Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Metody řešení soustav.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název projektu: Učení pro život
Advertisements

Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Soustava lineárních rovnic
Soustava lineárních rovnic o více neznámých I.
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
metoda dosazovací, sčítací
Milan Hanuš TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR Výuka anglického, německého jazyka a matematiky na středních.
Anotace Prezentace, která se zabývá opakováním dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými. AutorMgr. Václav Simandl JazykČeština Očekávaný výstupŽáci opakují.
Sčítací metoda řešení soustavy lineárních rovnic
Název Řešení soustavy rovnic dosazovací metodou Předmět, ročník
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_04_09 Zpracovala:RNDr. Lucie Cabicarová.
Lineární rovnice – 4. část cvičení
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Soustava rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Dosazovací metoda řešení soustavy lineárních rovnic
Soustavy Lineárních rovnic
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
NázevSoustava 2 rovnic o 2 neznámých Předmět, ročník Matematika, kvarta (4. ročník osmiletého studia) Tematická oblast Matematika a její aplikace Anotace.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
R OVNICE A NEROVNICE Soustava lineárních rovnic o více neznámých II. VY_32_INOVACE_M1r0114 Mgr. Jakub Němec.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
48.1 SOUSTAVY ROVNIC Jsou dány dvě lineární rovnice se dvěma neznámými x – 2y = 1 2x + y = 2 Soustava lineárních rovnic se dvěma neznámými Které z uspořádaných.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – dosazovací metoda
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
KVADRATICKÉ NEROVNICE
Název Řešení soustavy rovnic sčítací metodou Předmět, ročník
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Ukázkové řešení. Postup: 1. Určíme si neznáme 2. Sestavíme rovnice ze vztahů ve slovní úloze 3. Aplikujeme dosazovací metodu a výpočet neznámých 4. Zkouška.
Soustava kvadratické a lineární rovnice
Soustava lineárních rovnic
ROVNICE a NEROVNICE 04 Soustavy rovnic I MěSOŠ Klobouky u Brna.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Soustava lineární a kvadratické rovnice
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Lineární rovnice a jejich soustavy
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_399_Soustavy lineárních rovnic Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Jednoduché slovní.
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Druhá a třetí mocnina.
SOUSTAVY LINEÁRNÍCH ROVNIC 2. METODA SČÍTACÍ Autor: Mgr. Vladimíra Trnková, ZŠ Lhenice.
SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
GRAFICKÉ ŘEŠENÍ SOUSTAVY ROVNIC
Soustava lineárních rovnic
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Název prezentace (DUMu):
Soustavy lineárních rovnic o dvou neznámých
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Soustavy lineárních rovnic
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Soustava tří lineárních rovnic Řešení Gaussovou eliminační metodou
SOUSTAVY ROVNIC Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
GRAFICKÉ ŘEŠENÍ SOUSTAVY ROVNIC
Příklady s lineární funkcí
Soustavy lineárních rovnic
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Transkript prezentace:

Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Metody řešení soustav lineárních rovnic (EUPŠM17), M 9.r. Zpracoval:Mgr. Anna Matějová

Anotace DUM je zaměřen na vysvětlení metod užívaných k řešení soustav lineárních rovnic o dvou neznámých. Součástí jsou základní příklady k procvičení libovolně zvolené metody řešení. Žáci chápou postup řešení soustavy dvou lineárních rovnic metodou dosazovací a metodou sčítací. Společně postup vyvodí na základě řešených příkladů. DUM byl vytvořen:

Způsoby řešení soustav dvou lineárních rovnic o dvou neznámých 1. Metoda dosazovací x + y = 3 3x – y = 5 /– y x = 3 – y 3. (3 – y) – y = 5 9 – 3y – y = 5 9 – 4y = 5 /– 9 – 4y = – 4 / : (– 4) y = 1 x = 3 – 1 x = 2 Zk: L 1 = = 3 P 1 = 3 L 1 = P 1 L 2 = 3. 2 – 1 = 5 P 2 = 5 L 2 = P 2 P = [2; 1] Úkol: Podle uvedeného řešení zformulujte postup řešení soustavy rovnic při užití dosazovací metody.

Postup řešení soustavy lineárních rovnic užitím dosazovací metody: 1.Z jedné rovnice vyjádříme libovolnou neznámou, např. x 2. Dosadíme do druhé rovnice za x vyjádřený výraz a vypočítáme druhou neznámou - y 3. Vypočítáme hodnotu neznámé x dosazením do vyjádřeného výrazu 4. Provedeme zkoušku řešení dosazením za obě neznámé do obou rovnic 5. Řešení soustavy rovnic zapíšeme jako uspořádanou dvojici

2. Metoda sčítací x + y = 3 3x – y = 5 + 4x = 8 / : 4 x = y = 3 / – 2 y = 1 x + y = 4 /. 3 x – 3y = – 6 a) b) 3x + 3y = 12 x – 3y = – 6 + 4x = 6 / : 4 x = Úkol: U obou soustav proveďte zkoušku, zapište řešení soustav a zformulujte postup při užití sčítací metody.

a) L 1 = P 1 L 2 = P 2 P = [2; 1] b) L 1 = P 1 L 2 = P 2

Postup řešení soustavy lineárních rovnic užitím sčítací metody: 1.Jednotlivé rovnice soustavy nejdříve upravíme násobením tak, aby se při sečtení vyrušila jedna neznámá 2. Rovnice sečteme a určíme hodnotu první neznámé 3. Do jedné z původních rovnic dosadíme určenou hodnotu neznámé a vypočteme druhou neznámou 4. Určená řešení ověříme zkouškou dosazením do obou rovnic soustavy 5. Řešení zapíšeme jako uspořádanou dvojici

3. Metoda srovnávací - uvedená jen pro zajímavost x + y = 3 3x – y = 5 /– x /– 3x y = 3 – x – y = 5 – 3x /.(– 1) y = 3 – x y = 3x – 5 = 3 – x = 3x – 5 /+ x 3 = 4x – 5/+ 5 8 = 4x /: 4 x = 2 y = 3 – 2 y = 1 [2; 1] Poznámka: Při probírání učiva o funkcích se ještě seznámíme s grafickým řešením soustav dvou lineárních rovnic – využití grafů lineární funkce.

Příklady k procvičení – soustavy řešte sčítací metodou, zapište řešení a proveďte zkoušku: 1.a) x + y = 1 b) x + y = 3 c) 2x – y = 3 x – y = 5 3x – y = 5 x + y = 6 2. a) x + y = – 1 b) x + y = 4 c) x – y = 2 x + 5y = 3 x – 3y = – 6 2x – 3y = 1 3. a) 3x – 6y = 0 b) 3x + 2y = 0 c) 3x + 4y = – 10 5x + 2y = 18 2x – 5y = – 19 5x – 2y = – 8

Řešení: 1. a) + b) c) ++

2. a) + b) +

c) +

3. a) +

b) +

c) +

Úkol na závěr: Zvolte si z předchozího cvičení 3 libovolné soustavy rovnic a řešte je dosazovací metodou.

Citace: - vlastní zdroje