Jan Amos Komenský 1592−1670 Život Uherský Brod, Nivnice, Komňa místo narození není přesně známé, uvádí se Uherský Brod, Nivnice, Komňa po smrti rodičů ho vychovávala teta ve Strážnici začal studovat ve Strážnici, pokračoval v Přerově vysokou školu studoval v Hebronu, poté v Heildelbergu byl vysvěcen na kazatele působil jako učitel v Přerově, poté ve Fulneku Obrázek 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Magdalena Kolková. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
r. 1628 odešel do exilu do polského Lešna po porážce stavovského povstání se ukrýval na různých místech Čech a Moravy r. 1628 odešel do exilu do polského Lešna v Lešně byl zvolen biskupem Jednoty bratrské r. 1642 odešel do Švédska zakládal vzorové školy v Uhrách, Švédsku byl pozván do Anglie konec života strávil v Amsterodamu je pochován v Naardenu možné rodiště Komenského v Uherském Brodě Obrázek 2
Dílo Cíle výchovy podle J. A. Komenského: poznat sebe a svět – vzdělání ve vědách, uměních a řemeslech ovládnout sebe – výchova mravní povznést se k Bohu – výchova náboženská Pedagogické zásady J. A. Komenského: názornost – přímá zkušenost systematičnost a soustavnost – návaznost učení, mezipředmětové vztahy aktivnost – žáci mají své poznatky získávat vlastní zkušeností, využívat je v praxi trvalost – učivo soustavně opakovat přiměřenost – vycházet z věkových a individuálních schopností dětí Obrázek 3
vědecké knihy psal latinsky, německy Didactica magna – Velká didaktika – spis o vyučovacích metodách Informatorium školy mateřské – výchova dítěte v rodině Orbis pictus (Svět v obrazech) – učebnice jazyků Brána jazyků otevřená Cesta světla Labyrint světa a ráj srdce Kšaft umírající matky Jednoty bratrské Obrázek 4 Obrázek 5 Obrázek 6
Citáty J. A. Komenského Cílem vzdělání a moudrosti je, aby člověk viděl před sebou jasnou cestu života, po ní opatrně vykračoval, pamatoval na minulost, znal přítomnost a předvídal budoucnost. S pomocí knih se mnozí stávají učenými i mimo školy. Bez knih nebývá učený nikdo ani ve škole. Není dobré zoufat si nad pokrokem. Nemilovat knihy znamená nemilovat moudrost. Nemilovat moudrost však znamená stávat se hlupákem Jediným učitelem hodným toho jména jest ten, který vzbuzuje ducha svobodného přemýšlení a vyvinuje cit osobní odpovědnosti.
Zdroje: Uveřejněné odkazy [cit. 2010-11-05]. Dostupné pod licencí Public domain na WWW: Obrázek 1 <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Johan_amos_comenius_1592-1671.jpg> Obrázek 4 <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Opera_didactica.jpg> Obrázek 5 <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Labyrint_sv%C4%9Bta.jpg> Obrázek 6 <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Orbis_pictus_1685_flores.JPG> Uveřejněné odkazy [cit. 2010-11-05]. Dostupné pod licencí Creative Commons na WWW: Obrázek 2 <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:BirthplaceOfJAKUherskyBrod.JPG> Obrázek 3 <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Relief_Komensky.jpg>