Segmentace, typologie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

CRM a konkurenceschopnost vybraných firem Jan Němeček Univerzita Hradec Králové.
Aplikace služeb pro zvýšení konkurenceschopnosti, vlastnosti a služby na podporu prodeje výrobků Vratislav KOZÁK
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Ruber, Saitz.  Customer Relationship Management  Systémy pro řízení vztahů se zákazníky  Zjednodušeně : ◦ shromažďování ◦ zpracování ◦ využití informací.
Vaši OZ… …prodávají často ve slevách a ustupují z původní cenové nabídky klientovi? …mají málo nových klientů a u stávajících stagnují prodejně? …neumí.
Informační systémy podnikové systémy CRM
Customer Relationship Management Řízení vztahů se zákazníky.
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
Obsah  Představení  Úrovně cílení na zákazníky  Co je to segmentace  Workshop –prototyp segmentace ihned a ručně.
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Výrobek a jeho životní cyklus
Ing. Jiří Šilhán.  představuje komplex aplikačního a základního software, technických prostředků, podnikových procesů a personálních zdrojů určených.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MARKETING FINANČNÍCH SLUŽEB E :00 – 13:30.
Základy marketingu šestá přednáška
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Systémové pojetí hospodářské organizace
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Cílové skupiny SWOT analýza= analýza vnitřních a vnějších podmínek firmy STP proces=segmentace, targeting, positioning.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Produkt.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_12.
úvod pojetí a obsah marketingu
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
doc.PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Segmentace na trhu práce, dlouhodobá nezaměstnanost
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Marketing v pojišťovnictví února 2007 E :45 – 17:15 hod.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Odbyt Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
MARKETINGOVÝ MIX.
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
....aneb začneme na zelené louce…
8. Marketing.
Vítejte na Marketingu.
Model strategie marketingového mixu
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Ing. Jitka Nesnídalová, Ph.D. SVŠES, s.r.o. Praha
Petr Mikšovič CEO, SOVA NET, s.r.o. Význam on-line strategie v B2B.
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
3. Typologie, clusterová analýza, faktorová analýza 1.
7 Marketingový mix Výrobek Cena Distribuce Propagace.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
MARKETING Přednáška P
CRM – moderní trendy.
Digitální učební materiál
Vztahy se zákazníky.
Analýza hodnot zákazníka
Segmentace trhu. Segmentace trhu Trh je tvořen velkým počtem zákazníků, kteří se liší svými potřebami, možnostmi…. Segmentace je rozdělení trhu na.
Název: Marketing – podnikoví zákazníci Autor: Ing.Jan Štěpka
Vítejte na Marketingu.
Marketingový systém řízení
Marketingové strategie
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_02_MARKETING.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.12
Segmentace trhu pro cr Nikola Holasová.
Informační systémy podnikové systémy CRM
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Segmentace, typologie

Přehled lekce Proč Metodologie Jednotlivé nástroje, ukázky

Proč segmentaci? Na dnešních trzích jsou dva protikladné trendy: Trhy se stávají masovými a globálními => unifikace služeb a zboží na globální úrovni (ztráta regionálních rozdílů) Přetlak na trhu, převis nabídky nad poptávkou vede ke stále vetší potřebě cílit na menší a menší cílové skupiny (např. homosexuálové) potřeba SEGMENTACE

Segmentace populace Marketéři (typicky firmy FMCG nebo služeb) si uvědomili, že své unifikované a masově vyráběné výrobky prodávají RŮZNÝM zákazníkům: A že zákazníci kupují stejné věci z různých důvodů….

Jak se to dělá?

Druhy segmentace Behaviorální (na základě chování) Usage, struktura spotřeby Postojová Demografická Založená na hodnotě zákazníka + kombinace výše zmíněných (multidimenzionální)

Cíle segmentace CRM (Customer Relationship Management) Podpora a zefektivnění direct marketingu Určení hodnoty zákazníků Predikce budoucího chování lidí Hlubší poznání zákazníků Podpora akvizice zákazníků, cross-sellu, up-sellu, retence

Z čeho se segmentace dělají Prodejní a CRM databáze Výzkumy (postojové segmentace) Demografická data

Prodejní a CRM databáze Pokud jsou databáze v dobrém stavu, jde o nejlepší zdroj dat Zaznamenávají reálné chování lidí Vytvořenou segmentaci lze použít přímo v komunikaci se zákazníky Nevíme, proč se lidé chovají, tak jak se chovají (lidé nakupují stejné věci z různých důvodů – např. tarif Home Mini mohou lidé mít ze stovky důvodů a mnoha způsoby jej využívat)

Data z výzkumů Používají se pro „ad-hoc“ typologie Jako doplněk databází (přidávají dimenzi „proč“ a postoje, které nejsou součástí databází) Samostatné, otestované segmentační nástroje, sloužící k analýze spektra spotřebitelů klienta

Demografická data U nás založena na zdrojích z Českého statistického úřadu Podklady pro demografickou typologii Možnost definování absolutních počtů cílových skupin, výpočet potenciálu, apod.

Praxe

Použití behaviorálních segmentací Pro CRM Predikujeme budoucí chování na základě toho minulého Cílení komunikace (oslovujeme jenom některé) Vytváření nabídek na míru – podle známých potřeb a očekávání skupiny Segmentace se stále doplňuje a mění (nové znalosti o segmentech lidí (např. o response rate v minulé kampani)) Typicky je používají firmy, které se zákazníky přicházejí pravidelně do styku: telefonní operátory, kabelové televize, banky, apod.

Použití postojových segmentací Často se používají „brandované“ nástroje agentur Analýza složení stávajících zákazníků => určení nového cílení, počtu rizikových zákazníků, hodnoty nových, srovnání s konkurencí, nalezení nových cílových skupin, apod. Jako doplněk stávající CRM segmentace (postojová složka, atd.) Nástroj, jak poznat svoje zákazníky, jaké mají životní strategie, priority, cíle, jak žijí, jak se chovají, za co utrácejí, apod. Jde samozřejmě do jisté míry o módní záležitost

Desatero pro praxi Segmentace není krátkodobý projekt – je to způsob, kterým by se mělo řídit podnikání firmy Dobrá segmentace komunikuje pomocí ATL i BTL (komunikace vůči zákazníkům by měla být ve všech kanálech konzistentní) Segmentace by měla vodítkem pro akvizici, obchodní cílení a retenci – měla by managementu „říkat na koho a čím“ Čím je kontakt se zákazníky těsnější, tím více behaviorální by segmentace měla být Segmentace by měla zahrnovat i hodnotu zákazníka – identifikovat ty nejlepší zákazníky

Desatero pro praxi Vlastností lidí jsou vícedimenzionální – segmentace by měla zákazníky popisovat ve více rovinách (hodnoty, potřeby, životní styl, apod.) Je mnohem jednodušší segmentaci vymyslet, než ji potom zavést a dlouhodobě systematicky používat Segmentace by měla být vytvořena na míru konkrétní firmě, standardizované nástroje nemusí vždy fungovat Segmentace by měla být co nejjednodušší, snadno uchopitelná a pochopitelná a zároveň nést co nejmenší redukcí reality Každá segmentace se (paradoxně:-) týká lidí, měla by proto reagovat na potřeby lidí nikoliv firmy

Metody založení segmentace Databáze (tvrdá data) Výzkum (měkká data) Clusterová analýza (nalezení podobných respondentů) Faktorová analýza Meritorní a manažerská rozhodnutí Propojování segmentací, mikrosegmenty

Ukázky

Ukázky AISA & Leo Burnett

Ukázky Tambor typologie

TAMBOR TYPOLOGIE SEGMENTACE POPULACE 16 – 64 LET Roman & Jiřina NEKVALIFIKOVANÍ LIDÉ Tonda & Růžena DEPRIVOVANÍ 14 % 12 % 1 % 1 % 6 % 7 % Marcela & Jiří MLADÍ DUCHEM 27 % 20 % 3 % 7 % 7% 20 % 28 % 24 % 2 % 8 % 8 % 17 % 41 % 32 % 5 % 4 % 9 % 32 % Klára & Richard MLADÍ KONZERVATIVNÍ 30 % 24 % 4% 6 % 13 % 15% Ludmila & Karel SEBEVĚDOMÍ 47 % 37 % 4 % 11 % 7 % 29 % 22 % 18 % 4 % 5 % 5% 14 % XX % kategorie energ. nápojů XX % Red Bulll XX % American Bull XX % Erectus XX % Kamikaze XX % Semtex XX % Podíl skupiny v populaci Aneta & Kevin MLADÍ A NEKLIDNÍ Věra & Milan STŘEDNÍ LÉTA  

TAMBOR TYPOLOGIE SEGMENTACE POPULACE 16 – 64 LET Nenároční škudlilové**) Nakupují Impulsivně Poslouchají image Požadují kvalitu Tonda & Růžena DEPRIVOVANÍ 10,1 % 717 312 34,0 12,6 5,8 8,7 Roman & Jiřina NEKVALIFIKOVANÍ LIDÉ 15,0 % 1 065 314 23,5 27,5 17,6 13,1 Klára & Richard MLADÍ KONZERVATIVNÍ 11,3 % 802 537 17,4 40,0 29,6 24,3 Věra & Milan STŘEDNÍ LÉTA 27,0 % 1 917 566 17,1 21,5 16,7 24,4 Aneta & Kevin MLADÍ A NEKLIDNÍ 18,4 % 1 306 786 40,4 41,5 35,6 Ludmila & Karel SEBEVĚDOMÍ 5,3 % 376 411 31,5 13,0 Marcela & Jiří MLADÍ DUCHEM 12,9 % 916 170 14,4 28,8 25,0 31,1 100 % 7 102 096*) 19,5 28,5 22,8 23,4 * Populace 16 až 64 let ** Podíl lidí s touto charakteristikou v daném segmentu populace