Téma: Karel Čapek – Bílá nemoc

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Prezentace literárního díla a jeho autor Jan Zeman I4.B.
Advertisements

(Literární výchova - 7. ročník)
Karel Čapek R.U.R..
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
Rozbor uměleckého textu
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
FRÁŇA ŠRÁMEK Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
VY_32_INOVACE_CJK4_2460_Z EM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
 Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_03  Název materiálu: Drama  Tematická oblast: Estetika, 1. ročník  Anotace: Prezentace slouží k výkladu.
Pohár mléka Endless love. way H.P..
KAREL ČAPEK - DÍLO PRÓZA DRAMA.
Lustig – Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou Celkový rozbor textu
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.02 Název pro školu:
FANTASTICKÁ LITERATURA
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Dobrý Den. Dnes se podíváme na hru, která nemůže být cizí žádnému fandovi RPG her. Tou hrou je pokračovaní ságy…
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
KAREL ČAPEK - DÍLO PRÓZA DRAMA.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Jirotky…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE/18/B3 AutorMgr. Karolína Kofránková Období vytvořeníLeden.
VY_32_INOVACE_ČJ _Karel Čapek, prezentace Název šablony : Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Zaměření VM :Jazyk a jazyková komunikace.
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
Anotace:Prezentace seznamuje s významnými autory 20. století a jejich tvorbou. Řeší drobné úkoly. Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Autor: PaedDr.
VLADISLAV VANČURA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Friedrich Dürrenmatt Katka Berková, V8A
Božena Němcová – povídka Karla
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
Téma: Audience – V. Havel
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Svěráka a L. Smoljaka Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století
R. U. R. Karel Čapek. K AREL Č APEK představitel demokratické prózy autor románů, povídek a divadelních her autor utopických děl - varování před následky.
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Název : VY_32_inovace_12 Český jazyk a literatura – Příběh, který nikdy.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Karel Čapek Boj proti fašismu 2. část. Čapek reaguje na nebezpečí fašismu Mezi lety 1935 – 1938 se snaží připravit a vyzbrojit českého člověka na boj.
KAREL ČAPEK BÍLÁ NEMOC Helerová, C3B Gymnázium Jiřího Ortena, Kutná Hora.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_VLADIMIR_CELOUD_CESKA_LIT._1._POL._20._ST._MEZIVALECNE_CESKE_DRAMA_PR EZENTACE_16 Název školyStřední.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_12_LITERATURA.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Čapek Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
 Karel Čapek – 2. část tvorby  Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ Uh. Brod  OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-L
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Využití obrazového materiálu v hodinách Čj „Učit se znamená objevovat to, co už víš. Konat znamená demonstrovat, že to víš. Učit druhé znamená připomínat.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_8_10_ Test,komunikace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Povídka Básník Karel Čapek – Povídky z jedné kapsy - Slohotvorní činitelé.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
„Představte si to ticho, kdyby lidé říkali jen to, co vědí.“
VY_12_INOVACE_ , Romeo, Julie a tma
Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Karel Čapek - cestopisy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
VY_12_INOVACE_RŮ_I_13 DRAMA 1/2
VY_32_INOVACE_63_Karel Čapek
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Pohár mléka Endless love. way H.P..
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Transkript prezentace:

Téma: Karel Čapek – Bílá nemoc VY_32_INOVACE_122

Autor: Mgr. Klára Bambasová Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1072 Ročník: 2. Obor vzdělávání: Podnikání Vzdělávací oblast: Jazykové vzdělávání Tematická oblast: Česká literatura 20. století Vytvořeno dne: 3. 11. 2012 Anotace: Žáci dostali úkol – předem si přečíst Bílou nemoc Na začátku hodiny si připomenou žáci informace o Karlu Čapkovi. Poté si přečtou text v prezentaci a vypracují úkoly k textu. Po vypracování si zkontrolují své úkoly. Dále dostanou další úkol – napsat krátkou úvahu o smyslu Galénova jednání. VY_32_INOVACE_122

Citát Karla Čapka „Dějiny spíše potřebují lidí, kteří něco dělají, než lidí, kteří navrhují, co by někdo měl dělat.“ VY_32_INOVACE_122

Text Vejde baron Krüg, zarostlý, v žebráckých hadrech. DR. Galén: Tak co je s vámi, člověče? Baron Krüg: Pane doktore, já mám bílou nemoc – DR. Galén: Košili sundat. – A co vy…Tak dělejte, člověče – Malomocný: Pane doktore, já jen…co jsem dlužen… DR. Galén: Musíte ještě přijít. Malomocný: Tak zatím mockrát děkuju. Vysouká se ven. DR. Galén k baronu Krügovi: Ukažte se, člověče. Prohlíží ho. Poslyšte, to ještě není tak zlé. Je to sice bílá nemoc, ale – Čím jste? Baron Krüg: …Bez místa, pane doktore. Býval jsem…v kovodílně. … DR. Galén: To by přišlo…hodně draho, pane barone Krügu. Baron Krüg: Ale pane doktore…Já přece nejsem žádný baron Krüg… VY_32_INOVACE_122

Úkoly k textu – znalost díla 1. Literární druh, literární žánr, forma psaní textu. 2. Charakteristika výrazů psaných kurzívou. 3. Charakteristika hlavní postavy. 4. Téma díla. 5. Zařadit ukázku do kontextu celého díla. 6. Kdo je malomocný? 7. Kdo je baron Krüg? 8. Jak dílo končí? VY_32_INOVACE_122

Úkol č. 1 Literární druh – drama – divadelní hra Literární žánr – tragédie – smutná divadelní hra s tragickým koncem – umírá hlavní postava a s ní i lék na bílou nemoc Forma psaní textu – próza – dialogy – rozhovory postav VY_32_INOVACE_122

Úkol č. 2 VY_32_INOVACE_122 Výrazy psané kurzívou = scénické poznámky Jsou velmi důležité jak pro čtenáře, tak pro herce, kteří poté ztvárňují jednotlivé postavy na jevišti. Čtenáři slouží k tomu, aby věděl, jak se herec tváří, kde se pohybuje, na koho se právě dívá, jakým tónem hovoří… - slouží k lepší představivosti k tomu, co se právě na jevišti děje. Herci slouží k tomu, aby věděl, co má v konkrétní situaci dělat. Výrazy z textu: Vejde baron Krüg, zarostlý, v žebráckých hadrech. – charakteristika barona Krüga v dané scéně. Vysouká se ven. – ukazuje, co malomocný dělá, jakým způsobem odchází ze scény. Prohlíží ho. – ukazuje, co dělá Dr. Galén, ukazuje to, že nevěří Krügovi, kým tvrdí, že je. VY_32_INOVACE_122

Úkol č. 3 Dr. Galén – lékař, který dle svých slov, a dokonce díky svým výsledkům vymyslel lék na bílou nemoc. Kdysi pracoval pod vedením doktora Lilienthala, ten mu říkal Doktor Dětina. Původem byl Řek. Zvláštní postava, která se vymyká ostatním, neboť nesnáší válku a přeje si mír – lidé v té době prahli po válce, byli zfanatizovaní a mysleli si, že je to jediné možné řešení. Galén ale byl kdysi lékařem válečným a věděl, jak většina vojáků končila – mrtví nebo alespoň vážně zranění – on se je snažil zachránit – zachránit jim ŽIVOT! Podle něj si lidé chtiví války nedokáží vážit života, dobrovolně se ho vzdávají. To on nedokázal pochopit. Chtějí válku = vzdávají se života x jsou malomocní = ale chtějí život! Léčil jen chudé, podle něj chudí nemohli ovlivnit válku. Bohatí ovlivňují válku, neboť dávají finanční prostředky na válčení – především na zbrojení – dělají si tak z války byznys, na kterém vydělávají další finance. VY_32_INOVACE_122

Úkol č. 4 Téma: Bílá nemoc – malomocenství a její léčba (Bílá nemoc se projevovala u lidí nad 50 let, objevila se jim na hrudníku skvrnka – bílá – místo bylo necitlivé. Původně se léčila pouze zvýšením hygieny – dezinfekčními prostředky, které zabraňovaly pachu, který vznikal hnilobou a odpadáváním kusů lidského masa. Lidé se rozpadávali. Nikoho se nepodařilo vyléčit. Až Dr. Galén přišel s lékem, který fungoval.) Skrytě je bílou nemocí rozmáhající se vliv Německa. Bílou nemocí Čapek myslel fašismus, který začal zaplavovat svět – Evropu. Nemoc se rozmáhala stejně zákeřně jako fašismus. Tématem tedy může být i válka x mír! VY_32_INOVACE_122

Úkol č. 5 Ukázka je z druhé části hry. Odehrává se v době, kdy Dr. Galén léčí už jen ve své ordinaci pro chudé a přichází k němu baron Krüg – majitel továrny na výroby zbraní – také s bílou nemocí. Dr. Galén ho však prokoukne a nabízí mu léčbu, ale na oplátku chce, aby ukončil výrobu zbraní. Baron Krüg odmítne. Dojde za Maršálem – vůdcem – aby ho poprosil o zastavení zbrojení, a tím i války. Maršál jeho myšlenku = prosbu odmítne. Baron Krüg zakončí svůj život sebevraždou – zastřelí se. VY_32_INOVACE_122

Úkol č. 6 a 7 Baron Krüg – majitel továrny na výrobu zbraní. Taktéž člověk, který si našel na hrudníku bílou skvrnu – necitlivé místo – onemocněl bílou nemocí. Člověk, který podle Dr. Galéna ovlivňoval válku. Na druhé straně také člověk, který ve své továrně zaměstnával spoustu lidí. Malomocný – chudý člověk, který onemocněl bílou nemocí. VY_32_INOVACE_122

Úkol č. 8 Konec díla: Na konci díla si bílou skvrnu objeví i Maršál. Toho po dlouhém přemlouvání přesvědčí jeho dcera, aby zavolali Dr. Galénovi, aby ho léčil. Dr. Galén však trvá na své podmínce, a to že musí zastavit válku. Je to v okamžiku, kdy dav lidí jásá a provolává válečná hesla. Maršál mu v telefonickém rozhovoru slíbí, že válku zastaví. Pro Dr. Galéna přijede Maršálovo auto, aby ho dopravilo za Maršálem. Dr. Galén vystoupí na náměstí s tím, že k Maršálovu domu dojde sám. V běsnícím davu začne vykřikovat protiválečná hesla. Lidem říká, že válka skončí. Lidé ho považují za blázna, vlastně za nepřítele a začnou bít, až ho nakonec ubijí. Vezmou jeho kufřík, vyndají ampulky s lékem a rozšlapou ho. Dr. Galén již k Maršálovi nedojde… Jeden z těch, který se podílí na Galénově smrti, řekne ostatním, že to byl nějaký lékař. VY_32_INOVACE_122

Další úkoly Napsat úvahu o smyslu Galénova jednání. Převyprávět celé dílo. Zhlédnout filmovou adaptaci a porovnat s dramatem napsaným Karlem Čapkem. Vyhledat na internetu informace o 2. světové válce. VY_32_INOVACE_122

Použitá literatura PROKOP, Vladimír. Přehled české literatury 20. století. Sokolov: O.K.-Soft, 2006, ISBN 80-238-2348-5. PROKOP, Vladimír. Čítanka k Přehledu české literatury 20. století. Sokolov: O.K.-Soft, 2006, ISBN 80-238-4310-9. ČAPEK, Karel. Bílá nemoc. Praha: ARTUR, 2008, ISBN 978-80-87128-52-7. ČAPEK, Karel; PROTIVA, Josef. Myšlenky významných osobností. Praha: Nové město, 2003, ISBN 80-86146-41-3. Foto v pozadí – vlastní archiv. VY_32_INOVACE_122