Statistika Statistika je matematická disciplína, která zpracovává výsledky hromadného pozorování (o objemu výroby, dovozu či vývozu zboží, výdajích a příjmech.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Statistika.
Advertisements

Statistické funkce v tabulkovém kalkulátoru Excel MS
Charakteristiky úrovně
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb,
POPISNÁ STATISTIKA ZPRACOVÁNÍ DAT Výpočet výběrových charakteristik
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Statistika I 2. cvičení.
EXPLORATORNÍ STATISTIKA
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Popisná statistika - pokračování
Statistika Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Statistika Střední hodnoty
Číslo-název šablony klíčové aktivity III/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastMatematika DUMVY_32_INOVACE_MF_141 TémaStatistika.
Charakteristiky polohy hodnoty znaku - čísla popisující polohu znaku na číselné ose -můžeme zvolit: -Aritmetický průměr -Modus, medián -Harmonický průměr.
Tloušťková struktura porostu
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM15.
„EU peníze středním školám“
Charakteristiky polohy
Obsah statistiky Jana Zvárová
Statistika 8. ročník Autorem materiálu je Mgr. Jana Čulíková
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Statistický soubor, jednotka, znak.
Základní statistické charakteristiky
Úvod do pravděpodobnosti a statistiky
ZÁKLADNÍ POJMY STATISTIKY
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Charakteristiky variability
Název materiálu: Základy statistiky
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Statistika 2 Aritmetický průměr, Modus, Medián
Statistika 2. přednáška Ing. Marcela Čapková.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_09/C1 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníSrpen.
STATISTIKA Zdeňka Hudcová.
VY_32_INOVACE_21-15 Statistika 1 Základní pojmy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Pavel Najman. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Základy matematické statistiky. Nechť je dána náhodná veličina X (“věk žadatele o hypotéku“) X je definována rozdělením pravděpodobností, s nimiž nastanou.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy statistiky Autor: Jana Buršová.
VY_32_INOVACE_21-16 STATISTIKA 2 Další prvky charakteristiky souboru.
Kurzy eura v roce 2009 k prvnímu dni v měsíci zaokrouhlené na celé Kč Kč28.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Statistika – základní pojmy, diagramy
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Základy statistiky Základní pojmy. Základy statistiky Statistiku můžeme chápat jako činnost - získávání stat. údajů, jejich zpracování a vyhodnocení jako.
Popisné charakteristiky statistických souborů. ZS - přesné parametry (nelze je měřením zjistit) VS - výběrové charakteristiky (slouží jako odhad skutečných.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Charakteristiky úrovně Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Statistika Statistický soubor, jednotka, znak.. Statistický soubor a znak Pro statistiku je charakteristické zkoumání jevů na dostatečně rozsáhlém souboru.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Statistika 1.cvičení. Základní informace Ing. Daniela Krbcová Materiály ze cvičení, přednášky Skripta k předmětu,
Výpočty ve statistice – test k procvičení
Absolutní a relativní četnost
Statistické pojmy. Statistické pojmy Statistika - vědní obor zabývající se zkoumáním jevů, které mají hromadný charakter Pojem statistika slouží k.
Statistika 2.cvičení
STATISTICKÉ CHARAKTERISTIKY
Statistika - opakovací test k procvičení
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Spojitá a kategoriální data Základní popisné statistiky
Základní zpracování dat Příklad
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Autor: Honnerová Helena
Statistika.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Základy popisné statistiky
Charakteristiky polohy
Transkript prezentace:

Statistika Statistika je matematická disciplína, která zpracovává výsledky hromadného pozorování (o objemu výroby, dovozu či vývozu zboží, výdajích a příjmech obyvatel, inflaci,….)

Příklad 1 V prodejně zaznamenali velikost prodaných košil během dne takto: 41, 41, 41, 42, 42, 41, 39, 41, 37, 41, 45, 41, 42, 38, 40, 39, 38, 41, 41, 38, 42, 39, 44, 43, 43, 44, 39, 39, 43, 43, 40, 42, 43, 41, 41, 43, 40, 40, 40, 42, 42, 42, 41, 40, 42 a) určete rozsah souboru: počet prvků je n = 45

b) určete absolutní a relativní četnost jednotlivých statistických znaků (velikosti košil): TABULKA 1 velikost košil 37 38 39 40 41 42 43 44 45 absolutní četnost 1 3 5 6 12 9 2 relativní četnost 1/45 3/45 5/45 6/45 12/45 9/45 2/45 relativní četnost v % 2,2 6,7 11 13 27 20 4,4

c) sestrojte histogram (graf) rozdělení četností: velikost počet 37 1 38 3 39 5 40 6 41 12 42 9 43 44 2 45

d) Urči průměrnou velikost prodaných košil (aritmetický průměr) (tedy suma jednotlivých velikosti dělena 45) nebo v= 1 45 𝑖=1 9 𝑛 𝑖 𝑥 𝑖 = 1847/45= 41,04 (suma velikosti násobena jejich četnostmi dělena 45) TABULKA 1 velikost košil 37 38 39 40 41 42 43 44 45 absolutní četnost 1 3 5 6 12 9 2 relativní četnost 1/45 3/45 5/45 6/45 12/45 9/45 2/45 relativní četnost v % 2,2 6,7 11 13 27 20 4,4

Příklad 2 Statistický soubor věků dětí je určen tabulkou. Vypočtěte: a) aritmetický průměr b) modus ( mod(x)) c) medián ( med(x)) znak 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 četnost znaku 1

Aritmetický průměr v našem příkladu je 𝒙= 𝟏𝟑𝟖 𝟏𝟗 =𝟕,𝟐𝟔 znak 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 četnost znaku 1

Modus znaku x, značí se Mod(x), je hodnota znaku x s největší četností Modus znaku x, značí se Mod(x), je hodnota znaku x s největší četností. V našem případě Mod(x) = 6 znak 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 četnost znaku 1

Medián znaku x, značí se Med(x): Jsou-li hodnoty x1, x2, … Medián znaku x, značí se Med(x): Jsou-li hodnoty x1, x2, ….,xn uspořádány podle velikosti a je-li lichý počet znaků, je prostřední hodnota znaku x medián V našem případě 19 znaků, prostřední je 10. znak v pořadí, tedy znak 7. Med(x) = 7 znak 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 četnost znaku 1

Příklad 3 Je-li počet prvků souboru sudý, pak 𝑴𝒆𝒅 𝒙 = 𝟏 𝟐 . 𝒙 𝒏 𝟐 + 𝒙 𝒏 𝟐 +𝟏 Počet prvků 36 se vezme součet 18. a 19. prvku a vydělí se 2). znak 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 četnost znaku 1 Med(x) = (9+10)/2 = 9,5