Fotografie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
Advertisements

První představitelé impresionismu
M Ě S T O J A K O M Í S T O P R O Č L O V Ě K A TRIALOG – brněnský institut rozvoje občanské společnosti Unie výtvarných umělců Olomoucka Kulturní sdružení.
- jako propagační prostředek
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace.
Optické přístroje Miroslav Andrle Petr Neugebauer.
Kubismus I. Polovina 20. století.
Optické přístroje (Fotoaparát – Mikroskop – Lupa)
5. Nástin historického vývoje RD
Abstraktní expresionismus
Romantismus.
Moderní umění začíná postimpresionismem.
VY_52_INOVACE_DEK_34 Impresionismus
Realismus Umění 19. století.
Moderní umělecké směry KUBISMUS
Dovolte mi nás představit.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Umělecké směry 19. století
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Téma 4: Teorie foto-grafického obrazu
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
IMPRESIONISMUS.
Umělecké směry 20. století
Jan Vermeer van Delft MgA. Lukáš Psík
RENESANCE - pokračování
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Soňa Patočková Název šablonyIII/2.
Zátiší odráží lidské bytí, vztah člověka k vnějšímu světu, zrcadlí se v něm výběrem věcí a způsobem jejich podání.
PORTRÉT PRŮŘEZOVÉ TÉMA.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Vypracovala: Luisa Strešková
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Teorie fotografického obrazu Mark Klett, Byron kontrolující pozici měsíce na svém laptopu, 1997, fotografie.
UM_NM_I_PS12. Jak zkoumat „komputerizaci kultury jako celek“? Genealogie nových médií „Nástup tištěných publikací ovlivnil jen jednu oblast kulturní komunikace.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla Číslo DUM: III/2/VT/2/3/41 Vzdělávací předmět: Pracovní výchova, Informatika Tematická.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_20_ Fotografický přístroj a filmová kamera.
pokusně určí rozdíl mezi dutým a vypuklým zrcadlem dokáže uvést příklad jejich využití v praxi Zrcadla Zpracovala: ing. Alena Pawerová.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 9. ročník III
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_06 TÉMA: VYNÁLEZY.
Tajemství fotografování Cvičná prezentace. Fotografické přístroje Různé typy fotografických přístrojů jsou vybaveny různými druhy hledáčků Mezi další.
Impresionismus Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_04 TÉMA: VYNÁLEZY.
HLAVNÍ DRUHY MALÍŘSTVÍ  převzala renesance od gotiky  Malbu: nástěnnou, deskovou, knižní nebo malbu na skle  kromě dřevěných desek se však v renesanci.
Téma 5: Teorie foto-grafického obrazu
UM_NM_I_PS15.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Vlastnosti světla
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_05_RENESANCE Název materiálu:
Déjà - vu Tematická oblast
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Moderní výuka.
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Lucie Ivachňuková Lucie Houdková
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Teorie fotografického obrazu
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Fotografie.
Od malířství až k digitálnímu fotoaparátu
Renesance a humanismus
Jazyk filmu jako jazyk nových médií
Výtvarné umění starověkého Egypta
Transkript prezentace:

Fotografie

Zdroje Liz Wells (ed.), Photography: A Critical Introduction, London, New York 2001, 2002. Susan Sontagová, O fotografii. Brno – Litomyšl 2002. Jaroslav Anděl, Příběh moderního média. Česká foto-grafie 1840–1950. Praha 2004. Karel Císař (ed.), Co je fotografie? Praha 2004. Roland Barthes, Světlá komora: poznámka k fotografii. Edited by Miroslav Petříček. Vyd. 2., upr. Praha 2005. Marta Filipová – Matthew Rampley (eds.), Možnosti vizuálních studií. Obrazy-texty-interpretace. Brno 2007. Za velkou část textových podkladů pro tuto prezentaci patří dík Mgr. Jiřímu Pátkovi z Moravské galerie v Brně.

Co je fotografie? z řec. fós, fótos = světlo, grafein = rýt, psát tužka přírody zrcadlo s pamětí stopa reality věčná konzerva právě přítomného času sdělení bez kódu Tradiční teoretické uvažování o fotografii: je otis-kem skutečnosti, ale zároveň je schopna umělec-kého výrazu. Nové přístupy: W. Benjamin, R. Barthes, S. Sontagová aj.

Camera obscura Černý box s malým otvorem v jedné stěně. Otvorem se na vnitřní stranu promítá vnější obraz. Camera obscura sloužila orientálním učencům už asi v 11. století jako pomůcka pro pozorování jevů na obloze. Rovněž byla pomůckou pro zábavu a obveselení. Seriózně ji používali ke svým zkoumá-ním Roger Bacon, Leonardo da Vinci ad. V okamžiku objevu lineární perspektivy byla využívána jako pomůcka pro malíře, sloužící k co nejdokonalejšímu zobrazení předlohy. Tradičně bývá spojována s vynálezem fotografie, a to i přesto, že nikdy nevyužívala ani chemismu, ani neposkyto-vala přesné mechanické zachycení promítaného.

Exkurz: Využití projekčních optických pomůcek v malířství? David Hockney, The Secret Knowledge. Rediscovering the Lost Techniques of the Old Masters (2001), česky Tajemství starých mistrů (2003) Autor se snaží doložit, že realistické efekty, jichž začali vy-užívat nizozemští mistři 15. století a které v další tradici ev-ropského malířství hrály důležitou roli, byly vytvářeny za po-moci optických pomůcek umožňujících projekci zobrazeného. Kritika jeho tezí jako nedostatečně doložených, např. Suzan Sontag psala o „warholizaci malířství“. Lorenzo Lotto, Manžel a manželka, 1523, detail obrazu Hockney a fyzik Falco dokazují, že vyso-ká míra realismu musela být dosažena za pomoci optických pomůcek. http://www.optics.arizona.edu/SSD/art-optics/scientific.html

Počátky fotografie Daguerrotyp, 1839 Calotyp, 1841 Louis Daguerre Hippolyte Bayard Nicephore Niepce Fox Talbot Daguerre, Zátiší v ateliéru, 1837 Bayard, Autoportrét jako utopený muž, 1840

Rozdíl mezi daguerrotypem a calotypem Daguerrotyp je fotografický obraz na měděné postříbřené destičce. Jako takový je unikát. Technika daguerrotypu nefunguje jako multiplikační. R. 1839 ji vynalezl Louis Jacques Mandé Daguerre. Calotyp vynalezl r. 1841 William Henry Fox Talbot. Pracuje na principu negativ-pozitiv a je tedy teoreticky schopen poskytnout neomezené množství kopií. Daguerrovým předchůdcem byl Joseph Nicéphor Niépce, francouzský badatel v oblasti fotografie, který dělal první pokusy s kovovou desku zcitlivělou asfaltem. Od něj pochází první známý fotografický obraz z r. 1826. Později na základě smlouvy sdělil Mandé Daguerrovi své poznatky a on částečně na jejich základě vynalezl daguerrotyp. V té době byl už Niépce po smrti.

První známá fotografie: J. N. Niépce, 1826

Polotónová reprodukce a rotační hlubotisk R. 1890 patentoval Karel Klíč rotační hlubotisk, který umožnil polotónovou reprodukci, a tím i využití fotografie v tištěných médiích. Od tohoto momentu se fotografie jako „objektivní obraz“ stává vlivným nástrojem formování společenského vědomí. Do této doby sice sloužila jako novinová ilustrace, ale zprostředkovaně, prací zručného rytce byla přenesena na matrici ze zimo-strázového dřeva.

Zlatý věk fotožurnalismu 30. -60. léta 20. stol Zlatý věk fotožurnalismu 30.-60. léta 20. stol. Vu, Illustration, Life … Mladý svět

Týdeník Life ve 40.-60. letech Gordon Parks: „Fotoaparát je mou zbraní proti věcem, které kdekoli ve vesmíru nemám rád, a nástrojem, jak ukážu krásné věci kdekoli ve vesmíru.“

Rozšíření fotografie mezi amatéry Podnikatel Georg Eastman nabídl veřejnosti v r. 1888 malý, levný a snadno ovladatelný fotoaparát (Kodak No 1), který opatřil dokonalým postprodukčním servisem. Jeho heslo: „Vy zmáčknete knoflík, my uděláme zbytek.“ Zákazník vyfotografoval daný počet snímků, který byl k dispozici v aparátu, odeslal aparát do laboratoře, kde mu vyvolali snímky a zaslali mu je zpět spolu s aparátem a nově nabitým filmem. Tak vstoupilo fotografování do nejširších vrstev obyvatelstva. Susan Sontagová, O fotografii, 1973 (české vydání 2002): „Od nedávna má fotografie tak široké uplatnění, že ji většina lidí neprovozuje jako umění. Je hlavně společen-ským ritem, obranou před úzkostí a prostředkem moci.“

Hnutí umělecké fotografie Piktorialismus V Evropě se ve 2. polovině 19. století formuje tzv. hnutí umělec-ké fotografie (Kunstphotographie). Má vpodstatě spolkový cha-rakter vtělený do Camera klubů (stanovy, schůze, výlety, výsta-vy). Hnutí nalezlo odezvu v bohatší části společnosti (lékaři, bankéři, továrníci, důstojníci atd.), jeho ambicí bylo postavit foto-grafii jako mechanické zobrazení na roveň tradičnímu výtvarné-mu umění. Jeho propagátorem a teoretikem byl Alfred Lichtwark, ředitel hamburské Kunsthalle. Už v 90. letech mělo hnutí slušnou základnu v mnoha evropských městech (Vídeň, Berlín atd.). Piktorialismus, jehož počátky spadají do doby kolem 1860, půso-bil především v době secese. Vyjadřuje touhu přiblížit fotografii malířství. Dělo se tak nejen prostřednictvím zobrazovacích schémat, která čerpají z tradičních žánrů: krajina, zátiší atd., ale i vizuální podobou fotografického printu. Ten byl pomocí tzv. tvárných technik (bromolejotisk, olejotisk, pigment, gumotisk) stylizován do grafické podoby. Šlo o to zakrýt veristickou podobu fotografie. Obsahově mnohdy těžil ze secesní symboliky.

Fotografie soutěží s malířstvím: Adam Salomon, Portrét Jeana Jacquese Ampéra cca 1860

Piktorialistická fotografie Henry Peach Robinson Fading away, 1858

František Drtikol Salome 1913 bromolejotisk

Nová fotografie Modernistická vize fotografie, která vidí ve fotografii současné médium, držící krok s moderní dobou. Nová fotografie v podstatě vylučuje ideály umělecké fotografie, hlavně striktně odmítá metodu ušlechtilých fotografických tisků, stylizujících fotografii do postavení, které jí není vlastní. Fotografie nemusí napodobovat malířství, protože má vlastní specifika a z nich vycházející poslání. Aktuální se stávají takové druhy fotografie jako vědecká fotografie, mikro a makrofotografie, rentgenogram, fotogram atd. Silným impulsem pro novou fotografii v Evropě byla výsta-va Film und Foto ve Stuttgartu, 1929. Ta inspirovala i domá-cí fotografii a v Praze byly realizovány dvě výstavy nové fotografie v l. 1930 a 1931, na nichž se sešla celá domácí fotografická avantgarda. Klíčové postavy české avantgardy přelomu 20. a 30. let: Alexandr Hackenschmied, Jaromír Funke, Josef Sudek, Jaroslav Rössler a další. Domácí moder-ní fotografie vyšla z amatérských fotografických klubů.

Jaromír Funke Fotoportrét, cca 1930 Kompozice, 1927