Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Názvosloví oxidů Některé významné oxidy
Advertisements

Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Dusík, fosfor.
Druhy chemických reakcí
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
ZÁSTUPCI OXIDŮ.
Typy chemických reakcí
Významné oxidy Mgr. Helena Roubalová
Chemické názvosloví anorganických sloučenin 1
OXIDY O-II oxygenium (latinsky) = kyslík
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová
Významné oxidy Oxid uhličitý- CO2: -vzniká dokonalým spalováním,
Síra.
Oxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2306_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
Sulfidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Chemická reakce a její rovnice
Chemická reakce a její rovnice
Neutralizace Vznik solí
Výpočet hmotnosti chemických látek z chemických rovnic
Oxidy Richard Horký. VlastnostiNázvosloví 2Názvosloví 1ReaktivitaPojmy
Halové prvky /halogeny/
13.1 Vím, co jsou dvouprvkové sloučeniny .
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Jak vznikají soli.
Látkové množství, molární hmotnost
Oxidy, které ovlivňují životní prostředí. Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku.
Bezkyslíkaté kyseliny
Kyslíkaté kyseliny.
Jak se tvoří názvy sulfidů
Názvosloví kyselin a hydroxidů
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Oxidy Materiál byl vytvořen v rámci projektu „Modernizace výuky na ZŠ ORLÍ LIBEREC“ reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Mgr. Pavlína Lejsková ZŠ praktická.
Síra Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Jak se tvoří názvy oxidů
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Hydroxidy.
Kyslíkaté kyseliny.
Výpočet procentového složení sloučenin Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Oxidy.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Uhlík, křemík Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Neutralizace Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Oxidy důležité pro stavebníky, malíře a jako drahokamy
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Výpočet hmotnosti chemických látek z chemických rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
Nejvýznamnější oxidy Autor: Mgr. Iveta Studená Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_18_Oxidy Téma: Chemie 8.
OXIDY. Co to jsou oxidy? Oxidy jsou dvouprvkové sloučeniny kyslíku s jinými prvky. Dříve se označovaly jako kysličníky V oxidech má kyslík oxidační číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: VY_32_Inovace_ – Oxidy (zástupci) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu:
Jak se atomy spojují Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Neutralizace Vznik solí
Uhlík, křemík Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Soli nad zlato Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Bezkyslíkaté kyseliny
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Sulfidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Významné oxidy Autor: Ing. Světlana Hřibalová.
Vlivy na rychlost chemických reakcí
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Významné oxidy Oxid uhličitý CO2 nedýchatelný bezbarvý plyn
Transkript prezentace:

Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku s jiným ……. Kyslík v oxidech má oxidační číslo vždy ….. Úkol 2: Doplň oxidační čísla a napiš názvy oxidů: K 2 O, Fe 2 O 3, SiO 2, CaO Úkol 3: Napiš vzorce oxidů: oxid manganistý, oxid dusičný, oxid rtuťný

Řešení úkolu 1 Úkol 1: Oxidy jsou dvouprvkové sloučeniny kyslíku s jiným prvkem. Kyslík v oxidech má oxidační číslo vždy -II. Úkol 2: oxid draselný, oxid železitý, oxid křemičitý, oxid vápenatý Úkol 3: Mn 2 O 7, N 2 O 5, Hg 2 O

Příprava oxidů přímým sloučením kyslíku s prvky Většina oxidů vzniká přímým sloučením kyslíku s jinými prvky, nejčastěji hořením (viz obrázky a videoklip). S + O 2 → SO 2 2Mg + O 2 → 2MgO C + O 2 → CO 2 Hoření síry Hoření hořčíku Hoření dřevného uhlí

Příprava oxidů tepelným rozkladem sloučenin Některé oxidy připravujeme tepelným rozkladem sloučenin, např. uhličitanu vápenatého nebo dichromanu amonného (obrázky a videoklip Sopka na stole dole). CaCO 3 → CaO + CO 2 (NH 4 ) 2 Cr 2 O 7 → Cr 2 O 3 + N 2 + 4H 2 O Dichroman amonný Oxid chromitý Sopka na stole

Úkol 4: Příprava oxidů: Podle snímků 3 a 4 doplň text: Oxidy připravujeme nejčastěji ……….. prvků nebo tepelným ……….… sloučenin. Dále napiš názvy pěti oxidů, které vznikly těmito způsoby.

Řešení úkolu 4 Oxidy připravujeme nejčastěji hořením prvků nebo tepelným rozkladem sloučenin. Oxid siřičitý, hořečnatý, uhličitý, vápenatý, chromitý.

Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Oxid uhličitý (CO 2 ) absorbuje tepelné záření vyzařované z povrchu Země. Proto je teplota na Zemi o 33 0 vyšší než bez skleníkového efektu. V důsledku lidské činnosti dochází v posledních letech ke zvyšování množství CO 2 v atmosféře a tím k nárůstu průměrné teploty na Zemi – globálnímu oteplování. Oxid siřičitý (SO 2 ) vzniká spalováním méně kvalitního uhlí, které obsahuje určité množství síry. V ovzduší pozvolna reaguje s vodou na kyselinu siřičitou, která je příčinou kyselých dešťů. Ty způsobují obrovské škody v zemědělství, na materiálech a kulturních památkách.

Úkol 5: Podle obrázků uveď, co zvyšuje obsah CO 2 nebo SO 2 v atmosféře: OdlesňováníSpalování uhlíVulkány ons/thumb/8/8f/Lacanja_burn.JPG Automobilismus mmons/thumb/d/d1/MSH80_eruption_m ount_st_helens.jpg 1rna_D%C4%9Btmarovi ommons/thumb/6/6d/Auto_stoped_hig hway.JPG

Řešení úkolu 5 Obsah CO 2 zvyšuje odlesňování, spalování uhlí a automobilismus. Obsah SO 2 zvyšuje sopečná činnost a spalování uhlí.

Příprava oxidu uhličitého Oxid uhličitý vzniká nejčastěji hořením různých druhů uhlí. Čistý oxid uhličitý připravíme reakcí vápence s kyselinou chlorovodíkovou. Úkol 6: Napiš rovnici hoření uhlí: Peklo ve zkumavce - hoření dřevného uhlí v dusičnanu draselném.

Řešení úkolu 6 C + O 2 → CO 2

Úkol 7: Vlastnosti oxidu uhličitého Podle videoklipu vlevo doplň text: Oxid uhličitý je …….. plyn, ……. než vzduch, ……, ani hoření ………... Hořící ……… v oxidu uhličitém …….. Směs CaCO 3 a HCl CO 2 CaCO 3 + 2HCl → CO 2 + CaCl 2 + H 2 O

Řešení úkolu 7 Oxid uhličitý je bezbarvý plyn, těžší než vzduch, nehoří, ani hoření nepodporuje. Hořící svíčka v oxidu uhličitém uhasne..

Úkol 8: Podle obrázků doplň, k čemu se CO 2 používá: view_Hotel_room_drink.JPG ons/thumb/4/4d/Cuboid_sugar.jpg

Řešení úkolu 8 Výroba cukru, sycených nápojů, sody, sněhové hasicí přístroje.

Pozoruj vlastnosti oxidu siřičitého Úkol 9: Podle obrázků doplň: Oxid siřičitý je plyn ….. barvy, má …….. zápach, je žíravý a …….. Má …… účinky. Je dobře ……… ve vodě na ………… siřičitou, která zbarví lakmus …….... Proto je to kyselinotvorný oxid. Reakce SO 2 s vodou Bělicí účinky

Řešení úkolu 9 Oxid siřičitý je plyn bíle barvy, má štiplavý zápach, je žíravý a toxický. Má bělicí účinky. Je dobře rozpustný ve vodě na kyselinu siřičitou, která zbarví lakmus červeně. Proto je to kyselinotvorný oxid.

Veškeré použité obrázky a videoklipy použité v prezentaci pocházejí z wikimedia commons nebo z vlastních zdrojů. Mgr. Vaněk Vlastimil, autor