Soustava lineární a kvadratické rovnice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rovnice a nerovnice s neznámou pod odmocninou
Advertisements

Lineární rovnice s parametrem. Kvadratické rovnice s parametrem.
Soustava lineárních rovnic o více neznámých I.
Směrnicový a úsekový tvar přímky
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Název Řešení soustavy rovnic dosazovací metodou Předmět, ročník
Dosazovací metoda řešení soustavy lineárních rovnic
Polohové úlohy 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Vzájemná poloha přímek daných obecnou rovnicí
Nerovnice s neznámou pod odmocninou
Vzájemná poloha přímek daných parametrickým vyjádřením
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
Vypracovala Daniela Helusová Mt – Ov pro SŠ
Výpočet kořenů kvadratické rovnice
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
KVADRATICKÉ ROVNICE. Název projektuModerní škola Registrační číslo projektu CZ.107/1.500/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Kvadratická nerovnice Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Kvadratické funkce, rovnice a nerovnice
Soustava tří rovnic o třech neznámých
2.2 Kvadratické rovnice.
Soustava lineárních nerovnic
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
R OVNICE A NEROVNICE Soustava lineárních rovnic o více neznámých II. VY_32_INOVACE_M1r0114 Mgr. Jakub Němec.
Nerovnice v podílovém tvaru
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Rovnice v součinovém a podílovém tvaru
Parametrické vyjádření přímky v prostoru
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Nerovnice v součinovém tvaru
Ekvivalentní úpravy rovnic
Nerovnice s absolutní hodnotou
Rovnice s absolutní hodnotou
Vztahy mezi kořeny a koeficienty kvadratické rovnice
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Polohové úlohy 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – dosazovací metoda
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
KVADRATICKÉ NEROVNICE
Soustavy dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Soustava kvadratické a lineární rovnice
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
(řešení pomocí diskriminantu)
Kvadratické nerovnice
Kvadratická rovnice 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Kvadratická rovnice 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Metody řešení soustav.
Parametrické vyjádření přímky v rovině
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda
Kvadratická rovnice.
Rovnice s neznámou pod odmocninou
Soustavy lineárních rovnic Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Lineární rovnice a jejich soustavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Název prezentace (DUMu):
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Nerovnice s neznámou ve jmenovateli
Rovnost versus rovnice
Soustavy lineárních rovnic
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Transkript prezentace:

Soustava lineární a kvadratické rovnice Název projektu: Moderní škola Soustava lineární a kvadratické rovnice Mgr. Martin Krajíc   23.5.2013 matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková organizace Nad Špejcharem 574, 513 01 Semily, Česká republika Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0047

Soustava lineární a kvadratické rovnice - úvod Soustava rovnic je zápis dvou nebo více rovnic, které musí platit současně. V soustavě rovnic se může vyskytovat různý počet neznámých. My se nyní zaměříme na soustavu dvou rovnic o dvou neznámých, z nichž jedna bude lineární a druhá kvadratická. ax + by = c dx² + ey² = f x,y jsou neznámé a, b, c, d, e, f jsou libovolná reálná čísla

Soustava lineární a kvadratické rovnice – postup řešení soustavu dvou rovnic o dvou neznámých, z nichž jedna je lineární a druhá kvadratická, řešíme dosazovací metodou z lineární rovnice vyjádříme jednu neznámou vyjádřenou neznámou dosadíme do kvadratické rovnice řešíme kvadratickou rovnici o jedné neznámé (postup na zjištění kořenů volíme buď pomocí diskriminantu nebo pomocí Viétových vzorců) dosazením do vyjádření lineární rovnice dopočítáme druhou neznámou provedeme zkoušku a zapíšeme výsledek uspořádanou dvojicí Poznámka: podle počtu řešení kvadratické rovnice může mít soustava dvě řešení, jedno řešení nebo žádné řešení

Soustava lineární a kvadratické rovnice - příklad Použijeme vzorec (a – b)² = a² - 2ab + b² Př: Řešte soustavu rovnic x + y = 3 x² + y² = 5 z první rovnice si vyjádříme neznámou x: x = 3 – y dosadíme za ni do druhé rovnice: (3 - y)² + y² = 5 nyní již řešíme jednoduchou rovnici: 9 - 6y + y² + y² = 5 2 y² - 6y + 4 = 0 /:2 y² - 3y + 2 = 0 pomocí Viétových vzorců zjistíme kořeny rovnice: y1 = 1, y2 = 2 dopočítáme neznámé x dosazením: x1 = 3 – 1 = 2 x2 = 3 – 2 = 1 výsledek zapíšeme: [x1; y1] = [2; 1], [x2; y2] = [1; 2], zkoušku provedeme dosazením výsledků do obou rovnic

Soustava lineární a kvadratické rovnice - příklad Použijeme vzorec (a – b)² = a² - 2ab + b² Př: Řešte soustavu rovnic 2x + y = 2 -3x² + y² = -12 z první rovnice si vyjádříme neznámou y: y = 2 – 2x dosadíme za ni do druhé rovnice: -3x² + (2 – 2x)² = -12 nyní již řešíme jednoduchou rovnici: -3x² + 4 – 8x + 4x² = -12 x² - 8x + 16 = 0 diskriminant je roven nule, rovnice má pouze jeden kořen: x = 4 dopočítáme neznámou y dosazením: y = 2 – 2.4 = -6 výsledek zapíšeme: [x; y] = [4; -6] zkoušku provedeme dosazením výsledku do obou rovnic

Soustava lineární a kvadratické rovnice - příklad Použijeme vzorec (a – b)² = a² - 2ab + b² Př: Řešte soustavu rovnic 5x + y = 2 x² + 2y² = -2 z první rovnice si vyjádříme neznámou y: y = 2 – 5x dosadíme za ni do druhé rovnice: x² + 2(2 – 5x)² = -2 nyní již řešíme jednoduchou rovnici: x² + 2(4 – 20x + 25x²) = -2 x² + 8 – 40x + 50x² = -2 51x² - 40x + 10 = 0 vypočteme diskriminant: D = b² - 4ac = (-40)² - 4.51.10 = -440 diskriminant je záporný, soustava rovnic nemá řešení výsledek zapíšeme: [x; y] = Ø

Soustava lineární a kvadratické rovnice – složitější příklad Př: Řešte soustavu rovnic 2x - 5y = 7 x² + y² = 2 z první rovnice si vyjádříme neznámou x: x = (7 + 5y)/2 dosadíme za ni do druhé rovnice: ( )² + y² = 2 nyní již řešíme jednoduchou rovnici: + y² = 2 /.4 49 + 70y + 25y² + 4y² = 8 29y² + 70y + 41 = 0 vypočteme diskriminant: D = b² - 4ac = 70² - 4.29.41 = 144 dopočteme kořeny y1 = -1, y2 = -41/29 dosazením dopočteme x1 = 1, x2 = -1/29 výsledek zapíšeme: [x1; y1] = [1; -1], [x2; y2] = [-1/29; -41/29]

Soustava lineární a kvadratické rovnice – příklady Př: Řešte soustavy rovnic a na závěr doplňte citát (využijte písmen u správných řešení): Leopold Kronecker: „Bůh vytvořil přirozená čísla, ….. ostatní je dílo člověka“. 1) 2x + y = 7 a) V = [x1;y1] = [3;1], [x2;y2] = [ ; ] x² + 2y² = 11 b) J = [x1;y1] = [3;1], [x2;y2] = [ 8 ; 5] 2) x - 4y = 1 a) Š = [x;y] = [-1;-0,5] x² - 12y² = 4y b) E = [x1;y1] = [-1;1], [x2;y2] = [0; 1] 3) 4x - 3y = 1 a) E = [x;y] = Ø x² - y² = 2 b) N = [x1;y1] = [-1;-1], [x2;y2] = [0,68;1,24]

Soustava lineární a kvadratické rovnice – správné řešení Leopold Kronecker: „Bůh vytvořil přirozená čísla, ……… ostatní je dílo člověka“. VŠE

Soustava lineární a kvadratické rovnice – použité zdroje Matematické citáty. [online]. [cit. 2013-05-23]. Dostupné z: elmartin.txt.cz/clanky/50290/matematicke-citaty/