malý exkurz do dějin hudební akustiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název Mollové stupnice s béčky Předmět, ročník Hudební výchova, sexta
Advertisements

Název Durové stupnice s béčky Předmět, ročník
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU:
Ladění Štěpánka Kubínová.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Název Intervaly Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
HUDEBNÍ VÝCHOVA Havrlantová Natálie 2010.
Název Harmonie Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
Název Notopis 1 Předmět, ročník Hudební výchova, 1. ročník
Posuvky Posuvky posouvají tón o něco výš nebo ho naopak snižují .
PROCVIČOVÁNÍ NOTOVÉHO PÍSMA
DPS 2008 Didaktika matematiky
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Stupnice Štěpánka Kubínová.
Přednáška 02 Počítání harmonie Učíme se opět od starých Řeků
Jak se mění frekvence ve stupnici?. Jak vnímáte stupnici? zkusme si ji zahrát nebo zazpívat většinou jako schody nebo přímku – jejím grafem je zápis v.
Tón, jeho výška a barva.
Píšťalové varhany Václav Konvalinka.
Název Durové stupnice s křížky Předmět, ročník
Název Mollové stupnice s křížky Předmět, ročník Hudební výchova, sexta
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
Vznik vícehlasu Mgr. Jakub Tomala.
Název Klaviatura a enharmonické tóny Předmět, ročník
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_MATEMATIKA1_ 20 Tematická.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Temperované ladění.
Název Kvintakordy Předmět, ročník Hudební výchova, 2. ročník
Název Septakordy Předmět, ročník Hudební výchova, 2. ročník
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Co je to akord? Hudební výchova
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 17. Zvukové vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
A KUSTICKÉ VLASTNOSTI KLAVÍRU Jan Máca FJFI ČVUT v Praze Fyzikální seminář ZS
Původ hudby, pravěk, starověk
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Co je to stupnice a tónina?
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Speciální základní škola a mateřská škola Litomyšl, 9. května 1181, Litomyšl Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název: Hudební slovník 15. část.
Hudba - intervaly Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Tón. Výška tónu (Učebnice strana 170 – 171) Zvukům vyvolaným pravidelnými kmity říkáme tóny. Vytvářejí je například hudební nástroje. Při hře na kytaru.
Zvuk a jeho vlastnosti Tematická oblast
ACUSTICS Sarah Jedličková.  Tone  Pitch of tone  Strength of tone  Color of tone  Intervals  Transmission of the tone in the space  Open space.
KMT/FPV – Fyzika pro přírodní vědy Materiál pro kombinované studium, Jiří Kohout Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy, Fakulta pedagogická,
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Lidové písně Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_05_LIDOVÉ PÍSNĚ Téma: HUDEBNÍ NAUKA.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/07 
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Stupnice Tematická oblast
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/11
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Význam matematiky v hudbě
Hlasitost zvuku – závislost na frekvenci
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
TÉMA: Akordy ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/16 
Hudební akustika Mgr. Petr Kalina, Ph.D
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE  4/10
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
HUDEBNÍ VCÝHOVA – 7. ročník
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Tóniny Tematická oblast
Rozdelenie intervalov
Rozdelenie stupníc kvintový a kvartový kruh,paralel. dvojice
ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.
Hudba - notace Tematická oblast
HUDEBNÍ VÝCHOVA STUPNICE
Fyzika – Zvuk.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Transkript prezentace:

malý exkurz do dějin hudební akustiky Historie tónů malý exkurz do dějin hudební akustiky aneb jak hudba s matematikou a fyzikou nesouvisí Přemysl Rubeš FJFI ČVUT Praha

oktáva a kvinta plně postačovaly k odvozování tónové řady První intervaly oktáva souzvuk při zpěvu mužů s ženami či dětmi rozdíl v tónu při zkrácení tětivy luku na polovinu kvinta přefukování píšťaly oktáva a kvinta plně postačovaly k odvozování tónové řady

Odvozování pomocí kvint a oktáv c1 – g1 – d2 – a2 – e3 (= c d e g a ) Tj. tzv. pentatonika, dodnes používána v mimoevropských hudbách. f – c1 – g1 – d2 – a2 – e3 – h3 ( = c d e f g a h) Diatonická stupnice zapsaná stejně jako dnešní C dur, ale znějící podstatně jinak. Všech 35 tónu (feses - hisis) můžeme vytvořit pomocí kvint ...fes - ces - ges - des - as - es - b... ...fis - cis - gis - dis -ais -eis - his...

Pythagorejské ladění (6. st. př. n. l.) pokusy s monochordem vršení kvint na sebe a transpozice o oktávy dolů tzv. PYTHAGOREJSKÉ KÓMA zjistili slyšitelný rozdíl mezi 7. oktávou a 12. kvintou matematicky: c1-g-d-a-e-h-fis-cis-gis-dis-ais-eis-his8 / c1-c-c-c-c-c-c-c8

Přírodní ladění promyslel Didymos (1. st. př. n. l.) m. tercie oktáva kvarta 1 : 2 : 3 : 4 : 5 : 6... v. tercie kvinta DIDYMICKÉ KÓMA rozdíl mezi terciemi odvozenými přírodně a kvintově matematicky: velká tercie je u Pythagora vytvořena čtyřmi kvintami nahoru a dvěma oktávami dolů

Volba přírodního ladění V renesanci dali přednost přírodnímu ladění před pythagorejským, protože se při sborovém zpěvu začala projevovat nelibozvučnost souzvuků pythagorejských tercií (velké tercie jsou „moc velké,“ malé tercie naopak „moc malé“) princip konsonance a disonance

Temperované ladění Andreas Werckmeister 1691 stejná vzdálenost mezi sousedními dvěma půltóny (poměr frekvencí je . Oktáva je rozdělena na 13 stejných dílů. skládat a hrát lze ve všech tóninách, „znějí stejně“ možnost enharmonické záměny (his = c, as = gis…atd.) oktávy „čisté“, kvinty trochu nižší, tercie mezi pythagorejskými a přírodními... výška tónu v Hz, rozdíly v centech (1/100 půltónu)

Ladí neladí 1858 - v Paříži ustanoveno a1 jako pevný bod tónové soustavy 1953 - posunuta frekvence komorního a z 435 na 440 Hz Vzhledem k současné provozovací praxi, konstrukci moderních nástrojů a hlavně cítění lidského ucha se dnes obvykle ladí a1 na cca 443 Hz. K docílení autentičtějšího efektu „staré“ hudby: a1 až 415 Hz.

…ale hudba se toho nedrží! POZOR! POZOR! POZOR! Tónová soustava, temperované ladění, přírodní ladění, 440 Hz… Všechno je exaktně matematicky určeno, fyzikálně-akusticky prozkoumáno… …ale hudba se toho nedrží!

Informační zdroje Díky za pozornost! Luděk Zenkl: ABC Hudební nauky Věra Grigová: Hudební nauka Encyklopedický slovník hudby praxe Díky za pozornost!