Rekce a valence ve finštině. Valence je vlastnost slova, a to především sloves, vázat k sobě jiné větné členy či se s jistými větnými členy vyskytovat.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvíjející větné členy
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
Anglický slovosled (oznamovací věty)
Procvičujeme větné členy 2
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Základové větné struktury, slovesná valence a její chápání
Interpretace neuměleckého textu Popis, charakteristika III
Větné členy.
Vzorce se slovesy s obecným významem změny Jiří Řezáč VMS, 8. prosince 2009.
Předmět Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ3r0109 Název sady:Skladba pro 3.ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk.
Věty vedlejší.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
MECHANIKA.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
ZS 2013/2014 Božena Bednaříková
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_ INOVACE _08_CJL_NP2 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Hrátky s češtinou.
Jazykový rozbor všestranný
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
Větné členy PŘÍSUDEK.
ČÁSTICE Mgr. Michal Oblouk.
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
PŘÍVLASTEK A JEHO DRUHY 8. ročník.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Komplexní jazykový rozbor
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
holé, rozvité, několikanásobné
Kmitání.
Formální skladební vztahy
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_14_SKLADBA.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
VY_32_INOVACE_Jir_II_20 Slovosled Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
Sousloví v tezaurech dle normy ČSN
STAVBA VĚTY A TEXTU POŘÁDEK SLOV VE VĚTĚ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Čím zaléváte bazalku na parapetu?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola J. E. Purkyně a ZUŠ Libochovice
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Opakujeme vedlejší věty 1
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Věta Hasiči museli vyjíždět v Příbrami několikrát kvůli spadlým stromům a větvím, ohrožujícím bezpečnost silničního provozu.
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
VĚTNÉ ČLENY 7- 9 PŘÍVLASTEK
PŘEDMĚT Český jazyk – 7. ročník.
Rozvíjející větné členy
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Větné členy VY_32_Inovace_20SJ - 1
Transkript prezentace:

Rekce a valence ve finštině

Valence je vlastnost slova, a to především sloves, vázat k sobě jiné větné členy či se s jistými větnými členy vyskytovat. Takovými vázanými členy slovesa jsou např. subjekt a objekt: Tyttö ihastui räppiin.

Vázaným členem valenčního slovesa může být též příslovečné určení: Äiti asetti maljakon pöydälle.

Tyto vázané členy jsou ve větě nezbytné, nelze je bez zásadní významové změny vypustit. Ville auttaa minua mielellään. Ville auttaa minua. (*)Ville auttaa mielellään. *Auttaa minua mielellään.

Polysémická slovesa však mohou v různých svých významech vyžadovat různý počet vázaných členů v různých tvarech: Minä pidän sinusta. Liisa pitää Jussia mukavana.

Rekce znamená takový vztah slova a členu, že tento člen je bez ohledu na svůj význam (na svou sémantickou povahu) v daném pádu. Například se slovesem tykätä se vždy pojí člen v elativu apod.: Minä tykkään saunasta.

Některá slovesa mají rekcí více: maistua hyvälle / hyvältä.

Rekci nemusejí mít pouze slovesa. Mají ji též adpozice:lähellä puuta / puun lähellä, substantiva:näkökulma asiaan, adjektiva:saman kokoinen či adverbia:sidoksissa kieleen.