Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Psaní grantových žádostí
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
AV stručná prezentace.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
Úvod do studia - 4. seminář
Úvod do studia- 1. tutorial
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Základní kategorie ekonomie  Vztah ekonomie.
Volba tématu, výzkumné otázky, osnova Úvod do studia.
Rozbor nejčastějších chyb v odborných pracích 12. Seminář BW.
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, ph.d.
Úvod do studia.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Ústav světových dějin Obor Historie – evropská studia.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Specifikace cíle práce. Pravidlo č. 1  Odborný text musí mít jasně stanovený a formulovaný cíl výzkumu = cíl práce.  Cíl práce formulujeme jako výzkumnou.
Úvod do studia- 7. seminář Elektronické informační databáze Robert Zbíral.
Lineární regresní analýza
Komparativní metoda/metody v politologii
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
patentový a známkový zástupce
Definování cíle a hypotézy
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Úvod do psychologie PhDr. David Kuneš, Ph.D
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Robert Zbíral Úvod do evropských studií
Základní elementy návrhu výzkumu a výzkumného projektu Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu.
Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.
Projektový cyklus, analýza SWOT
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
PSY717 – statistická analýza dat
Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/
Prof. Ing. Jaroslav Jakš, DrSc.
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Prezentace projektu doktorského studia
Česká společnost a její vztah k zajišťování bezpečnosti a ozbrojeným silám PhDr. Libor Frank, Ph.D. Vedoucí Oddělení bezpečnostních studií a analýz Centrum.
Úvod do studia- 3. seminář
Psaní právních dokumentů
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Jak napsat zprávu z praxe
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
11. Výběr tématu odborného textu, bakalářská práce
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Seminář MD ČR, Alena Heinišová Ekonomické hodnocení investičních akcí na SŽDC, s.o.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Hodnotové hranice mezi voliči politických stran v ČR Prezentace z výzkumu podpořeného grantem č Grantové agentury Univerzity.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
Definice tématu II Robert Zbíral
Zahraničně obchodní politika České republiky a Číny
Právo mezinárodní a právo vnitrostátní
Obecná didaktika ÚVOD.
Vzor individuální prezentace
Seminář 1 – Téma a úvod odborného textu
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Vzor individuální prezentace
Kooperativní hry s více hráči Koaliční hry Hlasovací hry
MARKETING Přednáška P
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral

Účel písemné práce cílem není něco popsat!!! –nepředáváme obecně známé informace –analýza, kritický pohled, hodnocení stavu vědecky pojmout určitý (netriviální) problém –ideálně: přispět ke stavu vědění –akceptovatelné: kompilát, ale: zpracování širokého spektra dostupné literatury logická a srozumitelná struktura textu vysoká informativní hodnota klíč: soustředit se na zvolené téma!!!

Téma: checklist tzv. predeterminanty –zadané téma?:ANO / NE –určení práce?druh textu –délka práce?:X slov / stran subjektivní skutečnosti –chci být nejlepší?ANO / NE –chci začínat od nuly?ANO / NE –mám nějakou zvláštní znalost?ANO / NE –zkušenosti s psaním?ANO/ NE –kolik mám času?X dnů –mohu s někým konzultovat?ANO / NE –najdu potřebné zdroje?ANO / NE

Obecná vs specifická témata obecné: Ústava ČR v proměnách času –výhody něco o tom vím / dokážu si představit, o co jde snadnější fáze přípravy a začátku psaní spousta zdrojů, lehce dohledatelných specifické: Vliv odkazu ústavy ČSR z roku 1920 při přípravě nové ústavy ČR –výhody lze přijít s něčím novým menší hrozba zahlcení autora snazší přistoupit k analýze vztah délky a vymezení tématu pozor na tzv. nezpracovatelná témata –dvě varování viz učebnice –superspecifická: např. „Odvolatelnost poslanců v ČR“

Jak zúžit téma (a neztratit se)? tématicky –kdo co činí, souvislosti, vrstvy –např. Ústavní soud soudci, judikatura, aparát, funkce atd. časově –zachovat logiku výběru i členění –pozor na přítomnost a budoucnost (lépe se vyvarovat) geografické: dle množství případů –jeden subjekt: případová studie (Správa konkurzní podstaty v ČR) –dva subjekty: komparace (Správa konkurzní podstaty v ČR a SR) –více podobných zemí: komparace vysvětlující odlišnosti (Správa konkurzní podstaty v ČR, SR a Maďarsku) –více rozdílných zemí: komparace vysvětlující stejný vývoj (Správa konkurzní podstaty v Rusku, Japonsku a Nigérii) –široké spektrum subjektů: kvantitativní metody (Správa konkurzní podstaty v zemích WTO)

Pomůcky při tvorbě tématu výzkumná otázka –jednoduše: o co mi v práci jde? (pamatovat- babiččina bábovka…) ne popsat XY, zabývat se XY, cílem zkoumat XY –podmínky: relevantní k tématu (či dle zadání), ověřitelnost, jednoduchost, prvek motivace –příklad téma: Vývoj státního dluhu České republiky VO: Přispěly k nárůstu státního dluhu vlády ODS nebo ČSSD? hypotéza –návrh vysvětlení určité skutečnosti, v práci se následně ověřuje (potvrzuje/vyvrací) –věta oznamovací a určitost, testovatelnost (ano/ne), vztah mezi zkoumaným jevem (závislá proměnná) a jevem ovlivňujícím (nezávislá proměnná) –příklad: Složení vlády nehraje z hlediska míry nárůstu státního dluhu roli. –závislá prom.: růst dluhu –nezávislá: složení vlády vs: Narůstající státní dluh zvyšuje šanci pravicových stran sestavit vládu.

Příklad vymezení tématu Vstup Turecka do Evropské unie –příliš obecné, mnoho vrstev –základní roviny kdo hraje roli: Turecko, EU, členské státy čeho se týká: právo, ekonomika, zahraniční politika, náboženství atd. jaký ontologický přístup: racionalismus, konstruktivismus atd. podtéma: Islám a přistoupení Turecka –co se mi zdá zajímavé? cílem je to vysvětlit –nejlepší varianta: zformulovat problém otázkou (tzv. výzkumná otázka)

Příklad vymezení tématu členské státy –liší se podpora vstupu Turecka podle toho, jaké politické síly jsou v daném členském státě u moci? hypotéza: křesťansko-demokratické strany (vlády) jsou proti –ovlivňuje hrozba islámu podporu vstupu Turecka mezi českým obyvatelstvem? hypotéza: na Čechy jako většinové ateisty to nemá vliv Turecko –přispívá snaha o vstup do EU k větší radikalizaci islámu v Turecku? hypotéza: evropeizace Turecka vyvolaná snahou o přistoupení k EU vyvolává reakci radikálních islámských kruhů Evropská unie –snaží se instituce EU (Komise) potlačit otázku náboženství v přístupovém procesu? hypotéza: racionalistické argumenty pro/proti rozšíření Turecka jsou snadněji „marketingově“ zvládnutelné pro veřejnost i politiky členských států vstup Turecka ve všech případech slouží pouze jako „záminka“ k výzkumu –rozdíl mezi závislou a nezávislou proměnnou