Veřejnoprávní a komerční média

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aleš Pekárek Ústav informačních studií a knihovnictví, FF UK Současný stav využití Creative Commons v oblasti informací veřejného sektoru ČR CC Salon,
Advertisements

Média? kulturu? komunikaci? Chcete studovat. • Chcete vědět, jak kultura ovlivňuje to, jací jsme, za co se považujeme a proti čemu se vymezujeme? • Chcete.
Praha, Goethe Institut, 12.prosince 2006 Seminář v rámci projektu Radniční listy bez cenzury 1 Radniční listy bez cenzury  Ústavní a právní principy veřejnoprávních.
Nový dětský okruh České televize
MULTIKULTURNÍ SOUŽITÍ
Satelit – nadpozemské řešení digitalizace TV příjmu červen 2009.
Tv a net Pravidla licencování IPTV Kam kráčí české telekom. sítě Srní
Jaká bude dětská veřejnoprávní televize ČT :D? Petr Dvořák, generální ředitel České televize Jaká bude dětská veřejnoprávní televize ČT :D? Zlín Film Fest,
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Teorie ekonomické regulace
Národní tematická síť F NTS F – národní tematická sít F Ing. Václav Götz 19.listopadu 2007.
funkce médií ve společnosti moc médií
PARTNERSTVÍ… … s kým… …a proč vlastně???. Národní knihovna & BUDVAR Česká televize: Kniha mého srdce SKANSKA & SKIP Český rozhlas Leonardo BIBLIO & české.
VY_32_INOVACE_EKO_19 PROPAGACE I.
Zdravotnictví řízené občanem Pavel Vepřek Tým DG plus.
Testy, testové úkoly. Testy, testové úkoly 1. Charakterizujte publicistický styl 2. Které útvary najdeme v novinách? 3. Charakterizujte reportáž 4.
FILMFEST, s.r.o Talent marketingových komunikací.
Masmédia Budoucnost médií veřejné služby
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
ZÁKLADNÍ INFORMACE O REKLAMĚ Reklama TV spot Rozhlasový spot Billboard Leták ve schránce Inzerce v novinách Reklama v časopisech Bannery na internetu Spam.
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Marketingové prostředí
P13 MARKETING MĚST A OBCÍ Demokratická společnost by měla dát lidem příležitost spolupodílet se na rozhodnutích týkajících se jejích obce, města, regionu.
Televizní vysílání v České republice
Mgr. Jiří Janeček Senát PČR Osvěta zvenčí ? Schopný autor tvoří, neschopný poučuje George Bernard Show.
Mediální systém jeden ze subsystémů sociálního systému (soustava elementů n. subsystémů, institucí a jednotek v sociálních rolích) Slovník. Med kom., s.
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Struktura vlastnictví 100%. Parlament Vláda Nadační trust Správní rada Vzdělávací společnost Správa Švédského rozhlasu (SRF) Rozhlasová služba ve městě.
Teorie statků Ekonomický statek – zboží nebo služba soukromého nebo veřejného charakteru.
Média v ČR Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Satelit = HDTV do každé domácnosti září Limity pro rozvoj HDTV Dostupnost signálu HDTV Vybavenost domácností televizory zobrazujícími HDTV Cenová.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
MARKETINGOVÝ MIX.
Televize 8. ročník.
Masmédia.
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR Ing. Zdeněk Duspiva NKS 2008.
Digitalizace v ČR ISSS, Hradec Králové, duben 2005.
Masmédia Budoucnost médií veřejné služby Ubráníme se mediální manipulaci? Přednáška EKMA
Svobodný přístup k informacím 21. října 2005 V.Jurmanová Volemanová.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
 Public relations se často překládá doslovně jako „veřejné vtahy“, avšak public relations jsou především procesem, jeho úkolem je tyto vztahy zlepšit.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
 Vztahy s veřejností můžeme zaznamenat už v dávné historii. V Mezopotámii, Asýrii, Persii a Egyptě, stejně jako v antickém Řecku a Římě se používalo.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Státní bytová politika Ing. David Slavata, Ph.D Ekonomika bydlení.
Výzkumné komunity / Privátní panely / Výzkum trhu Firemní dárcovství Radek Jiřičný Research Director
Jak se dělá programové schéma vysílání televize Cílová skupina Programové schéma vysílání Reklamní bloky Ukázky Dostupné z Metodického portálu
Mediální právo XII.. Právo na odpověď vzniká, došlo-li k uveřejnění: skutkového tvrzení a toto tvrzení se dotýká cti, důstojnosti nebo.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_078 Jméno autora: Blanka Zbožínková Název.
Reklamní agentura. Reklamní agentura obvykle produkuje kreativní koncepty a materiály (TV reklamy, rozhlasové spoty, tiskové inzeráty a mnoho dalších),
Strategie rozvoje zemského televizního vysílání 3. prosince 2015 Volební výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky Martin Gebauer Generální.
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
4. P – Promotion – komunikace Jde o komunikaci se zákazníkem. Pro komunikaci firma obvykle volí tzv. princip AIDA. A – Awareness (upoutání pozornosti),
Mgr. Petr Hanuš KOORDINÁTOR ODBORNÝCH SEKCÍ ASOCIACE POSKYTOVATELŮ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB ČR ŘEDITEL SEKCE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB UNIE ZAMĚSTNAVATELSKÝCH SVAZŮ ČR.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
MIKROEKONOMIKA Ekonomika neziskových organizací. Společenský význam neziskových organizací Nezisková organizace (nonprofit, nověji not-for-profit) = organizace,
Základy mediální výchovy
Televize v konzumaci médií suverénně vede
Romové a média Mgr. Alica Sigmund Heráková Muzeum romské kultury O roma vakeren, Romano hangos.
Masmédia Budoucnost médií veřejné služby
Nová doba a ekonomika Jaký ekonomický systém je typický pro středověk?
Veřejné Finance.
Státy světa Formy vlády a uspořádání států Proměna politické mapy
EVROPSKÁ UNIE 7. TŘÍDA, ZŠ SUCHDOL.
Firemní dárcovství Radek Jiřičný Research Director
Role ČT v rozvoji DTT.
Transkript prezentace:

Veřejnoprávní a komerční média a) veřejnoprávní média - rozhlasové a televizní stanice b) komerční média - rozhlasové a televizní stanice, tištěná média

Jak vymezit veřejnoprávní vysílání? Obecně přijímaná teoretická definice neexistuje Přetrvává rozmanitost forem této služby Lze říci, že veřejná služba je snaha v zájmu veřejnosti zvýšit kvalitu služeb Denis McQuail

Tři definice veřejného zájmu 1. Veřejný zájem je to, co zajímá veřejnost (většinová teorie) 2. O veřejném zájmu rozhoduje vztah k jedné prvořadé hodnotě nebo ideologii (například k marxismu nebo ideologii volného trhu) 3. Veřejný zájem je výsledek procesu demokratické diskuse a rozhodování (evropské pojetí)

Televize a) veřejnoprávní - rozhodující příjem z koncesionářských poplatků, kontrolní orgán je nezávislý na státní moci b) státní - financována státem, který také jmenuje dozorčí orgán c) komerční - nezávislá organizace, která má rozhodující příjem z reklamy

Druhy veřejnoprávní televize 1. Financování z koncesionářských poplatků a komerční činnosti, bez reklamy (BBC) 2. Smíšené financování z poplatků a reklamy (ČT, ORF, ZDF aj.) 3. Financování jen z reklamy (nejméně časté - španělská RTVE) 4. Financování dotacemi ze státního rozpočtu a z reklamy (belgická TRBF)

Americký model a) komerční stanice napojené na velké TV sítě jako je NBC, ABC, CBS b) komerční nezávislé stanice (indies) c) veřejné stanice financované různými fondy, dary bohatých diváků, státními příspěvky a v malé míře i reklamou d) placené stanice s kódovanými programy a televize, v nichž se platí jen za zhlédnuté

Význam amerických TV sítí Existuje na 1 500 stanic Filmy a seriály přerušuje reklama, která pořady putující sítěmi plně zaplatí Při exportu pořadů tedy může být jejich cena libovolná Z toho plyne expanze levných amerických filmů do celého světa

Evropa - historická enkláva veřejného vysílání Jedny z prvních komerčních televizí vznikají v roce 1954 v Lucembursku a ve Velké Británii Velkým průlomem do státního monopolu je vpád reklamy v 60. letech minulého století Například francouzská televize do té doby mohla přinášet jen povšechnou reklamu na zemědělské výrobky bez udání firmy - éterem tak znělo „jezte hrášek“ či „pijte mléko“

Jak je to nyní v České republice? Po transformaci státního televizního monopolu nyní existuje takzvaný duální systém Vedle sebe tak existují, doplňují se a navzájem si konkurují veřejné a komerční instituce

Co vymezuje činnost České televize? Zákon o České televizi (č. 483/1991 Sb.) Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání (č. 468/1991 Sb.) Zákon o regulaci reklamy (č. 40/1995 Sb.)

Hlavní úkoly veřejné služby (podle zákona o České televizi) Poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací pro svobodné vytváření názorů Přispívání k právnímu vědomí obyvatel Vytváření a šíření programů a poskytování vyvážené nabídky pořadů pro všechny skupiny obyvatel (se zřetelem na víru, přesvědčení, kulturu, etnický nebo národnostní původ atd.)

Hlavní úkoly veřejné služby (pokračování) Rozvíjení kulturní identity obyvatel včetně příslušníků národnostních nebo etnických menšin Výroba a vysílání zejména zpravodajských, publicistických, dokumentárních, uměleckých, dramatických, sportovních, zábavných a vzdělávacích pořadů a pořadů pro děti a mládež

Nezávislost České televize Česká televize je dnes plně nezávislá na jakémkoliv nedemokratickém, netržním vlivu, a to nejen „de iure“, ale především „de facto“. Zbavujeme se všech zaběhaných způsobů pohodlného živobytí pro „někoho“, odstraňujeme „kamarádíčky“, čistíme vysílání do podoby, kterou „diváci žádají“ - a to je významná změna oproti systému, který dovoloval vysílat, co „diváci snesou“. Jiří Janeček, generální ředitel ČT (MF DNES 9. 3. 2006)

A co rozhlas? Veřejnoprávní sféru představuje v České republice Český rozhlas (viz zákon o Českém rozhlasu č. 484/1991 Sb.) Komerční sféru představuje více než 70 soukromých rozhlasových stanic, z toho tři stanice jsou celoplošné (Rádio Impuls, Frekvence 1, Evropa 2)

Financování rozhlasových stanic Podobné jako u televizních stanic Kdysi financovali své stanice například výrobci elektrických spotřebičů ze zisku za prodej přijímačů Postupem času zvítězilo řešení, kdy komerční stanice „žijí“ z prodeje vysílacího času zadavatelům reklamy

Rozdílnost obsahů veřejnoprávních a komerčních médií Média veřejné služby mají referovat věcně, bez emocí, používat neutrální výrazy, doslovné citáty, zveřejňovat dodatečné důkazy, řadit informace a údaje odpovídajícím způsobem Komerční média mají sklon orientovat se více na obveselení a pobavení, jsou povrchnější, nekladou na příjemce žádné nároky, jsou spíše konformní a jejich obsah bývá standardizovaný

Co tedy dělají komerční média? Komerční média dělají vše pro to, aby nepřišla o diváky, chtějí jejich počet zvyšovat Obsah komerčních médií lze popsat jako show Komerční média nabízí širokou řadu témat, mají minimální nároky na porozumění a většinou jsou zaměřena na emocionální uspokojení Problém není v tom, že komerční média nabízejí zábavná témata, ale v tom, že jakákoliv témata převádějí na zábavu; a to je zcela jiná otázka

Co například přiláká zájem publika seriály detektivky zdůrazňování násilí sex podbízivá hudba

Principy komunikační strategie komerčních médií Dramatizace - před racionálním obsahem má přednost zobecnění; má schopnost v každém oživit příběh, jakoby dotyčný byl sám hrdinou Formátování - využití redukce, jež dává přednost explicitnosti před narážkou, jednoznačnosti, znázornění Personalizace - společné obsahy se obracejí ke každému jedinci

Jsou veřejnoprávní média potřeba? Veřejnoprávnost se poprvé objevila po II. světové válce v tehdejším západním Německu jako výsledek snahy zabránit v budoucnu zneužívání médií politickými stranami, jak tomu bylo za vlády Hitlerovy NSDAP Bez existence veřejnoprávních vysílatelů by část obsahů z médií pravděpodobně zmizela