Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvod do studia dějepisu
Advertisements

ÚVOD DO DĚJEPISU II. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Jančová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
• Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Úvod do učiva dějepisu.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
ÚVOD DO DĚJEPISU III. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Jančová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Historické prameny.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Úvod do dějepisu. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
ÚVOD DO DĚJEPISU PhDr. Jana Žáková.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Historické prameny Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Úvod do vyučování dějepisu
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
DUM Č.1 DUM Č.1 VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB VÝTVARNÉ VYJADŘOVÁNÍ OD NEJSTARŠÍCH DOB Název školy: ZŠ Salvátor, Valašské Meziříčí Název školy:
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Úvod do historie, periodizace dějin, historické prameny OB21-VVP-HUM-DEJ-BUJ-M
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Dějepis 6.ročníku Úvod do dějepisu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
ÚVOD DO DĚJEPISU uč. str
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
ÚVOD DO DĚJEPISU O dějepisu 1.
Dějepis 6. třídy Datování v dějepise.
ÚVOD DO DĚJEPISU/ Introduction to History
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Jak pracovat s učebnicí
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Úvod do učiva dějepisu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
ÚVOD DO DĚJEPISU.
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49   Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0205 Šablona: III/2 Sada: 1 Číslo materiálu v sadě: 1 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Název: Úvod do studia dějepisu   Jméno autora: Mgr. Vladislava Heglasová Předmět: Dějepis Jazyk: Čeština Klíčová slova: dějiny, dějepis, civilizace, historický pramen Cílová skupina: žák 1. ročníku Stupeň a typ vzdělání: střední odborné Očekávaný výstup: Dokáže definovat pojmy dějiny, dějepis a civilizace, zná druhy historických pramenů a uvede jejich příklady. Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 tř. 17.listopadu 49, 772 11 Olomouc

Metodický list/anotace Pomocí výkladové prezentace se žák naučí definovat základní pojmy, jako jsou dějiny, dějepis a civilizace, dále pak na základě uvedených příkladů a motivačního úkolu rozlišovat druhy historických pramenů, ze kterých při svém bádání čerpají historici. Datum vytvoření: 7.9. 2012

Úvod do studia dějepisu dějiny dějepis civilizace Úkol: Pokuste se vysvětlit rozdíl mezi těmito pojmy.

Dějiny objektivní dění související s existencí lidstva od jeho počátku až po současnost

Dějepis subjektivní výklad dějin věda o zákonitém vývoji lidské společnosti poučuje nás o minulosti lidstva jako celku nebo jeho jednotlivých skupin (národů a národností) pojednává i o rozvoji civilizace a kultury

Dějepisec (historik) se zabývá studiem dějin a je pro něj důležitá: pevná kostra faktů pochopení souvislostí zjištění příčin a důsledků Úkol: Dokážeš jmenovat nějakého historika a uvést období dějin, kterým se zabýval?

Hérodotos Řecko druhá pol. 5. stol. př. n. l.   Řecko druhá pol. 5. stol. př. n. l. vytvořil v devíti knihách nejúplnější popis světa (oikúmené) Obrázek č.1

Civilizace je souhrn společných znaků lidských společenství vzniklých z tvořivé činnosti člověka na určitém území v určitém čase odvozené od latinského slova „civis“ – občan (Termín „civilizace“ poprvé použil hrabě Mirabeau v r. 1760, Kant, Hegel, Engels chápali civilizaci jako dokonalý stav a protiklad barbarství.)

Mayská civilizace Obrázek č. 3 Obrázek č. 2

Kultura zvoncových pohárů Obrázek č. 4 Obrázek č. 5

Historické prameny Prameny hmotné: pozůstatky člověka a jeho činnosti (nástroje, nářadí, nádoby, zbraně, umělecké předměty, kosterní pozůstatky, stavby ap.) Prameny ústní: předávané ústní formou (mytologie) Prameny písemné: - úřední (úřední listiny, akta, účty) - vyprávěcí (kroniky) - soukromé (dopisy, osobní deníky) Prameny obrazové: dvourozměrné (atlasy, mapy, plány, obrazy, fotografie, filmy)

Úkol: Přiřaďte následující příklady pramenů. Obrázek č.7 Kosmova kronika Mapa světa z roku 1869

Obrázek č. 8 Mohendžodáro harappská kultura 3 000 – 1 500 př. n. l. Obrázek č. 9 Tollundský muž Peru jedna z nejstarších mumií na světě

Obrázek č. 10 Malba koně jeskyně Lascaux (Francie) mladý paleolit Obrázek č. 11 Věstonická Venuše Předmostí u Přerova stáří 30 000 let Obrázek č. 10 Malba koně jeskyně Lascaux (Francie) mladý paleolit

Řešení: obrázek č. 6 – pramen písemný (vyprávěcí) obrázek č. 7 – pramen obrazový obrázek č. 8 – pramen hmotný obrázek č. 9 – pramen hmotný obrázek č.10 – pramen obrazový obrázek č.11 – pramen hmotný

Odkazy: Použité zdroje: internet Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na www: Obrázek č. 1 AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 7.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:AGMA_H%C3%A9rodote.jpg > Obrázek č. 2 TORRISSEN, Bjorn Christian. Wikimedia Commons [online]. [cit. 7.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chichen-Itza-Castillo-Seen-From-East.JPG> Obrázek č. 3 IAVIDAXIU. Wikimedia Commons [online]. [cit. 7.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mayas.png> Obrázek č. 4 IHLE, Thomas. Wikimedia Commons [online]. [cit. 7.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Beakerculture.jpg> Obrázek č. 5 DIEKRAFT. Wikimedia Commons [online]. [cit. 7.9.2012]. Dostupný na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bellbeaker_map_europe.jpg>

< http://commons.wikimedia.org/wiki/File:World_Map_1689.JPG> Obrázek č. 6 COSMAS, Of Prague. Wikimedia Commons [online]. [cit. 7.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cosmas-Chronica_Boemorum.jpg> Obrázek č. 7 VAN SCHAGEN, Gerard. Wikimedia Commons [online]. [cit. 7.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:World_Map_1689.JPG> Obrázek č. 8 IMRAN, M.. Wikimedia Commons [online]. [cit. 7.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mohenjodaro_Sindh.jpeg> Obrázek č. 9 MONNIAUX, David. Wikimedia Commons [online]. [cit. 7.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mummy_501594_fh000031.jpg> Obrázek č. 10 CRO-MAGNON, Peoples. Wikimedia Commons [online]. [cit. 7.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lascaux2.jpg > Obrázek č. 11 CHE. Wikimedia Commons [online]. [cit. 7.9.2012]. Dostupný na WWW: < http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vestonicka_venuse_edit.jpg >