Kapitoly z dějin filmu II

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vlivy na spotřebitele.
Advertisements

VZNIK A VÝVOJ PROJEKTU Mezinárodní festival dokumentárních filmů o lidských právech Jeden svět Projekt Vzdělávání o lidských právech s použitím dokumentárních.
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
Úvod do studia dějepisu
Žánry a formáty Žánr (druh, rod, způsob, styl, sloh) je obecné pojmenování pro všechny materiály (díla) se společnými znaky žánrové oblasti např. v literatuře.
DM1: dějiny filmu Úvod do teorie a dějin filmu a audiovizuální kultury
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat média?
PT – obecná charakteristika
Pohled do historie vydávání odborné literatury v Českých zemích
Výuka dějin 20. století.
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Současné strategické trendy ve výuce dějepisu
Obsah dějepisného vyučování, výběr dějepisného učiva, obtížnost dějepisného učiva Přednáška č. 5 AR 2013/2014.
Výzkumný záměr VÚBP, prosinec 2006 Výzkumný záměr 2004 – 2010 BOZP – zdroj zvyšování kvality života, práce a podnikatelské kultury.
Metodologie historického výzkumu volného času
Ekonomická geografie Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
OBLAST 1: KOOPERACE VE VÝZKUMU A VÝVOJI Marek Junek Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze EVROPSKÁ KULTURNÍ STEZKA SV. CYRILA A METODĚJE.
Centrum nových strategií muzejní prezentace =
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
Makroekonomie Základní východiska zkoumání. O co se snaží makroekonomická teorie? Cílem makroekonomické teorie je v podstatě –Popsat a teoreticky vysvětlit.
Mgr. Jiří Janeček Senát PČR Osvěta zvenčí ? Schopný autor tvoří, neschopný poučuje George Bernard Show.
Mediální systém jeden ze subsystémů sociálního systému (soustava elementů n. subsystémů, institucí a jednotek v sociálních rolích) Slovník. Med kom., s.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Informační kulturní portál
Průřezová témata.
Návrh předmětu a jeho inovací Obchodní podnikání PhDr.Iveta Šimberová, Ph.D.
Hodnoty a normy Svatava Navrátilová. Hodnoty – vědy technické, přírodní, ekonomické, humanitní, sociální v sociálních vědách: jedincem, skupinou, společností.
KRIZE ČESKÉHO POPULÁRNĚ-VĚDECKÉHO FILMU ?! JAKUB KORDA Univerzita Palackého v Olomouci Mezinárodní festival populárně-vědeckého filmu AFO.
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
ZÁKLADNÍ POJMY §História - 1. objektivní proces historického vývoje = dějiny; 2. vědecká reflexe historického vývoje, zkoumání a výklad minulosti = dějepis.
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Základy sociální psychologie
Česká společnost a její vztah k zajišťování bezpečnosti a ozbrojeným silám PhDr. Libor Frank, Ph.D. Vedoucí Oddělení bezpečnostních studií a analýz Centrum.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
Postavení pedagogiky mezi vědami
Doporučená literatura
Andrew Higson – English Heritage, English Cinema. Costume Drama Since (Oxford University Press, 2003) škála metod: empirické výzkumy – vývoj průmyslu,
KVINTA.  JEN TRADOVANÁ  ÚSTNÍ  UŽ ZAPSANÁ SLOVESNOST  LITERATURA  PÍSEMNICTVÍ.
Jeden svět na školách: Gruzie Jan Činčera, Jan Skalík, Bohuslav Binka Masarykova univerzita Brno Katedra environmentálních studií Člověk v tísni (CZ, GE)
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Koncepce účinnější podpory umění Ministerstvo kultury 4. dubna 2007 Marta Smolíková.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
D IDAKTIKA INFORMATIKY : SOUČASNÝ STAV A PERSPEKTIVY JEJÍHO ROZVOJE V RÁMCI SYSTÉMU OBOROVÝCH DIDAKTIK Miroslava Černochová (Univerzita Karlova v Praze)
Percepce novomediálního díla (nejen) v galerijním prostoru
Uměleckonaučná literatura
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Průmyslová revoluce průběh
Mapování stavu oboru animace v ČR
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Studium dějin měst v Evropě, pojmosloví
Srovnávací a historická gramatika, historicko-srovnávací metoda Franz Bopp, Jacob Grimm, Karl Brugmann.
Teorie mezinárodních vztahů Vyučuje: PhDr. Roman Míčka, Th.D., Ph.D.
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
VÝKLAD základní útvar výkladového postupu
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Kapitoly z dějin filmu II Kapitoly z dějin filmu II. Charakteristika přednášky Historiografie filmu

Kapitoly z dějin filmu II. Obecná charakteristika přednášky: dějiny evropské a americké kinematografie od roku 1945 po současnost vývoj filmu jako umělecké disciplíny, průmyslového oboru i média s odkazy na mimokinematografické vlivy zaměření na vybraná hnutí, výrazné tendence a periody

Výukové okruhy Mimokinematografické souvislosti - sociokulturní kontext; odkazy k politickým vlivům na kinematografii vybrané umělecké tendence a hnutí ve světové kinematografii autorský film, cinefilie rozmach filmového průmyslu, příklady produkční a distribuční praxe technický progres dílčí srovnávací odkazy k české kinematografii rozvíjení stěžejních filmových žánrů

Výukové okruhy (rámcová osnova 13 přednášek) 1. Poválečné období /zestátnění kinematografie v ČSR; studená válka/ 2. Neorealismus 3. Americký film v poválečném období 4.- 6.Autorství, umělecký film 7.- 9.Nové vlny (Francie, Československo, Německo, Velká Británie, ad.) 10. Nový Hollywood 11. Politicko kritický film 12. „Kinematografie v éře elektronických médií“ 13. Vývoj (české) kinematografie po pádu komunismu

Kapitoly z dějin filmu II. – základní bibliografie Kristin Thompsonová, David Bordwell, Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie.Praha, AMU, 2007. Plazewski Jerzy, Dějiny filmu, Academia Praha 2009. James Monaco, Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Praha, Albatros 2004. Jan Křipač, Dějiny světového filmu: západoevropská poválečná kinematografie. Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, 2006.

Kristin Thompsonová, David Bordwell Dějiny filmu Kristin Thompsonová, David Bordwell Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie V rámci základní periodizace knihy, která směřuje od rané kinematografie až ke „kinematografii v éře elektronických médií“, jsou sledována tři hlavní témata: vývoj filmové formy a stylu hlavní změny ve výrobě, distribuci a uvádění mezinárodní trendy. Autoři se zaměřují na hraný, dokumentární, experimentální, avantgardní a animovaný film.

Kristin Thompsonová, David Bordwell Dějiny filmu Kristin Thompsonová, David Bordwell Dějiny filmu. Přehled světové kinematografie Bordwell a Thompsonová charakterizují svůj záměr nerespektovat tradiční příběh velkých filmových dějin,které jsou tradovány velkými osobnostmi, jimž byla často až retrospektivně přisouzena významná role auteurství je chápáno jako historický fenomén, produkovaný dobovou filmovou publicistickou namísto kanonických děl dává prostor dílům spíše typickým – bez zpětného nadhodnocování „velkých děl“ a „geniálních tvůrců“ určujícím výkladovou metodou je historická rekonstrukce dobového kontextu

Plazewski Jerzy Dějiny filmu problémem této publikace je poněkud zastaralé pojetí syntetických dějin film Plazewski se soustředí především na významné autory a hnutí a jen zřídka nabídne pohled vně filmu jeho přístup neodpovídá současným přístupům k historiografii filmu, již představuje takzvaná nová filmová historie Nová filmová historie chápe film jako síť sociokulturníchm ekonomnických a estetických vlivů.

COOK, David A. A History of Narrative Film. New York : W. W COOK, David A. A History of Narrative Film. New York : W.W. Norton & Co., 2004. BORDWELL, David, STAIGER, Janet, THOMPSON, Kristin. The Classical Hollywood Cinema. New York : Columbia University Press, 2002. KINDEM, Gorham (ed.). The International Movie Industry. Carbondale : Southern Illinois University Press, 2000. LEYDA, Jay. A History of the Russian and Soviet Film. Princeton : Princeton University Press, 1983. HAYWARD, Susan. French National Cinema. London : Routledge, 2005. STANDISH, Isolde. A New History of Japanese Cinema. New York : Continuum, 2006. IORDANOVA, Dina. Cinema of the Other Europe. The Industry and Artistry of East Central European Cinema. London : Wallflower Press, 2003. SORLIN, Pierre. Italian National Cinema 1896–1996. London : Routledge, 1996. STREET, Sarah. British National Cinema. London : Routledge, 1997. WELCH, David. Propaganda and the German Cinema, 1933–1945. London : I. B. Tauris, 2001.

Nová filmová historie – metodologický obrat http://film.ff.cuni.cz/rozcestnik/histori/velke_dejiny.pdf http://www.iluminace.cz/JOOMLA/images/stories/obsahy/thein_nfh_1_05.pdf http://film.ff.cuni.cz/rozcestnik/teorie/NFH.pdf

New Art History tradiční historiografie x New Art History od konce 60. let probíhající pokusy o revizi a proměnu oboru vyústily ve zformování nových přístupů podnět post-strukturalistické myšlení a literární kriticismus jazykový obrat (linguistic turn) nová teorie odrážela i sociální a kulturní změny namísto esencialismu - kontextualismus přesun pozornosti z významu díla k fungování a podmíněnosti sociálním kontextem

Nová historie filmu Opozice vůči klasickému konceptu velkých dějin, vůči: zjednodušující kauzalitě (výkladový systém příčin a následků) časově lineární události akcentu na geniální tvůrce a hnutí biografismu (výklad díla autorem) nedostatku exaktnosti; nedostatečné znalosti konkrétních událostí a pramenů nekritický přístup k pramenům (autorita pamětníků)

Historiografie Neexistuje JEDNA historie filmu Problém generalizace – opomíjení výjimek a odchylek Chronologie, periodizace (není univerzální) Kauzalita Význam - vliv, typičnost, jedinečnost http://www.youtube.com/watch?v=ogZB-6yLSlQ http://www.youtube.com/watch?v=G-cr234ajx8&feature=related http://www.youtube.com/watch?v=2sON2MxgFnE&feature=related

Nová historie filmu označení heterogenních, různorodě kontextově orientovaných přístupů v badatelské činnosti již není cílem vyzdvihnout významné dílo a tvůrce podstatné je soustředit se i dobové zázemí tvorby a celkový kontext díla, na produkci, distribuci, předvádění filmů i dobovou recepcí. vztahy mezi jednotlivými médii nemusejí podléhat chronologickým řadám a kopírovat technický a technologický vývoj zásadní je celkový vědecký přístup směřující k interdisciplinárními přístupu

Nová historie filmu Soustředění se na popis ideové základny nové metody, nové historiografie. Analýza konkrétních historických problémů na pozadí obecnějších metodologických reflexí (přehodnocení ustálených mýtů). Otázky filmu jako média, přehodnocení divácké recepce a percepce Výzkumy se věnují samostatným oblastem: historii recepce, mikrohistorické studii geneze filmů, historii z perspektivy, gender studies, historii vidění, vizuální kultuře, archeologii médií.

Historiografie (členění dle Francesca Casettiho) Ekonomicko-industriální dějiny – sledují ekonomickou, průmyslovou a technologickou realitu, která se podílí na změnách a zvratech ve filmu Socio-kulturní dějiny – film je z této perspektivy sledován buď jako zrcadlo, které do jisté míry odráží postoje a chování společnosti dané doby, nebo jako činitel, který určitým způsobem spouští změny ve společnosti a zasahuje do společenských procesů. Esteticko-lingvistické dějiny – tato linie výzkumu je protikladem činnosti tvůrců posvátných dějin a pomníků význačných osobností a děl. Poučené dějiny – jsou výsledkem tvorby filmových historiků – cinefilů, vyznačují sebohatostí materiálu, zábavnou formou a neproblematičností. Globální dějiny – jejich výsledkem je ukázat mnohost dějin za použití různých nástrojů a jejich konfrontování.

Historiografie (členění dle Bordwella a Thomsonové) Biografické dějiny Průmyslové, ekonomické dějiny Estetické dějiny (forma, styl, žánr) Technologické dějiny Společenské / kulturní / politické dějiny

1. Navštěvujete pravidelně filmové představení 1.Navštěvujete pravidelně filmové představení? Jaký typ produkce preferujete? Premiérové filmy z běžné nabídky Specializované retrospektivní přehlídky Filmové festivaly 2.Preferujete coby divák určitou národní kinematografii? Hnutí? Osobnost? 3.Jaký je Váš názor na současný český film? Pokud jej např. srovnáte s předlistopadovou produkcí nebo s filmy jiných evropských států 4. Čtete filmové recenze? Z jakých tištěných nebo elektronických periodik?