Kyslíkaté kyseliny.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KYSELINY.
Advertisements

Jak se tvoří názvy kyselin
VY_32_INOVACE_18 - KYSELINY
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH16/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: Kyseliny a zásady Autor:
Sloučeniny vodíku a kyslíku
Zpracovala: Ing. Martina Hrabáková
Autor materiálu: RNDr. Pavlína Kochová Datum vytvoření: květen 2013
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
KYSELINY.
Kyseliny a zásady.
KYSELINY.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Opakování kyseliny a zásady
Výroba kyseliny dusičné
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Názvosloví anorganických sloučenin,
KYSLÍKATÉ KYSELINY OBECNÝ VZOREC : H X O
Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/CH13/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Název výukového materiálu: KYSELINY A ZÁSADY Autor:
bezkyslíkaté, kyslíkaté
OXIDY O-II oxygenium (latinsky) = kyslík
Kyseliny.
Kyseliny Ing. Jarmila Kirvejová.
Dusík, N.
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
Kyseliny.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o kyselinách Autor Ing. Lenka Kalinová JazykČeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
KYSELINY a)kyslíkaté ( HNO3 b)bezkyslíkaté (HCl, HF, HI, HBr)
Kyseliny.
Kyseliny Mgr. Helena Roubalová
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8_03.
Identifikace vzdělávacího materiáluVY_52_INOVACE_SlL205 EU OP VK Škola, adresaGy a SOŠ Přelouč, Obránců míru 1025 AutorMgr. Vendula Salášková Období tvorby.
SLOUČENINY DUSÍKU Mgr. Jitka Vojáčková.
NÁZVOSLOVÍ KYSELIN.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Oxidy, které ovlivňují životní prostředí. Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Kyseliny - zástupci Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr.
Kyslíkaté kyseliny.
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 22 Autor: Lenka Poláková
NÁZVOSLOVÍ KYSELIN.
14.1 Vím, co jsou kyseliny. Výroba kyselin je náročná.
Názvosloví kyselin a hydroxidů
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
NÁZVOSLOVÍ KYSELIN.
Vlastnosti a reakce kyselin
Kyseliny Richard Horký. Použití a pojmy Názvosloví 2Názvosloví 1BezkyslíkatéKyslíkaté
Bezkyslíkaté kyseliny
Hydroxidy.
Oxidy.
Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
8.2 Nepostradatelné kyseliny.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Tříprvkové sloučeniny. 1.) Hydroxidy Patří mezi zásady Jejich vodné roztoky nazýváme louhy Obsahují hydroxidový aniont (OH) - a kationt kovu (nebo amonný.
KYSELINY, pH Cíl: seznámení se zástupci, jejich vlastnostmi, vznikem a použitím a zjišťováním pH látek Výstup: VY_52_INOVACE_CH.8.25 Výukový materiál zpracovaný.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Kyseliny. Látka, která má hodnotu pH nižší než 7 Látka, která je schopna v roztoku disociovat, odštěpit proton H + + H 2 O  H 3 O +
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Kyseliny – názvosloví H 3 PO 4 HCl HNO 3 H 2 SO 4 H 2 CO 3 H2SH2S sírová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Kyseliny (kyslíkaté) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Soli (názvosloví) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Autor: Mgr. Jaroslava Všohájková
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
KYSELINY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_06_26.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_160_ KYSELINY
Transkript prezentace:

Kyslíkaté kyseliny

Charakteristika jsou tříprvkové sloučeniny vodíku, kyslíku a třetího kyselinotvorného prvku jsou žíravé lakmus barví červeně při jejich ředění se uvolňuje velké množství tepla jejich roztoky vedou elektrický proud (obsahují volné pohyblivé ionty) kyselina → H⁺ + aniont kyseliny⁻ HNO₃ → H⁺ + NO₃⁻

Názvosloví kyselin název je dvouslovný vodík je vždy na prvním místě, má oxidační číslo +I prvek z názvu kyseliny je uprostřed vzorce, oxidační číslo udává koncovka kyslík je na posledním místě ve vzorci, má oxidační číslo – II kyselina dusičná - H⁺¹N⁺⁵O⁻²

Utvořte vzorec kyseliny sírové jde o sloučeninu složenou z vodíku, síry a kyslíku H S O přidejte oxidační čísla vodíku a kyslíku, jsou daná H⁺¹ S O⁻² doplňte oxidační číslo síry podle koncovky,-ová=6 H⁺¹ S⁺⁶ O⁻² součet kladných a záporných čísel musí být roven 0 (počet kladných a záporných čísel musí být stejný) součet kladných čísel musí být sudý, abychom mohli dopočítat čísla záporná (+1)+(+6)=7, součet je lichý, proto vezmeme vodík dvakrát 2x(+1)+(+6)=+8 H₂⁺¹ S⁺⁶ O⁻² záporných oxidačních čísel musíme mít také 8, proto kyslík vezmeme 4x, 4x(-2)=-8 H₂⁺¹ S⁺⁶ O₄⁻²

Významné kyslíkaté kyseliny kyselina sírová kyselina dusičná kyselina uhličitá kyselina fosforečná kyselina siřičitá

Kyselina sírová (vitriol) H₂SO₄ nejvýznamnější kyselina, nazývaná krví chemie bezbarvá olejovitá kapalina koncentrovaná (96%) je silná žíravina odebírá látkám vodu (černají) má téměř dvakrát větší hustotu než voda, pomalu teče Využití: - výroba hnojiv, barviv, výbušnin, plastů, léčiv, umělých hmot - náplň akumulátorů pro auta (32%) - sušení a odvodňování látek - úprava pH vody - čištění výrobků z ropy a uhlí - úprava rud

Kyselina dusičná HNO₃ koncentrovaná je 65 – 68% bezbarvá žíravá kapalina je nestálá, na světle a vzduchu se rozkládá na jedovatý oxid dusičitý a vodu (žloutne až hnědne) Využití: - výroba výbušnin, hnojiv, léků, barviv a laků - okysličovadlo v raketové technice - výroba organických sloučenin

Kyselina uhličitá H₂CO₃ slabá nestálá kyselina, teplem se snadno rozkládá je složkou dešťových srážek a přírodní vody způsobuje přechodnou tvrdost vody Využití: - v potravinářství (perlivé nápoje) - přírodní minerální vody (kyselky)

Kyselina fosforečná k. trihydrogenfosforečná H₃PO₄ středně silná kyselina tvoří bezbarvé tvrdé krystalky jejich rozpouštěním ve vodě vzniká 85% roztok kyseliny Využití: - při zpracování ropy - při úpravě kovů - při výrobě nealkoholických nápojů (E338) - při výrobě zubních tmelů

Vytvořte názvy nebo vzorce kyselina chlorná H₂SiO₃ kyselina chromová HIO₄ kyselina dusitá HMnO₄ kyselina siřičitá HBrO₃ kyselina trihydrogenfosforečná HClO kyselina křemičitá H₂CrO₄ kyselina jodistá HNO₂ kyselina manganistá H₂SO₃ kyselina bromičná H₃PO₄

Zapište děje chemickými rovnicemi při výrobě kyseliny probíhají stejné reakce jako při vzniku kyselých dešťů: 1. spalováním síry vzniká oxid siřičitý 2. oxid siřičitý reaguje s kyslíkem za vzniku oxidu sírového 3. oxid siřičitý reaguje s vodou za vzniku kyseliny sírové Řešení: 1. S + O₂ → SO₂ 2. 2 SO₂ + O₂ → 2 SO₃ 3. SO₃ + H₂O → H₂SO₄

Shrnutí Doplňte text Kyslíkaté kyseliny jsou ……… sloučeniny ………, ……… a kyselinotvorného prvku. Jejich roztoky vedou ……… ……… . Při jejich ředění se uvolňuje ……… . Mezi nejvýznamnější kyseliny patří kyselina ………, ………, ………, ……… a ……… . Krví chemie je nazývána kyselina ………, odebíráním ……… látkám způsobuje jejich ……… . 32% kyselina sírová se používá jako náplň do ……… . Kyselina ……… je nestálá a na světle se rozkládá na ……… ……… a ……… . Přechodná tvrdost vody je způsobována kyselinou ……… . Cola obsahuje kyselinu ……… .

Řešení shrnutí Kyslíkaté kyseliny jsou tříprvkové sloučeniny vodíku, kyslíku a kyselinotvorného prvku. Jejich roztoky vedou elektrický proud. Při jejich ředění se uvolňuje teplo. Mezi nejvýznamnější kyseliny patří kyselina sírová, uhličitá, dusičná, fosforečná a siřičitá. Krví chemie je nazývána kyselina sírová, odebíráním vody látkám způsobuje jejich zčernání. 32% kyselina sírová se používá jako náplň do akumulátorů. Kyselina dusičná je nestálá a na světle se rozkládá na oxid dusičitý a vodu. Přechodná tvrdost vody je způsobována kyselinou uhličitou. Cola obsahuje kyselinu fosforečná.

Zdroje http://www.chemierol.wz.cz/nazvoslovi%20kyseliny.jpg http://www.epomed.cz/wp- content/uploads/2010/09/fig-3-04.jpg http://www.drokar.cz/user/shop/big/9300(1).jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thum b/9/9b/Salpetersaeure.jpg/220px-Salpetersaeure.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/02/ Stilles_Mineralwasser.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thum b/1/10/Glass_cola.jpg/774px-Glass_cola.jpg