7. Postavení dítěte v rodině dříve a v současnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Zákon o sociálních službách
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Alžběta Brožová Barbora Šimková Lenka Krejcárková.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_BERGMANNOVA_10.
Různé role zástupce ředitele školy
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Školní poradenské pracoviště
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Sociální patologie SCPT SCPA
Zdravá škola.
SOS dětské vesničky.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
Digitální učební materiál
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
SVĚŘENÍ DÍTĚTE DO VÝCHOVY (PÉČE) JINÉ FYZICKÉ OSOBY NEŽ RODIČE OSOBNÍ PÉČE O DÍTĚ V RODINĚ BEZ ZMĚNY STATUSU.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Přetrvává stejný postoj k dítěti
Náhradní rodinná péče -NRP
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
KOMPETENCE UČITELKY MŠ Zora Syslová.
Rodina dítěti zprostředkuje Významné modely chování
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
3. Předškolní pedagog Požadavky na: KVALIFIKACI
Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Reformní hnutí a jeho odkaz dnešku Hnutí kritizovalo zejména to, že: Školy připravovaly ukázněného občana Ve vzdělávání.
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Rodinné právo Otázky manželství Vztahy mezi rodiči a dětmi Vztahy vznikající při NRP Zákon o rodině Zákon č. 94/1963 Sb. v platném znění.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Výchova k občanství RODINA
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Práva a povinnosti mezi manželi
9. Tvorba individuálního plánu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Konflikt, koření života
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Novinky v předškolním vzdělávání
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

7. Postavení dítěte v rodině dříve a v současnosti PRAVĚK (období infanticidy do roku 374) dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota STAROVĚK přetrvává stejný postoj k dítěti STŘEDOVĚK hodnota dítěte stoupla – je bráno jako člověk, malý dospělý (křesťanství) HUMANISMUS bezvýhradná kázeň, tělesné tresty „…nemají ani duševní činnosti ani zřetelné tělesné tvary, které by je činily hodnými lásky a nikdy jsem nestrpěl, aby byly krmeny v mé přítomnosti“ (M. de Montaigne)

NOVOVĚK J.Á.Komenský – láska k dítěti, respektování dětské přirozenosti = kvalita celé společnosti OSVÍCENECTVÍ J.J.Rousseau – zakladatel NATURALISMU (přirozená výchova ve shodě s přírodou) OBDOBÍ ZVÝŠENÉHO ZÁJMU O DÍTĚ (1. polovinu 20. století) - podporuje začleňování dítěte do společnosti, zvyšuje se hodnota dítěte, snaha pomoci dětem z chudých zemí, postižených hladem a nemocemi stále větší snaha o poznávání vývoje dítěte a jeho potřeb, rozvinula se síť speciálních vědních oborů zabývajících se dětským věkem novou kvalitu pro postavení dítěte přinesla Ženevská deklarace práv dítěte schválená v roce 1924, v ní jsou shrnuty základní principy, které dítě chrání před vykořisťováním a zajišťující mu optimální tělesný i mentální rozvoj. V roce 1959 vyšla nová verze – Charta práv dítěte, která upravila i práva dítěte před narozením

OBDOBÍ PODPORY A POMOCI DÍTĚTI (přelom 20. a 21. století) - dítě se stává partnerem dospělému, především rodičům dítěti se přiznávají všechna nebo téměř všechna práva ve shodě s Listinou lidských práv a svobod, je plnohodnotnou lidskou osobností mezinárodní dohoda Úmluva o právech dítěte, kterou podepsalo již 172 států (ČR v roce 1989)

8. Právní postavení rodiny Právní rámec vzniku manželství a posléze rodiny vymezuje zákon č.94/1963 Sb. o rodině ve znění pozdějších předpisů. Mimo jiné poukazuje na některé povinnosti a práva ve vztahu k vlastnímu dítěti. §1 odst.1 říká: „Manželství je trvalé společenství muže a ženy založené zákonem stanoveným způsobem“. Odst.2: „Hlavním účelem manželství je založení rodiny a řádná výchova dětí“. §32 odst.1: „Rozhodující úlohu ve výchově dětí mají rodiče. Rodiče mají být svým osobním životem a chováním příkladem svým dětem“. (V praxi se však poměrně často setkáváme s případy, kdy jsou děti doma svědky neuváženého chování, jakými jsou projevy neúcty, ponižování, násilí, agresivity, podvádění, nedodržování společenských norem. Svůj podíl na takovém chování rodičů mají jejich přenesené vzorce chování z původní rodiny, podceňování učení se sociálních rolí dítěte od rodičů napodobováním, či nesoulad žitých norem s normami preferovanými společností.) Odst.2: „Rodiče mají být svým osobním životem a chováním příkladem svým dětem“. §33: „Na výchově se podílí i manžel, který není rodičem dítěte, za předpokladu, že s ním žije ve společné domácnosti“. §34 odst.1: “Rodičovská zodpovědnost náleží oběma rodičům“. (V praxi často vidíme, jak větší část této odpovědnosti leží na matce.) Odst.2: „Jestliže jeden z rodičů nežije , není znám nebo nemá způsobilost k právním úkonům v plném rozsahu, náleží rodičovská zodpovědnost druhému rodiči. Totéž platí, je-li jeden z rodičů zbaven a nebo je-li výkon jeho rodičovské zodpovědnosti pozastaven“.

Úmluva o právech dítěte

9. Postavení mateřské školy ve vztahu k rodině Mateřská škola je instituce, která zajišťuje péči o jí svěřené děti v době, kdy jsou jejich rodiče v zaměstnání. Pečuje o uspokojování jejich základních potřeb. Vytváří podmínky pro jejich osobnostní rozvoj. Nabízeným obsahem vzdělávání rozvíjí na profesionální úrovni klíčové kompetence v maximální dosažitelné míře u každého jedince. Dříve byly mateřské školy součástí školských zařízení. Nebyla uznána (x doceněna) jejich vzdělávací funkce, i když vždycky pracovaly podle výchovně vzdělávacích plánů a osnov. Teprve přijetím zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školského zákona) se staly součástí vzdělávací soustavy České republiky. Tím se pro ně staly závazné i další dokumenty. Například Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Ten uvádí požadavky pro mateřské školy zařazené do rejstříku škol a školských zařízení - v jakých podmínkách mají být děti vzdělávány, jaké metody mají pedagogové využívat, vymezuje cíle a obsah vzdělávání, kompetence, jejichž základy mají být u dětí pokládány. Podívejme se, jak je v zákonných dokumentech vymezen poměr a vztah mezi výchovou v rodině a předškolním vzděláváním v mateřské škole.

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školského zákona) (8) v § 33 vymezuje Cíle předškolního vzdělávání: „Předškolní vzdělávání podporuje rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku, podílí se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji a na osvojení základních pravidel chování, základních životních hodnot a mezilidských vztahů. Předškolní vzdělávání napomáhá vyrovnávat nerovnoměrnosti vývoje dětí před vstupem do základního vzdělávání a poskytuje speciálně pedagogickou péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami“.

Vyhláška č. 43/2006 Sb. o předškolním vzdělávání v §1 odst.1 již hovoří o spolupráci mezi rodinou a mateřskou školou takto: „Mateřská škola spolupracuje se zákonnými zástupci dětí a dalšími fyzickými osobami s cílem vyvíjet aktivity a organizovat činnosti ve prospěch rozvoje dětí a prohloubení vzdělávacího a výchovného působení mateřské školy, rodiny a společnosti“. (2006, str.1)

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání hovoří o spolupráci mezi zákonnými zástupci a mateřskou školou konkrétněji. Staví přednost rodinné výchovy před institucionální. „Úkolem institucionálního předškolního vzdělávání je doplňovat rodinnou výchovu a v úzké vazbě na ni pomáhat zajistit dítěti prostředí s dostatkem mnohostranných a přiměřených podnětů k jeho aktivnímu rozvoji a učení. Předškolní vzdělávání má smysluplně obohacovat denní program dítěte v průběhu jeho předškolních let a poskytovat dítěti odbornou péči. Mělo by usilovat, aby první vzdělávací krůčky dítěte byly stavěny na promyšleném, odborně podepřeném a lidsky i společensky hodnotném základě, a aby čas prožitý v mateřské škole byl pro dítě radostí, příjemnou zkušeností a zdrojem dobrých a spolehlivých základů do života i vzdělávání“. (5, 2004, str.7)

Jedna z podmínek předškolního vzdělávání se týká spoluúčasti rodičů na předškolním vzdělávání V ní se uvádí, že Ve vztazích mezi pedagogy a rodiči panuje oboustranná důvěra a otevřenost,vstřícnost, porozumění, respekt a ochota spolupracovat. Spolupráce funguje na základě partnerství. Pedagogové sledují konkrétní potřeby jednotlivých dětí, resp. rodin, snaží se jim porozumět a vyhovět. Rodiče mají možnost se podílet na dění v mateřské škole, účastnit se různých programů, dle svého zájmu zde vstupovat do her svých dětí. Jsou pravidelně a dostatečně informováni o všem, co se v mateřské škole děje. Projeví-li zájem, mohou se spolupodílet při plánování programu mateřské školy, při řešení vzniklých problémů apod. Pedagogové pravidelně informují rodiče o prospívání jejich dítěte i o jeho individuálních pokrocích v rozvoji i učení. Domlouvají se s rodiči o společném postupu při jeho výchově a vzdělávání. Pedagogové chrání soukromí rodiny a zachovávají diskrétnost v jejích svěřených vnitřních záležitostech. Jednají s rodiči ohleduplně, taktně, s vědomím, že pracují s důvěrnými informacemi. Nezasahují do života a soukromí rodiny, varují se přílišné horlivosti a poskytování nevyžádaných rad. Mateřská škola podporuje rodinnou výchovu a pomáhá rodičům v péči o dítě: nabízí rodičům poradenský servis i nejrůznější osvětové aktivity v otázkách výchovy a vzdělávání předškolních dětí. (5, 2004, str. 35)

RVP PV již zcela konkrétně a podrobně hovoří o spolupráci mezi rodiči a mateřskou školou, o podmínkách této spolupráce. Zabývá se výchovou i vzděláváním, poměrem účasti rodičů a mateřské školy. Rodina je na prvním místě. Ta rozhoduje o výchově svého dítěte a vybírá vzdělávací instituci pro ně. V tomto případě mateřskou školu. A ta by měla být plně profesionální v přístupu k rodičům a ve vzdělávání jimi svěřených dětí. V zákonných dokumentech je zakotvena spoluúčast rodiny na vzdělávání v mateřské škole.Je evidentní, že školský zákon používá termín „podporuje, podílí“, - tzn., že na něm neleží celá odpovědnost. Z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání jednoznačně vyplývá, že právě spoluúčast rodičů na vzdělávání a spolupráce s rodinou má co nejvíce napomoci zdravému vývoji dítěte!

Potřebné dovednosti učitelky MŠ: dovednost navazovat kontakt s rodiči dětí, dovednost vhodně sdělit výsledky svých zjištění jednotlivým rodičům nebo celé skupině rodičů, dovednost iniciovat a řídit diskuse s rodiči, dovednost sdělovat požadavky a instrukce k jejich splnění tak, aby vytvořily podmínky pro jejich přijetí rodiči, dovednost přesvědčit rodiče o tom, že učiteli záleží na příznivém edukačním vývoji každého dítěte.

Přehled vybraných (nejčastěji uváděných) doporučení a rad učitelům pro jejich efektivní spolupráci s rodiči: Je důležité, aby rodiče od prvních setkání s Vámi cítili, že jsou ve škole vítáni a že dostanou užitečné informace. Chovejte se k rodičům svých dětí jako k sobě rovným. Vědí o svém dítěti více než Vy a znají ho déle než Vy. Neostýchejte se zeptat rodičů jakou pomoc (ve vztahu ke školní prosperitě svého dítěte) by od Vás potřebovali. Neočekávejte, že všichni rodiče budou mít ke škole kladný vztah. Setkání učitele s rodiči by měla být časově přiměřená (většinou spíše krátká) a jejich závěr by měl vyznít pozitivně. Rodiče za Vámi přišli kvůli svému dítěti. Neporovnávejte před nimi děti a nemluvte s nimi o jiných žácích.

Na rozhovor s rodiči se dobře připravte Na rozhovor s rodiči se dobře připravte. Myslete na to, že jste po celou dobu setkání s rodiči stále v zaměstnání a vystupujte profesionálně. Na přivítanou rodičům podejte ruku, usmějte se a očima navažte kontakt. S rodiči, kteří nemohou přijít do školy, promluvte telefonicky. Neurážejte se, že v den, ve kterém jste si Vy udělali čas na ně, oni ho neměli. Vyvarujte se obsáhlých rozmluv o sobě, o svém osobním životě a o svých problémech. Nemluvte jen o nepříjemných věcech. Začněte něčím pozitivním a také něčím nadějným skončete. Pamatujte si zásadu, že dřív než řeknete něco negativního, je třeba mluvit o věcech pozitivních.

Neslibujte rodičům pod nátlakem něco, čeho byste mohli později litovat. Pokud se budou rodiče ptát na skutečnosti, které Vám nejsou v dané chvíli známy, sdělte jim, že poskytnete požadovanou odpověď později, až budete mít k dispozici potřebné údaje. Nepoučujte rodiče. Rodičům i Vám záleží na tomtéž – aby dítě dobře prospívalo a přiměřeně akceptovalo také celkové působení školního prostředí. Uvažte, ve kterých závažných případech může být užitečná (nebo nezbytná) stručná písemná dokumentace k tomu, co se stalo, koho se to týká a jak bude záležitost řešena. Kopii zápisu by měli mít k dispozici také rodiče a vedení školy. S rodiči, kteří jsou pracovně zaneprázdněni, si dohodněte individuální způsob vzájemné komunikace.

Zveřejněte hodiny, ve kterých Vám mohou rodiče volat do školy (případně domů). Pokud jsou rodiče rozvedeni, zeptejte se jich, jestli chtějí dostávat zprávy každý zvlášť. Vždy když s rodiči hovoříte, nezapomeňte jim říct, co jejich dítě umí a jaké má přednosti. Nezapomínejte také, že jste vzdělaní specialisté v oboru a umíte pracovat s dětmi. Předkládejte rodičům konkrétní návrhy, ale vždy připouštějte jiná možná řešení.

LITERATURA: ČÁP, J. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. BEAN, R. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha: Portál, 1995. DE SINGLY, F. Sociologie současné rodiny. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-249-1 DINKMEYER, D – McKAY, G. D. STEP: Efektivní výchova krok za krokem. Praha: Portál, 1996. DOBSON, J. Výchova dětí. Brno: Nová naděje, 1995, s. 237. HELUS, Z. Vyznat se v dětech. Praha: SPN, 1984. HERZKA, H. S. Rozumíme svému dítěti? Praha: 1996. KOMENSKÝ, J. A. Informatorium školy mateřské. Praha: SPN, 1958 LEMAN, K. Sourozenecké konstelace. Praha: Portál, 1997. MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 1994. MATĚJČEK, Z. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-325-3 MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986. MATĚJČEK, Z. Škola rodičů. Praha : MAXDORF, 2000. ISBN 80-85912-29-5 MATĚJČEK, Z. – DYTRYCH, Z. Děti, rodina a stres. Praha: 1994. MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 1993. MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Praha : Sociologické nakladatelství, 2008. ISBN 978-80-86429-87-8 ROGGE, J-U. děti potřebují hranice. Praha: Portál, 1996. STŘELEC, S. a kol. Kapitoly z rodinné výchovy. Praha: Fortuna, 1992. SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2001. ŠULOVÁ, L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0877-4 ŠULOVÁ, L. Všechny příspěvky z Raabe. YABLONSKY, L. Otcové a synové. Praha: Portál, 1995.