Finanční řízení podniku 1. př

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SPORTOVNÍ PRODUKT Brigita Stloukalová.
Advertisements

Akcie a akciové společnosti
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Význam informací v podnikání
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Školní rok 2006/2007 Vyučující: Ing. Simona Rosová
Podnikatelské prostředí: Mezoprostředí
Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší.
Integrace v řízení (fúze, akvizice, holding) Jiří Řezáč.
Podnik a podnikání.
Podnik, jeho cíle a funkce
Právní forma organizace
NAUKA O PODNIKU I.
Podnikání VY_32_INOVACE_ Podnikání - je založeno na podnikatelském záměru s cílem dosažení maximálního zisku - podnikatelský záměr = nápad.
Ekonomika podniků garant Doc.Ing. Eva Rosochatecká, CSc.
Podnik 6.hodina. Podnik jako soubor osobních,hmotných a nehmotných složek podnikání Podnik je právně samostatný subjekt trhu, zakládaný a provozovaný.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Sdružování organizací
2.Marketingové prostředí
Podnikání Ing. Vojtěch Jindra
Ekonomika podniku 2. část Školní rok 2005/2006 Vyučující: Ing. Simona Rosová.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
Hodnocení pomocí metody EVA - základ
co je SOCIÁLNÍ PODNIKÁNÍ
Formy podnikání Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Marketingové prostředí obce
Úvod do ekonomie.
8. přednáška Value Based Management (řízení hodnoty) – propojení cílů akcionářů s cíli managementu pro maximalizaci tvorby hodnoty pro vlastníky (shareholder.
Úvod do podnikových financí 1. přednáška. Osnova předmětu Podnik a jeho charakteristika (z hlediska mikroekonomického i makroekonomického) právní aspekty.
ČVUT v Praze, Fakulta stavební Podnikání ve stavebnictví 126 EMM – Ekonomika a management Zimní semestr 2010 / 2011 Ing.Zdeněk Burda
8. přednáška Value Based Management (řízení hodnoty) – propojení cílů akcionářů s cíli managementu pro maximalizaci tvorby hodnoty pro vlastníky (shareholder.
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
BPH_EKOR Ekonomika organizací podzim Právní formy podnikání »Veřejná obchodní společnost (1 příklad) »Komanditní společnost (1 příklad) »Akciová.
Finanční páka v podniku
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Podniková ekonomika Ing. Sylva Talpová KPH ESF MU Brno
Úvod do podnikových financí
II.PŘ Strategie podniku a růst hodnoty podniku 1.Strategie českých podniků v EU 2. Světové trendy podnikových strategií 3. Strategické podmínky konkurenceschopnosti.
Podnik a výroba 8. – Obsah Základní ekonomické pojmy Podnik a výroba – úvod do problematiky Podniky v Evropě Obrat podniku Sociální a environmentální.
Podnikové finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
FEL ČVUT, katedra ekonomiky, manažerství a humanitních věd © Oldřich Starý, 2012 Finanční management Základní pojmy Je NPV důležité? Základy úrokového.
TRH (tržní mechanismus)
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ Podnik Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5. CZ.1.07/1.5.00/
Podnikové hospodářství Inovace profesního vzdělávání ve vazbě na potřeby Jihočeského regionu CZ.1.07/3.2.08/
MIKROEKONOMIKA TYPOLOGIE PODNIKŮ.
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu peněžitých i nepeněžitých vkladů, které společníci společnosti poskytují.
Obchodní společnosti. veřejná obchodní společnost veřejná obchodní společnost komanditní společnost komanditní společnost společnost s ručením omezeným.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 1: Charakteristika MSP.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Finanční trh. Banka. Bankovní systém.. TRHY ZBOŽÍ A SLUŽEB PRODUKČNÍ JEDNOTKY (PODNIKY) DOMÁCNOSTI TRHY VÝROBNÍCH FAKTORŮ výrobní faktory tok výdajů za.
Distribuce. Vstup na zahraniční trhy Zda expandovat Na které trhy vstoupit Způsob vstupu na trh Marketingový program Organizace marketingu.
Podniková ekonomika Ing. Sylva Talpová, Ph.D. KPH ESF MU Brno
Podniková ekonomika Ing. et Bc. Sylva Talpová KPH ESF MU Brno
Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Podnik Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví.
Podnik Typologie a efektivnost Cíle. Podle právní formy Podniky jednotlivce Obchodní společnosti  Osobní Veřejná obchoní společnost Komanditní společnost.
Sdružování organizací
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
Ing. Veronika Dostálková MBA
Obchodní společnosti I.
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Úvod do podnikových financí
Funkce organizace Formulace funkcí organizace
Ekonomika – Podnik CZ.1.07/1.5.00/ Ing. Eva Zmeškalová
Organizace jako součást národního hospodářství
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Finanční řízení podniku 1. př

1.Podstata podniku a podnikání 2.Typologie podnik 3.Cíle a funkce podniku

1. Podstata podniku a podnikání a)Podnikání – zisk uspokojení zákazníků riziko kapitál Stakeholders 2 filosofie podniku

b) Podnikatel: - tvořivost - inovátor - využití příležitostí Podnikatel Manager Lídr

c) Definice podniku: Podnik je instituce vzniklá k výkonu podnikatelské činnosti, tedy institucionalizované podnikání

d) Právní úprava podnikání zákon 531/1991 zákon 455/1991 Podnik je souhrn hmotných, osobních, nehmotných složek podnikání. K podniku náleží: - věci - práva - obchodní majetek

Ad 2)Typologie podniků Podle právní formy: -Podniky jednotlivců -Osobní společnosti -Kapitálové společnosti -Družstva -Stání (veřejné) podniky

Podle sektorů. - zemědělské - průmyslové -služby

Podle velikosti: -malé -střední -Velké Literatura doplňková: Frková,J.,Udržitelný rozvoj malých a středních podniků na jednotném trhu EU, FinEco, Praha, 2009

Podle typu výroby -Hromadná -Vázaná -Druhová -Sériová -Plynulá -Kusová

Sdružení podniků: a)Zájmová sdružení - konsorcia - společný podnik - kartel - trust - franchising

b) Koncentrace - koncern - holding

c) Fůze - horizontální - vertikální - konglomerátní

Nadnárodní společnosti Trans nacionální společnosti

Ad 3)CÍLE A FUNKCE RODNIKU a)Okolí podniku b)Cíle podniku c)Funkce podniku

Ad a)Okolí podniku -globalizace, EU -Okolí podniku: hmotné a nehmotné -Prvky okolí:

Geografické Sociální Politické Legislativní Ekonomické Ekologické Technologické Etické Kulturně historické

ad ) ekonomické okolí Dostupnost a ceny VF Daně Ekonomický růst Měnová politika a inflace Devizová politika Odběratelé Dodavatelé Finanční instituce

Úloha státu: - ovlivňuje prvky okolí podniku -ekonomický liberalismus -autonomie podniku –za kolik kolik komu kde - omezení -veřejné statky -lobbing x korupce

Okolí je dynamické Nová ekonomika, znalostní ekonomika E – commerce: B2C, B2B, C2C Vlastní představa vývoje

Informace: prognózy, informace svazů a sdružení, informace o trzích, cenách zákaznících, konkurenci, o vývoji techniky a technologie Obchodní věstní Burzovní informace, tisk

Ad b) Cíle podniku a)Primární b)Druhořadé

Primární cíle: -maximalizace zisku -růst tržní ceny akcií -ROI,ROE,EPS

Příklad: 100 tis. akcií, 40 mil zisku, 100 tis akcií 20 mil zisku. 400 Kč / akcie x 300 Kč/ akcie Cíl- zisk na akcii ne celkový zisk

Příklad: dva investiční projekty: 1.5let zisk na akcii 8 Kč /rok 2.3roky zisk na akcii 12 Kč/rok Úroková míra 10% 1.Projekt vynese 30,3 na akci 2.Projekt vynese 29,8 na akcii Cíl: růst ceny akcie ne zisk na akcii

Příklad:dva projekty: 1.Projet má diskontní sazbu 11% 2.Projekt má diskontní sazbu 9% V diskontní sazbě zohledněno riziko Čím větší riziko, tím větší musí být výnos

Dividenda – dividendová politika Reinvestovaný kapitál

Růst ceny akcií – zisk/akcie - tok výnosů - riziko - dluhy - dividendová politika

Maximalizace shareholders value - Hodnota podniku z hlediska cíle

Malý x velký podnik Velký: oddělení vlastnictví od řízení corporate governance ? Vlastní cíle managentu

Malý podnik – velký význam v ekonomice V ČR – podíl na zaměstnanost MSP 62% - podíl na celk. počtu podniků 99,8 Odlišnosti – vlastník řídí, forma vlastnictví, forma řízení, přístup ke kapitálu

MVA, Market value added EVA, Economic value added EVA = NOPAT – C.WACC MVA = Tržní hodnota podniku – obch.kapitál

CVA- customer value added PVA- poeple value added

Druhy cílů: -hiererchie: vrcholové podřadné - velikosti: neomezené omezené -času -vztahu mezi cíli -obsahu MBO – management by objectives

Ad c) Funkce podniku a)Primární : - prodejní - zásobovací - výrobní

b) podpůrné: -Personální -Investiční -Finanční -VT -Správa Dnes i controling a interní audit Všechy funce jsou vzájemně propojeny