Metodika počátečního čtení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strukturované učení PROJEKT EU
Advertisements

SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Výchovné zaměstnání v období batolecím
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
GRAFOMOTORIKA.
Dysgrafie specifická porucha grafického projevu
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Alternativa ve výuce psaní
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Alternativní a augmentativní komunikace
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Alternativní a augmentativní komunikace
VYUČOVACÍ METODY V PŘÍRODOPISE
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Stupeň a typ vzdělávání: první stupeň, první období Typická věková skupina: 6 až 7 let Metodické doporučení: některé snímky lze žákům vytisknout Ověřeno.
Diagnostika a reedukace
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Vzdělávací oblast Jazyková komunikace (předměty čtení, psaní, řečová výchova) Čtení – obsahem vzdělávacího oboru je postupné osvojování písmen, slov a.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
Metodika počátečního čtení
GENETICKÁ METODA ČTENÍ
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
PROJEKT MÁLOTŘÍDKY SPOLEČNĚ Mgr. Hana Řádová Alternativní metody výuky MONTESSORI TVOŘIVÁ ŠKOLA.
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Čtení s porozuměním Práce s textem Gramotnost. Význam čtení v současném světě Čtení je součástí gramotnosti člověka. Je prostředkem dalšího vzdělávání.
Motorické schopnosti.
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
Nářadí pro dům a zahradu. Pojmenuj nářadí používané na zahradě Projekt CZ.1.07/1.3.00/ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Využití standardů pro průběžné sledování učebního pokroku žáků Jana Straková Institut pro sociální a ekonomické analýzy a Ústav pro informace ve vzdělávání.
Čtení u SP. Čtení artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu artikulace x psaná forma řeči, porozumění čtenému textu základní schopnosti:
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
Výuka elementárního čtení a psaní podle genetické metody
jemná motorika, koordinace ruky a oka
Grafomotorika - Vrba ve větru
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
ÚKOLY SKŘÍTKA TicháČKA – barvy na značkách II.
Zvířata ze ZOO GRAFOMOTORIKA.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Mgr
Jemná motorika, koordinace ruky a oka
Jazyk a řeč – sociální informovanost
Logopedie R - Ř JAZYK A ŘEČ.
Rybolov – poznej svou značku
Specifické poruchy učení
Děti a sport Jazyk a řeč.
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
4.ROČNÍK PŘEDMĚTY, KTERÉ SE VYUČUJÍ VE 4.ROČNÍKU, JSOU ROZDÍLNÉ OD 1. – 3. ROČNÍKU JEJICH NÁZVY JSOU – ČESKÝ JAZYK MATEMATIKA VÝPOČETNÍ TECH-
Sociální čtení.
Čtení a psaní genetickou metodou
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metody výuky počátečního čtení
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Metodika počátečního čtení
Ochrana životního prostředí
PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Metodika počátečního čtení Obsah – Vzdělávací program pomocné školy. Nižší stupeň – přípravná fáze, v rámci smyslové výchovy, rozvoj smyslů a jejich koordinace, seznámení se s knihami, motivace k učení čtení, orientace na stránce, tvoření vět k obrázkům, chápání obsahu vět, grafické znázornění slov ve větě.

Čtení nižší stupeň Sluchová analýza a syntéza, dělení slov na slabiky, skládání slov ze slabik – pomocí říkanek, jednoduchých rozpočitadel, rytmizace, pohyb. Hláska a písmeno: a A, i I m M, v V, slabiky ma, má, MÁ, mi, MI, va, VÁ, vi, VÍ. e, E, slabika me, Me, mé, Mé, ve Vé. Čtení dvojslabičných slov: máma, mami, máme.

Čtení nižší stupeň Hláska a písmeno: o O, u U, l L, slabiky s těmito písmeny. Postup: 1. vyvození hlásky a písmene pomocí říkadel a jiných metod. 2. čtení otevřených slabik s jednotlivými písmeny. 3. čtení dvojslabičných slov z otevřených slabik. 4. čtení psacích písmen a slabik. Poslech a dramatizace.

Čtení střední stupeň Všechna velká a malá písmena, čtení v dvojslabičných a trojslabičných slovech tvořených slabikami i ve slovech se zavřenou slabikou na konci, čtení psacích písmen. Vnímání obsahu čteného textu. Čtení jednoslabičných slov s uzavřenou slabikou – mám, sám, tam.

Čtení střední stupeň Osvojování a upevňování hlásek t T, y Y, s S, j J, p P, n N, š Š, d D, z Z, k K. Čtení dvojslabičných, tříslabičných slov se zavřenou slabikou na konci. Čtení jednoduchých vět. Osvojování hlásek b B, c C, r R, č Č, h H, ou, ž Ž. Čtení dvojslabičných, víceslabičných slov s otevřenými i uzavřenými slabikami na konci. Čtení snadných textů s porozuměním.

Čtení střední stupeň Orientace ve větě tichým čtením. Seznamování s literaturou pro děti a mládež. Poslech vyprávění, prohlížení a čtení dětských časopisů.

Čtení vyšší stupeň Postupné osvojování hlásek a písmen f F, g G, ř Ř, ch Ch. Čtení slov se souhláskovými skupinami di, ti, ni, dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě. Čtení krátkých textů s porozuměním. Orientace v textu tichým čtením.

Čtení pracovní stupeň Upevňování a systematizace vědomostí z předcházejících stupňů s akcentem na praktické využití. Čtení knížek, časopisů, kuchařských knih, různých návodů, ulic ve městě atd.

Vzdělávací oblast Jazyková komunikace (předměty čtení, psaní, řečová výchova) Čtení – obsahem vzdělávacího oboru je postupné osvojování písmen, slov a vět, které vedou k rozvíjení čtecí dovednosti, vnímání obsahu čteného textu a čtení krátkého textu s porozuměním. 1. stupeň – 1. až 6. ročník 1. období 1.až 3.ročník, 2. období 4. až 6.ročník 2. stupeň – 7. až 10. ročník

Čtení – vzdělávací obsah vzdělávacího oboru stupeň očekávané výstupy – 1. období dbát na správnou výslovnost, tempo řeči a pravidelné dýchání, Číst slabiky a dvojslabičná slova, skládat slova ze slabik, Tvořit věty podle obrázků, Orientovat se na stránce i řádku Chápat obsah krátkých vět doplněných obrázkem

Čtení – vzdělávací obsah vzdělávacího oboru 1. stupeň očekávané výstupy – 2. období zvládat čtení probraných tiskacích a psacích písmen rozlišit stejně znějící slova různého významu umět reprodukovat krátký text podle ilustrací a návodných otázek orientovat se ve větě číst s porozuměním jednoduché věty přednášet krátké říkanky a básničky

Učivo čtení – analyticko-systetické činnosti, alternativní způsoby čtení, vyvozování hlásek a písmen, dělení a skládání slov, diferenciační cvičení pro rozvoj zrakového a sluchového vnímání, čtení obrázků, slabik, slov, jednoduchých vět, tvoření jednoduchých vět naslouchání – koncentrační cvičení, poslech pohádek, veršů a říkadel

Čtení – vzdělávací obsah vzdělávacího oboru 2. stupeň očekávané výstupy číst všechna tiskací i psací písmena zvládat čtení krátkého jednoduchého textu orientovat se ve čteném textu zapamatovat si obsah přečteného textu a umět reprodukovat snadný krátký text přednášet říkanky a básničky získat pozitivní vztah k literatuře orientovat se v jednoduchých návodech podle obrázků

Učivo práce s textem – prohlubování čtenářských dovedností, tiché čtení s porozumění, obrázkové knihy, noviny, časopisy, návody s obrázky k použití výrobků a k činnostem poslech a reprodukce – poslech příběhů, pohádek, reprodukce přečteného, recitace, dramatizace, využití PC literární druhy – literatura pro děti a mládež základní literární pojmy – rozpočitadlo, hádanka, říkanka, báseň, pohádka, pověst, spisovatel, básník, kniha, čtenář, divadlo, film, herec sociální čtení

Metody čtení Analyticko –syntetická metoda. Alternativní výuka čtení s využitím globální metody. Sociální čtení.

Metody čtení 1. Diagnostika žáků a/ procesní schémata (např. sociální čtení) b/ poznávají písmena, pořád jsou na začátku vývoje čtení, vývoj stagnuje i několik let, čtení je bez pochopení, jedná se vlastně o globální čtení – řešení sociální čtení, procesní schémata c/ mají problémy se čtením, jsou aktivní čtenáři

Sociální čtení Sociální čtení 3 složky soubory obrázků a textů, soubory obrázkových symbolů (procesní schémata), slova a skupina slov. Sestavování pro jednotlivého žáka, velmi individuální a využitelné pro jeho samostatnost.

Globální metoda Vychází z tvarové psychologie, základem je postup od celku k jednotlivým částem. Na začátku výuky je slovo, doplněné konkrétním pojmem, pak následuje analýza slova na písmena. Historie – využívání v reformních pokusných školách 1928, Václav Příhoda (od 1951 jen analyticko-syntetická metoda).

Globální metoda Globální metoda usiluje o zachování návaznosti na analyticko-syntetickou metodu, popř. přechod na sociální čtení. Hlavním cílem je stimulace rozvoje zrakového vnímání, verbálního myšlení, záměrné pozornosti a komunikace. Učební pomůcka: soubor obrázků

Globální metoda Období přípravné – rozvíjení řeči, smyslů, paměti, pozornosti, představivosti Období paměti – žáci vnímají a snaží se zapamatovat obrazy slov. Častým opakováním si zapamatují jejich tištěný obraz a pak jsou schopni slova číst, aniž znají jednotlivá písmena. Cílem je porozumění textu.

Globální metoda 3. Období analýzy – dítě je přivedeno k rozboru vět na slova, postupně dojde k analýze slov na slabiky, hlásky a písmena. 4. Období syntézy – žáci se učí číst nová slova, která se skládají ze známých částí 5. Období zdokonalování čtení – procvičování syntézy slov a vět hrami (přesmyčky, křížovky, doplňovačky. Individuální docvičování čtení, zpřesnění znalosti abecedy, cvičení obtížných slov, diagnostika žáků.

Globální metoda Výhody – motivuje děti ke čtení přiměřenou a zajímavou četbou, respektuje věkové a individuální zvláštnosti žáků Zápory – přetěžování dětí v období rozvíjení paměti a problematické osvojování slabikové, hláskové a písmenkové stavby vět, vedoucí k povrchnímu čtení a odhadování slov

Alternativní výuka čtení pro žáky s mentálním postižením Globální čtení žáků s mentálním postižením s využitím materiálů K. Hemzáčkové a J. Peškové „První čtení“ Alternativní výuka čtení pro žáky s mentálním postižením

Psaní – vzdělávací obsah vzdělávacího oboru 1. stupeň očekávané výstupy – 1. období dodržovat správné držení psacího náčiní vyvodit písmenka podle obrázků odlišovat délku samohlásek psát velká hůlková písmena psát a spojovat písmena a tvořit slabiky zvládat základní hygienické návyky spojené se psaním napsat hůlkovým písmem své jméno

Psaní – vzdělávací obsah vzdělávacího oboru stupeň očekávané výstupy – 2. období psát písmena, která umí číst opisovat a přepisovat slabiky a jednoduchá slova ovládat psaní hůlkového písma psát písmena a slabiky podle diktátu opsat číslice

Učivo rozvíjení psychomotorických schopností, jemné motoriky, grafomotoriky a pohybové koordinace, uvolňovací cvičení, alternativní nácvik písma směrová orientace, orientace na řádku na stránce rozeznávání hlásek a písmen psaní hůlkového a psacího písma, slabiky, slova i podle nápovědy, opis a přepis, psaní krátkých slovních spojení základní hygienické návyky při psaní psaní číslic

Psaní – vzdělávací obsah vzdělávacího oboru 2. stupeň očekávané výstupy dbát na čitelný písemný projev psát slabiky a jednoduchá slova i podle diktátu opsat slova a jednoduché věty napsat nebo opsat jednoduché sdělení podle předlohy přepsat krátký jednoduchý text podepsat se psacím písmem napsat nebo opsat běžné písemnosti – adresu, přání, dopis podle vzoru psaní číslic i podle nápovědy

Učivo psaní psacích písmen opis a přepis slov – převedení tištěných písmen do psané podoby, přepisování slov, vět a jednoduchých textů, psaní na PC diktát slov a krátkých vět úprava psaného textu, psaní adresy a krátké korespondence, psaní pomocí PC psaní číslic

Metodika počátečního psaní Základem přípravy na psaní je rozvoj hrubé a jemné motoriky. Jemná motorika zahrnuje grafomotoriku, mimiku a vizuomotoriku – pohybovou aktivitu se zpětnou zrakovou vazbou. Hrubá, jemná motorika a manuální zručnost je rozvíjena denně běžnými činnostmi.

Metodika počátečního psaní Analyticko-syntetická metoda – vychází z fonetického zápisu mluvené řeči. Dochází při ní k syntéze písmen do slabik a slabik do slov. Metoda kopírovací – napodobování tvarů písmen objížděním,obkreslováním, až si žák tvary písmene osvojí. Metoda pauzovací – obtahování tvarů písmen vložených pod podložku a následné napodobování obtáhnutého tvaru písmene. Metoda globální – staví na zrakovém základě, vychází z tvarové psychologie.

Metodika počátečního psaní Vyučování psaní se dělí na tři období: Období přípravných cviků na psaní – příprava ruky na psaní probíhá současně s přípravou na čtení, procvičuje se sluchová analýza a syntéza (motivační období). Období vlastního nácviku písma – výuka začíná psaním tvarových prvků písma (adaptační období a příprava na psaní) . Období zdokonalování rukopisu – většinou u žáků ZŠS neproběhne.

Metodika počátečního psaní – období přípravných cviků Období přípravných cviků – zdokonaluje se percepčně motorická koordinace, je posilovaná záměrná pozornost, schopnost nápodoby a správného držení psacího náčiní, správného sezení a držení těla. Střídáme psací polohy i náčiní, psaní v rytmu návodného říkadla je základním stavebním prvkem metodiky počátečního psaní.

Metodika počátečního psaní – motivační období Motivační období připravuje žáky na psaní. Zásady: cvičíme postupně od méně obtížného k více obtížnému (cvičení paží, dlaní, zápěstí, prstů, koordinace více pohybů. Cvičíme několikrát denně po krátkou dobu. Dbáme na správné držení těla, správný úchop psacího náčiní. Dodržujeme zásadu přiměřenosti a postupnosti. Grafický cvik provádíme od kraje ke kraji, zleva – doprava, zprava – doleva, jednou rukou i oběma rukama současně. Používáme doprovodné říkanky a básničky.

Metodika počátečního psaní – motivační období Nejčastější činnosti: práce na tabuli s houbou a vodou – libovolné obrazce, kreslení na tabuli štětcem a vodou, kreslení do písku prstem, kreslení vodovými barvami na velkou plochu, prsty, štětcem, kreslení na tabuli barevnými křídami, kreslení na velké plochy voskovkou, křídou, rudkou, uhlem, malování vodovými barvami.

Metodika počátečního psaní – období adaptační Hlavním cílem adaptačního období je nácvik prvků písmene. Koordinovaně vést čáru, její směr je předem určen, prvky, pro které je zapotřebí větší rozpětí a širší škála koordinovaných pohybů a záměrné udržení vzdálenosti – horní a dolní oblouk, spirála, vlnovka, elipsa apod. Poslední skupinou prvků jsou ty u nichž je zapotřebí obdobné koordinace ruky a rozsah pohybů ve vertikálním i horizontálním směru – horní a dolní smyčky a zátrhy.

Metodika počátečního psaní – období adaptační Prvky adaptačního období: Bezobsažné čmárání, tečky, spirála, kroužení oběma směry, oválné kroužení oběma směry, svislé a vodorovné čáry, psaní horního a dolního oblouku, spojené horní a dolní oblouky, vlnovka, horní a dolní smyčky, psaní ležaté osmičky, ostré a tupé zátrhy, zuby na pile, odstředivé a dostředivé čáry.

Metodika počátečního psaní – přípravné období na výuku psaní Příprava na psaní probíhá v rámci celého edukačního procesu, zejména v TV a PV. Činnosti probírané v přípravném období na výuku psaní: Seznamování se s tiskacími písmeny, obtahování a psaní písmen, rovnání stejných písmen do řádků. V přípravném období na psaní se žáci vedou k uvědomělému pozorování, cvičí se v napodobování a zapamatování pohybu i tvaru, zdokonalují si prostorovou a směrovou orientaci a představivost.

Metodika počátečního psaní Prostorová orientace – i TV. Procvičování pojmů nahoře-dole, vpředu-vzadu, pod-nad, vrchní-spodní, před-za, uvnitř-venku, první-poslední. Pravolevá orientace. Sluchová analýza – různé druhy zvuků, rozlišování délek slabik, slabika na začátku slova, na konci a uprostřed. Rozklad slova na hlásky. Hlasová výchova – děti se učí výrazové prostředky řeči (rytmus, intonaci, výšku, dynamiku a barvu hlasu).

Metodika věcného učení Cílem předmětu je naučit žáky vnímat a správně pojmenovávat společenské a přírodní jevy v jejich okolí a na základě tohoto rozvíjet dále poznávací funkce žáků. Učivo je osnováno cyklicky a dle ročních období. Používané metody: přímého pozorování věcí a jevů, zprostředkované nazírání věcí a jevů, slovní sdělování, metody zjišťování výsledků vyučování.

Metodika věcného učení Obsah vzdělávání: Členění na stupně, nižší: I. Třída, škola okolí školy. II. Co vidím cestou do školy. III. Péče o zdraví a bezpečnost. IV. Učíme se nakupovat. V. Já a moje rodina. Střední: Kalendář přírody. Příroda na podzim, v zimě, na jaře, v létě. Zvířata. Péče o zdraví. Pěstování rostlin. Vyšší: Domov a jeho okolí. Doprava, pravidla silničního provozu. Orientace v čase. Základy péče o zdraví. Základy sexuální výchovy. Lidská práce. Poznatky o společnosti. Ochrana životního prostředí.

Vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět Člověk a společnost Člověk a příroda

Vzdělávací oblast Člověk a jeho svět Tematické okruhy: Místo, kde žijeme Lidé kolem nás Lidé a čas Rozmanitost přírody Člověk a jeho zdraví Vzdělávací oblast je určena pro 1. stupeň

Vzdělávací oblast Člověk a společnost Tematické okruhy: Historie našeho národy Člověk a společnost Poznatky o společnost Péče o občana Vzdělávací oblast je určena pro 2. stupeň

Vzdělávací oblast Člověk a příroda Navazuje na vzdělávací oblast Člověk a jeho svět na 1. stupni. Člověk a příroda zahrnuje na 2. stupni základní fyzikální, chemické, přírodovědné a zeměpisné poznatky a dovednosti. Obsah vzdělávacího oboru tvoří základní poznatky z fyziky,chemie, přírodopisu, zeměpisu.