POVODNĚ V ČR Finanční a ekonomické aspekty

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Advertisements

T-1 Úvod do teorie pojištění firem
Financování výkonu státní správy územních samosprávných celků
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
Daňová teorie a politika
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
Hmotná nouze 29. června 2010 Bc. Ivana Šťastná vedoucí OSV
Ekonomický pokles a hospodaření českých obcí a měst Ekonomický pokles a hospodaření českých obcí a měst Ing. Ivan Černý předseda Finanční komise SMO ČR.
VY_62_INOVACE_1_2_07 Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Zajištění rizik.
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Nové výzvy a zkušenosti v úvěrovém pojištění MSV Brno 2007 Pavol Parízek Generální ředitel EGAP.
Novela RUD účinná k Novela RUD účinná k Hospodaření ÚSC Jan Zikl Ředitel odboru financování územních rozpočtů a prog. financování Ministerstvo.
Nové volební období a očekávaní obcí a měst Nové volební období a očekávaní obcí a měst XIII. celostátní finanční konference – 2. – 3. prosince 2010 Ing.
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
Daňová teorie a politika
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_POJISTOVNICTVI.
Zdanění subjektů terciárního sektoru
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Pokles příjmů obecních rozpočtů a způsoby řešení jeho dopadů Ministerstvo financí ČR Praha listopad 2009 Jan Zikl.
Finanční gramotnost Jana Leciánová Gymnázium Uherské Hradiště, 2013 Pojištění.
Mikro a makroekonomické aspekty tělesné kultury
Stav realizace ESF programů v gesci Ministerstva práce a sociálních věcí k Tisková konference 5. února 2007.
ZDP - Zdanění právnických osob – veřejně prospěšných poplatníků (VPP) VPP = v souladu se statutem, stanovami apod. jako svou hlavní činnost vykonává činnost.
Rozpočtová (fiskální) nerovnováha Dagmar Kostrhůnová Dagmar Kostrhůnová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF.
Sociální pojištění Veřejný systém založený na rozpočtovém, nikoli pojistném principu. SZ a VZP.
Vzdělání z hlediska teorie statků
Soustava veřejných rozpočtů. Osnova kurzu 1.Veřejné rozpočty v ČR 2.Státní rozpočet a rozpočtový proces 3.Střednědobé rozpočtování 4.Územní rozpočty 5.Podmíněné.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Rozpočty obcí a krajů v roce 2009 v návaznosti na aktuální ekonomický vývoj Ministerstvo financí ČR Praha červen 2009 Jan Zikl ředitel odboru financování.
DAŇOVÁ SOUSTAVA. Daňová soustava  Členění na přímé (z příjmu a majetkové) a nepřímé  Kdo je plátce a poplatník?  Daně přímé  Daň z příjmu FO a PO.
POVINNÉ A NEPOVINNÉ POJIŠTĚNÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu
Vodní hospodářství (2014–2016) Aleš Kendík náměstek pro řízení sekce vodního hospodářství
Pavel Rada Regionální rozvojová agentura Východní Moravy Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií Dotace pro neziskové organizace z EU.
Operační program Životní prostředí. 2 OPŽP – druhý největší operační program  Finanční nástroj pro čerpání prostředků z fondů Evropské unie  V letech.
Hospodaření rozpočtů územních samosprávných celků za rok 2005 Mgr. Oldřich Hájek.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Veřejné příjmy Veřejné příjmy se podílejí na přerozdělování HDP, a to nenávratným způsobem Jsou zdrojem krytí veřejných.
Ministerstvo financí České republiky Jednání pracovní komise k RUD 31. března 2016 Ministerstvo financí Březen 2016.
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok Východiska pro sestavení návrhu rozpočtu JMK na rok 2015  Návrh zákona o státním rozpočtu České republiky.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výroční zpráva SFDI za rok dubna RozpočetCelkem Národní zdroje Dluhopisový program D47 EUEIB Schválený
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok  RJMK dne projednala návrh rozpočtu JMK na rok 2016 a doporučila ZJMK ke schválení.  Rozpočet.
Ing. Luděk Tesař ekonom Ekonomika ČR v souvislostech rozpočtů.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok Obecný úvod  Návrh státního rozpočtu na rok 2013 kapitoly 335 – Ministerstvo zdravotnictví je předkládán.
Vysoká škola technická a ekonomická Bakalářská práce Daňové a odvodové zatížení podnikatelů ČR Autor: Radka Přibylová Vedoucí práce : Ing. Marta Hortová.
Pracovní porada ekonomů neškolských příspěvkových organizací
Pojišťovnictví Pojišťovnické & pojistné právo
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2015
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2017
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Soustava veřejných rozpočtů
VEŘEJNÉ FINANCE VEŘEJNÉ PŘÍJMY.
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Příjmy a výdaje SR.
Rozpočtová soustava Finanční zdroje územních samospráv
Rozpočtová a fiskální politika
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Masarykova univerzita Ekonomicko-správní fakulta
Návrh rozpočtu kapitoly 335 – MZ ČR na rok 2011
Ing. Zbyněk Hořelica, ředitel SFDI
Návrh rozpočtu Jihomoravského kraje na rok 2015
Financování krizového řízení ve veřejné správě
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
Informace o Programu švýcarsko-české spolupráce
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 30. října 2017
Porada ekonomů PO dne Informace oddělení rozpočtu a financování
Program Prevence před povodněmi I. až IV. etapa
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2017
Transkript prezentace:

POVODNĚ V ČR Finanční a ekonomické aspekty Protipovodňové vzdělávací a výzkumné centrum CZ.1.07./2.4.00/17.0040 POVODNĚ V ČR Finanční a ekonomické aspekty Ing. Lenka Furová KVE ESF MU PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

O ČEM TO DNES BUDE? Co jsou povodně, jak vznikají, co způsobují Povodně v ČR Financování povodní v ČR PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

POVODEŇ, ZÁPLAVA, VELKÁ VODA… Přírodní událost s rozsáhlými dopady na životy a majetek postižených lidí (Čamrová, Jílková) Nedílná součást přírody Velká x lokální (blesková, přívalová) Příčina ve změnách klimatu, v území Makro- a mikroekonomické dopady PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

Klasifikace povodňových škod Povodňové škody Klasifikace povodňových škod Zdroj: Messner a kol., 1997 PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

POVODŇOVÉ ŠKODY A TROCHA MATIKY Šsum = (HMVS + HMF + HMO+ HLZ) + (ZVSS + ZPF + ZBÚ + ZLZ) Šsum – celková suma povodňových škod HMVS – hodnota škod na majetku veřejné správy HMF – hodnota škod na majetku firem HMO – hodnota škod na majetku obyvatelstva HLZ – hodnota ztracených lidských životů ZVSS – hodnota ztracených veřejných statků a služeb (včetně tzv. environmentálních statků) ZPF – hodnota ztracené produkce firem (včetně ztráty v důsledku zastavení nebo přerušení výroby) ZBÚ – hodnota ztraceného nárůstu bohatství blahobytu úspor obyvatelstva ZLZ – hodnota újmy na zdraví obyvatelstva, včetně psychické újmy Jak ocenit nehmotné škody? Na výši škod se musíme dívat i z hlediska vyspělosti ekonomiky!!!!! PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

O ČEM TO DNES BUDE? Co jsou povodně, jak vznikají, co způsobují Povodně v ČR Financování povodní v ČR PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

Významný ekonomický, společenský a politický problém od roku 1997 POVODNĚ V ČR Významný ekonomický, společenský a politický problém od roku 1997 Nízká míra (neexistence) tzv. povodňové paměti Celkem 7 významných povodňových událostí Celkové škody za 172 mld. Kč PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

POVODŇOVÉ ŠKODY V LETECH 1997-2010 (v mil. Kč) PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

PODÍL POVODŇOVÝCH ŠKOD NA HDP ČR (mld. Kč, %) Zdroj: ČSÚ, vlastní výpočty POČET ZTRÁT NA LIDSKÝCH ŽIVOTECH Zdroj: Zpráva o realizaci protipovodňových opatření v ČR do roku 2009 PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

1. rozsáhlé povodně v novodobé historii ČR Zasažena především Morava POVODNĚ V ČR – ČERVENEC 1997 1. rozsáhlé povodně v novodobé historii ČR Zasažena především Morava Celkové škody 62,6 mld. Kč 22% škod na majetku státu, 10% na majetku obcí, 55% na majetku podnikatelských subjektů, 13% škod na majetku občanů. 30% škod pokryto výdaji ze státního rozpočtu, pouze 15% škody kryto pojištěním!!! PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

Postiženo ¾ všech krajů, nejvíce Praha (27 mld. Kč) POVODNĚ V ČR – SRPEN 2002 2. extrémní povodeň v ČR Postiženo ¾ všech krajů, nejvíce Praha (27 mld. Kč) Celkové škody 69-75 mld. Kč 49% škod pokryto komerčním pojištěním 16,2 mld. vyčleněno ze státního rozpočtu na řešení povodňových škod PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

POVODNĚ V ČR – 2009 A 2010 Lokální (bleskové) povodně – poprvé nabyly makroekonomický charakter Povodně červen a červenec 2009 Postiženy všechny kraje kromě Prahy, škody za 8,4 mld. Kč Přes 46% škod tvořily škody na dopravní infrastruktuře Povodně květen, červen, srpen 2010 Nejvíce postižen Liberecký a Ústecký kraj Škody za 15 mld. Největší škody opět na dopravní infrastruktuře (3,18 mld. Kč) PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

O ČEM TO DNES BUDE? Co jsou povodně, jak vznikají, co způsobují Povodně v ČR Financování povodní v ČR PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

Protipovodňová ochrana – veřejná věc, veřejná služba VÝCHODISKA Protipovodňová ochrana – veřejná věc, veřejná služba Princip racionální alokace zdrojů Princip proporcionality Komplexnost Princip vícezdrojového financování Princip plánování, kontinuity a stability výdajů na povodně PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

Nutnost přípravy jako na nemoc nebo stáří VÝCHODISKA Povodně nejsou náhoda Nutnost přípravy jako na nemoc nebo stáří Společenské solidární a nekomerční pojištění Soukromé (komerční) pojištění Ochrana před povodněmi nabyla evropského významu s řešením na úrovni EU PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

FINANCOVÁNÍ PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM Financování Fáze přípravy Fáze reakce (odezvy) Řešení Odstraňování Fáze obnovy Fáze prevence PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

FINANCOVÁNÍ – FÁZE PŘÍPRAVY Rozpočty kapitol jednotlivých ministerstev, rozpočty krajů a obcí PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

FINANCOVÁNÍ – FÁZE REAKCE A OBNOVY Jednotlivé kapitoly Rozpočty ÚSC VPS (účelová rezerva) Vládní rozpočtová rezerva Rozpočtová opatření Vydání státních dluhopisů Změna salda státního rozpočtu Mimorozpočtové zdroje PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

PŘEHLED O PŘEDBĚŽNÉM ODHADU NÁKLADŮ Zdroj: Ústecký kraj PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

FINANCOVÁNÍ – FÁZE REAKCE A OBNOVY Fond solidarity EU Daňové a celní opatření Dary od FO a PO ze zahraničí Půjčky ze zahraničí (EIB) Pojištění (1997 uhradily pojišťovny ze 63 mld. Kč téměř 10 mld., v roce 2002 asi 33 mld. Kč z 69-75 mld. Kč) Vlastní zdroje postižených podnikatelů a domácností PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

FINANCOVÁNÍ – FÁZE PREVENCE Rozhodující role státu – programové financování (Mze ČR) Menší zdroje z jiných resortů nebo SF Zdroje EU Kraje a obce – doplňkové financování Občané a podnikatelé – minimální podíl Pojišťovny na prevenci – malá participace PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

FINANCOVÁNÍ – FÁZE PREVENCE Program Podpora prevence před povodněmi II Navazuje na I. etapu z let 2002-2007 Náklady ve výši 4,043 mld. Území zasažené povodní v roce 1997 Budování technických prvků – provedeno 435 akcí a ochráněno přes 200 tis. obyvatel, hodnota ochráněného majetku 245 mld. Kč Realizace 2007-2013 Připravuje se III. etapa programu PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

MF vytvořilo zvláštní účet ve výši 4 mld. Kč POVODŇOVÁ DAŇ „Kalouskova“ daň Kompromis na 1 rok MF vytvořilo zvláštní účet ve výši 4 mld. Kč Příspěvky z DPFO formou snížení roční slevy na poplatníka z 24 840 Kč na 23 640 Kč (o 1200 Kč ročně méně – o 100 Kč méně měsíčně) SR 2011 – VPS – položka 4 mld. Kč na odstraňování důsledků povodní a obnovu PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

MOŽNÉ BUDOUCÍ ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ Fiskální decentralizace – rovnoměrněji rozdělit financování mezi stát, kraje a obce (sdílené financování) Státní povodňový účet (SFA) nebo fond (mimorozpočtový s vlastními příjmy) Fondy ÚSC „Katastrofické dluhopisy“ PPP Participace občanů a podnikatelů PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

VÝŠE POVODŇOVÝCH ŠKOD NA 1 OBYVATELE KRAJE Zdroj: ČSÚ, vlastní výpočty PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

MOŽNÉ BUDOUCÍ ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ Daňová legislativa Pokračování povodňové daně (přesun do SFA) Rozpočtové určení daní Daň z nemovitostí (rizikový koeficient) Místní poplatky (povodňový poplatek) Vymísťování objektů ze záplavových oblastí – motivace na základě daní PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

MODELY POJIŠTĚNÍ PROTI PŘÍRODNÍM KATASTROFÁM Státní pojišťovna Existence veřejného pojišťovacího monopolu V EU tento model zakázán legislativou „Povinné ručení“ Povinné pojištění, zákon stanovuje povinné skupiny osob a rozsah pojištění „Coupling of contrats“ Povinné uzavření pojištění proti přírodním katastrofám při uzavírání běžného pojištění domácnosti Strany si mohou určit rozsah pojištění Komerční pojišťovny Na straně pojišťovatelů stojí jen soukromé firmy Zapojení státu v případě extrémních přírodních katastrof + „Fond na katastrofy“ PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

ZAHRANIČNÍ PŘÍKLADY Rakousko Francie Zákon o fondu katastrof (1986, 1996) Roční celková částka příjmů kolem 7-8 mld. Kč Daňové příjmy tvoří cca 99% Vyžaduje se spoluúčast, která je různá dle programů a subjektů Francie Systém pojištění proti přírodním katastrofám Povinné pojištění Vytvoření Centrální zajišťovny Tzv. Barnierův fond PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

ROLE POJIŠŤOVEN PŘI POVODNÍCH Produkty proti živelným pohromám Tzv. povodňové mapy – vyhodnocení pravděpodobnosti povodní v území Republika rozdělena do čtyř zón Existence tzv. nepojistitelných zón, resp. nepojistitelných nemovitostí v záplavových územích – 4. nejrizikovější pásmo (největší rozloha v Olomouckém kraji Představuje ho asi 1% domácností PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

ROLE POJIŠŤOVEN PŘI POVODNÍCH Nutnost rozšířit jejich zapojení do systému Návrhy: Odvod z pojistného na povinné ručení Odvod z pojistného z majetkového pojištění Povinné pojištění Zmenší okruh závislých Zabezpečí základní potřeby při obnově Dopředu vytvořené rezervy Malé nároky na veřejné rozpočty PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM

Děkuji za pozornost  Protipovodňové vzdělávací a výzkumné centrum CZ.1.07./2.4.00/17.0040 Děkuji za pozornost  PROTIPOVODŇOVÉ VZDĚLÁVACÍ A VÝZKUMMÉ CENTRUM