Speciální metody práce na ZŠS

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Rehabilitace u CMP Zdeňka Dvořáková.
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Strukturované učení PROJEKT EU
Diagnostika SPU.
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Přednáška č. 2 Kinezioterapie v kontextu rehabilitace, dělení kinezioterapie, metody kinezioterapie.
Komunikace s dětským pacientem
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Zavedení nových trendů a metod předškolního vzdělávání
HEŘMÁNEK DĚTEM Občanské sdružení HEŘMÁNEK DĚTEM funguje při Dětském denním rehabilitačním stacionáři (DDRS) v Hradci Králové Sdružuje děti, rodiče, zaměstnance.
Zdravá škola.
Reminiscenční terapie
Péče o osoby s afázií.
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Průřezová témata.
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
osob s mentálním postižením
Ředitel školy: PaedDr. Ivan Pospíchal
Teorie vzdělávání dospělých
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Reedukace SPU s využitím počítačů
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací formy-výuka v bloku
AROMATERAPIE.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
SNOEZELEN = Č ichat + d ř ímat. VZNIK Hledala se možnost jak jedincům s mentálním postižením nabídnout přiměřené aktivity, umožnit jim trávit jejich volný.
HIPOTERAPIE A CANISTERAPIE
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Assessment centrum.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Mgr. Eliška Geržová FN Motol. ONEMOCNĚNÍ CHARCOT – MARIE – TOOTH řazeno mezi dědičné neuropatie postižení nervového systému - nejčastěji periferní části.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Plavání ve zdravotně orientovaných pohybových programech Lekce č. 27 Irena Čechovská, červen 2006 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
HORIZONT ZLÍN Workshop
Koncept bazální stimulace
Metodické materiály a pomůcky
Akrobatická příprava Akrobatickou přípravu dělíme na: Zpevňovací
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Assessment centrum.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Teorie vzdělávání dospělých
Reminiscenční terapie
BAZÁLNÍ STIMULACE PERLIČKOVÉ POMŮCKY
KONCEPT BAZÁLNÍ STIMULACE
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
BAZÁLNÍ STIMULACE PERLIČKOVÉ POMŮCKY
LIDSKÉ TĚLO VY_32_INOVACE_5A_09 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Speciální metody práce na ZŠS Edukační - bazální stimulace, snoezelen, počítačové programy, aromaterapie Hraniční - ergoterapie, canisterapie, hipoterapie, míčkování, metoda Veroniky Sherborne, cvičení na podporu vestibulární stimulace, metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje (Castillo Morales) Rehabilitační (fyzioterapeutické) – terapie reflexní lokomoce (Vojtova metoda), Bobathův koncept, Petöho terapie

Bazální stimulace Bazální stimulace – pojem, pedagogicko-psychologická aktivita, nabízí velmi těžce postižením jedincům možnosti podpory a rozvoje. Jedná se o elementární základní nabídku, pojem stimulace se rozumí nabídka podnětů ve všem, kde těžce postižený člověk není schopen postarat o dostatečný přísun přiměřených podnětů pro svůj vývoj.

Bazální stimulace Historie Systém bazální stimulace – celistvost (vnímání, sociální zkušenosti, myšlení, komunikace, pocity, pohyb, tělesná zkušenost)- ukázky Jednotlivé oblasti podpory – somatické, vibrační, vestibulární, orální, akustické, taktilně haptické, vizuální podněty - ukázky

Bazální stimulace Východiska – u dětí s těžkým zdravotním postižením jsou extrémně redukované aktivity, jsou často omezeny na rudimentární životní úkony, za podpory a předkládání základních podnětů lze částečně dítě uvádět do okolního světa.

Bazální stimulace Podstatou bazální stimulace je aktivní zapojení vnímání dítěte s těžkým zdravotním postižením. Umožňuje interakci mezi dítětem a jeho prostředím, zajišťuje příjemné tělesné pocity jako základní požadavek pro zpřístupnění okolí, vychází z nižších smyslů, podněty se nabízejí postupně, vzájemně se střídají, nakonec dojde k jejich propojení.

Snoezelen (snuffelen-čichat, doezelen-dřímat) Historie. Princip metody – prostředí, které umožňuje uvolnění, uklidnění, aktivizuje, podněcuje, nové zkušenosti. Interakce mezi klientem a terapeutem. Plní funkce: Relaxační – celkové uvolnění, poznávací – nové informace o sobě a prostředí kolem mě, interakční – vybízí k aktivitě.

Vybavení místnosti Vodní postel s termostatem (teplota lidského těla), uzavřená místnost bez přístupu světla, klid, odhlučnění od okolního prostředí, zrcadlová stěna, přehrávač CD, relaxační hudba, přírodní zvuky, bublinkový válec, světelný válec s voskovými efekty, světelná doteková koule, světelný had, vodopády, světelné efekty. Předměty pro hmatovou stimulaci.

Formy, metody a techniky práce Náplň volného času. Bazální stimulace. Edukace. Terapie a podpůrné terapeutické metody (masáže, aromaterapie, muzikoterapie, podpora komunikace). Diagnostika (SPC, raná péče). Uklidnění při afektech. Relaxace (individuální, skupinová).

Snoezelen Zásady práce Individuální přístup (znát diagnózu, anamnézu, aktuální zdravotní stav, cíl práce, volba vhodné metody). Dobrovolnost nabídky – mnohostranná nabídka smyslových dojmů. Svoboda projevu – nic se nemusí, ale může, vše je dovoleno. Udržet mezilidský kontakt k osobě s těžkým postižením-akceptujeme jej, respektujeme a uznáváme.

Snoezelen – tématické celky Seznámení s místností, objevování místnosti, vnímání účinků vodních sloupů, dotýkat se a být dotýkán, objevování předmětů a užívání jich jako zdroje zvuku, rozvíjení fantazie pomocí obrazů, pomocí zvuků, pomocí čichu a chuti, spojování vizuálních podnětů s rytmy a zvuky, meditace světlem a zvukem, zažít podvodní příběh, soustředit se, vzpomínání, dýchání, hluboké uvolnění, blízkost ke zvířatům, nalezení klidu.

Snoezelen – praktická ukázka

Počítače, výukové programy Využití v rámci edukace- čtení, psaní, počítání, smyslová, řečová výchova, věcné učení, rozumová výchova, rozvoj jemné motoriky. Prostředek komunikace s okolím. Volnočasové aktivity.

Počítače, výukové programy Využíváním ICT dochází kvalitativně i kvantitativně k podpoře možnosti vzdělávání žáků s těžším stupněm postižení. Názornost a rozmanitost výuky, motivace žáků k získávání nových vědomostí a dovedností, stimulace k lepším výkonům, přispívá k tvorbě konkrétních názorných představ, posiluje obrazotvornost, hravou formou napomáhá k procvičování a zapamatování učiva.

Počítače, výukové programy Využití: Příprava individuálních úkolů. Dodatková práce pro žáky s rychlejším tempem. Kontrola a hodnocení vypracovaných úkolů. Výukový program může přejímat různé funkce učební pomůcky.

Počítače, výukové programy Výkonné počítače, s větším monitorem (LCD, dotykové monitory). Speciální klávesnice (t.MID-BIG), větší klávesy. Speciální myši, velkoplošná externí tlačítka. Speciální programy s hlasovými povely a zvuky.

Počítače, výukové programy Dětský koutek 4, 5, Pexeso – věcné učení, rozumová výchova. Brebta, Naslouchej a hraj si, Soví galerie, Soví ZOO – řečová výchova.

Hraniční metody Ergoterapie Canisterapie Hipoterapie

Míčkování Vychází a respektuje existenci energetických center – čaker a akupresurních bodů na různých částech těla, využívání prvků jógy. Automasáž – u dětí oslabených, nemocných. Míčková masáž – pro děti s kombinací postižení.

Míčkování Používá se molitanový míček velikosti míčku tenisového, součástí míčkování je poslech relaxační hudby. Program zahrnuje 20 bodů a týká se 6 oblastí lidského těla. 1. Temeno, hlava, ucho a obličej. 2. Šíje. 3.Hrudník. 4. Ruka, paže, rameno. 5. chodidla a dolní končetiny. 6. Záda.

Míčkování - postup Vhodné prostředí, zajištění personálu, výběr dětí, vhodná hudba. Příprava dítěte - motivace, jednotlivé oblasti míčkování. Závěrečná relaxace.

Metoda Veroniky Sherborne Zakládá se na analýze lidského pohybu, cílem přístupu je rozvoj osobnosti, jeho potenciálu, pomoc pochopit a vyzkoušet širokou škálu pohybových aktivit. Sherborne vytvořila systém aktivit, které stimulují vývoj dítěte nejen po stránce pohybové, ale také emocionální, smyslové, rozumové – vhodné pro disharmonický a opožděný vývoj.

Metoda Veroniky Sherborne Metoda vychází z přirozeného kontaktu rodičů s malými dětmi. Pohybem lze vyjádřit své pocity, získat volnost, vytvářet vlastní pohybové struktury a kompozice. Předpokladem tohoto konceptu je možnost poznání vlastní síly dítěte, učení spolupráci a sdílení.

Metoda Veroniky Sherborne Dítěti jsou určité cviky nabízeny s tím, že je může podle vlastních nápadů obměňovat, čímž rozvíjíme dětskou spontánnost a kreativitu. Cíle: rozvíjet vztahy, rozvíjet uvědomění si vlastního těla za pomocí pohybových cvičení.

Metoda Veroniky Sherborne Nutná je akceptace individuálních zvláštností osob i jejich poruch (různé stupně a typy MP, autismus, DMO, poruchy chování a emocí, deprivované děti, smyslové postižení, chronicky nemocní, vady řeči). Metodou se děti motivují k cílené pohybové aktivitě, uvědomění si ovladatelnosti svého těla, usnadnění interpersonálních kontaktů, zlepšení iniciativy a aktivity, uspokojování vlastních potřeb.

Vestibulární stimulace Zdravý člověk je neustále v pohybu, mění své polohy v důsledku činností vykonávaných během dne – vnitřní sluchový orgán s jeho rovnovážným ústrojím získává přísun podnětů, které zpracovává. Člověk s omezenými pohybovými aktivitami dostává tyto informace minimálně, ke změně polohy dochází jen velmi zřídka, tím ztrácí vestibulární aparát svou schopnost reagovat na změny polohy.

Vestibulární stimulace Orgán rovnováhy (vestibulární čidlo) tvoří větší část vnitřního ucha, reflexy vycházející z vestibulárního ústrojí slouží k dvěma mechanismům: Opěrná motorika (udržení rovnováhy) Zraková fixace předmětu v okolí při pohybech hlavy a těla (řízení pohybu). Každá odchylka polohy hlavy je ihned korigována protisměrným pohybem očí – usnadňuje prostorovou orientaci.

Vestibulární stimulace Vestibulární systém - je vyvinutý již v 8 týdnu prenatálního věku, - vestibulární receptory jsou nejcitlivější ze všech smyslových receptorů.

Vestibulární stimulace Funkce – udržuje rovnováhu mezi procesem bdělosti a útlumu, zpracovává informace o postavení těla v prostoru, reaguje na působení gravitační síly, stabilizuje zrak přo pohybu, stimuluje posturální svaly, koordinuje pohyby, plynulost pohybu, kompletuje hmatové, zrakové informace – doplňuje obraz tělesného schématu, zaznamenává lineární, rotační a statické pohyby hlavy, stimuluje napětí okohybných a šíjových svalů

Vestibulární stimulace Cvičení vestibulárního aparátu dělíme na aktivní a pasivní. Aktivní – válení sudů, cvičení na balančních plochách, jízda na skateboardu, cvičení na míčích, cvičení na válcích. Pasivní vestibulární stimulace – cvičení v sedu, houpání v dece, tahání po zemi v dece, zabalit do deky a tahem za konec ho rozbalit apod.

Metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje – orofaciální regulační terapie Orofaciální komplex je orgánový systém, který je tvořen spojením různých anatomicko-fyziologických prvků a slouží k tomu, aby se rozvíjely následující funkce nebo k nim přispívaly: Přijímání potravy – mimika –dýchání – fonace.

Rehabilitační metody Vojtova reflexní terapie Bobatův koncept Petöho terapie

Model Portage Základní východiska-domácí péče, vybudování vztahu mezi postiženým dítětem a pečující osobou (rodičem). Je vytvořen pro rodiče – cílem je denní ovlivňování svého dítěte doma a co nejvhodnější podněcování jeho vývoje. Rodiče spolupracují se svým konzultantem, který je vede, tak aby do denní péče o dítě byly zavedeny přímé techniky učení.

Model domácích návštěv Portage Je to jádro modelu, konzultant obvykle 1x za týden teoreticky i prakticky provádí nácvik konkrétní dovednosti, tak aby odpovídal úrovni dítěte. Tento nácvik je prováděn rodičem následující týden, je vybírán s rodiči, popsán v záznamu aktivit s metodickým postupem učení a výsledky.

Účastníci modelu Portage Domácí konzultant. Rodiče. Pracovník přímého kontaktu v zařízeních pro děti se speciálními potřebami různého typu a charakteru. Supervizor.

Učení v modelu Portage Diagnostika dítěte – vyplnění seznamů dovedností v jednotlivých oblastech (motorika, sebeobsluha a soběstačnost, socializace, vědomosti, řeč) – stanovení současné úrovně dítěte v jednotlivých oblastech. Vytyčení cíle, zpracování záznamu aktivity (cíl učení, popis nácviku, způsob prezentace, způsob zaznamenávání, postup úspěchu. Strategie učení – odebírání pomoci, učení rozlišováním bez chyb, rozkrokování, tvarování.