VKIS z pohledu veřejných knihoven Adéla Dilhofová, MZK v Brně FF MU, KISK 28. 11. 2014.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Setkání knihovnic/knihovníků a starostek/starostů okresu Vsetín MVK Vsetín.
Advertisements

Deník veřejné knihovny na rok 2013/2014 Setkání knihovníků okresu Liberec dne
Deník veřejné knihovny na rok 2009 Změny v evidenci činnosti knihoven.
Nový způsob financování RF od roku 2004 Vít Richter Národní knihovna ČR tel , mobil Praha
MEZIKNIHOVNÍ VÝPŮJČNÍ SLUŽBA V OKRESE ŽĎÁR NAD SÁZAVOU Mgr. Libuše Foberová Pardubice 15. – 16. dubna 2003 KNIHOVNA MATĚJE JOSEFA SYCHRY VE ŽĎÁŘE NAD SÁZAVOU.
Regionální funkce knihoven, Pardubice, Meziknihovní služby: platforma pro spolupráci knihoven Jindřiška Pospíšilová Národní knihovna ČR.
Tvorba výměnných fondů, jejich cirkulace a distribuce Definice závazného standardu výkonového ukazatele pro práci s výměnnými fondy Struktura výkonového.
Regionální funkce a meziknihovní služby Jindřiška Pospíšilová a Hanuš Hemola Národní knihovna ČR.
Seminář knihoven okresu Vsetín MVK Vsetín, Trendy rozvoje knihoven ve Zlínském kraji se zaměřením na malé knihovny.
Knihovna v obci - proč? aneb Víme, co máme? Kardašova Řečice říjen 2005 Zlata Houšková.
Jak změnit obecní knihovnu v informační centrum obce Metodický návod výstup z projektu Knihovna – informační centrum obce.
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – Ústav informačních studií a knihovnictví FF UK Vít Richter Národní knihovna ČR.
Veřejné knihovny v regionu Blansko a Boskovice – proměny a srovnání Setkání starostů a knihovníků okresu Blansko
OD FAKULTNÍCH KNIHOVEN KE KNIHOVNĚ CENTRÁLNÍ Dana Lošťáková Knihovna UP Olomouc.
Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici Fakulta prírodných vied Katedra environmentálneho manažérstva Klub ekologické výchovy, o.s. Praha Podmínky a.
Informatizace veřejných knihoven Internet a veřejné knihovny jako informační centra měst a obcí PhDr. Ivana Štrossová Okresní knihovna Havlíčkův Brod.
Co to je, když se řekne „komunitní role“ aneb Knihovna v malé obci Tábor, červen 2009 Zlata Houšková.
Možnosti celoživotního vzdělávání pro knihovníky
Statistika RF, výroční zpráva, kontrola plnění RF Vít RICHTER Národní knihovna ČR 23. dubna 2002 Brno.
IVIG Praha, Odborná pomoc veřejných knihoven informačním a studijním centrům škol.
Metody zpracování informací - 2 Základní vymezení témat přednášek: Informační služby Informační střediska Knihovny Uživatelé a čtenáři Informace.
Nepřizpůsobiví uživatelé knihoven. Seminář pro pracovníky služeb knihoven. Středočeská vědecká knihovna v Kladně Metodické vyjádření Ministerstva.
Meziknihovní služby Ludmila Kohoutová Národní knihovna ČR Komise pro služby, Brno
Standard veřejných knihovnických a informačních služeb Vít Richter Národní knihovna ČR Brno 23. dubna 2002.
Jindřichův Hradec, Školní a veřejné knihovny – spolupráce v regionu Konkurence? Ne! Spolupráce …
REGIONÁLNÍ FUNKCE KNIHOVEN Pomoc nebo omezení ? Definice RF knihovny Funkce, v jejichž rámci krajská knihovna a další pověřené knihovny, poskytují základním.
Výsledky činnosti neprofesionálních knihoven okresu Brno-venkov 2009 Modřice M. Kubíková.
KISK MU Metody knihovnické práce 1. Vývoj knihovnictví po roce Knihovnická legislativa, normy, standardy 3. Organizace knihovnictví,
Knihovny okresu Vsetín Ing. Věra Pelcová v roce 2013.
Regionální funkce knihoven ve Zlínském kraji Setkání starostů a knihovníků Zlín – PhDr. Zdeňka Friedlová Krajská knihovna Františka Bartoše.
21 dobrých důvodů pro dobré knihovny – Příspěvek Goethe-Institutu k odbornému dialogu a k výměně mezi knihovníky ve Střední a Východní Evropě a v Pobaltí.
Standard veřejných knihovnických a informačních služeb Příprava novely knihovního zákona Vít Richter Národní knihovna ČR tel
I sss I nternet, elektronické informační zdroje a s lužby pro o s oby se s pecifickými potřebami v knihovnách Zlata Houšková, Jana Vejsadová Internet ve.
Internetizace knihoven Vít Richter Národní knihovna ČR
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
1 Regionální funkce v roce 2005 „ Několik“ údajů z výroční zprávy Praha, 1. června řádné zasedání sekce SDRUK pro RF.
Koncepce internetizace knihoven Vít Richter Národní knihovna ČR ISSS 2004.
Současný stav regionálních funkcí v ČR Knihovnická dílna 2006 Praha, 7. dubna 2006.
Bc. Helena Selucká, Bc. Zdena Rousková SKIP Sekce služeb osobám se specifickými potřebami
1 Regionální funkce v roce 2004 Výchozí stav pro krajské spravování RF Pardubice, 1. listopadu 2005 Celostátní seminář.
Co by měla splňovat pověřená knihovna (Atest) Pardubice Zlata Houšková.
Marketingová strategie veřejné a univerzitní knihovny
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Číslo projektu: CZ / /0316 Název projektu: Poradenské a informační centrum pro malé a střední podniky Žadatel: Vzdělávací institut Partner:Hospodářská.
Centrum pro rodinu a sociální péči, Brno
Metody knihovnické práce (VIKBA04)
Návrh Projektu „Čteme prarodičům“
Co by měla splňovat pověřená knihovna Brno
Přístup k veřejnému internetu v knihovnách obcí a měst Vít Richter Knihovnický institut Národní knihovna ČR Tel ISSS 2007.
9. Knihovna jako centrum komunitních aktivit a kreativity 14. Knihovna jako garant přístupu k internetu 15. Regionální funkce 16. Aktualizovat a zavést.
POČET OBSLUHOVANÝCH KNIHOVEN POČET METODIKŮ 25,78 (PK: 23,18) 25,46 (PK: 22,06) 24,53 (PK 21,53) Počet metodických návštěv 936 (1,35;
MU Brno, Legislativa Zákony, normy, doporučení, standardy Mgr. Jana Nejezchlebová.
Služby knihoven knihovnám v roce Regionální služby  Knihovna BBB v Uh. Hradišti je pověřenou knihovnou z hlediska RF  Knihovna BBB zajišťuje výkon.
Koncepce rozvoje regionálních funkcí v Jihomoravském kraji v letech Porada ředitelů pověřených knihoven JMK, Mgr. Adéla Dilhofová.
Regionální funkce v Jihomoravském kraji 2005 – 2015 Porada ředitelů pověřených knihoven Jihomoravského kraje Knihovna Jiřího Mahena v Brně
Výkon regionálních funkcí v Jihomoravském kraji v roce 2014 v celostátním srovnání Porada ředitelů pověřených knihoven Jihomoravského kraje Městská knihovna.
Zajištění regionálních funkcí knihoven v roce 2013 PhDr. Vít Richter Národní knihovna ČR Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR Tel. 603–223–627,
Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta 2011 – Co venkovské knihovny umějí a mohou VIII Vít Richter Národní knihovna ČR.
125 let od první zmínky knihovny 95 let od založení knihovny v Loučce.
Pět let RF v číslech úspěchy, rozpaky, hledání
Knihovna Kroměřížska Odborný seminář
Výroční zpráva o plnění regionálních funkcí krajských knihoven na území ČR za rok 2015 Vícezdrojové financování – možný trend regionálních funkcí… PORADA.
Zákony, normy, doporučení, standardy Mgr. Jana Nejezchlebová
Mgr. Anna Vitásková Vědecká knihovna v Olomouci
Knihovnická procházka Prahou Petra Ambrušová a Ivana Šnoblová K1
Michal Šperling - EUREDIS
PORADA RF Holasovice
Práce s uživateli ve veřejných knihovnách a ReGIONÁLNÍ FUNKCE KNIHOVEN
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
Školní knihovny součástí krajského systému knihoven (?)
Transkript prezentace:

VKIS z pohledu veřejných knihoven Adéla Dilhofová, MZK v Brně FF MU, KISK

Definice VKIS Veřejné knihovnické a informační služby  jsou souhrnným názvem pro služby poskytované veřejnými knihovnami a jsou definovány v Knihovním zákoně č. 257 z roku Ten však nestanovuje žádné kvantitativní ani kvalitativní parametry těchto služeb, pouze rozděluje služby knihoven na povinně a nepovinně poskytované.

Metodický pokyn MK ČR  Ze široké škály knihovnických služeb a činností bylo nakonec vybráno pět oblastí pro standardizaci:  počet hodin pro veřejnost, počet studijních míst, počet počítačů připojených k internetu pro veřejnost, počet přírůstků knihovního fondu (KF) za rok, náklady na nákup KF na jednoho obyvatele obce/města.  Počátkem roku 2005 vydalo Ministerstvo kultury metodický pokyn, ve kterém bylo těchto pět standardů přesně vymezeno

Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta  Velmi důležitá platforma pro poskytování všech služeb knihoven knihovny/Koncepce_rozvoje_knihoven_ pdf  Využívání IKT tak, aby každý měl k dispozici přístup ke všem zdrojům, informacím a službám, které systém knihoven u nás nabízí.

Vize - klient říká:  „V krásné, přívětivé a pohodlné knihovně rychle obsloužen kvalifikovaným, očividně spokojeným a motivovaným personálem nebo z pohodlí domova bez ohledu na národnost či handicap, v kteroukoliv denní či noční dobu získá bezplatně požadovanou kvalitní službu.“

Realita:  Každé město a většina obcí zřizují a provozují knihovnu, která občanům poskytuje KIS  Celkem knihoven, z toho knihoven v malých obcích  Označení profesionalizované x neprofesionalizované knihovny (ty, jejímž knihovníkem je dobrovolník, jejichž provozní - otevírací doba je pod 15 hod. týdně).

Co a jak knihovny poskytují?  Nejen výpůjční služby, ale on-line služby, 24 hod. denně, 7 dnů týdně, podpora komunitního života v místě, celoživotní vzdělávání občanů, naplňují relaxační funkce  Jak dosáhnout toho, aby tolik knihoven poskytovalo široké spektrum služeb ve vysoké kvalitě?

Program Regionální funkce knihoven  Program funguje již 11 let (od r. 2002)  Vychází z faktu, že žádná knihovna nemůže fungovat osamoceně, jestliže chce nabídnout moderní, atraktivní, úplné a rychlé služby dostupné všem  Služby poskytované izolovaně by byly neúnosně nákladné  Je založen na principu vzájemné spolupráce a pomoci velkých knihoven knihovnám menším a malým

Služby VKIS poskytované veřejnými knihovnami  Informační služby  Výpůjční služby  Reprografické služby  Bibliografické služby  Rešeršní služby  Ediční služby  Výstavy  Autorská čtení, besedy, exkurze, U3V

Informační služby  Cíl: uživatel, jeho potřeby a jejich uspokojování  Funkce a úkoly: zpřístupňování pramenů a informací, zajišťovat pohotové, adresní, diferencované služby, vzbuzovat zájem uživatelů, propagace služeb, trvalé zkoumání uživatelů  Velký rozsah a druhy služeb

Metody zjišťování informačních potřeb uživatelů  Dotazník  Anketa  Rozhovory  Pozorování Informační potřeby uživatelů je nutné trvale zkoumat! Ve veřejných knihovnách se doporučuje provádět průzkumy v rozmezí každých 2 až maxim. 5 let.

Výpůjční služby  Stále jsou to ZÁKLADNÍ služby informačních institucí  Nejstarší a nejrozšířenější typ služeb  Spočívají v uspokojování čtenářských a inf.potřeb uživatelů zprostředkováním dokumentů z vlastního fondu nebo z jiných fondů knihoven (MVS, MMVS)  Absenční a prezenční

Meziknihovní výpůjční služby  Každá knihovna má ze zákona povinnost poskytovat MVS (MS)  Vybrané knihovny v ČR musí poskytnout mezinárodní meziknihovní službu (MMVS)  Služba může být zpoplatněna  Lze objednat: výpůjčku dokumentu, kopii článku, zdigitalizovanou verzi dokumentu, (e-OD, projekt Kramerius…)

Knihovní a výpůjční řád  Podmínky, pravidla (způsob) a případné finanční poplatky všech služeb musí být stanoveny v Knihovním (výpůjčním) řádu knihovny.  Každá knihovna musí mít svůj řád, vystavený na viditelném místě v prostorách knihovny, ideálně také na svých webových stránkách.

 Je v něm vymezen vztah vypůjčovatele a půjčujícího (=čtenáře a knihovníka), vymezuje práva knihovny a čtenářů.  Je to nejvýznamnější interní dokument každé knihovny.  Vzorový knihovní řád najdete na webových stránkách Národní knihovny ČR: _Leg/01_LegPod/01_index.htm

Program Regionální funkce knihoven  Program funguje již 12 let (od r. 2002)  Vychází z faktu, že žádná knihovna nemůže fungovat osamoceně, jestliže chce nabídnout moderní, atraktivní, úplné a rychlé služby dostupné všem  Služby poskytované izolovaně by byly neúnosně nákladné  Je založen na principu vzájemné spolupráce a pomoci velkých knihoven knihovnám menším a malým

Regionální funkce  Jsou souhrnem činností, v jejichž rámci krajská knihovna a další jí pověřené instituce poskytují těm základním v kraji:  poradenské, vzdělávací a koordinační služby  Budují výměnné fondy  Zapůjčují výměnné soubory knihovních dokumentů a další činnosti…

Cíle regionálních funkcí  Zajištění dostupnosti VKIS ve všech místech ČR  Vyrovnání rozdílů v úrovni poskytování VKIS  Zajištění kvality a kontinuity VKIS v návaznosti na informační potřeby uživatelů  Odstranění nežádoucích rozdílů v úrovni poskytování VKIS mezi jednotlivými regiony a kraji

 Účelná dělba práce a koordinace odborných činností v kraji  Efektivní využití veřejných finančních prostředků  Garance průběžné aktualizace knihovního fondu knihoven provozovaných obcemi  Udržení nezbytného odborného standardu služeb v knihovnách regionu  Garance celoživotního vzdělávání knihovníků

Výhody RF pro knihovny  Možnost využívání:  Poradenských služeb – konzultace problémů, záměrů a rozhodnutí spojených se službami v obci  Návštěvy knihovníka –metodika (2xročně) - Při nich možnost setkání s představiteli obce, projednávání např. nového umístění, vybavení knihovny apod.

 Tzv. „Elektronická metodika“ - každá pověřená knihovna má na své webovské stránce sekci, kde si může knihovník zjistit věci přímo (viz Adresář metodických odd.krajských knihoven…) =10_RegFceRozc.htm&

 Pravidelná rozvážka knih do obsluhovaných knihoven – tzv. výměnné soubory  Trendem je, aby obce více financovaly vlastní knihovní fond (30% VS, 70% obec)  Vzdělávací akce - školení, kurzy, workshopy Např. akce MZK: knihovny/vzdelavani-knihovniku/archiv_akcihttp:// knihovny/vzdelavani-knihovniku/archiv_akci

 Pomoc při revizi a aktualizaci knihovních fondů obsluhovaných knihoven  Pravidelné informace o grantových programech, pomoc při sestavování obcí podávaných projektů.  Pomoc při vyplňování ročních statistických výkazů  Metodický pokyn MK ČR k zajištění regionálních funkcí zde: goo.gl/TC1aUgoo.gl/TC1aU

Statistika služeb  V r do systému zapojeno cca knihoven, 85 pověřených knihoven a 14 krajských knihoven

Propagace služeb Co a jak v knihovnách propagovat?  Činnost a služby knihovny a možnosti jejich využití  Fondy knihovny a poznatky v nich uložené

Jak propagovat služby? Obecně:  Aktivně  Konkrétně  Pohotově  Aktuálně  Soustavně  přiměřeně, stručně a srozumitelně

Propagační prostředky  Tištěné a rozmnožované : průvodce po službách a fondech, informační letáky, seznamy přírůstků, plakáty, vývěsky, pozvánky, novoročenky, kalendáře, záložky…

Prostředky tiskové : inzeráty, články, vlastní časopisy… Prostředky zvukové : v místním rozhlase Prostředky obrazové : fotografie Prostředky audiovizuální : místní kabelová televize Prostředky prostorové : vnější označení budovy, orientační systémy v knihovnách

Metoda kolektivní propagace  Exkurze, besedy, přednášky, semináře, autorská čtení, výstavy, informační gramotnost (IG), kurzy počítačové gramotnosti v obci, Univerzita třetího věku, akce podporující komunitu v obci (např. workshopy vaření, paličkování, včelaři apod.), akce s dětmi (Noc s Andersenem, Pasování prvňáčků, …)

Použité a doporučené zdroje Koncepce rozvoje knihoven ČR na léta včetně internetizace knihoven. Praha: Ministerstvo kultury, [online]. [cit ]. Dostupný z: >. Metodický pokyn Ministerstva kultury k zajištění výkonu regionálních funkcí knihoven a jejich koordinaci na území České republiky. Praha: Ministerstvo kultury, Dostupný z: od/MetodVKIS.htm

 Metodický pokyn Ministerstva kultury ČR k vymezení standardu veřejných knihovnických a informačních služeb poskytovaných knihovnami zřizovanými a provozovanými obcemi a kraji na území ČR. Praha. MK ČR Dostupné na gPod/MetodVKIS.htm gPod/MetodVKIS.htm  Standard pro dobrou knihovnu: metodický pokyn Ministerstva kultury k vymezení standardu veřejných knihovnických a informačních služeb poskytovaných knihovnami zřizovanými a/nebo provozovanými obcemi a kraji na území České republiky. 1. vyd. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2012, 11 s. ISBN

Pillerová, Vladana. Standardy veřejných knihovnických a informačních služeb (VKIS): nástroj pro jejich vyhodnocování. Knihovna plus [online]. 2007, č. 1-2 [cit ]. Dostupný z WWW:. ISSN NK. Informace pro knihovny. Zákon ze dne 29. června 2001 o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon) [ online ] [ cit ]. Dostupné z www: gPod/01_index.htm

 NK. Regionální funkce knihoven [ online ] [ cit ]. Dostupné z www: Rozc.htm& Rozc.htm&  Služby knihoven knihovnám: krajské programy regionálních funkcí na podporu knihoven. 1. vyd. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2014, 14 s. ISBN

 Černá, Milena; Stocklová, Anna. Služby knihoven a informačních středisek. Praha: Univerzita Karlova, s. ISBN  Gill, Phill a kol. Služby veřejných knihoven. Směrnice IFLA/UNESCO pro rozvoj. Přel. Anna Malá. Praha: SKIP ČR, Aktuality SKIP. SV. 20, 2002, 127 s. ISBN

 DILHOFOVÁ, Adéla, Monika KRATOCHVÍLOVÁ a Jan LIDMILA. Příručka pro knihovníky veřejných knihoven. Vyd. 1. Brno: Moravská zemská knihovna v Brně, 2013, 59 s. ISBN  Také na: knihovniku/prirucka-pro-knihovniky knihovniku/prirucka-pro-knihovniky

 Děkuji Vám za pozornost Adéla Dilhofová Moravská zemská knihovna v Brně Úsek vzdělávání a krajské metodiky