Diagnostika dítěte s postižením

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
V ÝROČNÍ ZPRÁVA OBČANSKÉHO SDRUŽENÍ ABC Rok 2012.
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
Cíle o.s. ISIS  pomoc náhradním rodičům  zdárný vývoj dětí  přísun informací – vzdělávání  sdílení zkušeností mezi rodiči navzájem  prevence problémů.
ohroženým domácím násilím
Sociální práce s rodinou 3
Sdělování nepříznivých informací.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
Rodinné prostředí žáka
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Fáze vyrovnávání se s narozením postiženého dítěte a jeho přijetí
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Raná péče / intervence  Koncepce rané intervence zahrnuje dva aspekty  věk dítěte  Opatření – mají být zahájena při narození dítěte nebo v prvních letech.
Dnes ty mně, zítra já tobě!
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Pedagogická diagnostika
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Praxe ve školní psychologii
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Základy speciální pedagogiky
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Rodina a typologie rodin
Podmínky integrace SP a legislativní opatření Radka Horáková květen 2006.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
MUDr. František Schneiberg
9. Tvorba individuálního plánu
Diagnostika dítěte s postižením
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Sociální šetření a legislativa
Psychologie výchovy a vzdělávání
Pedie Co mají společné?.
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
DISKRIMINACE Z POHLEDU PEČUJÍCÍ RODINY
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Edukace rodičů dětí s autismem a postdiagnostická péče v ČR
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Diagnostika dítěte s postižením Mgr. et Mgr. Lenka Šamánková

Struktura přednášky: Za jakých okolností se psycholog s dítětem s postižením setkává Co všechno brát v úvahu v souvislosti s diagnostikou dítěte s postižením Psychologické vyšetření postiženého dítěte Nástin komplexní diagnostiky dítěte s postižením

Setkání s problematikou postižení: Odborník: diagnostik, terapeut, krizová intervence Doba: prenatální období, perinatální období, postnatální období, raný vývoj, pozdější vývojové fáze

Dítě s postižením – souvislosti: Postižení / handicap ovlivňuje celou osobnost jedince Postižení hraje stěžejní roli v procesu socializace Postižení ovlivňuje rodinu postiženého dítěte a jeho nejbližší okolí (přátelé, spolužáci, sousedi) Vzájemnou interakcí vzniká „bludný kruh“ dítě – rodina – okolí

Situace v rodině: Jakou má již rodina zkušenost s postižením? V rodině se postižení již objevilo x neobjevilo ŠOK – stadia období smutku (Kübler-Rossová) Stadium šoku a popření situace (ochromení, odstup, rodiče nevěří) Stadium hněvu a kritiky (hledání viníka, pocity:zdrcení, zmatek, hněv, zlost, obviňování) Stadium smlouvání („růžové brýle“, hledání řešení – často léčitelé, mnozí rodiče na této fázi ustrnou) Stadium deprese (rodiče ztrácí zábrany, svěřují se s pocity; úlevové emoce – pláč, smutek; uznání potřeb dítěte) Stadium přijetí (nalezení životního smyslu, rodič obrací pozornost od sebe k dítěti, konstruktivní jednání – pochopení úkolu a s ním spojených hodnot

Situace v rodině: Sourozenci – vývojová fáze sourozenců; extrémní přístup ze strany rodičů (odsunutí x přílišný zájem) Sociálně(-ekonomická) situace rodiny – naprostá změna – okolí k rodině začíná měnit přístup Vývojová fáze rodiny (věk rodičů, délka partnerství – v této souvislosti otázka vývojových krizí)

Dítě s postižením: Postižení má vliv na celou vyvíjející se osobnost Deprivace postižením – specifický vývoj Často narušená psychika – neurotické projevy, poruchy chování, zvláštnosti v projevech, komunikační obtíže psychosociální stadia vývoje osobnosti (Erikson): Získání důvěry, naděje – často v této fázi krize rodičů Autonomie – potíže s odpoutáním vazby na matku, z vázanosti na určité místo Stadium iniciativy – schopnost cítit vinu, rozvoj svědomí Stadium snaživé píle – pocit méněcennosti Stadium identity – sociální identita, osobní identita

Postoje společnosti k postižení: Ambivalentní charakter – pozitivní i negativní citové hodnocení (často hrůza, odpor) Předsudky -laické diagnostické kritérium, generalizace Sociální stigma – stigmatizují jsou zejména defekty, jejichž důsledkem jsou nežádoucí nápadnosti

Postižení: Závisí na druhu postižení (tělesné, smyslové, mentální) Závisí na míře postižení (lehké x těžké postižení x kombinace postižení) Závisí na tom, kdy k postižení došlo (vrozené postižení nebo získané v rané fázi vývoje x získané později) Pokud jde o získané postižení je důležité uvědomit si, v jaké životní etapě jedince postihlo

Psychologické vyšetření postiženého dítěte: Základní účel vyšetření (známe dg. postižení? Je vysloveno podezření na dg. postižení? Je jiný účel vyšetření – podezření na jinou dg.? Pokud diagnózu známe – výhoda: příprava na vyšetření, použití vhodných metod Dg. neznáme – standardní postupy

Psychologické vyšetření dítěte s postižením: Rodinná a osobní anamnéza Důkladná (od prenatálního období do současnosti) Závislá na účelu vyšetření Znalost dosavadního vývoje (složka tělesná, kognitivní, sociální) Rodinná problematika (fungování rodiny, fáze vyrovnávání se s problémem, odborná pomoc, sourozenci, výhledy)

Psychologické vyšetření dítěte s postižením: RA a OA a další informace získáváme prostřednictvím rozhovoru s RODIČI Všímat si tedy : postojů rodičů k situaci vyšetření, k dítěti a jeho postižení Výchovného stylu, způsob výchovy(často extrémy) Hodnocení dítěte rodičem, očekávání, ambice, představy (často nerealistické)

Psychologické vyšetření dítěte s postižením: Metody: Kvalitativní (rozhovor, pozorování) Ideálně pozorování v přirozeném prostředí, formou hry Postižené děti velice citlivě reagují na nové situace (nízká adaptabilita) – důležitý citlivý přístup odborníka, i to je často málo  Standardizované metody určené k diagnostice daného postižení – je jich velice málo, často bez českých norem Použití standardizovaných metod pro běžnou populaci – vyhodnocení kvalitativním způsobem, pouze některé části

Psychologické vyšetření dítěte s postižením: Průběh: Předtím nutná příprava metod, vhodného prostředí, představa o délce a počtu použitých metod (rychlá unavitelnost dítěte, nesoustředěnost), „sběr“ informací od jiných odborníků (odborní lékaři, pedagogové, soc. pracovnice…) Jedno vyšetření nestačí, často jde o dlouhodobý proces. Vhodné úvodní seznamovací setkání Rozhovor s rodiči (vhodný bez dítěte) – pozor na vhodně kladené otázky Vyšetření dítěte – nutné sledovat jeho celkový stav (často je vyšetření nemožné nebo nedokončené) Závěr: v případě, že vyslovujeme podezření na postižení, pak je nutné opatrnosti při sdělování (mít na paměti základy krizové intervence) Nejen diagnóza, ale také doporučení, co dál. Rodiče často ve chvíli oznámení nepříznivé zprávy nevnímají všechny sdělované informace – proto stručně, výstižně, závěr na papíře – popsat i nezbytné další kroky. OTÁZKA PROGNÓZY: u mnoha syndromů bývá nepříznivá!!!

Psychologické vyšetření dítěte s postižením: Psycholog je součástí odborného týmu, který vyslovuje a potvrzuje podezření na diagnózu postižení. V případě, že jsme první, kdo tuto diagnózu postižení vyslovuje, je nutné nasměrovat klienty na další odborná pracoviště, abychom zabezpečili cestu ke komplexní péči

Psychologické vyšetření dítěte s postižením: Osobnost psychologa: Má vyřešené (je ochoten řešit)základní otázky související s touto problematikou: Jsem schopen pracovat s postiženými lidmi? Umím se podívat postiženému do očí bez odporu a negativních či ambivalentních pocitů? Zvládnu emočně tuto práci? Mám základy v krizové intervenci? Mám potřebnou trpělivost? Uznávám smysl života postižených lidí? Jak nakládám s otázkami souvisejícími se smrtí? Děsí mě smrt? A mnoho dalších a dalších filozofických a jiných odborných otázek, jejichž adekvátními odpověďmi by měl odborník růst ve své profesní kompetenci.

Komplexní diagnostika dítěte s postižením: Tým odborníků pracuje s rodinou a dítětem s postižením tak, aby rodina směřovala ke zdárné integraci a spokojenému životu Nutný je komplexní, interdisciplinární přístup (lékaři – specialisté, pediatr, pedagogové, psychologové, speciální pedagogové, sociální pracovníci a další) Rodinu je nutné motivovat ke spolupráci

Komlexní diagnostika dítěte s postižením: Prenatální diagnostika: Genetická vyšetření Screening v těhotenství (UTZ – 10. – 12. tt, 16. tt, 20. tt, 32.tt) – vyloučení některých syndromů (např. Downův syndrom), VVV Při pozitivním výsledku ze základních vyšetření doporučen odběr plodové vody Přísnější sledování dětí spec. odborníky (předčasně narozené děti, děti matek, které prodělaly v průběhu těhotenství těžkou virózu, byly pod vlivem teratogenních látek apod.) Některé VVV lze poznat pomocí UTZ již v prenatálním období (orgánové patologie, poruchy funkcí orgánů)

Komplexní diagnostika dítěte s postižením: Raná péče – Střediska rané péče Diagnostické pobyty rodičů s dětmi s postižením Diagnostika psychologická, speciálně-pedagogická, sociální Speciálně pedagogická centra (SPC) Diagnostika psychologická, spec.-ped., sociální Cíl: integrace / vzdělávání Odborní lékaři Závisí na druhu a míře postižení Neurolog, psychiatr, klinický logoped Kliničtí psychologové Při nemocnicích, péče při hospitalizacích Ambulantně (diagnosticko – terapeutická činnost) Soukromý sektor – občanská sdružení Diagnostika, pomoc rodině

K zamyšlení: odkaz na článek s následnou diskusí na téma prenatální diagnostiky: zdroj www.baby-cafe.cz (zde najdete mnoho podnětů k zamyšlení se nad diagnostikou a vůbec psycholog. praxí, lze se tak přiblížit rodičovské problematice – všeho druhu) článek k prenat. dg.: http://www.baby-cafe.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=111360

Literatura: Základní literatura: Svoboda M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2001): Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. (str. 413 – 417) Vágnerová,M. (1999):Psychopatologie pro pomáhající profese.Praha: Portál. (str. 98 – 133) Říčan, P., Krejčířoová D a kol.(1997): Dětská klinická psychologie. Praha: Grada Publishing, s.r.o. (str. 39 – 118) Monatová, L. (2000): Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno: Paido.

Příště: Diagnostika dítěte se sluchovým postižením Vymezení problematiky (postižení) Vývoj SP dítěte Komplexní diagnostika SP dítěte Psychologická diagnostika SP dítěte – konkrétní metody Případ