Šplh po laně - prusíkování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Advertisements

8. Signály následků hry – jak se bude pokračovat
Zoner Callisto 4 II. Pracovní prostředí editoru Úpravy objektů Křivky Text Vkládání obrázku Barevná výplň VY_32_INOVACE_60_Zoner_Callisto4_II.
Vypracovala: Mgr. Hana Toflová Dne: ICT2/1/3/16
Práce při zvedání tělesa kladkami
Technika a biomechanika hodu míčkem, „granátem“ a oštěpem
Základní škola a mateřská škola Bzenec Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2: využívání ICT – inovace Vypracoval/a:
ZÁKON VZÁJEMNÉHO PŮSOBENÍ
Luboš Charvát  SPORTOVNÍ LEZENÍ  ALPSKÉ LEZENÍ  BIGWALLOVÉ LEZENÍ  LEZENÍ V LEDU  MIXOVÉ LEZENÍ A DRYTOOLING  VÝŠKOVÉ LEZENÍ.
Potřebné pomůcky Žák si připraví: ostré nůžky na papír
Aplikace teorie grafů Základní pojmy teorie grafů
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Závěs ze špejlí Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.38/
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
U z l o v á n í.
Magnetické pole.
Síla jako FV Skládání sil - opakování (FV) - opakování (síly)
Funkční řešení porcelánových nádob
VY_32_INOVACE_9C4 OPĚRNÁ SOUSTAVA
Tření Třecí síla. (Učebnice strana 91 – 95)
Elektřina v domácnosti
Zákon vzájemného působení dvou těles
Tato prezentace byla vytvořena
JEDNODUCHÉ STROJE.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č.materiáluVY_32_INOVACE_450.
MAGNETICKÉ POLE.
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
Slaňování Použité zdroje: Metodika HO Šakal
Pohyb mechanismu úvod do teorie mechanismů, klasifikace mechanismů
Co je to kladka Kladka je jednoduchý stroj, jehož hlavní částí jsou kolečko a provaz. Kladka se používá především pro zvedání těles a pro změnu směru působení.
Něco o jednoduchých strojích
Jednoduché stroje Kladka, Pevná a volná kladka,
Jistící pomůcky Použité zdroje: Metodika HO Šakal Metodika ClimbOn
Jednoduché stroje Mezi jednoduché stroje patří pět strojů. Kladkostroj, Páka, Nakloněná rovina, Volná kladka a Pevná kladka.
Základy práce s videokamerou
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _626 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
CorelDraw – čárové objekty
Typografická a estetická pravidla úpravy dokumentů
Elektřina a magnety 1. Pokusy s magnetem.
Sedací úvazek Použité zdroje: Použité zdroje: - Metodika HO Šakal -
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
KMITÁNÍ A VLNĚNÍ, AKUSTIKA
Lano Použité zdroje: Použité zdroje: - Metodika HO Šakal Lanex -
KURZ ZÁKLADY PRÁCE S POČÍTAČEM 1 Pohyb kurzoru a označování textu
Styly jištění Použité zdroje: Použité zdroje: - Metodika HO Šakal
BEZPEČNÉ ZACHÁZENÍ S ELEKTRICKÝMI ZAŘÍZENÍMI
Karabiny Použité zdroje: Metodika HO Šakal
Aktivizační hodina TV: horolezectví
Cévní systém lidského těla
Seminární práce z fyziky Práce na jednoduchých strojích-kladka,páka,šroub,nakloněná rovina.
Uzly (smyčky) v horolezectví Použité zdroje: - Metodika HO Šakal - Metodika ClimbOn - - Horolezecká abeceda - TENDON Vypracoval: Tomáš Matějka.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_627_ROUBOVÁNÍ-POSTUP_PRÁCE Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná.
CorelDRAW – vizitka (20). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Název školyStřední škola hotelová Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Bc. Pavel Sedlák Název šablonyVY_32_INOVACE SAZ Název DUMuSAZ U.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
J EDNODUCHÉ STROJE - KLADKA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Interpretace basketbalového učiva pro jednotlivé lekce Druhá lekce – základy součinnosti v útoku a v obraně (90 minut – interpretace učiva, praxe) Tento.
DOMOVNÍ ROZVODY * přípojky nn *
Lezení I Lezení I Lucie Ambrožová.
Ročník:  2. Vzdělávací obor:  Tělesná výchova Tematický okruh:
VY_32_INOVACE_6/05_ČLOVĚK A PŘÍRODA
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
Technologie přípravy pokrmů 1. ročník – hotelnictví 3. téma
Technické prostředky v požární ochraně
Zoner Callisto křivky, nástroje alternativního panelu
Pilování Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Daniel Poslušný. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného.
JEDNODUCHÉ STROJE KLADKA
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Instalační návod SAMSUNG DROP FTTx/úchytka FISH CLAMP
Instalační návod SAMSUNG DROP FTTx/úchytka FISH CLAMP
Transkript prezentace:

Šplh po laně - prusíkování Použité zdroje: Metodika HO Šakal www.lezec.cz www.petzl.com

OBSAH: Co je to prusíkování……………………………..…………..…snímek 3 Jaké uzly k prusíkování?.....................……………..snímek 4 Blokanty……….……………………………………………………….snímek 6 Pružinové blokanty.……………………………………………..snímek 7 Zakládání lana do blokantu.…….…………………….……snímek 8 Svírací blokanty……………………………….……………………snímek 9 Tibloc…………………………..………………………………………..snímek 10 Vlastní prusíkování………………………………………………..snímek 11 Šplhací metody pomocí blokantů………………………….snímek 12 Selbstseilrolle – samolanokladka………………….……..snímek 13

Co je to prusíkování V různých situacích je při horolezectví výhodné či nutné pohybovat se vzhůru přímo po laně. K tomu slouží různé pomůcky. 1) smyčky vázané na lano některým z prusíkovacích uzlů 2) blokanty různých typů Tento šplh se provádí pouze po tzv. fixním laně, což je lano, které je minimálně svůj horní konec pevně ukotveno k jistícímu bodu v terénu. Fixní lano se tedy nijak neposunuje, nedobírá, prostě je pouze natažené v terénu. Jedná se o lezení po laně za pomoci smyček, které se na lano navážou takovým zadrhovacím uzlem, který způsobí zaklesnutí smyčky na laně. Do takových smyček si pak člověk může odsednout, zůstat v nich viset. Střídavým posouváním smyček nahoru po laně, a odsedáváním do nich, se po laně posunuje vzhůru.

Jaké uzly k prusíkování? Prusíkovací uzly dělíme na dvě skupiny: 1) SYMETRICKÉ: drží spolehlivě v obou směrech zatížení – jednoduchý prusík, dvojitý prusík 2) ASYMETRICKÉ: drží jen v jednom směru – Machardův prusík, Prohazkův prusík… K prusíkování se dají použít: 4-6mm rep šňůra, plochá sešitá smyčka. Jednoduchý prusík 4 mm smyčka: funguje 5 mm smyčka: začíná prokluzovat, ale občas ještě zabere 6 mm (a více) smyčka: nefunguje

Dvojitý prusík Machardův prusík 5 mm smyčka: funguje dobře 7 mm (a více) smyčka: nefunguje Machardův prusík Velmi dobrý prusíkovací uzel, je jedním z nejlépe fungujících. Je asymetrický, ale je přijatelně dobrý i pro zatížení v druhém, neoptimálním směru. Drží perfektně i na širokých dutých popruzích (25 mm), a tlustých kulatých smyčkách (9 mm), ale takové smyčky se musí ovinout alespoň čtyřikrát

Blokanty Prohaskův prusík Jedná se o asymetrický uzel, proto optimálně drží v jednom směru! V opačném neoptimálním směru drží špatně, nebo vůbec. Nejčastěji se používá s vloženou karabinou. Blokanty Také se používá název "šplhadla", nebo pro jedno zařízení "šplhadlo". Cizím slovem a ve slangu se obecně jakýkoliv blokant často nazývá jümar (čti "jýmar"; často, ale nesprávně se vyslovuje "džímar") podle úplně prvního blokantu, který se nazýval  “Jümar”. Šplhání s blokantem po laně se pak často nazývá jümarování. Ělíme je na dva druhy: Pružinové – k zadrhnutí blokantu na laně dojde tehdy, je-li palec blokantu tisknut na lano pružinou vloženou mezi tělo a palec blokantu. Svírací – ty se mohou zatížit jen jediným funkčním způsobem, a při jakémkoliv jiném způsobu uchopení a zatížení ztratí zadrhovací schopnost Blokanty můžeme rozdělit také na pravé a levé.

Pružinové blokanty Jsou konstruovány tak, že lezec přímo zatěžuje tělo blokantu. Pokud blokant není lezcem zatížen, drží na laně také. Je to způsobené tím, že mezi palec a tělo blokantu je vloženo pérko, která způsobuje permanentní přitisknutí palce na lano. Při zatížení blokantu lezcem se palec blokantu, jenž je vůči lanu nastaven ve výhodném úhlu, přitiskne na lano.

< Ascension - blokant s rukojetí Pro pravou ruku Zakládání lana do blokantu                                                                      < Ascension - blokant s rukojetí Pro pravou ruku Croll - hrudní blokant>

Svírací blokanty Shunt Většinou jsou konstruovány tak, že lezec přímo zatěžuje palec blokantu. Pokud blokant není lezcem zatížen, volně sklouzává dolů. Ovšem je-li blokant zatížen, svírá palec lano velmi silně. To se hodí, když je lano zanesené bahnem nebo ledem. U většiny typů svíracích blokantů je nutná jeho demontáž, aby bylo možné do blokantu vložit lano. To je potom ale zcela uzavřeno v blokantu, a není možné jeho vysmeknutí ven. Svírací blokanty jsou dobré pro sólové lezení podél fixního lana. Při takovémto lezení blokant za sebou lezec táhne na smyčce nebo karabině a jakmile spadne, svou rychlostí blokant “předběhne” v letu dolů, a hned na to přes smyčku (nebo karabinu) zatíží i palec blokantu, a tak dojde k zadrhnutí a zastavení pádu. Shunt

Tibloc Konstrukčně nejjednodušší blokant. Vhodné jako záložní blokant. Je tvořeno jediným kusem kovu. Úlohu palce blokantu hraje karabina, která se do blokantu vkládá, a kterou se i k blokantu připíná lezec a jedině za tuto karabinu je možno se chytat a přitahovat. Funguje na lanech o průměru 9 - 11 mm, vcelku zabírá i na 8 mm laně, ale výrobce to už nedoporučuje.

<Prusík pro centrální> oko v sedáku <Prusík pro nohu> Vlastní prusíkování <Prusík pro centrální> oko v sedáku <Prusík pro nohu>

Některé šplhací metody pomocí blokantů Metoda Jumar (ruka - noha, ruka - noha) Metoda Sedačka “ruka - noha, ruka - sedačka”

Selbstseilrolle - samolanokladka Technika, kterou používáme pro rychlý sestup k postiženému a opětovný výstup bez zakládání dalších jistících pomůcek. Postup: „Selbstseilrolle:“ 1) navážeme se na konec lana a pramen lana propneme karabinou s pojistkou zámku umístěnou ve stanovišti 2) na pramen lana za závěsem umístíme dvojitý (případně trojitý) prusik a vyvážeme jeho konce uzlem do úvazku 3) posunováním prusiku dolů se současným povolováním lana se spouštíme, posunováním nahoru za současného přítahu lana vytahujeme