Fyzika mezi maturitou a státnicí (-emi). Úroveň znalostí fyziky a matematiky v čase maturita SZZ-BcSZZ-Mgr SDZ doba studia 1 2 všeobecné znalosti: - obecná.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
7. ročník Tření, třecí síla Tření, třecí síla.
Advertisements

Podpora výuky matematiky prostřednictvím programu Maple
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU INERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY (IVS)
Neurčitý integrál. Příklad.
Keplerovy zákony.
GRAVITACE Podmínky používání prezentace © RNDr. Jiří Kocourek 2013
Vypracoval: Petr Hladík IV. C, říjen 2007
M e c h a n i k a Václav Havel, katedra obecné fyziky ZČU v plzni.
Úvod do Teorie množin.
T.A. Edison Tajemství úspěchu v životě není v tom, že děláme, co se nám líbí, ale, že nacházíme zalíbení v tom, co děláme.
Státní maturita otázky a odpovědi.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název:Výrok a jeho negace Autor:Mgr. Petr Vanický.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výchova učitelek/ů (fyziky) na Jižní Moravě aneb Problémy didaktiky a fyziky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_756.
 Označení materiálu:VY_32_INOVACE_STEIV_FYZIKA1_04  Název materiálu: Druhy sil  Tematická oblast:Fyzika 1.ročník  Anotace: Prezentace slouží k seznámení.
Fyzika I Marie Urbanová.
GRAVITAČNÍ POLE.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _631 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _620 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_754.
Funkce více proměnných.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ NERATOVICE Školní 664, Neratovice, tel.: , IČO: , IZO: Ředitelství.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _616 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů
polohový vektor, posunutí, rychlost
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU DOSTŘEDIVÁ SÍLA Mgr. Monika Bouchalová Gymnázium, Havířov-Město, Komenského 2, p.o. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Autor:Mgr. Iveta Semencová Předmět/vzdělávací oblast:Matematika Tematická oblast:Funkce a její průběh, rovnice a nerovnice Téma:Logaritmické rovnice Ročník:2.
Elipsa VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II Mgr. Luboš Káňa Gymnázium Sušice kvinta osmiletého studia a první.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_751.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_757.
Diferenciální geometrie křivek
Gravitační pole Pohyby těles v gravitačním poli
Ú T F A Fyzikální vzdělávání: současnost a perspektiva Trendy ve fyzice a fyzikálním vzdělávání v pohledu brněnských fyzikálních pracovišť –
MIROSLAV KUČERA Úvodní informace Matematika B 2
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _630 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mechanika IV Mgr. Antonín Procházka.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Poděkování: Tato experimentální úloha vznikla za podpory Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu: „Modernizace výukových postupů a zvýšení.
Repetitorium z matematiky Podzim 2012 Ivana Medková
Informace pro maturanty ve školním roce 2015/2016
Určitý integrál Základy infinitezimálního počtu. Určitý integrál a=x 0 x1x1 x2x2 x3x3 x4x4 x 5 = b m5m5 m3m3 m2m2 m1m1 m4=m4=
SPOLEČNÁ (STÁTNÍ) ČÁST MATURITNÍ ZKOUŠKY 2011 ZAČÍNÁ Od 2.5. do 7.6. probíhá jarní zkušební termín MZ.
Možnosti využití stavebnice v matematických disciplínách posloupnosti, kombinatorika, pravděpodobnost a analytická geometrie v prostoru Autorem materiálu.
1 Novela zákona o pedagogických pracovnících. 2 Hlavní cíle změn Zvýšit prostupnost kvalifikací pro jednotlivé druhy a stupně škol Zrušení některých zbytečných.
Maturity – jaro Předměty Povinně: Český jazyk a literatura Na výběr jeden z předmětů: - Cizí jazyk -Matematika Jediná úroveň Další (profilové) zkoušky.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 8 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Jaký druh energie předávají následující tělesa?
Fyzika I-2016, přednáška Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony Použití druhého pohybového zákona Práce, výkon Kinetická energie Zákon zachování.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 7 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co je potřeba na všech obrázcích?
Maturity – jaro 2013.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Vzdělávací materiál zpracovaný v rámci projektů EU peníze školám
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE
13. Gravitační pole – základní pojmy a zákony
Gravitační a tíhová síla
Maturity – jaro 2017.
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
VY_32_INOVACE_85.
1 Lineární (vektorová) algebra
Gravitační a tíhová síla
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
1. přednáška Úvod, vektorový počet, funkce více proměnných
INTENZITA ELEKTRICKÉHO POLE.
Transkript prezentace:

Fyzika mezi maturitou a státnicí (-emi)

Úroveň znalostí fyziky a matematiky v čase maturita SZZ-BcSZZ-Mgr SDZ doba studia 1 2 všeobecné znalosti: - obecná fyzika - teoretická fyzika - matematika

Maturitní znalosti dříve - I Matematika  dobře-dostatečně:  velmi dobře: tečny z bodu (0,0) k elipse  výborně: konstrukce trojúhelníků, stereometrie

Maturitní znalosti dříve - II objem rotačního komolého kužele r 0 v R y x p

Maturitní znalosti dříve - III Matematická indukce A dnes ?? Z matematiky se nematuruje…

Odkud je tento příklad ? Řešte v R rovnici

Odkud je tento příklad ? Kolika způsoby lze rozdělit 8 stejných koulí do 6 stejných přihrádek, mohou-li některé zůstat prázdné, v žádné však nesmí být víc než dvě koule? V osudí je jedna bílá, dvě červené, tři zelené a čtyři modré kuličky. Jaká je pravděpodobnost, že při vylosování čtyř kuliček budou mít všechny rozdílné barvy? Jaká je pravděpodobnost, že alespoň tři budou mít stejnou barvu? P=??

Fyzika od maturity k SZZ – I maturita – lepší případ … nebo dokonce …. FgFg g F T φ FgFg FtFt F g

Fyzika od maturity k SZZ – II zk z F1030, SZZ Bc. SZZ Mgr., SDZ FgFg g F T φ ??

Matematická analýza - problém limity  Řekneme, že číslo L je limitou funkce f(x) v bodě x 0, jestliže v nějakém okolí bodu x 0 jsou hodnoty funkce menší než nějaké ε > 0.  Číslo L je limitou funkce f(x) v bodě x 0, jestliže v pro nějaké ε > 0 je |f(x)-L|< ε.  Řekneme, že číslo L není limitou funkce f(x) v bodě x nechtějte raději slyšet.

Matematická analýza - problém konvergence  Řekneme, že posloupnost funkcí {f n (x)} konverguje bodově k funkci f(x) na intervalu I, jestliže pro každé číslo ε > 0 a každý bod x є I existuje index N tak, že pro všechna n > N platí | f n (x) – f(x)| < ε. … N(ε, x)  Řekneme, že posloupnost funkcí {f n (x)} konverguje stejnoměrně k funkci f(x) na intervalu I, jestliže ke každému číslu ε > 0 existuje index N tak, že pro všechna n > N a každý bod x є I platí | f n (x) – f(x)| < ε. … N(ε)

Lineární algebra – problém lineární nezávislosti Systém prvků (a 1, a 2, …, a k ) vektorového prostoru V je lineárně nezávislý právě tehdy, když platí implikace Odvodit dimenze tenzorových prostorů, např.

Matematická analýza – indukovaná zobrazení - I  Tečné zobrazení RnRn TxRnTxRn RmRm TxRmTxRm x f(x) C(t) f o C(t) x1x1 x2x2 y1y1 y2y2 y3y3 ξ=(x,ξ i ) T x f(ξ)=(f(x),ζ σ ) f y σ =y σ (x 1,…,x n )

Matematická analýza – indukovaná zobrazení - II Pullback (zpětný obraz) forem

Několik zkušeností ze SZZ Bakalářská nebo diplomová práce je většinou hodnocena o jeden, někdy i o dva, stupně lépe. Student je již často spoluautorem publikací. V experimentálních pracích se časti setkáváme s hrubými chybami při zpracování dat. Didaktika fyziky ve studiu učitelství hodnocena většinou stejně nebo hůře než Fyzika. Studenti neumějí nic spočítat do konce. Při tvorbě DP to až na výjimky nepotřebují. Přestože mají při přípravě k ústní zkoušce literaturu, neumějí v ní potřebné věci vyhledat.

Písemka z didaktiky fyziky – I Téma hodiny: Pohyb hmotného bodu v gravitačním poli Země o F g = F d Těleso je k Zemi přitahováno gravitační silou. Kružnicové zakřivení trajektorie způsobuje dostředivá síla. Velikost gravitační síly je rovna velikosti dostředivé síly. Oprava: Chybějící jednotky, chybějící odpovědi, formulační drobnosti.

Písemka z didaktiky fyziky - II Téma hodiny: Šikmý vrh Definuje šikmý vrh (formulace počátečních podmínek, aniž je tak nazývá). „Jak bude vypadat pohyb hmotného bodu? To nám řekne druhý Newtonův zákon.“ Oprava: „Proč ta dynamika?“

Příčiny ? SŠ: nepovinná maturita z matematiky SŠ: mnoho povrchní popularizace „na efekt“ SŠ: málo experimentů, chybí jejich výklad VŠ: nezvyk pracovat systematicky VŠ: ústup od pravidla experimentální bakalářské práce, zejména v oborech „učitelství“ VŠ: oddělená výuka základní teoretické fyziky v oborech „učitelství“, vyučující nedělají TF aktivně VŠ: špatná koncepce státních zkoušek VŠ: předčasné publikování u studentů, s minimálním fyzikálním zázemím VŠ: soustředěnost učitelů hlavně na publikační výstupy, výuka není hodnocena

Náprava ? ve studiu učitelství fyziky nutná garance všech tří ústavů společná výuka základní teoretické fyziky experimentální bakalářská práce z fyziky pořádné diplomové semináře vyžadovat od studentů samostatnou práci spolupráce přednášejících a cvičících zásadní změna koncepce části SZZ z didaktiky F zvážit písemnou část u ostatních oborů ? zpřísnění požadavků pro doktoráty nezavrhovat zásadně pracovní smlouvy lektorů pracovní skupina pro fyzikální vzdělávání – například při ÚTFA

Něco optimistického závěrem Kdo tvrdí, že něco nejde, ať nepřekáží tomu, kdo to udělá.