručuje schopnost nebo dovednost v kterémkoli oboru.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Úvod do učiva občanské výchovy
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VY_32_INOVACE_ 01 - Ekologie. Ekologie se užívá v několika významech. V původním významu je ekologie biologická věda, která se zabývá vztahem organismů.
Konec systému jednoho muže.  Prvotní není ani hmota, ani myšlení  totožnost bytí a myšlení  Vývojové fáze ducha: 1. Absolutní duch 2. Jinobytí (příroda)
ÚVOD DO DĚJEPISU PhDr. Jana Žáková.
Filosofie úvod do problému....
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
Základní principy geografického výzkumu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Filosofická antropologie, K. Lorenz - 8 smrtelných hříchů
ZÁKLADNÍ POJMY §História - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti = dějepis.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do psychologie
Sociologie ?.
Možnosti seberealizace v odborných soutěžích Patrik Čermák.
Postavení pedagogiky mezi vědami
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Úvod do psychologie Barbara Caková Carl Rogers – Sposob bytia.
Vztahy geografie k ostatním vědám
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Úvod do učiva dějepisu Zdroj: Ref Number: Photographer: Ian BrittonIan Britton Tags: southern england stonehenge world heritage.
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
 Z latinského slova „cultura“ – co je pěstováno  Soubor materiálních a duchovních hodnot vytvořených lidmi v průběhu vývoje společnosti  Materiální.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
KULTURA Barbořáková Šárka, Pěkníková Noemi. KULTURA (LAT. CULTURA, „CO JE TŘEBA PĚSTOVAT“)  V užším slova smyslu: soubor vybraných a tvůrčích lidských.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Trnková Alžběta Jelínková Gabriela.  * , Minden – , New York  Židovský původ  Zajem se o botaniku, zoologii, geografii, astronomii.
Pozitivismus Kristýna Zinková C4B Seminář společenských věd Co je to?PrincipyAuguste ComteTři stádiaKritikaSoučasnost.
Informační zdroje pro STM
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Západočeská univerzita v Plzni
VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY. VY_32_INOVACE_41 DĚJINY KULTURY.
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
FILOsOFIE A VĚDA.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Kapitoly z dějin umění I.
Studium dějin měst v Evropě, pojmosloví
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Úvod do psychologie II. přednáška
Úvod do učiva dějepisu.
Vybrané kapitoly ze sociologie I.
Základní filozofické otázky
Metody pedagogiky.
ÚVOD DO DĚJEPISU.
Transkript prezentace:

1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ BAKALÁŘSKÉ PRÁCE HISTORICKÁ STŘEDOVĚKÁ ARCHEOLOGIE HISTORIOGRAFIE STAVEBNĚ HISTORICKÉ BÁDÁNÍ D Ě JINY UM Ě NÍ 1.ROČNÍK: 2. ROČNÍK: 3. ROČNÍK:

2 POSTAVENÍ TZV. HISTORICKÝCH DISCIPLÍN MEZI PŘÍRODNÝMI A SPOLEČENSKÝMI VĚDAMI Pozitivní metoda založená na kvantifikaci i analýze měřitelných dat, na následné tvorbě modelu, a konečně na potvrezení/vyvracení hypotézy pokusem -zabývají se širokým spektrem duchovní tvorby a chování člověka jakožto nepředvídatelně uvažujícího a jednacího tvora s jedinečnou schopností sebeuvědomování PŘÍRODNÍ VĚDY SPOLEČENSKÉ VĚDY Systém příbuzných historických disciplín Filosofie Sociologie psychologie Etnologie/ etnografie Archeologie Dějiny umění Antropologie studium člověka Historie Fyzika Biologie Chemie Geologie Geografie Archeologie Kulturní a sociální antropologie etnologie, etnografie Fyzická antropologie Biologická podstata člověka Model M. GOJDY : Experimentální archeologie Etnoarcheologie Výsledky jejich bádání se nedají na rozdíl od přírodních věd ověřit experimentálním způsobem, protože se jedná o neopakovatelná historická fakta Technika Stavebně historické bádání Stavebnictví Architektura resp. dějiny architektury Moderní památková péče ČVUT FFUK teologie Dějiny křesť- ansk.umění KTF

3 SYSTÉM PŘÍBUZNÝCH HISTORICKÝCH VĚD DEFINICE: vědecké poznání minulosti lidské společnosti ArcheologieHistorie Dějiny uměníAntropologie pokusí se pomocí přímých (historiografických) a nepřímých (archeo- logických) pramenů vytvořit a zformulovat rekonstrukci minulosti, která se ovšem už nedá vrátit, a tudíž ani ověřit Zkoumat lidskou tvůrčí, resp. uměleckou činnost v minulosti (architekturu a urbanismus, sochařství, malířství, kresbu, grafiku, umělecké řemeslo, umělecký průmysl a návrhářství) Rekonstrukce indivi- duálního a společenského života (i umrtí) člověka v minulosti na základě objevení/ odkrytí a zpracování autentických hmotných pramenů, které se sice již dávno vyčlenily z kontextu živé kultury, ale umožňují bezprostředné vnímání minulosti bez dalšího výkladu archeologa (na rozdíl od interpretace historiografických pramenů !) - z této podstaty originality a neopakovatelnosti arch. Pramenů vyplývá i povinnost ochrany archeologických památek (něm.: Bodendenkmäler) Velká skupina disciplín orientovaných na studium člověka, v užším smyslu na vývoj jeho biologické podstaty (fyzická antropologie)

4 Možné pochybnosti zahrnovat historii pod pojem vědy: 1: Historie pojednává o jedinečném, zatímco věda o obecném 2: Historie neposkytuje ponaučení 3: Historie nemůže předvídat budoucnost 4: Historie je nutně subjektivní, protože člověk tu pozoruje sám sebe 5: Historie zahrnuje i otázky náboženství a mravnosti, což skutečné vědě nepřísluší